infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-265-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 06.06.1995, sp. zn. I. ÚS 30/94 [ nález / PAUL / výz-2 ], paralelní citace: N 26/3 SbNU 189 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1995:1.US.30.94

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Povinnost soudu, zabývat se námitkou strany, že zákon, jehož užití je v dané věci rozhodné, je v rozporu s ústavním pořá...

Právní věta Podle §224 odst. 5 trestního řádu, obdobně jako podle čl. 95 odst. 2 Ústavy ČR, obecný soud, má-li za to, že zákon, jehož užití je z dané věci rozhodné, je v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou, která má přednost před zákonem, přeruší řízení a předloží věc Ústavnímu soudu ČR. Soud má tedy možnost k takovému závěru nedospět, ale dospěje-li k němu, je povinen postupovat tak, jak je uvedeno. Pokud pak uplatní strana takový návrh, je třeba, aby soud o něm rozhodl nebo jinak vyjádřil své stanovisko k tvrzenému rozporu.

ECLI:CZ:US:1995:1.US.30.94
sp. zn. I. ÚS 30/94 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dnešního dne v senátě ve věci stěžovatele Z. N. proti orgánu veřejné moci - Krajskému soudu v Brně, o ústavní stížnosti ze dne 8. 2. 1994 proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 29. 11. 1993, sp. zn. 8 To 222/93, spojené s návrhem na zrušení §46 zákona o rodině č. 94/1963 Sb., §19 odst. 1 písm. a) č. 1 zákona ČNR, o působnosti orgánů ČSR v sociálním zabezpečení č. 114/1988 Sb. a §15 vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, takto: Ústavní stížnosti se v plném rozsahu v y h o v u j e a usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 29. 11. 1993, sp. zn. 8 To 222/93, se z r u š u j e . Odůvodnění: Stěžovatel podal dne 16. 2. 1994 Ústavnímu soudu ČR ústavní stížnost na výše uvedené usnesení Krajského soudu v Brně, jímž tento soud zamítl odvolání stěžovatele do rozsudku Městského soudu v Brně ze dne 2. 8. 1993, sp. zn. 4 T 113/93, kterým byl stěžovatel uznán vinným ze spáchání trestného činu zanedbání povinné výživy podle §213 odst. 1 trestního zákona, neboť v době od 26. 6. 1991 do 7. 5. 1992 neplatil ošetřovné na svého syna, nezletilého, přestože mu bylo pravomocným rozhodnutím Dětského výchovného ústavu v Moravském Krumlově uloženo přispívat na ošetřovném částku Kč 290,-- měsíčně, čímž ústavu dluží za uvedené období částku Kč 2 300,--. Za toto jednání mu byl uložen trest odnětí svobody v trvání tří měsíců, podmíněně odložený na zkušební dobu v délce jednoho roku. Svoji stížnost podal stěžovatel Ústavnímu soudu ve shodě s ust. §72 odst. 1 písm. a) zákona o Ústavním soudu č. 182/1993 Sb. s tvrzením, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byl účastníkem, bylo porušeno jeho základní právo nebo svoboda zaručená ústavním zákonem. K odůvodnění stížnosti stěžovatel uvedl, že rozhodnutím o předběžném opatření, které vydal Úřad městské části Brno - Černovice pod č. j. 4 Om 526/84 dne 5. 6. 1991, bylo rozhodnuto o umístění syna stěžovatele do ústavní péče. Stěžovatel se proti tomuto předběžnému opatření odvolal, odvolací orgán - Úřad města Brna, odbor sociálních věcí, odvolání nevyhověl. Stěžovatel namítal, že předmětným rozhodnutím došlo k porušení práva stěžovatele i jeho dítěte, jelikož Listina základních práv a svobod ve svém článku 32 odst. 4 stanoví, že práva rodičů mohou být omezena a děti od rodičů odloučeny proti jejich vůli jen rozhodnutím soudu, na základě zákona. Obdobné ustanovení obsahuje i čl. 9 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte. Citovaná ustanovení měla v době rozhodování ve smyslu ust. §2 ústavního zákona č. 23/1991 Sbírky zákonů přednost před zákonem, tedy i před ustanovením §46 zákona o rodině a §19 odst. 1 písm. a) č. 1 zákona ČNR č. 114/1988 Sb. a §15 vyhl. č. 182/1991 Sb. Státy, které jsou smluvními stranami Úmluvy o právech dítěte, mají totiž zajistit, aby dítě nemohlo být odděleno od svých rodičů proti jejich vůli, ledaže příslušné úřady na základě soudního rozhodnutí a v souladu s platným právem a v příslušném řízení určí, že takové oddělení je v zájmu dítěte. Rozpor předpisů v řízení aplikovaných s Listinou základních práv a svobod a s Úmluvou o právech dítěte namítal stěžovatel v různých fázích řízení, aniž na to byl ze strany orgánů veřejné moci brán zřetel, resp. vůbec reagováno. Pokud se týká napadeného rozhodnutí v trestní věci, tuto část stížnosti stěžovatel odůvodnil odvozením od hlavní věci, tedy protiústavností rozhodnutí o ústavní výchově. Podle §96 zákona o rodině pak výživné nelze přiznat pro rozpor se zásadami morálky socialistické společnosti. Nové komentáře toto ustanovení zákona vykládají tak, že kritériem pro posuzování nároků na výživné je hledisko dobrých mravů. Jestliže byl učiněn závěr o protiústavnosti držení nezletilého dítěte ve výchovném ústavu, je nepochybně dán i rozpor s dobrými mravy, bylo-li přikázáno hrazení výživného a byl-li stěžovatel odsouzen pro jeho neplacení, i samotný odsuzující rozsudek vychází z mylného závěru, neboť takto: neplacené výživné nelze považovat za neplnění zákonné povinnosti vyživovat jiného. Ústavní stížnost byla podána v zákonem stanovené šedesátidenní lhůtě; napadené usnesení Krajského soudu v Brně bylo doručeno stěžovateli dne 27. 12. 1993, ústavní stížnost byla doručena osobně Ústavnímu soudu dne 16. 2. 1994. Senát Ústavního soudu ČR neshledal důvody pro odmítnutí ústavní stížnosti ve smyslu §43 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a ústavní stížnost přijal. V ústavní stížnosti stěžovatel současně navrhl zrušení ustanovení 1. §46 zákona o rodině č. 94/1963 Sb., v platném znění, 2. §19 odst. 1 písm. a) č. 1 zákona ČNR č. 114/1988 Sb., v platném znění a 3. §15 vyhlášky č. 182/1991 Sb. Podle §74 zákona č. 182/1993 Sb. může být spolu s ústavní stížností podán návrh na zrušení zákona nebo jiného právního předpisu nebo jejich jednotlivých ustanovení, jejichž uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, jestliže podle tvrzení stěžovatele jsou v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR, popřípadě se zákonem, jedná-li se o jiný právní předpis. Senát Ústavního soudu ČR proto řízení o ústavní stížnosti přerušil, aby o návrhu na zrušení napadených právních předpisů mohlo jednat plénum Ústavního soudu ČR, v jehož kompetenci je odpovídající rozhodnutí. Plénum Ústavního soudu ve věci rozhodlo svým nálezem sp. zn. Pl. ÚS 20/94, ze dne 28. 3. 1995, a platnost ustanovení napadených právních předpisů v rozsahu návrhu zrušilo ke dni 1. 10. 1995. Ústavní soud si vyžádal podle §42 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, stanovisko účastníka, Krajského soudu v Brně, k ústavní stížnosti. Přípisem Krajského soudu v Brně ze dne 21. 3. 1995 sdělil předseda senátu, že vše, co je třeba k věci sdělit, je podrobně uvedeno v odůvodnění rozhodnutí a neshledává nutným něco k tomu doplnit. Pokud jde o ústavní stížnost, zjistil senát Ústavního soudu ze soudních spisů Městského soudu v Brně sp. zn. 25 P 91/83 a sp. zn. 4 T 113/93, jakož i Krajského soudu v Brně sp. zn. 8 To 222/93, že stěžovatel v průběhu řízení několikrát namítal, že jeho syn byl umístěn do ústavní péče proti jeho vůli, a to bez předchozího souhlasu soudu, což pokládal za porušení svého základního práva zaručeného Ústavou České republiky. Rozhodnutím o předběžném opatření Úřadu městské části Brno - Černovice č. j. 4 Om 526/84, ze dne 5. 6. 1991, byl nezletilý syn umístěn do Dětského diagnostického ústavu v Brně, Hlinky 140 a od 26. 6. 1991 pak do Výchovného ústavu pro děti a mládež v Moravském Krumlově. Z podnětu ObNV Brno IV zahájil Městský soud v Brně řízení dne 14. 11. 1991 a svým usnesením ze dne 28. 4. 1992, sp. zn. 25 P 91/83, řízení zastavil. Nenařídil tedy ústavní výchovu a nezletilý byl z Výchovného domova pro děti a mládež v Moravském Krumlově dne 7. 5. 1992 propuštěn. Již při zahájení trestního stíhání pro neplacení ošetřovného dne 25. 3. 1993 stěžovatel uvedl, že odmítá platit ošetřovné vědomě, protože syn byl v ústavu umístěn protiprávně. Při řízení před Městským soudem v Brně ve věci ústavní výchovy soud vzal na vědomí, že stěžovatel žádal o okamžité propuštění svého syna z výchovného ústavu s výslovným odvoláním na to, že tam byl umístěn bez rozhodnutí soudu, a tím byl porušen článek 32 odst. 4 Listiny základních práv a svobod (usnesení Městského soudu v Brně sp. zn. 25 P 91/83) a zaujal stanovisko, že prvostupňový soud není oprávněn řešit otázku, pokud otec poukazoval na rozpor mezi čl. 6 odst. 1 ve spojení s čl. 32 odst. 4 Listiny základních práv a svobod a zněním platného zákona o rodině. Při podání obžaloby ve věci sp. zn. 5 Pv 335/93, ze dne 14. 6. 1993, se městský prokurátor v Brně vyhnul této námitce, přestože stěžovatel v protokolu o seznámení obviněného s výsledky vyšetřování se znovu domáhal vyjasnění platnosti předběžného opatření. V rozsudku sp. zn. 4 T 113/93, ze dne 2. 8. 1993, Městský soud v Brně konstatoval, že stěžovatel namítal, že syn byl umístěn v DVÚ nikoliv rozhodnutím soudu, jak vyžaduje Listina základních práv a svobod. Podle stanoviska soudu bylo třeba postupovat podle platného zákona o rodině. Poukázal výslovně na toto: "Obžalovaný (tedy stěžovatel) sám mohl dát podnět na Ústavní soud ČR, pokud se domníval, že došlo k porušení jeho základních práv a svobod jako rodiče, aby soud rozhodl, zda došlo k rozporu mezi zákonem o rodině a Listinou základních práv a svobod. Soud nemůže dát tento podnět, neboť k tomu není oprávněn, tak jak to navrhl obžalovaný u hlavního líčení, proto též, a též s ohledem na dostačující výsledky provedeného dokazování, tento návrh obžalovaného zamítl". Potud Městský soud v Brně. Stěžovatel ve svém odvolání proti rozsudku Městského soudu v Brně znovu zdůraznil protiprávnost umístění syna v DVÚ a navrhoval, aby soud sám se obrátil na Ústavní soud ČR. Krajský soud v Brně zamítl odvolání stěžovatele usnesením ze dne 29. 11. 1993, sp. zn. 8 To 222/93. Soud vzal na vědomí námitku stěžovatele, že jeho syn byl držen v ústavu v rozporu s ústavním zákonem, neboť tam byl umístěn proti své vůli, jakož i vůli rodičů, čímž byla práva rodičů omezena bez rozhodnutí soudu, když o umístění bylo rozhodnuto pouze správním orgánem. Dále namítal, že se u něj nejedná o úmyslné neplnění vyživovací povinnosti, neboť nevěděl, že výchovný ústav má nárok na ošetřovné i za dobu, kdy byl syn na útěku z ústavu. Navrhl, aby napadený rozsudek byl zrušen a on obžaloby zproštěn. Ve věci samé pak soud konstatoval, že rozhodnutí o umístění nezletilého do dětského ústavu, vydaná formou předběžného opatření Úřadem městské části Brno - Černovice, stejně jako Úřadu města Brna, byla vydána v souladu se zákonem, a tudíž jsou účinná a platná vůči všem subjektům, včetně obžalovaného. Jakožto předběžné opatření je pak platné a účinné do doby, než ve věci rozhodne soud. V žádném případě tedy nešlo o nějaké protiprávní omezování svobody u nezletilého, když, jak vyplývá ze spisu Městského soudu v Brně sp. zn. 25 P 91/83, který byl vyžádán a připojen k důkazu v odvolacím řízení, bylo umístění, s ohledem na chování nezletilého a nedostatečně zajištěnou péči ze strany zejména obžalovaného, vůči nezletilému zcela na místě. Námitkou, že byla porušena základní práva a svobody stěžovatele, se Krajský soud nezabýval, třebaže tato námitka byla předmětem úvahy prvoinstančního soudu a byla znovu opakována stěžovatelem při ústním jednání u Krajského soudu v Brně dne 25. 10. 1993. Na základě uvedených skutečností dospěl senát Ústavního soudu ČR k závěru, že postupem orgánů veřejné moci byla porušena základní práva stěžovatele, a to konkrétně čl. 32 odst. 4 Listiny základních práv a svobod a čl. 9 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte č. 104/1991 Sb., zejména pokud jde o to, že k odloučení dítěte nedošlo na základě soudního rozhodnutí. Dále byl porušen čl. 90 Ústavy ČR, protože soudy neposkytly zákonem stanoveným způsobem ochranu právům stěžovatele, zejména tím, že opřely svá rozhodnutí o postupy jiných orgánů veřejné moci, které byly v rozporu s ústavními zákony ČR či mezinárodní úmluvou o lidských právech, kterou je Česká republika vázána. Dále pak byl porušen čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jelikož povinnost, jejíž nesplnění sankcionoval, nebyla uložena na základě zákona a v jeho mezích a při zachování základních lidských práv a svobod. Ústavní soud shledal, že zárodek neoprávněného zásahu do práv stěžovatele měl svůj původ již v činnosti správních orgánů a soudu, jednajících podle §46 zákona o rodině. Pokud toto ustanovení bylo aplikováno, měla být věc neprodleně oznámena soudu. O dalším průběhu však lze jen stěží uvést, že probíhal v intencích Listiny základních práv a svobod, případně uvedené mezinárodní úmluvy, když k umístění syna stěžovatele v instituci ústavní výchovy došlo dne 5. 6. 1991, podnět Městskému soudu v Brně byl podán dne 12. 6. 1991, řízení bylo zahájeno dne 14. 11. 1991 a usnesení, jímž ústavní výchova nebyla nařízena, bylo vydáno dne 28. 4. 1992 a nezletilý byl propuštěn z výchovného ústavu dne 7. 5. 1992. Ústavní soud ČR se podrobněji právním postupem těchto orgánů nezabýval, protože není předmětem ústavní stížnosti, ale nemohl jej nechat bez povšimnutí, když stěžovatel již v těchto fázích řízení uplatňoval své stanovisko, že k odnětí syna došlo v rozporu s jeho ústavně zaručenými právy. Městský soud v Brně, který posuzoval spáchání trestného činu úmyslného zanedbání povinné výživy podle §213 odst. 1 tr. zákona stěžovatelem a ve věci samé rozhodl v jeho neprospěch, v odůvodnění rozsudku konstatoval, že obžalovaný namítal, že o umístění ve výchovném ústavu rozhodla sociální pracovnice, že s tímto umístěním nesouhlasil a že podle Listiny základních práv a svobod o takových otázkách může rozhodovat jen soud. Městský soud v trestním řízení návrh zamítl s tím, že obžalovaný mohl sám dát podnět Ústavnímu soudu ČR, pokud se domníval, že byla porušena jeho základní práva a svobody jako rodiče. Dále uvedl, že soud nemůže dát takový podnět, neboť k tomu není oprávněn, tak jak to navrhl stěžovatel u hlavního líčení. Ústavní soud se nemohl ztotožnit s tímto přístupem Městského soudu v Brně k návrhu stěžovatele. Soud při posuzování trestní odpovědnosti pachatele za neplnění zákonné povinnosti vyživovat nebo zaopatřovat jiného ve smyslu §213 tr. zákona, o trestném činu zanedbání povinné výživy, není vázán rozhodnutím, kterým byla stanovena tato povinnost v občanském soudním řízení, či správním řízení. Měl tedy nepochybně povinnost zabývat se námitkou porušení ústavních práv stěžovatele dříve, než k rozhodnutí přikročil. Podle §224 odst. 5 trestního řádu, obdobně jako podle čl. 95 odst. 2 Ústavy má soud, má-li za to, že zákon, jehož užití je v dané trestní věci rozhodné pro rozhodování o vině a trestu, je v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou, která má přednost před zákonem, přerušit řízení a předložit věc Ústavnímu soudu. Městský soud tak neučinil. Z toho je možno odvodit, že k takovému názoru nedospěl a pak bylo jedině možné takové zdůvodnění uvést k zamítnutí návrhu stěžovatele, které stěžovatel učinil a které soud zamítl. Ústavní soud je však přesvědčen, že soud byl, na základě znalosti platného práva a s přihlédnutím k výslovnému upozornění stěžovatele, povinen dospět, vzhledem k dikci čl. 32 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, k závěru, že zákon, který umožňuje odejmutí syna bez souhlasu soudu a jehož již bylo a dále mělo být při řešení věci použito, je v rozporu s tímto ustanovením Listiny základních práv a svobod a předložit věc Ústavnímu soudu ČR, což však Městský soud v Brně neučinil. Krajský soud v Brně, který projednával odvolání stěžovatele, ponechal stranou námitku stěžovatele, že jeho syn byl držen v ústavu v rozporu s ústavním zákonem, protože tam byl držen proti své vůli a vůli svých rodičů, bez rozhodnutí soudu, pouze na základě rozhodnutí správních orgánů. Postavil se na stanovisko, že rozhodnutí správních orgánů byla vydána v souladu se zákonem a byla účinná a platná vůči všem. K možnosti použití §224 odst. 5 trestního řádu, v důsledku námitky stěžovatele, nezaujal stanovisko. Stejně tak se nevyjádřil k tomu, proč pominul možnost, pokud již nedospěl k závěru, že je rozpor mezi aplikovanými předpisy a ústavním zákonem, aplikovat podle čl. 10 Ústavy ČR přímo Úmluvu o právech dítěte (č. 104/1991 Sb.). S přihlédnutím k důvodům nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 20/94, ze dne 28. 3. 1995, který, pokud jde o zrušení napadených právních předpisů, nabývá účinnosti až 1. 10. 1995, a na základě závěrů soudů, které vyplynuly z projednávání věci stěžovatele, Ústavní soud ústavní stížnosti v plném rozsahu vyhověl. Základ tohoto rozhodnutí, vycházející z toho, že zde existuje, resp. existoval, rozpor napadených právních předpisů s Ústavou ČR či Listinou základních práv a svobod, může být bezprostředně aplikován všude tam, kde bude nutno se zabývat takovým rozporem, či řešit jeho důsledky. Na tom nic nemění skutečnost, že Ústavní soud ČR odsunul vykonatelnost svého nálezu, jímž zrušil napadená ustanovení citovaných právních předpisů až ke dni 1. 10. 1995, protože takové opatření činí Ústavní soud ČR tehdy, shledá-li, že bezprostřední účinnost by mohla způsobit neodstranitelné či neřešitelné následky, a proto poskytuje zákonodárným, výkonným či správním orgánům možnost, aby v mezidobí podnikly příslušné potřebné kroky. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat. V Brně dne 6. června 1995

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1995:1.US.30.94
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 30/94
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 26/3 SbNU 189
Populární název Povinnost soudu, zabývat se námitkou strany, že zákon, jehož užití je v dané věci rozhodné, je v rozporu s ústavním pořádkem
Datum rozhodnutí 6. 6. 1995
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 2. 1994
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Paul Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
zákon; 94/1963 Sb.; o rodině; §46
zákon; 114/1988 Sb.; o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení; §19/1/a/1
jiný právní předpis; 182/1991 Sb.; vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky ze dne 26. dubna 1991, kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení; §15
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90, čl. 95 odst.2
  • 104/1991 Sb./Sb.m.s., čl. 9
  • 2/1993 Sb., čl. 36, čl. 32 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 114/1988 Sb., §19 odst.1 písm.a
  • 140/1961 Sb., §213
  • 141/1961 Sb., §224 odst.5
  • 182/1991 Sb., §15
  • 94/1963 Sb., §46
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na ochranu rodičovství, rodiny a dětí
Věcný rejstřík rodiče
výživné
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-30-94
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26579
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31