ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.27.94
sp. zn. Pl. ÚS 27/94
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu ve věci návrhu přednostky Okresního úřadu České Budějovice na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Ledenice o poplatku za odvoz a skládkování tuhého domovního odpadu, takto:
Vyhláška obce Ledenice o poplatku za odvoz a skládkování
tuhého domovního odpadu, přijatá Obecním zastupitelstvem v
Ledenicích dne 3. 11. 1993, se zrušuje dnem vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
Dne 14. 11. 1994 obdržel Ústavní soud České republiky návrh
přednostky Okresního úřadu České Budějovice na zrušení obecně
závazné vyhlášky obce Ledenice o poplatku za odvoz a skládkování
tuhého domovního odpadu. Vyhláška byla přijata Obecním
zastupitelstvem v Ledenicích dne 3. 11. 1993 jednomyslně dvanácti
přítomnými z patnáctičlenného zastupitelstva a nabyla účinnosti
dne 20. 11. 1993. V obci byla vyvěšena od 5. 11. 1993 do 6. 12.
1993.
Dne 22. 8. 1994 pozastavil Okresní úřad v Českých
Budějovicích podle ustanovení §62 odst. 1 zákona č. 367/1990
Sb., ve znění pozdějších předpisů, výkon výše uvedené závazné
vyhlášky, a to z důvodu jejího rozporu v čl. I. - IV. s
ustanovením §2 odst. 7 zákona č. 238/1991 Sb., o odpadech.
Dne 29. 8. 1994 sdělil starosta obce Ledenice Okresnímu
úřadu v Českých Budějovicích, že návrh na zrušení obecně závazné
vyhlášky o poplatku za odvoz a skládkování tuhého domovního
odpadu bude projednán na nejbližším zasedání obecního
zastupitelstva a dne 27. 10. 1994 oznámil, že citovaná vyhláška
obecním zastupitelstvem zrušena nebyla. Na základě toho podala
přednostka Okresního úřadu v Českých Budějovicích návrh, aby
Ústavní soud ČR uvedenou vyhlášku zrušil.
Ústavní soud přípisem ze dne 8. 12. 1994 zaslal obci
Ledenice jako účastníku řízení kopii uvedeného návrhu přednostky
Okresního úřadu, aby se k němu v zákonné lhůtě vyjádřil a vyžádal
si od něj současně doplňující údaje a podklady. Obec Ledenice ve
svém vyjádření ze dne 15. 12. 1994 sdělila, že navrhuje zamítnutí
návrhu Okresního úřadu v Českých Budějovicích, protože vyhláška
měla pozitivní přínos pro zlepšení životního prostředí obce,
přispěla k snížení počtu černých skládek a úhradě nákladů, které
obec v souvislosti se svozem a ukládáním odpadů vynakládá.
Ústavní soud České republiky podle ustanovení čl. 87 odst. 1
písm. b) Ústavy České republiky posoudil předložený návrh
Okresního úřadu České Budějovice. Podle čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR
mohou orgány místní samosprávy na základě a v mezích zákona
vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. Podle
čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR mohou zastupitelstva v mezích své
působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Jestliže obec vydá
obecně závaznou vyhlášku v otázkách, které není oprávněna
vyhláškou upravovat, je tato obecně závazná vyhláška v rozporu se
zákonem. Ústavní soud je příslušný k posouzení, zda obec byla
kompetentní upravit příslušnou otázku obecně závaznou vyhláškou.
Výčet oblastí spadajících do samostatné působnosti obce,
obsažený v ustanovení §14 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o
obcích, ve znění pozdějších předpisů spolu se zněním §16
citovaného zákona, určuje rozsah oprávnění obce k vydávání obecně
závazných předpisů. Obecně závazné předpisy obce však musí
respektovat platný právní řád a svým obsahem musí být s ním v
souladu (§16 odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích).
Do samostatné působnosti obce podle §14 odst. 1 písmeno r)
zákona č. 367/1990 Sb. nepochybně patří povinnost zabezpečovat
čistotu a pořádek v obci, odvoz domovního odpadu, jakož i jeho
nezávadná likvidace. Otázky spojené se způsobem ukládání
domovního odpadu (umístění sběrných nádob, povinnost ukládat
odpad do těchto nádob, zákaz tzv. divokých skládek, způsob odvozu
odpadu apod.) může proto obec upravit obecně závaznou vyhláškou.
Pokud však jde o stanovení místních poplatků, jejich sazbu,
režim jejich vybírání, osvobození od nich apod., je obec povinna
respektovat platné znění zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích. Obce jsou sice zákonem č. 565/1990 Sb. zmocněny k
vydávání obecně závazných vyhlášek upravujících místní poplatky
ve smyslu §15 odst. 1 citovaného zákona, avšak pouze v případech
taxativně v jeho §1 vyjmenovaných. Úprava poplatků za odvoz
a skládkování tuhého domovního odpadu mezi nimi uvedena není.
Zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech, v §10 konstatuje, že poplatky
za uložení odpadů platí fyzické a právnické osoby způsobem,
v rozsahu a výši stanovené zákony (národních rad), nelze tedy
tuto věc řešit cestou místního poplatku. Z tohoto zákona se nedá
vyvodit oprávnění obce stanovit poplatky za odvoz tuhého
komunálního odpadu, protože tyto poplatky nejsou ani mezi
poplatky taxativně vyjmenovanými v §1 výše uvedeného zákona č.
565/1990 Sb., které je obec oprávněna upravit svou obecně
závaznou vyhláškou, znamená to, že jejich úprava není v pravomoci
obce a obecně závazná vyhláška, která poplatky upravuje, je
v rozporu se zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích.
Z uvedených důvodů Ústavní soud České republiky rozhodl, že
návrhu přednostky Okresního úřadu v Českých Budějovicích bude
v plném rozsahu vyhověno a obecně závazná vyhláška obce Ledenice
ze dne 3. 11. 1993 pro rozpor se zákonem č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, se zrušuje.
Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze
odvolat.
V Brně dne 24. ledna 1995