infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-202-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 23.02.1994, sp. zn. II. ÚS 124/93 [ nález / PROCHÁZKA / výz-2 ], paralelní citace: N 8/1 SbNU 55 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1994:2.US.124.93

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K vydání majetku konfiskovaného dle dekreta republiky č.108/1945 Sb.

Právní věta Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, řeší otázku, zda k přechodu vlastnictví došlo už ze zákona o konfiskaci nebo až na základě správního aktu - konfiskačního výměru, tak, že podle jeho §1 odst. 5 nelze tohoto zákona použít pro případy, kdy byl majetek získán v době nesvobody osobami státně nespolehlivými nebo v důsledku rasové perzekuce.

ECLI:CZ:US:1994:2.US.124.93
sp. zn. II. ÚS 124/93 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 23. 2. 1994 v senátě ve věci ústavní stížnosti proti rozhodnutí Okresního soudu v Mostě ze dne 13. 4. 1993 sp. zn. 8 C 2924/91 ve spojení s rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 8. 9. 1993 sp. zn. 10 Co 329/93, za účasti Krajského soudu v Ústí nad Labem jako účastníka řízení a Městského podniku bytového bytového hospodářství jako vedlejšího účastníka řízení takto: Návrh se zamítá . Odůvodnění: Návrh na zahájení řízení o ústavní stížnosti ve smyslu ust. §72 odst. 1, písm. a) z. č. 182/93 Sb. podal E. O. proti rozhodnutí Krajského soudu Ústí nad Labem jako účastníku řízení. Stěžovatel se návrhem k OS v Mostě, ve smyslu z. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, domáhal proti odpůrci, Městskému podniku bytového hospodářství v Litvínově, vydání těchto nemovitostí: 1/2 domu, čp. 575 a parcelu č. 331, zapsané na LV č. 1 pro k. ú. H. L., obec L. Okresní soud v Mostě rozsudkem ze dne 13. 4. 1993 sp. zn. 8 C 2924/91 žalobu na vydání nemovitostí zamítl. Odvolací soud v Ústí nad Labem rozsudek napadený odvoláním stěžovatele prozkoumal a v plném rozsahu jej potvrdil svým rozhodnutím ze dne 8. 9. 1993 sp. zn. 10 Co 329/93. Stěžovatel podal v zákonné 60-ti denní lhůtě dne 4. 11. 1993 k Ústavnímu soudu ČR stížnost podle §72 odst. 1 písm. a) zák.č. 182/93 Sb. a poukazuje na porušení čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod. Ke stížnosti přiložil plnou moc své právní zástupkyně a rozsudek KS v Ústí nad Labem sp. zn. 10 Co 329/93. Stížnost, která směřuje proti rozhodnutí KS v Ústí nad Labem, jako soudu odvolacího, odůvodnil tím, že se domnívá, že pravomocným rozhodnutím bylo v řízení, jehož byl účastníkem, porušeno jeho základní právo ve smyslu čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod a navrhuje zrušení citovaného rozsudku. Posledními vlastníky shora uvedených nemovitostí byli rodiče navrhovatele, a to každý z jedné poloviny. Ideální 1/2, náležející otci navrhovatele, byla v prosinci 1946 konfiskována na základě dekretu presidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy. Ohledně majetku matky stěžovatele konkrétní konfiskační výměr nebyl vydán. Z této skutečnosti navrhovatel dovozuje, že přechod vlastnictví z ideální 1/2 nemovitostí na stát, na základě dekretu č. 108/1945 Sb.- tj. ex lege, nenastal. Jak uvádí, existence konfiskačního výměru je předpokladem pro možnost použití opravných prostředků, (lze se odvolat k Zemskému národnímu výboru v Praze), s uvedením konkretizace rozsahu provedené konfiskace. Státní orgány v roce 1951 odepřely matce navrhovatele možnost vykonávat vlastnická práva k 1/2 nemovitostí. Tímto postupem došlo k převzetí 1/2 nemovitostí státem bez právního důvodu. Stěžovatel dále namítá, že v případě, že všechny úkony spojené s osobami státně nespolehlivými učiněné v době nesvobody jsou právně neplatné, je takováto argumentace v přímém rozporu jak s dekretem presidenta republiky č. 5/1945 Sb., tak i se zákonem č. 128/1946 Sb. Nadto pak odvolací soud podle názoru stěžovatele pochybil v tom, že mu nebylo povoleno dovolání, ačkoli ve věcech restitučních, podle názoru bývalého Ústavního soudu ČSFR, jde o takový zásah do práv občana, že by povolení dovolání bylo na místě. Stěžovatel se domnívá, že pravomocným rozhodnutím bylo v řízení, jehož byl účastníkem, porušeno jeho základní právo. Navrhuje, aby Ústavní soud rozhodnutí Krajského soudu v Ústí nad Labem, jako soudu odvolacího, zrušil. Ústavní soud si vyžádal k projednávání spis vedený v předmětné věci u Okresního soudu v Mostě pod sp. zn. 2924/91. Ze spisového materiálu bylo zjištěno následující: Obytný dům čp. 575 s parcelou č. 331 k. ú. H. L., získali do vlastnictví na základě kupní smlouvy dne 10. 4. 1941 rodiče stěžovatele, a to každý 1/2. Oba rodiče byli německé národnosti, otec padl jako německý voják v roce 1944. Konfiskačním výměrem vydaným okresním Národním výborem v Mostě ze dne 20. 12. 1946 č.j. 33489/46-XII-20- b) o 16 došlo ke konfiskaci majetku E. O., na základě dekretu presidenta republiky č. 108/1945. Kromě domu byla konfiskována i obchodní jednotka v domě, včetně skladiště zboží a peněžitý vklad. Navrhovatel požádal ve smyslu §6 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb.- povinnou osobu - Městský podnik bytového hospodářství Litvínov, o vydání nemovitostí. Žádost Městský podnik bytového hospodářství odmítl s tím, že nemovitosti vydat nelze s ohledem na důvod konfiskace (dekret č. 108/45 Sb.). Stěžovatel proto podal k OS v Mostě návrh na vydání 1/2 čp. 575 s parc. č. 331. k. ú. L. proti shora uvedenému odpůrci, neboť jak uvádí, jedná se o majetek po matce, která zemřela 27. 1. 1975. V průběhu řízení navrhovatel rozšířil svůj návrh ve smyslu ust. §2 odst. 1 z.č. 243/1992 Sb. i na 1/2 nemovitosti po zemřelém otci. Sdělením Okresního úřadu v Mostě - finančního referátu - bylo potvrzeno, že dům čp. 575 s parcelou č. 331 k.ú. H. L. byl konfiskován, jako majetek otce stěžovatele, výměrem ONV v Mostě ze dne 20. 12.1946 č.j. 33489/46-XII-20-b/0-16, který se však ve spise nenachází. Odvolání na zrušení konfiskace podané v roce 1948 matkou stěžovatele bylo Zemským národním výborem v Praze zamítnuto. Zamítnutí žádosti bylo roce 1951 Krajským národním výborem v Ústí nad Labem potvrzeno. V roce 1975 opětovně žádala matka stěžovatele o vrácení id. poloviny majetku. Sdělením SKNV v Ústí nad Labem č.j. fin. 7968/74/La ze dne 12. 2. 1975 byla žádost zamítnuta s odůvodněním, že žadatelka je hlášena od roku 1939 až do doby skončení okupace jako osoba německé národnosti, s řečí německou, a proto došlo ke konfiskaci jejího majetku podle dekretu presidenta republiky č. 108/1945 Sb. ex lege. Tato skutečnost je dále potvrzena sdělením Stát. notářství v Mostě, ke spisu č.j. D 464/46.a č.j.D 156/75 ze dne 15. 6. 1992, které dále uvádí, že na LV č. 1 obce L., v k.ú. H. L. je důvod přechodu vlastnictví na stát u obou manželů O. totožný, tj. konfiskace majetku podle dekretu presidenta republiky č. 108/1945 Sb. O vydání výměru nelze pochybovat, neboť skutečnosti uvedené ve výměru potvrzuje vyhláška ONV v Mostě č.j. 33489 ze dne 6. 1. 1947, založená v materiálech OÚ v Mostě. V průběhu řízení před OS v Mostě navrhovatel omezil svůj doplňující návrh v tom směru, že žádá vydání pouze id. 1/2 nem. po zemřelé matce. Rozsudkem OS v Mostě č.j. 8 C 2924/91-30 ze dne 13. 4. 1993 byl návrh navrhovatele v plném rozsahu zamítnut. V odůvodnění soud uvedl, že ve smyslu §4 odst. 1 z.č. 87/91 Sb. je nepochybně odpůrce osobou povinnou a navrhovatel dle §5 odst. 2 zák.č. 87/91 Sb. včas vyzval odpůrce k vydání nemovitostí. Soud vyvozuje z předložených listinných důkazů, že majetek, po rodičích stěžovatele byl konfiskován celý, neboť oba rodiče splňovali podmínky konfiskace podle §1 cit. dekretu, i když u matky navrhovatele nedošlo ke konkrétnímu vydání konfiskačního výměru. V případě otce stěžovatele se jedná o osobu, která splňuje podmínky §1 dekretu presidenta republiky č. 33/1945 Sb. Občanství matce stěžovatele, bylo vráceno v prosinci 1945. V případě nároků na vrácení nemovitého majetku lze užít pouze zákona č. 87/91 Sb., neboť i když část zastavěné parcely č.331 je vedena jako zahrada, není možná aplikace zákona č. 229/91 Sb. a zákona č. 243/92 Sb., protože nejde o zemědělskou půdu využívanou k zemědělské výrobě (ust. §1 odst.4 uvedeného zákona). Jako rozhodující otázku si soud vytkl posoudit, zda nabytí majetku státem na základě konfiskace ( dekretem č. 108/45 Sb.), je právně významným faktem z hlediska jediného rozhodného zákona, a to zákona č. 87/91 Sb., tj., zda se tento zákon může dotýkat i případných následků některých majetkových a jiných křivd (§1) konfiskačním výměrem založených. Zákon č. 87/91 Sb. uvádí jako rozhodné období pro posouzení restitučních nároků dobu od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Pro oblast občansko-právních vztahů je dále významné ustanovení §6 odst.1-2 z.č.87/91 Sb. (tj., kdy nastupuje povinnost věc vydat ve vztahu k důvodu přechodu vlastnictví na stát). Použití §6 odst. 1 písm. a-h z. č. 87/91 Sb. není možné, neboť nelze hovořit v dané věci ani o znárodnění ani o vyvlastnění za náhradu. Další možností je použití §§6 odst.2 zákona ve vztahu k ustanovení §2 odst.1 písm. c), tj. povinnost věc vydat a dále případy převzetí majetku státem bez uvedení právního důvodu. Politickou perzekucí uvedenou v zákoně je nutno vyloučit společně s postupy porušujícími obecně uznávaná lidská práva a svobody, neboť právním důvodem odnětí majetku je konfiskace na základě dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. Pokud by bylo možno spojovat konfiskaci nikoli ex lege, ale pouze v souvislosti se správním rozhodnutím ve smyslu ust. §1 odst.4 dekretu, pak by se včetně časového posunu v takových majetkových důsledcích mohlo jednat o majetkové důvody ve smyslu §2 odst. 1 z. č. 87/91 Sb. Správní akt - konfiskační výměr k polovině nemovitostí vydán nebyl, ale přesto neodpadl zákonný důvod k převzetí takového majetku, jak uvádí dekret presidenta republiky č. 108/45 Sb. Rozhodnutí správního orgánu mohlo pouze identifikovat majetek podléhající konfiskaci z hlediska evidenčního a poskytnout možnost vyvinit se osobě německé nebo maďarské národnosti dle §1 - 2 dekretu č. 108/45 Sb. Této možnosti, jak vyplývá z listinných důkazů, matka stěžovatele využila, ale bez úspěchu. Osvědčení o nabytí československého občanství získala matka stěžovatele až 13. 12. 1945, tj. po nabytí účinnosti shora uvedeného dekretu (účinný ke dni vyhlášení, tj. k 30. 10. 1945). Je tedy třeba dovodit, že vydání případného výměru o konfiskaci majetku by nic nezměnilo na skutečnosti, že konfiskace celé nemovitosti proběhla již ze zákona ke dni jeho účinnosti, tj. k 30. 10. 1945, tedy mimo rozhodné období uvedené v zákoně č. 87/91 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Soud s ohledem na tyto úvahy návrh jako nedůvodný v celém rozsahu zamítl. Navrhovatel podal proti citovanému rozsudku odvolání. V odůvodnění mimo jiné uvedl, že nesouhlasí se závěrem soudu 1. stupně v tom, že konfiskace majetku nastávala ex lege, aniž by byla konkretizována tzv. konfiskačním dekretem. Krajský soud po přezkoumání napadeného rozsudku OS a předchozího řízení v Mostě tento rozsudek v plném rozsahu potvrdil. V odůvodnění se ztotožnil s hodnocením důkazů OS v Mostě a dále uvedl, že navrhovatel není osobou oprávněnou ve smyslu ust. §3 z. č. 87/91 Sb., naproti tomu zdůraznil, že podle §1 odst. 1 čl. 2 dekretu presidenta republiky č. 108/1945 se s konečnou platností a bez náhrady konfiskoval veškerý movitý a nemovitý majetek, jenž byl ve vlastnictví všech osob německé nebo maďarské národnosti, bez ohledu na státní příslušnost. Je tedy nutné dovodit, že konfiskace vyplývala přímo z citovaného právního předpisu a ve správním řízení byly řešeny pouze připadné výjimky z konfiskace. Ústavní soud ČR při hodnocení případu dospěl k závěru, že obecně platí a existuje rovina dekretů, zákonů a rovina správních aktů, ale tuto problematiku není důvodu aktualizovat, protože může nastat situace, že správní akt (tak, jak se s ním počítá v §1 z.č. 87/91 Sb.) bude spadat i do období rozhodného z hlediska zákona č. 87/91 Sb. k únoru 1948 - až listopadu 1989. Zákonodárce proto na tyto případy pamatoval a výslovně se jich dotkl v §1 odst. 5 z. č. 87/91 Sb. tím, že stanovil, že zákon č. 87/91 Sb. nelze použít pro případy, kdy byl majetek získán v době nesvobody osobami státně nespolehlivými nebo v důsledku rasové persekuce. Sám zákon tedy problematiku přechodu vlastnictví ze zákona nebo až v souvislosti se správním aktem řeší a to tím, když upravuje předmět úpravy v §1 odst. 5 z.č. 87/91 Sb. tak, jak bylo již konstatováno shora, totiž, že zákon č.87/91 Sb. nelze použít, když byl majetek získán v době nesvobody. Předmětná nemovitost byla nabyta osobou státně nespolehlivou a v době nesvobody. Protože navrhovatel neprokázal, že jeho matka, je osobou spadající pod výjimku osob dle §1 odst. 2 dekretu č. 108/45 Sb., nelze v daném případě aplikovat zákon č. 87/91 Sb. Proto není návrh navrhovatele důvodný a byl zcela správně soudy obou stupňů zamítnut. Nedošlo rovněž k porušení lidských práv a svobod ve smyslu Listiny základních práv a svobod. Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat. V Brně dne 23. 2. 1994

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1994:2.US.124.93
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 124/93
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 8/1 SbNU 55
Populární název K vydání majetku konfiskovaného dle dekreta republiky č.108/1945 Sb.
Datum rozhodnutí 23. 2. 1994
Datum vyhlášení  
Datum podání 4. 11. 1993
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.1, čl. 11 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 108/1945 Sb., §1
  • 128/1946 Sb., čl.
  • 87/1991 Sb., §1 odst.5
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík konfiskace majetku
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-124-93
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26194
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31