infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-197-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 05.04.1994, sp. zn. Pl. ÚS 49/93 [ nález / ČERMÁK / výz-1 ], paralelní citace: N 15/1 SbNU 107 [ 97/1994 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1994:Pl.US.49.93

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vyhláška města Kuřimi o převodu a pronájmu majetku města

Právní věta Určujícím znakem interních instrukcí je to, že se jimi jen konkretizují úkoly a povinnosti podřízených složek a pracovníků. Vydáváním interních instrukcí se realizuje oprávnění řídit činnost podřízených - i když se tak děje za účelem konkretizace úkolů stanovených obecně závaznými právními předpisy - a tomuto oprávnění odpovídající povinnost řídit se vydávanými příkazy, povinnost, jež stejně jako oprávnění vyplývá z právní normy stanovící takový vztah nadřízenosti a podřízenosti. O obecně závazných vyhláškách naproti tomu platí, že sice mohou obsahovat i právní normy zavazující jen určitý okruh, tato závaznost nemá však nic společného s podřízenosti orgánu, který předpis vydal.

ECLI:CZ:US:1994:Pl.US.49.93
sp. zn. Pl. ÚS 49/93 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu ve věci návrhu přednosty Okresního úřadu Brno-venkov na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kuřimi ze dne 22. 4. 1992 o převodu a pronájmu majetku města Kuřimi, takto: Návrh přednosty Okresního úřadu Brno-venkov na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kuřim ze dne 22. 4. 1992 o převodu a pronájmu majetku města Kuřim se zamítá. Odůvodnění: Přednosta Okresního úřadu Brno-venkov podal návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kuřimi ze dne 22. 4. 1992 o převodu a pronájmu majetku města Kuřimi, neboť tato vyhláška podle jeho názoru postrádá základní náležitosti obecně závazných vyhlášek - závazným předpisem je totiž pouze taková vyhláška, která někoho k něčemu zavazuje - a má proto charakter pouhé interní směrnice. V ustanoveních vyhlášky jsou použity formulace, které nikoho nezavazují, pouze deklarují práva, která jsou již jako taková obsahem konkrétních právních předpisů (viz článek 2, 3 této vyhlášky) nebo tyto formulace jsou neúplné a zavádějící (např. článek 1 odst. 2 - majetek města). Přednosta Okresního úřadu Brno-venkov poukazuje i na rozporuplnost jednotlivých článků vyhlášky a na jejich rozpor se zákonem. Tak uvádí k článku 3 odst. 2, 3 vyhlášky, že 30 denní lhůtu není možno označit za lhůtu oznamovací, k článku 3 odst. 4, že převod majetku lze uskutečnit jen na základě písemné smlouvy uzavřené podle ustanovení občanského zákoníku a vkladem do katastru nemovitostí u příslušného katastrálního úřadu, nikoliv za podmínek stanovených ve vyhlášce. Rovněž formulace v článku 5 odst. 1, 4 považuje za nepřesné a zavádějící, neboť smluvní ceny se při pronájmu nebytových prostor uplatňují jen v souladu s ustanoveními vyhlášky č. 585/1990 Sb., tj. jen do výše maximální ceny stanovené cenovými předpisy, či obecně závaznou vyhláškou, které jsou obce v souladu s ustanovením §1 odst. 4 citované vyhlášky oprávněny schválit. Také článek 6 vyhlášky neobstojí, neboť není možno konstatovat nutnost přizpůsobení již platně uzavřených smluv vyhlášce, u zrušujících ustanovení pak chybí jejich taxativní výčet. Rovněž článek 7 vyhlášky je v rozporu s ustanovením §16 odst. 3, 4 zákona č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů, neboť v něm není uveden den vyhlášení, což je podmínkou platnosti vyhlášky. Město Kuřim se v dopise svého starosty ze dne 22. 3. 1994 vyjádřilo v podstatě tak, že k vyhlášce lze mít jistě řadu výtek, to by však nemělo vést ke zpochybnění vyhlášky jako celku, ke zpochybnění principu umožňujícího upravit otázky hospodaření s majetkem obce obecně závaznou vyhláškou obce. Z obsahu přípisu města Kuřimi ze dne 1. 3. 1994, ze zápisu č. 4/1992 o zasedání zastupitelstva města Kuřimi ze dne 22. 4. 1992 podepsaného starostou a ověřovatelem, z usnesení ze 4. zasedání zastupitelstva města Kuřimi ze dne 22. 4. 1992, z prezenční listiny ze zasedání zastupitelstva města Kuřimi z 22. 4. 1992 a konečně z obsahu vyhlášky zastupitelstva města Kuřimi z 22. 4. 1992 podepsané starostou a zástupcem starosty, Ústavní soud zjistil, že obecně závazná vyhláška města Kuřimi ze dne 22. 4. 1992 o převodu a pronájmu majetku města Kuřimi byla přijata na zasedání městského zastupitelstva v Kuřimi konaného 22. 4. 1992, a to jednomyslně hlasy 23 přítomných členů zastupitelstva z celkového počtu 28 členů. Tato obecně závazná vyhláška byla vyhlášena vyvěšením na úřední desce města Kuřim v mezidobí od 22. 4. 1992 do 1. 7. 1992 po dobu 15 dnů. Lze proto mít za to, že vyhláška byla přijata ústavně předepsaným způsobem (§68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. o Ústavním soudu). Pokud jde o základní otázku, totiž, zda napadená vyhláška města Kuřimi má povahu obecně závazné vyhlášky, kterou zastupitelstva mohou vydávat v mezích své působnosti (článek 104 odst. 3 Ústavy ČR), či zda je pouhou interní směrnicí, nesdílí Ústavní soud názor přednosty Okresního úřadu Brno-venkov, že o takovou interní instrukci v projednávané věci jde. Určujícím znakem interních instrukcí je totiž to, že se jimi jen konkretizují úkoly a povinnosti podřízených složek a pracovníků. Vydáváním interních instrukcí se realizuje oprávnění řídit činnost podřízených - i když se tak děje za účelem konkretizace úkolů stanovených obecně závaznými právními předpisy - a tomuto oprávnění odpovídající povinnost řídit se vydávanými příkazy, povinnost, jež, stejně jako oprávnění, vyplývá z právní normy stanovící takový vztah nadřízenosti a podřízenosti. O obecně závazných vyhláškách naproti tomu platí, že sice mohou obsahovat i právní normy zavazující jen určitý okruh osob, tato závaznost nemá však nic společného s podřízeností orgánu, který předpis vydal. Napadená vyhláška obsahuje právní normy stanovící závazná obecná pravidla chování, jak občanů, tak i orgánů města Kuřimi, při převodu a pronájmu majetku města Kuřimi a jakkoliv některé z těchto norem mají spíše deklaratorní charakter, tj. sledují ve formě normy vyjádřit především některé etické a politické principy (viz článek 2 vyhlášky - Občan města má právo znát majetek města, jeho změny a vyjadřovat se k němu.), nemůže ani tato skutečnost nic změnit na její povaze právního normativního aktu. Pokud jde o otázku, zda vyhláška byla vydána městem Kuřim ve věci samostatné působnosti, lze odpověď na ni nalézt v tom, že jak převod majetku, tak i jeho pronájem, jsou záležitostmi, jež obec spravuje samostatně (§13 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů). Se svým majetkem obec samostatně hospodaří ( §18 odst. 1 citovaného zákona) a v rámci tohoto hospodaření se svým majetkem je také legitimována k vydávání obecně závazných vyhlášek (§14 odst. 1 písm. b, i citovaného zákona). Z těchto důvodů zbývá v této rovině posoudit poslední otázku, zda totiž tato vyhláška je v souladu se zákony, či obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení (§16 odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů), či zda naopak je s nimi v rozporu (viz článek 87 odst. 1 písm. b Ústavy ČR). V tomto směru lze obecně konstatovat, že zastupitelstvo města Kuřim se usneslo na vydání uvedené vyhlášky nepochybně "za asistence dobré vůle" učinit pro občany města všechny okolnosti rozhodné pro převod a pronájem majetku města transparentními, že však tak učinilo způsobem, k němuž, jak ostatně samo připouští, lze mít určité výhrady. Jde proto dále o posouzení, zda tyto nedostatky vyhlášky mají takovou dimenzi, aby z nich bylo možno usuzovat na její rozpor se zákonem a s principem právní jistoty, který je určující pro každý demokratický právní stát (článek 1 Ústavy ČR). Pokud jde o výtku vztahující se k formulaci majetku města v tom směru, že jde o formulaci zavádějící, třeba konstatovat, že v článku 1 odst. 2 vyhlášky je majetek města určen zúženě, neboť obce mohly vlastnit majetek již před účinností zákona č. 172/1991 Sb. (viz např. §18 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů) a nadto vyhláška nerozlišuje mezi majetkem movitým a nemovitým, ačkoliv toto rozlišení by bylo na místě např. vzhledem k článku 4 odst. 2 týkajícímu se záměrů města a s nimi souvisejícím nabídkovým řízením. V kontextu článku 1 odst. 1, kde se jasně stanoví, že vyhláška stanoví obecně závazný postup pro převod a pronájem nemovitého majetku města s výjimkou bytů (dále jen "majetek"), jakož i článku 4 odst. 2 písm. c, kde se rovněž hovoří jen o odprodeji a pronájmu nemovitostí, lze nicméně mít za to, že převod a pronájem upravovaný vyhláškou se týká jen nemovitého majetku města Kuřim, a to navíc jen toho majetku, který byl na město převeden podle zákona č. 172/1991 Sb. o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí a nebyl dále převáděn na jinou právnickou nebo fyzickou osobu, a dále majetku, který město nabylo později. Jde tedy o formulaci sice zúženou, v tomto zúžení přístupu k převodu a pronájmu majetku města nelze však spatřovat rozpor se zákonem ani s principem právní jistoty. Z těchže důvodů neobstojí ani výtka směřující proti označení 30 denní lhůty, uvedené v článku 3 odst. 2, 3 vyhlášky, jako lhůty oznamovací. To, že tato lhůta je ve vyhlášce takto: pojmenována a že je v ní vůbec uvedena, lze považovat spíše za projev snahy o vymezení, a to i časové vymezení, pravidel pro hospodaření s majetkem města, nerozhodno, jakou formulaci, pokud jde o 30 denní lhůtu, zastupitelstvo v souladu s uvedenou tendencí zvolilo. Obdobné lze konstatovat k vytýkanému článku 3 odst. 4 vyhlášky, v němž je uvedeno, že převod a pronájem majetku je realizován na základě smlouvy sepsané dle podmínek schválených městským zastupitelstvem. Jestliže totiž vyhláška v tomto bodě zřejmě sleduje upravit pouze přípravnou fázi předcházející vlastnímu uzavírání smluv o převodu a pronájmu majetku, potom neposkytuje důvod k pochybnostem o tom, že uzavírání těchto smluv se může řídit jen občanským zákoníkem, popř. zákonem č. 116/1990 Sb. o nájmu a podnájmu nebytových prostor ve znění pozdějších předpisů. Stejně tak neobstojí výtky přednosty Okresního úřadu Brno-venkov proti formulaci článku 5 odst. 1, 4 vyhlášky, neboť vyhláška obsahuje přímý odkaz na vyhlášku č. 393/1991 Sb. o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků a vyhlášku č. 585/1990 Sb. o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor, umožňující stanovení diferencovaných cen podle jednotlivých lokalit, jak se také stalo jiným usnesením městského zastupitelstva v Kuřimi. Článek 5 odst. 4 vyhlášky stanoví pak ceny či sazby při prodeji nebo pronájmu nemovitosti fyzické osobě tím způsobem, že cenu stanovenou dle cenových vyhlášek, tedy bez vynásobení koeficientem dle lokalit, považuje zpravidla za cenu konečnou. Použití termínu "zpravidla" zde znamená, že ani v těchto případech není vyloučeno použití zmíněného koeficientu v souladu s citovanou vyhláškou. Článek 6 odst. 1 vyhlášky, podle kterého smlouvy uzavřené přede dnem účinnosti této vyhlášky zůstávají v platnosti a při změnách se jí přizpůsobí, nelze jistě chápat tak, že by v případě takových změn existovala možnost smlouvu změnit bez souhlasu nájemce. Smluvním stranám se zde pouze poskytuje možnost uvést smlouvu v soulad s např. změněnými cenovým předpisy s tím, že na neochotu nájemce "přizpůsobit se" nově určeným cenám by pronajímatel mohl reagovat výpovědí smlouvy, byla-li uzavřena na dobu neurčitou. Přednostovi Okresního úřadu Brno-venkov třeba jistě přisvědčit v tom, že ve zrušujícím ustanovení článku 6 odst. 2 chybí taxativní výčet usnesení městského zastupitelstva, dosud upravujících postup při nabytí, převodu a pronájmu majetku. Vzhledem k nedostatku přechodných ustanovení je nicméně evidentní, že při převodu a pronájmu majetku města Kuřimi jakéhokoliv dřívějšího usnesení městského zastupitelstva dotýkajícího se této oblasti nelze již nadále použít a že jediným právním předpisem, jenž zde bude možno aplikovat, zůstává napadená vyhláška, a to i pokud jde o přípravnou fázi uzavírání smluv. Pokud pak jde o poslední otázku, tj. otázku platnosti a účinnosti vyhlášky, vyplývá z přípisu města Kuřimi ze dne 1. 3. 1994, že vyhláška byla vyvěšena na úřední desce po dobu 15 dnů v mezidobí od 22. 4. do 1. 7. 1992. Je-li tedy v článku 7 vyhlášky uvedeno, že tato nabývá účinnosti dnem 1. července 1992, jde o stanovení účinnosti, jež z hlediska ustanovení §16 odst. 4 zákona č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů zcela obstojí. Na podkladě uvedených zjištění a úvah dospěl Ústavní soud k závěru, že vytýkané nedostatky napadené vyhlášky nejsou takové povahy, aby z nich bylo možno usoudit na její rozpor s předpisy uvedenými v článku 87 odst. 1 písm. b Ústavy ČR a §16 odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů a rozhodl proto tak, že návrh přednosty Okresního úřadu Brno-venkov ing. Jiřího Březy, CSc. na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kuřim ze dne 22. 4. 1992 o převodu a pronájmu majetku města Kuřim zamítl. Vzhledem k ustanovení §58 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. stává se tento nález vykonatelným dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 12. dubna 1994

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1994:Pl.US.49.93
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 49/93
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 97/1994 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 15/1 SbNU 107
Populární název Vyhláška města Kuřimi o převodu a pronájmu majetku města
Datum rozhodnutí 5. 4. 1994
Datum vyhlášení 12. 4. 1994
Datum podání 23. 12. 1993
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 1
Navrhovatel PŘEDNOSTA OKRESNÍHO ÚŘADU - Brno-venkov
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; obecně závazná vyhláška města Kuřimi o převodu a pronájmu majetku města Kuřimi
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 87 odst.1 písm.b, čl. 104 odst.3
  • 2/1993 Sb., čl. 4
Ostatní dotčené předpisy
  • 367/1990 Sb., §13 odst.1, §16 odst.2
  • 585/1990 Sb., čl.
  • 97/1994 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
zrušení právního předpisu (okresní nebo krajský úřad)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
akt/normativní
nájem
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-49-93
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26460
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31