Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16.03.2022, sp. zn. Pst 41/2022 - 27 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:PST.41.2022:27

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2022:PST.41.2022:27
sp. zn. Pst 41/2022 - 27 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše Langáška a soudců Josefa Baxy (soudce zpravodaj), Michaely Bejčkové, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatelky: vláda, sídlem nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, adresa pro doručování: Ministerstvo vnitra, Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec, ředitel odboru voleb, náměstí Hrdinů 3, Praha 4, a účastníka řízení: politické hnutí PÍSEK SOBĚ – sdružení nezávislých kandidátů, IČO: 09318739, sídlem Tyršova 681/38, 397 01 Písek, o návrhu na pozastavení činnosti politického hnutí, takto: I. Činnost politického hnutí PÍSEK SOBĚ – sdružení nezávislých kandidátů se p o zas t av u je . II. Navrhovatelce se n e p ři zn áv á náhrada nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Dne 7. 2. 2022 podala u Nejvyššího správního soudu vláda (dále jen „navrhovatelka“) návrh na pozastavení činnosti politického hnutí PÍSEK SOBĚ – sdružení nezávislých kandidátů (dále jen „politické hnutí“) podle §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila tím, že politické hnutí ani po opakovaném upozornění Ministerstva vnitra neoznámilo zákonem stanovené údaje o svých statutárních orgánech dle §9 odst. 3 ve spojení s §6 odst. 5 a §10 zákona o politických stranách. Navrhovatelka v této souvislosti odkázala na návrh na registraci politického hnutí ze dne 1. 7. 2020, jeho stanovy a přípis Ministerstva vnitra ze dne 15. 1. 2021. [2] Politické hnutí, ač Nejvyšším správním soudem vyzváno, se k návrhu ve stanovené lhůtě nevyjádřilo. [3] Nejvyšší správní soud si v průběhu řízení vyžádal navrhovatelkou označené dokumenty. [4] Podle §51 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále též „s. ř. s.“), rozhodl Nejvyšší správní soud s presumovaným souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání. [5] Z návrhu na registraci politického hnutí ze dne 1. 7. 2020 vyplývá, že přípravný výbor ve složení Marek Anděl, Mgr. Josef Šácha a Petr Kučera požádal u ministerstva o registraci politického hnutí. Marek Anděl byl současně uveden jako zmocněnec oprávněný jednat za přípravný výbor. Ze stanov politického hnutí, opatřených registrační doložkou ministerstva ze dne 9. 7. 2020, č. j. MV-105370-2/OV-2020, plyne, že politické hnutí bylo uvedeného dne registrováno, a že jeho statutárním orgánem má být předsednictvo (čl. 8 stanov), které se skládá minimálně z předsedy, místopředsedy a hlavního pokladníka. [6] Dopisem ze dne 15. 1. 2021, který byl doručen fikcí dle §23 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, Ministerstvo vnitra upozornilo politické hnutí na povinnost sdělit údaje týkající se statutárního orgánu ve smyslu §10 zákona o politických stranách. Zároveň ministerstvo upozornilo, že podle §6 odst. 5 téhož zákona je oprávněno dát podnět k návrhu na pozastavení činnosti strany nebo hnutí, nejsou-li orgány strany nebo hnutí ustaveny ve lhůtě šesti měsíců od vzniku strany nebo hnutí. [7] Podle §4 písm. b) zákona o politických stranách nemohou vznikat a vyvíjet činnost strany a hnutí, které nemají demokratické stanovy nebo nemají demokraticky ustanovené orgány. Z §6 odst. 5 téhož zákona vyplývá, že orgány strany či hnutí musí být ustaveny nejpozději do 6 měsíců od jejich vzniku. Zároveň strany a hnutí musí podle §10 zákona o politických stranách ve lhůtě 15 dnů ode dne rozhodnutí příslušného orgánu strany a hnutí písemně oznámit ministerstvu údaje dle §9 odst. 3 písm. b) téhož zákona, tj. jméno, příjmení, datum narození a adresu místa pobytu osob, které jsou statutárním orgánem strany a hnutí nebo jeho členy, s uvedením způsobu, jakým jednají jménem strany a hnutí. Podle §14 odst. 1 zákona o politických stranách může být činnost strany a hnutí rozhodnutím soudu pozastavena, jestliže jejich činnost je v rozporu §1 až 5, §6 odst. 5 a §17, 17a, 17b, 18 a 19h téhož zákona nebo se stanovami. [8] Z listinných důkazů obsažených ve spisu vyplývá, že politické hnutí nesplnilo shora popsané povinnosti, protože v zákonem stanovené lhůtě neustanovilo svůj statutární orgán, resp. nevyrozumělo ministerstvo o jeho ustanovení, a to ani přes opakovanou výzvu (přípis Ministerstva vnitra ze dne 15. 1. 2021). Tento nedostatek politické hnutí nenapravilo ani do doby rozhodnutí soudu. [9] Nejvyšší správní soud již ve své předchozí judikatuře potvrdil, že nesplnění povinnosti stanovené v §6 odst. 5 zákona o politických stranách za použití §10 a §9 odst. 3 písm. b) téhož zákona představuje zvláštní a samostatný důvod, pro který může rozhodnout o pozastavení činnosti politické strany nebo hnutí (viz např. rozsudky ze dne 13. 2. 2008, č. j. Pst 43/2007 – 26, ze dne 3. 1. 2012, č. j. Pst 34/2011 – 26 a č. j. Pst 41/2011 – 19). Na plné odůvodnění těchto rozhodnutí soud pro stručnost odkazuje. [10] Jakkoliv se Nejvyšší správní soud brání přepjatému formalismu při rozhodování o tom, zda politické strany a hnutí splnily své povinnosti vyplývající ze zákona o politických stranách, nepochyboval o důvodnosti nyní podaného návrhu. Nedostatek ustanovení orgánů politického hnutí totiž zpochybňuje to, že politické hnutí vůbec začalo vyvíjet jakoukoliv činnost. Činnost přípravného výboru je totiž omezena pouze na úkony vztahující se ke vzniku politického hnutí (§6 odst. 2 zákona o politických stranách). [11] V této souvislosti Nejvyšší správní soud doplňuje, že podle §14 odst. 3 zákona o politických stranách, pokud dojde ve stanovené lhůtě k odstranění stavu, který byl důvodem pro pozastavení činnosti strany a hnutí, považuje se činnost strany a hnutí za řádně obnovenou dnem, kterým byla stanovená povinnost uznána za splněnou příslušným orgánem. Jinými slovy, ačkoliv Nejvyšší správní soud na základě zjištěných skutečností rozhodl o pozastavení činnosti politického hnutí, nic mu nebrání v tom, aby bezprostředně po splnění zákonných povinností pokračoval v plném rozsahu ve své činnosti. Pozastavení činnosti politické strany či politického hnutí tak nepředstavuje nevratný či dokonce likvidační krok ve vztahu k politické straně či politickému hnutí, ale je třeba je vnímat jako poslední výzvu ze strany státu k odstranění zjištěných nedostatků, po které teprve může následovat rozpuštění politické strany či daného politického hnutí. Teprve v případě, že politická strana či politické hnutí na tuto poslední výzvu ve stanovené lhůtě nereaguje, připadá v úvahu druhý krok, tj. rozpuštění politické strany či hnutí. [12] Nejvyšší správní soud proto rozhodl tak, že činnost politického hnutí se pozastavuje, a to z důvodu nesplnění podmínek uvedených v §6 odst. 5 zákona o politických stranách. [13] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Procesně úspěšné navrhovatelce, která by jinak měla na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před Nejvyšším správním soudem náklady nad rámec její běžné činnosti, ze spisu ani jiné nevyplývají, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky podle soudního řádu správního přípustné, vyjma obnovy řízení (§§111-119 soudního řádu správního). Politické hnutí je o p ráv n ěn o podat návrh podle článku 87 odst. 1 písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí týkající se jeho činnosti není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73 a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). V Brně dne 16. března 2022 Tomáš Langášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:16.03.2022
Číslo jednací:Pst 41/2022 - 27
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
- pozastavení činnosti
Účastníci řízení:Vláda České republiky
PÍSEK SOBĚ - sdružení nezávislých kandidátů
Prejudikatura:Pst 34/2011 - 26
Pst 43/2007 - 26
Pst 41/2011 - 19
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:PST.41.2022:27
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024