ECLI:CZ:NSS:2022:PST.5.2022:23
sp. zn. Pst 5/2022 - 23
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška (soudce zpravodaj), soudkyně Michaely Bejčkové a soudců Josefa Baxy, Radana Malíka,
Petra Mikeše, Pavla Molka a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatelky: vláda, sídlem nábřeží
Edvarda Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec,
ředitel odboru voleb Ministerstva vnitra, sídlem náměstí Hrdinů 3, Praha 4, a účastnice řízení:
politická strana Volba lidu 21. století, IČO 71443461, sídlem Žižkova třída 309/12, České
Budějovice, o návrhu na rozpuštění politické strany
takto:
I. Politická strana Volba lidu 21. století se ro zp o u š t í .
II. Navrhovatelce se ne př i z ná v á náhrada nákladů řízení.
III. Likvidátorkou politické strany Volba lidu 21. století je jmenován a společnost
Advokátní kancelář Zábranská v.o.s., IČO 02832453, sídlem U Trojice 2122/7,
České Budějovice.
Odůvodnění:
[1] Dne 7. února 2022 podala vláda (dále jen „navrhovatelka“) u Nejvyššího správního soudu
návrh na rozpuštění politické strany Volba lidu 21. století (dále jen „politická strana“) podle §15
odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila
navrhovatelka tím, že rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 3. února 2016
č. j. Pst 15/2015-18 byla politické straně pozastavena činnost, neboť opakovaně nesplnila
povinnost vyplývající z §18 odst. 1 zákona o politických stranách tím, že nepředložila Poslanecké
sněmovně výroční finanční zprávy za roky 2013 a 2014. Politická strana však ani poté neučinila
kroky k odstranění závadného stavu a nepředložila výroční finanční zprávy za roky 2015 a 2016,
což vyplývá z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1232 ze 47. schůze konané dne 25. května 2016
a usnesení Poslanecké sněmovny č. 1653 z 56. schůze konané dne 27. dubna 2017, jakož
i z podnětů Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, na který
přešla na základě novelizace zákona o politických stranách provedené zákonem č. 302/2016 Sb.
kontrolní pravomoc ve vztahu k financování politických stran, ze dne 1. listopadu 2019
č. j. UDH-3283/2019 ze dne 5. října 2021 č. j. UDH-02377/2021.
[2] Politická strana, ač Nejvyšším správním soudem vyzvána, se k návrhu ve stanovené lhůtě
nevyjádřila.
[3] Nejvyšší správní soud si v průběhu řízení vyžádal od Úřadu pro dohled
nad hospodařením politických stran a politických hnutí výše uvedené podněty, které
navrhovatelka označila jako důkazy.
[4] Podle §51 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále též „s. ř. s.“), rozhodl
Nejvyšší správní soud s presumovaným souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání.
[5] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího
správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí
a o znovuobnovení jejich činnosti na návrh vlády, případně prezidenta republiky. O návrhu
na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich
činnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud v řízení podle části třetí hlavy druhé dílu pátého s. ř. s.
Podle §96 s. ř. s. soud rozhoduje o návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí
podle skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu.
[6] Rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 3. února 2016 č. j. Pst 15/2015-18 byla
politické straně pozastavena činnost, neboť opakovaně nesplnila povinnost vyplývající z §18
odst. 1 zákona o politických stranách ve znění účinném do 31. prosince 2016 tím, že nepředložila
Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávy za roky 2013 a 2014.
[7] Novelou zákona o politických stranách, provedenou zákonem č. 302/2016 Sb., kterým
se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byl s účinností od 1. 1. 2017 zřízen Úřad
pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, na nějž přešly kontrolní
pravomoci v oblasti dohledu nad hospodařením stran a hnutí, dosud vykonávané Poslaneckou
sněmovnou (§19f zákona o politických stranách v účinném znění). Namísto Poslanecké
sněmovny jsou nyní politické strany a hnutí povinny předkládat své výroční finanční zprávy
v rozsahu stanoveném zákonem tomuto úřadu (§19h zákona o politických stranách v účinném
znění). Stále platí, že nesplnění této povinnosti je důvodem pro podání podnětu vládě k podání
návrhu Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti, popřípadě na rozpuštění politické
strany nebo hnutí (§14 odst. 1 a 2 zákona o politických stranách v účinném znění). Nicméně
z přechodných ustanovení (čl. II bod 2 části první zákona č. 302/2016 Sb.) je zřejmé,
že se splnění této povinnosti posuzuje podle zákona o politických stranách v dosavadním znění.
Agenda výročních finančních zpráv politických stran a hnutí přešla na nově zřízený úřad ke dni
8. 6. 2017. Politické hnutí tak mohlo své pochybení napravit předložením výročních finančních
zpráv za roky 2014 a 2015 Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických
hnutí, který by při jejím posuzování vycházel z §18 odst. 1 zákona o politických stranách
ve znění účinném do 31. prosince 2016.
[8] Podle podnětu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí
k pozastavení činnosti a k rozpouštění politických stran a politických hnutí ze dne 1. listopadu
2019 č. j. UDH-3283/2019 politická strana ve stanovené lhůtě nesplnila povinnosti, které vedly
k pozastavení její činnosti. Z podnětu ze dne 5. října 2021 č. j. UDH-02377/2021 vyplývá,
že v tomto ohledu nedošlo ke změně.
[9] Nejvyšší správní soud neobdržel informace, že by se uvedený skutkový stav do dne
vydání tohoto rozsudku změnil (§96 s. ř. s).
[10] Podle §13 odst. 5 zákona o politických stranách platí, že strana a hnutí mohou být zrušeny
rozhodnutím soudu o jejich rozpuštění […], jestliže i po uplynutí lhůty stanovené v rozhodnutí soudu
o pozastavení činnosti strany nebo hnutí trvají skutečnosti, pro které byla jejich činnost pozastavena. Z §14
odst. 2 zákona o politických stranách pak vyplývá, že nejpozději by měla politická strana
či politické hnutí napravit zjištěné nedostatky ve lhůtě 1 roku, přičemž před jejím marným
uplynutím nejsou vláda anebo prezident republiky oprávněni podat návrh na její rozpuštění
(usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. srpna 2007
č. j. Obn 1/2006-11, č. 1386/2007 Sb. NSS, Strana občanského porozumění). Soud tak v tomto
případě zkoumá pouze to, zda i po uplynutí lhůty trvají skutečnosti, pro které byla činnost
politické strany nebo hnutí pozastavena (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
4. prosince 2003 č. j. Pst 5/2003-43, č. 299/2004 Sb. NSS, Republikánská unie). Právě tato situace
nastala v nyní projednávané věci. Politická hnutí ani déle než rok po pozastavení činnosti
nenapravila vadný stav spočívající v tom, že nepředložila ani dodatečně Úřadu pro dohled
nad hospodařením politických stran a politických hnutí výroční finanční zprávy za roky 2014
a 2015.
[11] Proto Nejvyšší správní soud rozhodl o rozpuštění politické strany.
[12] Informace navrhovatele o tom, že politická strana nepředložila výroční finanční zprávy
ani za další roky, jen dokresluje její přístup k plnění zákonných povinností, avšak na posouzení
věci samé nemá vliv. Soud se proto touto otázkou dále nezabýval.
[13] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Procesně úspěšné navrhovatelce,
která by jinak měla na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před Nejvyšším
správním soudem náklady nad rámec její běžné činnosti, ze spisu ani jiné nevyplývají, proto
jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal.
[14] Podle §13 odst. 5 in fine zákona o politických stranách soud v rozhodnutí o rozpuštění
politické strany či hnutí určí současně likvidátora, kterým nesmí být osoba, jež byla členem této
strany a hnutí. Jako likvidátor tak nepřichází v úvahu člen statutárního orgánu politické strany
ve smyslu §191 odst. 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, soud proto jmenuje likvidátora
z osob zapsaných do seznamu insolvenčních správců podle §191 odst. 4 tohoto zákona. Nejvyšší
správní soud jmenoval likvidátorkou politické strany společnost Advokátní kancelář Zábranská
v.o.s., IČO 02832453, sídlem U Trojice 2122/7, České Budějovice, tj. ve stejné obci, v níž sídlí
politická strana. Likvidace politické strany se řídí podle §187 a násl. občanského zákoníku.
Podle §205 tohoto zákona likvidátor vyhotoví konečnou zprávu o průběhu likvidace a sestaví
účetní závěrku a tyto dokumenty, případně též návrh na použití likvidačního zůstatku, předloží
ke schválení Nejvyššímu správnímu soudu. Odměna a náhrada hotových výdajů likvidátora se řídí
nařízením vlády č. 351/2013 Sb., kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených
s uplatněním pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu
právnické osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku,
veřejných rejstříků právnických a fyzických osob a evidence svěřenských fondů a evidence údajů
o skutečných majitelích, a soud ji likvidátorovi na jeho návrh přizná po schválení konečné zprávy
o průběhu likvidace a předložení potvrzení o výmazu politické strany z rejstříku.
Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky podle soudního řádu
správního přípustné, vyjma obnovy řízení (§§111-119 soudního řádu správního).
Politická strana je o p ráv n ěn a podat návrh podle článku 87 odst. 1
písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jejím rozpuštění
není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti
dnů od právní moci tohoto rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu
má odkladný účinek (§73 a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů).
V Brně dne 16. března 2022
Tomáš Langášek
předseda senátu