ECLI:CZ:US:1995:2.US.149.94
sp. zn. II. ÚS 149/94
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 15. 6. 1995 v senátě ve věci ústavní stížnosti A.K., D.L., E.L. a V.K., proti rozsudku Městského soudu v Praze, ze dne 26. 5. 1994, sp. zn. 22 Co 205/94, ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1, ze dne 16. 3. 1994, sp. zn. 11 C 138/92, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení a Obvodního soudu pro Prahu 1 a dále Národní galerie v Praze, jako vedlejších účastníků řízení, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Stížnost směřuje proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
26. 5. 1994, sp. zn. 22 Co 205/94, který potvrdil rozhodnutí soudu
I. stupně ve výroku o zamítnutí žaloby stěžovatelů s žádostí, aby
žalované Národní galerii v Praze byla uložena povinnost uzavřít se
stěžovateli dohodu o vydání šesti uměleckých děl v žalobě blíže
specifikovaných, na základě a za podmínek uvedených v ust. §6
odst. 1 písm. g) a odst. 2 ve spojení s ust. §2 odst. 1 písm. c)
zák.č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění zák.
č. 264/1992 Sb., 267/1992 Sb., 133/1993 Sb., 115/1994 Sb.,
116/1994 Sb., 164/1994 Sb.(dále jen zákon).
Navrhovatelé uvádí, že stížností napadenými rozsudky bylo
porušeno jejich základní právo uvedené v čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod: každý se může domáhat stanoveným
postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve
stanovených případech u jiného orgánu.
Stěžovatelé dále uvádí, že jako oprávněné osoby podle ust. §3 odst. 2 písm. c) zák.č. 87/1991 Sb. podali povinné osobě
- Národní galerii v Praze - v zákonné lhůtě výzvu k vydání věcí.
Jedná se o umělecká díla, která přešla na stát z právního
předchůdce stěžovatelů - Ing. V.K. Jako způsob přechodu věcí na
stát uvádí navrhovatelé uzavření kupní smlouvy učiněné v tísni za
nápadně nevýhodných podmínek a v důsledku politické perzekuce nebo
postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody.
Za postup porušující obecně uznávaná lidská práva a svobody
pak uvádí skutečnost, že právní předchůdce stěžovatelů se
k převodu uměleckých děl na stát podvolil teprve poté, co jej stát
nejprve uměle zadlužil odmítnutím slíbené státní dotace na
zaplacení rodinného domu, postaveného v družstevní výstavbě,
a hrozil mu, že jeho rodina bude z domu vystěhována.
Stěžovatelé zejména poukazují na skutečnost, že soudy obou
stupňů se v průběhu řízení nevypořádaly s jejich tvrzením, že
postupní prohlášení ze dne 10. 2. 1962, kterým sporná umělecká
díla byla převedena na stát, není opatřeno pravým podpisem
převodce. Navrhovatelé rovněž nesouhlasí se závěry obecných soudů
pokud jde o právní kvalifikaci úkonu, kterým došlo k převodu
movitých věcí na stát.
Vytýkají oběma soudům, že nevzaly v úvahu skutečnost, že stát
v okamžiku, kdy bylo zřejmé, že Ing. K. hodlá zaplatit pohledávku
státu formou převodu některých svých obrazů, byla státními orgány
výše pohledávky zvýšena z původních 50 292,- Kčs na konečnou
částku 130 076,- Kčs.
Dále uvádí, že nelze přehlédnout značný rozdíl ve finančním
ohodnocení převedených uměleckých předmětů. Ze spisu finančního
odboru Národního výboru hl. m. Prahy, čj. FIN/3-P20-1962, se
podává, že odhadní cena těchto předmětů byla určena částkou 278
000,- Kčs, naproti tomu soudní odhad byl stanoven v dolní hranici
částkou 119 000,- Kčs a v horní hranici částkou 180 000,- Kčs.
Zároveň pak dovozují, že výsledky, které z průběhu řízení
vyvodil soud I. stupně, jsou zřetelně nesprávné, a to jak
v právním posouzení, tak i v nedostatečně zjištěném skutkovém
stavu projednávané věci. V rozhodování obou soudů pak vidí
projevený nátlak, vedený v té době tiskovou kampaní a pozorností
ostatních sdělovacích prostředků za negativního působení
vedlejšího účastníka řízení. Tato kampaň měla podle jejich názoru
dopad na konečné rozhodování soudů v tom smyslu, že lze pochybovat
o jejich nezávislosti a nestrannosti.
Dne 17. 3. 1995 obdržel Ústavní soud České republiky doplněné
podání stěžovatelů, ve kterém se uvádí, že dne 3. 1. 1995 zemřel
čtvrtý navrhovatel V.K. Po skončení dědického řízení budou
právními nástupci jeho děti, a to syn F.K. a dcera T.M.
Navrhli zároveň Ústavnímu soudu přerušení řízení ve smyslu §63 zák.č. 182/1993 Sb. ve spojení s §107 odst. 3 .o.s.ř. do doby
skončení pozůstalostního řízení.
Vzhledem k tomu, že v případě dědiců manželů K. se nejedná
v řízení o ústavní stížnosti o procesní nástupnictví, neshledal
Ústavní soud České republiky důvod k přerušení řízení.
Ústavní soud ve smyslu ust. §42 odst. 3 zák.č. 182/1993 Sb.
zaslal návrh k vyjádření ostatním účastníkům a vedlejším
účastníkům řízení.
Z vyjádření Městského soudu v Praze vyplývá, že tento soud
přezkoumal rozsudek obvodního soudu z podnětu odvolání stěžovatelů
a jako věcně správný jej potvrdil. Při svém rozhodování se
ztotožnil se závěrem soudu I. stupně ohledně kvalifikace právního
úkonu účastníků, jímž požadovaná umělecká díla přešla v rozhodném
období na stát i s jeho závěrem o neexistenci nápadně nevýhodných
podmínek při jeho uzavření. Na rozdíl od soudu I. stupně neshledal
existenci tísně ve smyslu výše citovaného ustanovení zák.č.
87/1991 Sb.
Zdůraznil, že sepsáním postupního prohlášení ze dne 10. 2.
1962 došlo k projevu vůle účastníků úkonu k úplatnému převodu
majetku postupitele na stát, tedy k uzavření kupní smlouvy. V této
situaci byla právně zcela irelevantní námitka stěžovatelů,
týkající se zpochybnění pravosti podpisu na uvedeném dokumentu.
V době sepsání postupního prohlášení platný občanský zákoník
(zákon č. 141/1950 Sb.) nezná pojem postupní prohlášení, ale
vzhledem k tomu, že účastníci smlouvy se nadevší pochybnost
dohodli na jejím předmětu i ceně, lze tuto smlouvu kvalifikovat
jako smlouvu kupní, při jejímž uzavření nebyla, s výjimkou smlouvy
o nemovitosti, předepsána písemná forma. Poukazuje dále na spis
finančního odboru ONV pro Prahu 5, zn. FIN-dar 677/62, který byl
v průběhu řízení proveden jako důkaz a jenž obsahuje originál
postupního prohlášení opatřený úředním razítkem s ověřením
pravosti podpisu převodce. Odvolací soud proto nepovažoval za
nutné ohledně této skutečnosti provést další dokazování.
Pokud se týká tvrzení stěžovatelů, že ve sporu rozhodoval
zaujatý, veřejným míněním a tiskem ovlivněný soud, nehodlá Městský
soud s tímto názorem polemizovat, neboť toto tvrzení není
podloženo objektivními a konkrétními argumenty. V ostatním
účastník řízení odkázal jak na obsah spisu vedeného u Obvodního
soudu pro Prahu 1, tak na odůvodnění rozsudků soudů obou stupňů.
Navrhuje, aby stížnost byla jako neodůvodněná zcela zamítnuta.
K věci se vyjádřil rovněž Obvodní soud pro Prahu 1, který mimo
jiné uvedl, že argumentace stěžovatelů napadá vypracovaný znalecký
posudek , týkající se ceny obrazů, které byly předmětem postupního
prohlášení, a osobu znalkyně, ustanovené soudem, z toho důvodu, že
byla dřívějším zaměstnancem vedlejšího účastníka řízení. K osobě
této znalkyně obvodní soud uvádí, že její předchozí pracovní vztah
k vedlejšímu účastníku řízení mu nebyl znám. Znalkyně byla zapsána
v seznamu znalců Městského soudu v Praze pro daný obor ve smyslu
ust. §9 odst. 2 zák.č. 36/1967 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Bylo proto její povinností sdělit soudu okolnost, která by měla za
následek její vyloučení. Soud však nesdílí názor stěžovatelů, že
by existence pracovního poměru znalce s jednou ze stran sporu měla
za následek pochybnosti o jeho objektivitě.
Závěrem konstatuje, že z obsahu ústavní stížnosti je zřejmé,
že stěžovatelé považují Ústavní soud ČR za třetí instanci
v systému obecných soudů, což odporuje platným právním předpisům.
Navrhují proto, aby Ústavní soud stížnost jako nedůvodnou zamítl.
Své vyjádření ke stížnosti zaslala rovněž Národní galerie
v Praze. Jako vedlejší účastník uvedla, že jako účastník tohoto
řízení souhlasí s hodnocením soudů v tom smyslu, že Ing. K. se
nenacházel ani se nemohl nacházet v době sepsání postupního
prohlášení v tísni tak, jak to předpokládá zákon č. 87/1991 Sb.
V době převodu rodinného domku měl možnost, stejně jako ostatní
členové bytového družstva, získat velmi výhodnou půjčku s 3%
úrokem. Splácení této půjčky by netvořilo ani jednu třetinu jeho
tehdejšího příjmu. Sám si však zvolil úhradu pohledávky formou
prodeje obrazů. K osobě znalkyně a jejího vztahu k Národní galerii
lze říci, že tato instituce má natolik významné postavení na poli
umění, že určitým způsobem s ní spolupracuje prakticky každý
historik umění nebo výtvarník v tomto státě. Navrhl, aby stížnost
byla jako zřejmě neopodstatněná ve smyslu ust. §43 odst. 1 písm.
c) zák.č. 182/1993 odmítnuta.
Ústavní soud vyžádal spis Obvodního soudu pro Prahu 1, sp. zn.
11 C 138/1992, ze kterého je patrné, že předmětem sporu bylo
celkem šest uměleckých děl, z nichž tvořily tři obrazy Pabla
Picassa nejhodnotnější část. Každý z nich byl ceněn soudní
znalkyní částkou od 30 do 50 tisíc Kčs. Ostatní díla pak částkou
20 tisíc Kčs a dva obrazy po Kčs 5 tisíc. Maximální hodnota
uměleckých děl byla odhadnuta na Kčs 180 tisíc, dolní hranici
tvořila částka 119 tisíc Kčs. V porovnání bylo uvedeno, že jeden
z obrazů Pabla Picassa prodal Ing. K. soukromému sběrateli za
částku 20 až 25 tisíc Kčs.
Z dopisu, podepsaného Ing. K. ze dne 14. 2. 1962, který byl
soudem proveden jako důkaz, vyplývá, že na základě postupního
prohlášení předává Ing. K. Národní galerii v Praze šest
autentických uměleckých děl. Dopis je opatřen potvrzením Národní
galerie o převzetí citovaných děl.
Z textu dopisu finančního odboru ONV Praha 6 ze dne 15. 2.
1962, adresovaného Ústřednímu likvidátoru peněžních ústavů,
vyplývá, že podle pokynů Ministerstva financí uzavřel finanční
odbor ONV Praha 5 s Ing. K. postupní smlouvu na šest uměleckých
děl v hodnotě 183 tis. Kčs a zároveň likviduje pohledávku na
rodinném domku jmenovaného čp. 823 v Košířích v částce 117 58O,-
Kčs s přísl. k 31. 12. 1961.
Podle návrhu smlouvy s Lidovým bytovým družstvem o převodu
rodinného domku do osobního vlastnictví ze dne 27. 12. 1960 zněla
suma na Kčs 50 292,-. Jednorázový státní příspěvek stanovený ve
výši 70 742,- Kčs byl snížen , neboť nebyly orgány sociálního
zabezpečení shledány dostatečné důvody sociální potřebnosti
manželů K.
Ústavní soud již několikrát ve svých nálezech vyložil, že není
součástí soustavy obecných soudů České republiky. Nemůže proto
zasahovat do zásady volného hodnocení důkazů a do nezávislosti
v rozhodování těchto soudů, to vše ovšem za situace, že nebylo
porušeno základní právo nebo svoboda chráněná Ústavou a Listinou
základních práv a svobod.
Pokud se stěžovatelé ve svém podání dovolávají porušení čl.
36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, tj. dovolávají se
porušení principu nestrannosti a nezávislosti soudů při jejich
rozhodování, a to stanoveným postupem, je nutno dovodit, že obecné
soudy jsou povinny dodržovat podmínky procesních předpisů v rámci
občanskoprávního řízení a předpisy s tímto řízením související.
V tvrzeném porušení čl. 36 odst. 1 Listiny neshledal Ústavní
soud opodstatnění, neboť v provedeném dokazování soudů obou stupňů
neshledal porušení uvedeného článku Listiny.
Stěžovatelé zdůrazňovali, jak v obou předchozích soudních
řízeních, tak i v podané ústavní stížnosti, několik zásadních
důvodů, o které opřeli své nároky ohledně sporných uměleckých děl.
1) umělecká díla přešla na stát za podmínek ust. §6 odst. 1 písm.
g) zák.č. 87/1991 Sb. ve vztahu k ust. §2 odst. 1 písm.c) téhož
zákona, tj. kupní smlouvou uzavřenou v tísni za nápadně
nevýhodných podmínek, společně jako důsledek politické perzekuce
nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody
2) převzetí věci státem bez právního důvodu.
Sami stěžovatelé zcela jednoznačně v podané ústavní stížnosti
neuvedli, z jakého právního titulu (v návaznosti na podmínky
uvedené v zák.č. 87/1991 Sb.) došlo k přechodu sporných uměleckých
děl na stát. Je zřejmé, že ani jeden z výše uvedených důvodů zcela
neakceptují. Tím, že opřeli svůj nárok rovněž o ust. §2 odst. 1
písm. c), dovodili, že přechod žalovaných předmětů na stát byl
podmíněn mimo jiné i politickou perzekucí převodce.Vzhledem
k osobnímu postavení Ing. K. i celé jeho rodiny, je toto tvrzení
krajně nepravděpodobné a jak z přiložené korespondence, tak
i z vyjádření svědků slyšených soudy vyplývá, že tato rodina
požívala jistých výhod a privilegií daných přátelskými vztahy
k tehdejší politické reprezentaci státu.
Dále se soud zabýval tvrzením o převzetí věcí ze strany státu
bez právního důvodu. Tato námitka spočívá ve zpochybnění právního
úkonu převodce, a to z důvodu namítané nepravosti podpisu Ing. K.
na postupním prohlášení. Pokud se týká této skutečnosti, vzal
Ústavní soud za dostatečně prokázané důvody a právní vývody
uvedené v odůvodnění rozsudků soudů obou stupňů a nehodlá se již
ve svém nálezu touto otázkou zabývat. Je však nutné se vrátit ke
stěžovateli uvedenému způsobu převzetí sporných věcí státem, za
který tito označili §6 odst. 1 písm. g) zák. č. 87/1991 Sb., tj.
kupní smlouvu uzavřenou v tísni za nápadně nevýhodných podmínek.
Jak již z textu ustanovení vyplývá, musí být obě podmínky splněny
současně.
Pokud se týká stavu tísně v době převodu vlastnictví šesti
uměleckých děl, vycházel Ústavní soud jak z písemných dokladů
založených ve spise Obvodního soudu pro Prahu 1, sp. zn. 11
C 138/92, tak z vyjádření vedlejšího účastníka řízení - Národní
galerie v Praze. Okolnosti spojené s odkoupením rodinného domku
manželů K. se oproti ostatním stavebníkům změnily ve výši
poskytnutého státního příspěvku. Jeho snížení, resp. odepření,
však není možné považovat za uměle vyvolaný akt tísně, neboť
příspěvek byl vázán na zřejmé sociální důvody. Skutečnost, že
takové důvody u manželů K. nebyly zjištěny, nezakládá stav tísně.
Je nepochybné, že iniciátorem způsobu vypořádání pohledávky
Ústředního likvidátora peněžních ústavů byl sám Ing. K. O tom
svědčí i dopis Ing. K. adresovaný V. Kopeckému, místopředsedovi
vlády. Jiná situace však nastává při rozhodnutí o výhodnosti či
nevýhodnosti podmínek uskutečněné transakce. Stěžovatelé uvádí již
v žalobě , že díla byla oceněna v době před jejím předáním částkou
278 tisíc Kčs. Dopis finančního odboru ONV Praha 6 uvádí jako
hodnotu těchto děl částku 183 tisíc Kčs.
Soudy obou stupňů však shodně vycházely při posouzení této
otázky pouze z jediného znaleckého posudku PhDr. M. S.,
vypracovaného v roce 1993 s cenovými relacemi k 28. 4. 1960.
Ocenění provedené touto soudní znalkyní vzbuzuje značné
pochybnosti o skutečných cenách uměleckých předmětů, a to jak
z výše stanoveného cenového rozpětí u jednotlivých položek, tak
i ve věrohodnosti použitých odborných materiálů. Těchto nedostatků
si zřejmě byla vědoma i samotná znalkyně, neboť ve svém posudku
uvedla, že určit s naprostou přesností ceny uvedených obrazů ke
stanovenému datu je obtížné, vzhledem k tomu, že v padesátých
a počátkem šedesátých let byla v naší republice hodnocena
především díla " socialistického realismu" a moderní, tzv.
"západní umění", bylo nízce hodnoceno a zavrhováno. Důsledkem
nízkých cen pak byla také v roce 1953 provedena měnová reforma,
která odčerpala finanční zdroje u fyzických osob. Z toho důvodu,
jak uvádí, stanovila cenové rozpětí zejména Picassových děl od Kčs
30 tisíc do Kčs 50 tisíc u každé položky.
Je proto nepochybné, že nápadné nevýhodné podmínky v době
převodu skutečně existovaly. To však nemění nic na faktu, že
stížnost navrhovatelů Ústavní soud České republiky zamítá, neboť
jak již bylo výše uvedeno, musí být splněny obě podmínky uvedené
v ust. §6 odst. 1 písm. g) zák. č. 87/1991 Sb. společně a Ústavní
soud neshledal, že by došlo jednáním soudů k porušení čl. 36 odst.
1 Listiny základních práv a svobod, jak namítali stěžovatelé.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat.
V Brně dne 15. 6. 1995