Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16.03.2022, sp. zn. Pst 3/2022 - 17 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:PST.3.2022:17

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2022:PST.3.2022:17
sp. zn. Pst 3/2022 - 17 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše Langáška, soudkyně zpravodajky Michaely Bejčkové a soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatelky: vláda, sídlem nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec, ředitel odboru voleb Ministerstva vnitra, sídlem náměstí Hrdinů 3, Praha 4, a účastníka řízení: politické hnutí Ostravské fórum, sídlem Hladnovská 1255/23, Ostrava, o návrhu na rozpuštění politického hnutí takto: I. Politické hnutí Ostravské fórum se r oz p ou š t í . II. Navrhovatelce se ne př i z ná v á náhrada nákladů řízení. III. Likvidátorkou politického hnutí Ostravské fórum je jmenována JUDr. Milena Bódiová, insolvenční správkyně, IČO 66251737, sídlem Jurečkova 1860/4, Ostrava. Odůvodnění: [1] Dne 7. února 2022 podala vláda jako navrhovatelka u Nejvyššího správního soudu návrh na rozpuštění politického hnutí Ostravské fórum podle §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích (dále „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila navrhovatelka tím, že rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 5. dubna 2017, čj. Pst 18/2017-23, byla politickému hnutí pozastavena činnost, neboť opakovaně nesplnilo povinnost vyplývající z §18 odst. 1 zákona o politických stranách tím, že nepředložilo Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu za rok 2014 se všemi zákonnými náležitostmi a výroční finanční zprávu za rok 2015 nepředložilo vůbec. Ani po pozastavení činnosti neučinilo politické hnutí kroky k odstranění závadného stavu. Navrhovatelka též uvedla, že politické hnutí nepředložilo výroční finanční zprávy ani za roky následující. [2] Politické hnutí, ač soudem vyzváno, se k návrhu ve stanovené lhůtě nevyjádřilo. [3] Soud si v průběhu řízení vyžádal od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí podnět ze dne 5. října 2021, na který navrhovatelka odkázala. [4] Podle §51 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále „s. ř. s.“), rozhodl soud s předpokládaným souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání. [5] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí a o znovuobnovení jejich činnosti na návrh vlády, případně prezidenta republiky. O těchto návrzích rozhoduje soud v řízení podle části třetí hlavy druhé dílu pátého soudního řádu správního. Podle §96 s. ř. s. soud rozhoduje o návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí podle skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu. [6] Rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 5. dubna 2017, čj. Pst 18/2017-23, byla politickému hnutí pozastavena činnost, neboť nesplnilo povinnost vyplývající z §18 odst. 1 zákona o politických stranách tím, že nepředložilo Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015. [7] Novelou zákona o politických stranách provedenou zákonem č. 302/2016 Sb. byl s účinností od 1. ledna 2017 zřízen Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, na nějž přešly kontrolní pravomoci v oblasti dohledu nad hospodařením stran a hnutí, dosud vykonávané Poslaneckou sněmovnou (§19f zákona o politických stranách). Namísto Poslanecké sněmovny jsou nyní politické strany a hnutí povinny předkládat své výroční finanční zprávy v rozsahu stanoveném zákonem tomuto úřadu (§19h zákona o politických stranách). Stále platí, že nesplnění této povinnosti je důvodem pro podání podnětu vládě a pro podání návrhu Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti, popřípadě na rozpuštění politické strany nebo hnutí (§14 odst. 1 a 2 zákona o politických stranách). Z přechodných ustanovení (čl. II bod 2 části první zákona č. 302/2016 Sb.) je však zřejmé, že se splnění této povinnosti posuzuje podle zákona o politických stranách v dosavadním znění. Agenda výročních finančních zpráv politických stran a hnutí přešla na nově zřízený úřad ke dni 8. června 2017. Politické hnutí tak mohlo své pochybení napravit předložením výročních finančních zpráv za roky 2014 a 2015 Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, který by při jejím posuzování vycházel z §18 odst. 1 zákona o politických stranách ve znění účinném do 31. prosince 2016. [8] Podle podnětu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí k pozastavení činnosti a k rozpouštění politických stran a politických hnutí ze dne 5. října 2021, čj. UDH-02377/2021, politické hnutí ve stanovené lhůtě nesplnilo povinnosti, které vedly k pozastavení jeho činnosti. [9] Soud neobdržel informace, že by se tento skutkový stav do dne vydání rozsudku změnil (§96 s. ř. s). [10] Strana a hnutí mohou být zrušeny rozhodnutím soudu o jejich rozpuštění […], jestliže i po uplynutí lhůty stanovené v rozhodnutí soudu o pozastavení činnosti strany nebo hnutí trvají skutečnosti, pro které byla jejich činnost pozastavena (§13 odst. 5 zákona o politických stranách). Nejpozději by měla politická strana či politické hnutí napravit zjištěné nedostatky ve lhůtě jednoho roku (§14 odst. 2 zákona o politických stranách); před marným uplynutím této lhůty nejsou vláda anebo prezident republiky oprávněni podat návrh na rozpuštění (usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. srpna 2007, čj. Obn 1/2006-11, č. 1386/2007 Sb. NSS, Strana občanského porozumění). Soud v takovém případě zkoumá jen to, zda i po uplynutí lhůty trvají skutečnosti, pro které byla činnost politické strany nebo hnutí pozastavena (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. prosince 2003, čj. Pst 5/2003-43, č. 299/2004 Sb. NSS, Republikánská unie). [11] Právě tato situace nastala v nyní projednávané věci. Politické hnutí ani déle než rok po pozastavení činnosti nenapravilo vadný stav spočívající v tom, že nepředložilo ani dodatečně Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015. [12] Nejvyšší správní soud proto rozhodl o rozpuštění politického hnutí. [13] Informace navrhovatelky o tom, že politické hnutí nepředložilo výroční finanční zprávy ani za další roky, jen dokresluje přístup hnutí k plnění zákonných povinností, avšak na posouzení věci samé nemá vliv. Soud se proto touto otázkou dále nezabýval. [14] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Procesně úspěšné navrhovatelce, která by jinak měla na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před soudem náklady vymykající se z její běžné činnosti, ze spisu ani jiné nevyplývají, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. [15] Podle §13 odst. 5 zákona o politických stranách soud v rozhodnutí o rozpuštění politické strany či hnutí určí současně likvidátora, kterým nesmí být osoba, jež byla členem této strany a hnutí. Jako likvidátor tak nepřichází v úvahu člen statutárního orgánu politického hnutí ve smyslu §191 odst. 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku; soud proto jmenuje likvidátora z osob zapsaných do seznamu insolvenčních správců podle §191 odst. 4 tohoto zákona. Nejvyšší správní soud jmenoval likvidátorkou politického hnutí JUDr. Milenu Bódiovou, insolvenční správkyni se sídlem Jurečkova 1860/4, Ostrava, tj. ve stejné obci, v níž sídlí politické hnutí. [16] Likvidace politického hnutí se řídí ustanovením §187 a násl. občanského zákoníku. Podle §205 tohoto zákona likvidátor vyhotoví konečnou zprávu o průběhu likvidace a sestaví účetní závěrku a tyto dokumenty, případně též návrh na použití likvidačního zůstatku, předloží ke schválení Nejvyššímu správnímu soudu. Odměna a náhrada hotových výdajů likvidátora se řídí nařízením vlády č. 351/2013 Sb. Soud ji likvidátorovi na jeho návrh přizná po schválení konečné zprávy o průběhu likvidace a předložení potvrzení o výmazu politického hnutí z rejstříku. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky podle soudního řádu správního přípustné, vyjma obnovy řízení (§111–119 s. ř. s.). Politické hnutí je o p ráv n ěn o podat návrh podle článku 87 odst. 1 písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jeho rozpuštění není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73 a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). V Brně dne 16. března 2022 Tomáš Langášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:16.03.2022
Číslo jednací:Pst 3/2022 - 17
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
- rozpuštění
Účastníci řízení:Vláda České republiky
Ostravské fórum
Prejudikatura:Obn 1/2006 - 11
Pst 5/2003 - 43
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:PST.3.2022:17
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024