ECLI:CZ:US:1994:4.US.51.94
sp. zn. IV. ÚS 51/94
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatele J. M. proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22 Ca 518/93, ze dne 29. 12. 1993, a rozhodnutí Okresního pozemkového úřadu v Olomouci, čj. PÚ 566/91/Pol., ze dne 17. ll. l993, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22 Ca 518/93, ze
dne 29. 12. l993, se z r u š u j e.
Odůvodnění:
Rozhodnutím Okresního pozemkového úřadu v Olomouci, čj. PÚ
566/91/Pol., ze dne l7. ll. l993, vydaného v řízení podle §9
odstavec 4 zákona č. 229/1991 Sb. ve znění zákonů č. 42/1992 Sb.,
z. č. 93/1992 Sb., z.č. 39/1993/ Sb. a zákona č. l83/1993 Sb.
(dále jen zákon o půdě) poté, co Vojenská ubytovací a stavební
správa v Olomouci odmítla uzavřít s navrhovatelem dohodu o vydání
nemovitostí, k nimž navrhovatel uplatnil restituční nárok, bylo
rozhodnuto tak, že navrhovatel není vlastníkem pozemků, parcela č.
577/18 o výměře 0,0151 ha a 570/51 o výměře 0,5963 ha v k.ú. M.
a pozemku parcela č. 908 o výměře l,7098 ha v k.ú. D.
Krajský soud v Ostravě, který uvedené rozhodnutí Pozemkového
úřadu v Olomouci k návrhu navrhovatele přezkoumával, rozhodl, aniž
ve věci nařídil ústní jednání rozsudkem tak, že napadené
rozhodnutí Pozemkového úřadu v Olomouci potvrdil a zároveň
vyslovil, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů
řízení. Vycházel přitom ze zjištění, která učinil ze spisu
Pozemkového úřadu v Olomouci, a to, že navrhovatel uplatnil
u Pozemkového úřadu výzvou ze dne 29. 7. 1991 nárok na vydání
předmětných nemovitostí s odůvodněním, že mu byly zestátněny proti
jeho vůli ke dni 1. 9. 1950 podle vyhlášky č. 193/1950 Úředního
listu, přitom za tyto pozemky o výměře 23.212 m2 mu byla vnucena
odměna ll.693,- Kčs, kterou, jak ve výzvě k vydání pozemku uvedl,
je ochoten, v případě vyřízení jeho žádosti, vrátit. Následně pak
vyzval Vojenskou ubytovací a stavební správu v Olomouci k uzavření
dohody o vydání nemovitostí. Dále Krajský soud v Ostravě vycházel
ze zjištění, že dne 2. ll. l953 uzavřel navrhovatel, jako vlastník
předmětných pozemků, dohodu s Vojenskou správou, zastoupenou
správcem vojenského újezdu Libavá, o náhradě podle §10 zákona č.
169/1949 Sb. za nemovitosti zestátněné ke dni 1. 9. 1950, kdy
Vojenská správa nabídla navrhovateli jako přiměřenou náhradu
peněžitou částku ve výši ll.693,- Kčs, neboť neměla možnost
poskytnout náhradu v nemovitostech a navrhovatel tuto nabídku
přijal, přitom vzal na vědomí, že náhrada bude pro něj složena
u Státní spořitelny v Olomouci. V čestném prohlášení ze dne 29.
10. 1992 pak navrhovatel uvedl, že tuto dohodu podepsal v tísni
pod nátlakem státních orgánů, a že odměnu v ní stanovenou nikdy
nepřevzal. Na základě těchto zjištění pak Krajský soud v Ostravě
dospěl ke shodnému názoru jako Pozemkový úřad v Olomouci, totiž,
že v případě navrhovatele nejsou splněny podmínky pro vydání
nemovitostí podle §6 odstavec 1 písmeno o) zákona o půdě, neboť
citované ustanovení umožňuje vydat pozemky zestátněné, např. podle
zákona č. 169/1949 Sb., jen tehdy, pokud k němu došlo v rozporu
s tehdy platnými zákonnými předpisy nebo bez vyplacení náhrady.
Zda se tak stalo v tísni, pod nátlakem nebo za nápadně nevýhodných
podmínek, není pro posouzení nároku rozhodné. Zestátnění v rozporu
s tehdy platnými právními předpisy nelze dovozovat z dohody
o vyplacení náhrady, protože k zestátnění došlo na základě jiného
právního předpisu a v jiném časovém období, než k uzavření dohody
o náhradě. Řízení o náhradě nebylo nedílnou součástí zestátnění,
ale probíhalo s určitým časovým odstupem od okamžiku, kdy již
zestátněné nemovitosti přešly na stát. Podle ustanovení §8
odstavec 1, 2 zákona č. 169/1949 Sb. o vojenských újezdech byly
dnem, který stanovil vyhláškou v Úředním listě KNV, zestátněny pro
obor vojenské správy nemovitosti a práva k vodám na území újezdu,
pokud náležely jiným osobám nežli státu. Aktem znárodnění byl
konstituován nový právní stav, jímž byl přechod nemovitostí na
stát. Rozpor s tehdy platnými právními předpisy lze proto dovodit
pouze tehdy, byl-li porušen samotný právní předpis o zestátnění.
O tento rozpor nejde v případě, pokud by byla vyplacena náhrada
v nesprávné výši, a proto bylo možno posuzovat pouze otázku, zda
náhrada vyplacena byla, či nikoliv. V tomto směru pak Krajský soud
v Ostravě tvrzení navrhovatele obsažené v jeho čestném prohlášení
i opravném prostředku proti rozhodnutí Pozemkového úřadu
v Olomouci o tom, že mu náhrada vyplacena nebyla, považoval za
účelové s poukazem na výzvu navrhovatele k vrácení nemovitostí,
v níž uvedl, že náhrada mu byla vnucena a současně vyslovil ochotu
vyplacenou částku vrátit, bude-li jeho návrhu vyhověno. Krajský
soud v Ostravě proto vycházel ze závěru, že nebylo prokázáno, že
by k zestátnění pozemků došlo bez vyplacení náhrady. Námitkou
navrhovatele, týkající se výše náhrady, se nezabýval, neboť podle
jeho názoru tato otázka je z hlediska posouzení nároku
navrhovatele právně irelevantní.
Uvedená rozhodnutí napadl navrhovatel včas podanou ústavní
stížností, v níž v podstatě uvádí, že těmito rozhodnutími byla
porušena jeho základní občanská práva zaručená mu Ústavou ČR,
zejména tvrdí, že jimi došlo k porušení článku ll odstavec 4,
článku 37 odstavec 3 a článku 38 odstavec 2 Listiny základních
práv a svobod. V odůvodnění své ústavní stížnosti především
poukazuje na to, že vyhláška č. 193/1950 Úředního listu, na
základě které mělo dojít k zestátnění jeho pozemků, neexistuje.
Uvádí, že předmětné pozemky mu byly v roce 1950 skutečně odňaty,
avšak bez jakéhokoliv řízení a bez jakýchkoliv potvrzení.
Nesouhlasí s restriktivním výkladem soudu o tom, že náhrada za
zestátněnou věc, pokud ji zákon přiznává, není součástí
zestátňovacího aktu a vůbec již podle něj nelze přijmout názor, že
o rozpor s právními předpisy jde pouze tehdy, byl-li porušen
předpis o zestátnění. Zákon o půdě v ustanovení §6 odstavec
1 písmeno o) nehovoří o tom, že by mělo jít o rozpor se
zestátňujícím zákonem, nýbrž o rozpor s tehdy platnými předpisy,
tedy podle jeho názoru, jde o rozpor s jakýmikoliv zákonnými
předpisy platnými v té době. V této souvislosti pak poukazuje na
ustanovení §10 zákona č. 169/1949 Sb. o vojenských újezdech, kde
je jednoznačně stanoveno, na jakou odměnu měl vlastník nárok. Pokud
se nejednalo o pozemky získané z konfiskace nebo z přídělových
fondů, bylo nutno jako náhradu vyplatit cenu obecnou. Pro
stanovení této ceny je pak určující znění v té době platného
občanského zákoníku. Použitá přiměřená náhrada 0,20 Kčs za m2 není
jistě cenou obecnou a navíc poukazuje na to, že pokud jde
o zestátněné pozemky, šlo o lesy, a proto do náhrady měla být
zahrnuta i cena za porosty. Dospívá pak k závěru, že pokud se
Krajský soud v Ostravě při svém rozhodování výší náhrady
nezabýval, porušil tak čl. ll odstavec 4 Listiny základních práv
a svobod. Dále pak navrhovatel Krajskému soudu v Ostravě vytýká,
že nebyl k jednání ve věci vůbec přizván a o jednání nevěděl.
Tímto postupem byl podle něj porušen čl. 38 odstavec 2 Listiny
základních práv a svobod. Kromě toho soudu vytýká, že k jím
podaným písemným důkazům nepřihlédl a vzal za prokázané
skutečnosti nesprávně udávané Pozemkovým úřadem v Olomouci, čímž
také porušil čl. 37 odstavec 3 Listiny základních práv a svobod.
Navrhl proto zrušení rozsudku Krajského soudu v Ostravě, ze dne
29. 12. 1993, sp. zn. 22 Ca 518/93, a rozhodnutí Okresního
pozemkového úřadu v Olomouci, čj. PU 566/91/Pol., ze dne 17. ll.
1993, a to pro porušení čl. ll odstavec 4, čl. 37 odstavec 3 a čl.
38 odstavec 2 Listiny základních práv a svobod.
Účastník řízení Krajský soud v Ostravě ve svém písemném
vyjádření k ústavní stížnosti navrhl její zamítnutí.
K navrhovatelem tvrzenému porušení čl. ll odstavec 4 Listiny
základních práv a svobod poukázal na to, že Krajský soud nebyl
oprávněn zkoumat platnost zákona č. 169/1949 Sb. o vojenských
újezdech, ale pouze to, zda zestátnění pozemků nebylo v rozporu
s tímto zákonem a zda byla vyplacena náhrada. Zákon o vojenských
újezdech dovoloval vyvlastnění v zájmu obrany státu, tudíž ve
veřejném zájmu, a to za náhradu. V tomto smyslu nelze proto
o porušení čl. ll odstavec 4 Listiny základních práv a svobod
uvažovat. Pokud pak jde o porušení čl. 37 odstavec 3 Listiny
základních práv a svobod uvedl, že v přezkumném řízení neměl
správní orgán jako odpůrce žádnou výhodu. Řízení bylo provedeno na
základě návrhu navrhovatele a správní orgán pouze Krajskému soudu
předložil správní spis s celým důkazním materiálem, jehož obsah
byl navrhovateli znám. Konečně pak k tvrzenému porušení čl. 38
odstavec 2 Listiny základních práv a svobod uvedl, že při
posuzování tohoto článku je nutno přihlížet také k ustanovení čl.
96 odstavec 2 Ústavy ČR, který stanoví, že jednání před soudem je
ústní a veřejné a výjimky stanoví zákon. V daném případě krajský
soud postupoval podle ustanovení §250 f o.s.ř., které je právě
takovou zákonnou výjimkou, když dospěl k závěru, že podmínky
uvedeného ustanovení jsou splněny. Navrhovatel nebyl na svých
procesních právech krácen, neboť bylo rozhodováno na základě jeho
písemného návrhu a soud vycházel jen z důkazů, jejichž obsah byl
navrhovateli znám.
Vedlejší účastník Pozemkový fond ČR se ve smyslu ustanovení
§28 odstavec 2 zákona č. 182/1993 Sb. svého postavení vedlejšího
účastníka vzdal.
Vojenský úřad pro právní zastupování Praha, za jehož účasti
probíhalo řízení před Krajským soudem v Ostravě a s nímž proto
Ústavní soud, s ohledem na ustanovení §76 odstavec 2 zákona č.
182/1993 Sb., jako s vedlejším účastníkem jednal, ve svém písemném
vyjádření k ústavní stížnosti především poukázal na to, že je
pouze právně bezsubjektivní součástí ČR - Vojenské správy a jedná
jejím jménem ve smyslu ust. §21 odstavec 2 o.s.ř., neboť je
státním orgánem, který je ministrem obrany ČR pověřen jednat
jménem Vojenské správy před soudy v občanskoprávním řízení. Navrhl
proto, aby Ústavní soud v tomto řízení přiznal postavení
vedlejšího účastníka České republice - Vojenské správě, jejímž
jménem bude pak pověřený pracovník jednat. Tomuto návrhu Ústavní
soud podle §76 odstavce 3 zákona č. 182/1993 Sb. usnesením
vyhověl, neboť Česká republika - Vojenská správa má nepochybně
právní zájem na výsledku tohoto řízení, když předmětem sporu jsou
nemovitosti zestátněné podle zákona č. 169/49 Sb. o vojenských
újezdech. Pokud jde o věcnou stránku ústavní stížnosti, poukázal
Vojenský úřad pro právní zastupování na odůvodnění rozsudku
Krajského soudu v Ostravě, s jehož právním názorem se ztotožňuje,
a zároveň, pokud jde o námitku navrhovatele, týkající se
neexistence vyhlášky č. 193/1950 Úředního listu, na kterou se
odvolává dohoda o náhradě ze dne 2. ll. l953, upozornil na Úřední
list č. 193, ze dne 19. 8. 1950 - Ediktální rubriku a text uvedený
v podrubrice Soudní a úřední vyhlášky, z něhož plyne, že
k zestátnění předmětných pozemků, které jsou zahrnuty do
vojenského újezdu Libavá, došlo ke dni 1. 9. 1950.
Okresní úřad v Olomouci - Okresní pozemkový úřad, s nímž
Ústavní soud rovněž jednal jako s vedlejším účastníkem s ohledem
na to, že v řízení před Krajským soudem v Ostravě měl tento úřad
postavení vedlejšího účastníka řízení, písemné vyjádření k obsahu
ústavní stížnosti nepodal.
S ohledem na námitky navrhovatele a důvody jím uváděné
v ústavní stížnosti, zabýval se Ústavní soud především otázkou,
zda postupem Krajského soudu v Ostravě nedošlo k porušení
navrhovatelova práva na soudní ochranu zaručovaného Listinou
základních práv a svobod v hlavě páté. Podle čl. 36 odstavec
1 Listiny základních práv a svobod se může každý domáhat
stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
a ve stanovených případech u jiného orgánu. Podle čl. 38 odstavec
2 Listiny pak má každý právo, aby jeho věc byla projednána
veřejně, bez zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti, a aby se
mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům. Veřejnost může být
vyloučena jen v případech stanovených zákonem. Posuzováno
z hlediska dodržení uvedených práv a vycházeje z obsahu spisového
materiálu, který měl Krajský soud v Ostravě při svém neveřejném
rozhodování k dispozici, má pak Ústavní soud za to, že za stavu,
kdy jednou z podmínek ustanovení §6 odstavec 1 písmeno o) zákona
o půdě, o které navrhovatel svůj restituční nárok na vydání
pozemku opírá, je přechod nemovitostí na stát zestátněním bez
vyplacení náhrady a kdy v písemných projevech navrhovatele,
týkajících se vyplacení náhrady, je zásadní rozpor, neboť
v některých z nich připouští, že náhrada za pozemky mu byla
vnucena a projevuje ochotu ji vrátit a v dalších naopak dává
najevo, že žádnou finanční náhradu neobdržel, nebyly dány podmínky
pro použití ustanovení §250 f o.s.ř., jehož se Krajský soud
v Ostravě, jako zákonné výjimky s poukazem na čl. 96 odstavec 2
Ústavy, dovolává. Ustanovení §250 f o.s.ř. dává soudu sice
možnost v řízení podle částí páté o.s.ř. rozhodnout rozsudkem bez
jednání, to však jen za předpokladu, že jde o případ jednoduchý,
zejména je-li nepochybné, že správní orgán vycházel ze správně
zjištěného skutkového stavu a jde -li jen o posouzení právní
otázky. Právě s ohledem na zmíněný rozpor v písemných projevech
navrhovatele ohledně vyplacení náhrady za zestátněné nemovitosti,
kdy navíc navrhovatel tvrdil, že jeden z nich podepsal pod
nátlakem, a kdy ani Krajský soud v Ostravě neměl k dispozici
všechen spisový materiál Vojenské správy z doby předcházející
zestátnění navrhovatelových pozemků, mělo být soudem nařízeno
ústní jednání a navrhovateli tak dána možnost se k provedeným
důkazům vyjádřit a rozpor ve svých projevech vysvětlit. Pokud se
tak nestalo, došlo podle názoru Ústavního soudu k porušení čl. 38
odstavec 2 Listiny.
I kdyby však k takovému porušení práva navrhovatele nedošlo
a v řízení by bylo nepochybně zjištěno, že navrhovateli byla za
zestátněné pozemky poskytnuta finanční náhrada ve výši 11.693,-
Kčs, pak ani tehdy, podle názoru Ústavního soudu, nebylo možno bez
dalšího dokazování učinit závěr o tom, že podmínky pro vydání
nemovitostí, stanovené v ustanovení §6 odstavec 1 písmeno o)
zákona o půdě, nebyly splněny. Uvedené ustanovení totiž vymezuje
dva restituční tituly. Prvním z nich je přechod nemovitostí na
stát nebo jinou právnickou osobu v důsledku znárodnění nebo
zestátnění vykonaného v rozporu s tehdy platnými zákonnými
předpisy. Pouze ohledně tohoto restitučního titulu bylo možno
učinit závěr, že v daném případě není dán. V tomto směru souhlasí
Ústavní soud s názorem Krajského soudu v Ostravě, že za rozpor
s tehdy platnými zákonnými předpisy ve smyslu ustanovení §6
odstavec 1 písmeno o) zákona o půdě je možno považovat pouze
rozpor s těmi zákonnými předpisy, které se týkaly samotného aktu
zestátnění. Takovýto rozpor v daném případě skutečně prokázán
nebyl. V této souvislosti je třeba, pokud jde o námitku
navrhovatele, týkající se neexistence vyhlášky, v níž měl být
stanoven den zestátnění pozemků a jejíž vyhlášení Krajským
národním výborem v Úředním listu předpokládal zákon č. 169/1949
Sb. v ustanovení §8 odstavec 2, odkázat na Úřední list - druhý
díl oznamovací č. 193, vydaný dne 19. 8. 1950, ve kterém
v Ediktální rubrice byla pod Zn. 161-7/8-150-I/l uveřejněna úřední
vyhláška tohoto znění: " Krajský národní výbor v Olomouci stanoví
podle §8 odstavec 1 a 2 zákona č. 169/1949 Sb. den 1. září 1950
za den rozhodný pro vojenský újezd Libavá." Druhým restitučním
titulem stanoveným v ustanovení §6 odstavec 1 písmeno o) zákona
o půdě je "znárodnění nebo zestátnění bez vyplacení náhrady". Za
tuto náhradu ve smyslu uvedeného ustanovení v případech zestátnění
pozemků podle zákona o vojenských újezdech č. 169/1949
Sb., specifickou potud, že stát zde zestátňoval pozemky jen
vzhledem k potřebám obrany státu, na rozdíl od jiných způsobů
zestátnění, však podle názoru Ústavního soudu, není možno
považovat jakoukoliv vyplacenou náhradu, nýbrž jen takovou, která
odpovídala uvedenému předpisu, tedy tu, která byla stanovena
způsobem uvedeným v ustanovení §10 zákona č. 169/1949 Sb., který
výslovně uvádí, ve kterých případech přísluší za zestátněné
nemovitosti náhrada ve výši jejich obecné ceny podle stavu v den
zestátnění (která by také zřejmě zahrnovala i cenu porostů, pokud
by jejich existence na nemovitostech byla prokázána) a ve kterých
případech přísluší cena přídělová, přejímací nebo výkupní. Ústavní
soud tedy nesdílí názor Krajského soudu v Ostravě o tom, že výše
náhrady za zestátněné pozemky byla z hlediska posouzení
restitučního nároku navrhovatele právně irelevantní. Naopak
z důvodů výše uvedených bylo třeba se zabývat i správností výše
vyplacené náhrady (pokud ovšem vůbec vyplacena byla). Na tomto
závěru pak, podle názoru Ústavního soudu, nemůže v daném případě
změnit nic ani ta skutečnost, že navrhovatel s Vojenskou správou
uzavřel ohledně náhrady ve výši ll.693,- Kčs dohodu. Tato dohoda
byla totiž uzavřena po uplynutí více než 3 let od zestátnění
pozemků navrhovatele dne 2. ll. l953 a její platnost by bylo třeba
posuzovat podle v té době platného občanského zákoníku č.
141/1950 Sb., který v ustanovení §37 stanovil, že právní úkon
učiněný v tísni za nápadně nevýhodných podmínek je neplatný.
S ohledem na tvrzení navrhovatele o tom, že dohodu ze dne 2. ll.
1953 uzavíral pod nátlakem a ve stavu tísně, bylo by třeba
i v tomto směru dokazování doplnit a podle výsledků dokazování pak
otázku platnosti dohody posoudit. Pokud se tedy Krajský soud
v Ostravě věcí z těchto uvedených hledisek nezabýval a předmětem
jeho posuzování ani zjišťování nebyla otázka, zda navrhovateli
byla vyplacena odpovídající náhrada, je možno v tomto jeho postupu
spatřovat i porušení čl. 90 Ústavy, v němž se uvádí, že soudy jsou
povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem
poskytovaly ochranu právům. Této ústavní zásadě je pak třeba
rozumět tak, že prohlášené právo na soudní ochranu zaručuje
každému zákonné a ústavnímu pořádku odpovídající posouzení jeho
tvrzeného práva (obdobně III. senát Ústavního soudu ve věci sp.
zn. III. ÚS 114/93). Vzhledem k tomu, že především Krajský soud
v Ostravě svým povinnostem, vyplývajícím z uvedených ústavních
principů nedostál, Ústavní soud nálezem jeho rozhodnutí zrušil (§82 odstavec 1 zákona č. 182/1993 Sb.).
Ústavní soud naproti tomu nesdílí názor navrhovatele, že
v projednávané věcí došlo postupem Krajského soudu v Ostravě
k porušení čl. 37 odstavec 3 Listiny. Podle uvedeného ustanovení
Listiny jsou si všichni účastníci v řízení rovni. V občanském
soudním řízení se pak tato zásada promítá do ustanovení §18
o.s.ř., podle něhož účastníci mají v občanském soudním řízení
rovné postavení. Mají právo jednat před soudem ve své mateřštině
a soud je povinen zajistit jim stejné možnosti k uplatnění jejich
práv. V daném případě Pozemkový úřad v Olomouci, jehož rozhodnutí
Krajský soud v Ostravě přezkoumával v řízení podle části páté
o.s.ř., měl postavení odpůrce, přitom z obsahu spisu Krajského
soudu v Ostravě nebylo zjištěno nic, co by nasvědčovalo tomu, že
by tento účastník řízení byl ve vztahu k navrhovateli soudem
nějakým způsobem zvýhodněn, případně, že by mu byly soudem
zajištěny větší možnosti k uplatnění jeho práv než navrhovateli.
Stejně tak Ústavní soud neshledal v postupu krajského soudu ani
porušení čl. ll odstavec 4 Listiny. Krajský soud v Ostravě totiž,
jak na to sám také správně ve svém písemném vyjádření poukázal, se
problematikou z pohledu institutu vyvlastnění nezabýval.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 2. června l994