ECLI:CZ:US:1996:1.US.107.96
sp. zn. I. ÚS 107/96
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti J. N., M. K., L. Ch. a D. H., proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích č.j. 10 Ca 606/95-19, ze dne 7. 2. 1996, a proti rozhodnutí Okresního úřadu v Pelhřimově - Okresního pozemkového úřadu č.j. Ž 194/92-R2, ze dne 8. 9. 1995, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
J. N. a A. N., otec a matka stěžovatelů, uzavřeli dne 18.
11. 1971 a 24. 1. 1973 kupní smlouvy, jimiž prodali Povodí Vltavy,
podniku pro provoz a využití vodních toků , les zapsaný
v katastrálním území V. pod pp. čk. 721 a les, louku a pastvu
zapsané v katastrálním území H. pod pp. čk. 202/2, 206/1 a 206/2.
Důvodem prodeje byla stavba vodního díla Želivka. Kupní cena
v případě první smlouvy (č.j. 230/64-Žel. Hoj. 92/71) činila
3.018,40 Kč, v případě druhé smlouvy (č.j. 230/64-Žel. Vojsl.
5/73) 1.379,60 Kč.
Dne 10. 2. 1992 se A. N. (jejíž manžel J. N. zemřel) obrátila
na Východočeské státní lesy v Hradci Králové (jimž byl prý les,
zapsaný v katastrálním území V. pod pp. čk. 721, později předán)
s výzvou k uzavření dohody o vydání pozemku "s případným plněním
podle ustanovení §16 zákona č. 229/1991 Sb." a k poskytnutí
náhrady za trvalý porost podle ustanovení §15 cit. zákona.
Přípisem z 29. 6. 1994 Lesy České republiky, s.p., oblastní
inspektorát , sdělily, že "povinný nemůže podle dodaných podkladů
posoudit, zda je zde dán restituční titul podle ust. §6 odst. 1
písm. k) či jiného ustanovení zák. č. 229/1991 Sb.". Proto prý
nebylo možno ani uzavřít navrhovanou dohodu o vydání a rozhodnout
musí okresní úřad - pozemkový úřad.
Dne 11. 8. 1994 A. N. zemřela a nároky "na zemědělský majetek
dle ustanovení §9 zákona č. 229/1991 Sb." uplatnil dne 20. 9.
1994 její syn J. N. Okresní úřad v Pelhřimově - Okresní pozemkový
úřad v dané věci rozhodl dne 14. 10. 1994, pod č.j. Z-194/92/R/
tak, že žadatel J. N. není vlastníkem předmětných nemovitostí.
V odůvodnění okresní pozemkový úřad sdělil, že uvedené nemovitosti
byly vykoupeny za cenu 0,40 Kč za m2, což prý bylo v souladu
s tehdejšími právními předpisy. J. N. a A. N. byli v době
uzavírání obou kupních smluv členy JZD a lesní porosty byly proto
majetkem družstva a nemohly být uhrazeny vlastníkům pozemku. Kupní
smlouvy prý proto nebyly uzavřeny za nápadně nevýhodných podmínek
ve smyslu ust. §6 odst. 1 písm. k) cit. zák. a nebyla naplněna
ani podmínka uzavření kupní smlouvy v tísni, neboť údajné
vyhrožování vyvlastněním bylo prý v tomto případě v souladu
s tehdejší právní úpravou a nelze ji proto považovat za stav
tísně.
Rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 12.
4. 1995, č.j. 10 Ca 73/95-12, bylo toto rozhodnutí Okresního úřadu
v Pelhřimově - Okresního pozemkového úřadu zrušeno a věc mu byla
vrácena k dalšímu řízení. Důvodem zrušení byla skutečnost, že se
pozemkový úřad dopustil procesního pochybení, neboť rozhodoval bez
vyřešení předběžné otázky, na kterého ze zákonných dědiců, jimiž
byli J. N., M. K., L. Ch. a D. H., přejde po smrti A. N. příslušný
nárok. V tomto směru mělo být vyčkáno rozhodnutí příslušného soudu
ve smyslu ust. §175q o.s.ř. a do vydání tohoto rozhodnutí mělo
být správní řízení přerušeno.
Po provedeném přerušení řízení a po zjištění právního
nástupnictví po A. N., Okresní pozemkový úřad v Pelhřimově vydal
dne 8. 9. 1995 v záhlaví uvedené rozhodnutí, podle něhož
stěžovatelé nejsou vlastníky požadovaných nemovitostí, neboť
příslušné kupní smlouvy nebyly uzavřeny v tísni ani za nápadně
nevýhodných podmínek ve smyslu ust. §6 odst. 1 písm. k) zák. č.
229/1991 Sb. V odůvodnění rozhodnutí zopakoval okresní pozemkový
úřad stejné argumenty jako ve svém rozhodnutí ze dne 14. 10. 1994
(viz výše).
Napadeným rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích ze
dne 7. 2. 1996 bylo rozhodnutí Okresního úřadu - Pozemkového úřadu
v Pelhřimově potvrzeno. V odůvodnění rozsudku soud uvedl, že ust.
§6 odst. 1 písm. k) cit. zákona předpokládá současné splnění obou
zákonných předpokladů, tedy jak předpokladu tísně, tak
i předpokladu nápadně nevýhodných podmínek. Předpoklad tísně
znamená omezení ve svobodě rozhodování prodávajícího, které však
musí být vyvoláno objektivně existujícími okolnostmi způsobilými
takový stav vyvolat. V souzené věci však ke splnění tohoto
předpokladu prý nedošlo, neboť případný poukaz na možnost
vyvlastnění není tísní, protože vyvlastnění je právním prostředkem
pro přechod vlastnického práva. Nápadně nevýhodné podmínky podle
názoru soudu znamenají, že se prodávající uzavřením kupní smlouvy
dostává ve srovnání s jinými občany do horšího postavení. Právní
předchůdci stěžovatelů však byli členy JZD a byli proto povinni
sdružit zemědělské pozemky včetně pozemků lesních do družstevního
užívání. Podle tehdejších právních předpisů sice zůstaly pozemkové
parcely vlastnictvím družstevníka, avšak k porostům na sdružených
pozemcích vzniklo vlastnictví družstva. Z tohoto důvodu bylo při
uzavírání kupních smluv možno prodávajícím zaplatit pouze cenu
pozemků (v souladu s tehdy platnými cenovými předpisy), přičemž
dohodnutí vyšší ceny bylo vyloučeno ust. §399 odst. 2 občanského
zákoníku. Náhrada za lesní porost zaplacena být nemohla, neboť
lesní porost již byl ve vlastnictví družstva. Kupní smlouvy prý
proto nebyly uzavřeny za nápadně nevýhodných podmínek, protože
kupní cena byla stanovena v souladu s tehdy platným cenovým
předpisem, a skutečnost, že prodávajícím nebyl zaplacen lesní
porost, neznamenala znevýhodnění vlastníků pozemků vzhledem
k jiným členům zemědělských družstev.
Stěžovatelé ve včas podané ústavní stížnosti napadli citovaný
rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích i výše uvedené
rozhodnutí Okresního úřadu - Pozemkového úřadu v Pelhřimově.
Stěžovatelé zejména uvedli, že se oba orgány v napadených
rozhodnutích vůbec nezabývaly otázkou porostů na prodávaných
pozemcích. Pouze prý konstatovaly, že při sdružení pozemků do
družstva porosty ze zákona přešly do vlastnictví družstva a jako
takové nemohly být předmětem kupních smluv. Stěžovatelé se proto
cítí být poškozeni a tvrdí, že postupem uvedených orgánů bylo
poškozeno jejich právo vlastnit majetek ve smyslu čl. 11 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čímž došlo
k porušení jejich obecně uznávaných lidských práv a svobod. Právě
porosty na předmětných pozemcích prý totiž byly nejhodnotnější
a stěžovatelé za ně nedostali žádnou finanční náhradu, a to jen
proto, že jejich rodiče byli členy družstva. Jiným vlastníkům
pozemků, kteří členy družstva nebyli, prý bylo v jejich
restitučních nárocích vyhověno. Stěžovatelé se domnívají, že
postupem krajského soudu a okresního pozemkového úřadu jim bylo
odňato právo domoci se navrácení svého majetku. Zákon č. 229/1991
Sb. údajně neřeší otázku porostů, "které zůstaly od doby vykoupení
nedotčeny a které by event. mohly být původním vlastníkům
vráceny". V jejich případě prý vrácení porostů nic nebrání, neboť
se nenacházejí přímo v zátopovém prostoru. Stěžovatelé proto
navrhli, aby byla obě napadená rozhodnutí zrušena.
Ústavní soud dospěl k názoru, že ústavní stížnost splňuje
všechny zákonné formální náležitosti a že proto nic nebrání
vlastnímu projednání věci samé. Ústavní soud proto vyzval
k vyjádření účastníky řízení, Okresní úřad v Pelhřimově
- Pozemkový úřad, Krajský soud v Českých Budějovicích a vedlejší
účastníky řízení, Povodí Vltavy, a.s., Lesy ČR, s.p., a Pozemkový
fond ČR. Ústavní soud si dále vyžádal spisy Okresního úřadu
v Pelhřimově - Pozemkového úřadu zn. Ž 194/92 a spisy Krajského
soudu v Českých Budějovicích zn. 10 Ca 606/95.
Okresní pozemkový úřad ve svém vyjádření k ústavní stížnosti
uvedl, že předmětné parcely přešly do vlastnictví státu kupními
smlouvami. Pozemkový úřad ve správním řízení posuzoval, zda tyto
kupní smlouvy byly uzavírány v tísni a za nápadně nevýhodných
podmínek, přičemž závěry pozemkového úřadu jsou uvedeny
v odůvodnění napadeného rozhodnutí. Porosty na prodaných pozemcích
byly prý v době prodeje ve vlastnictví družstva a nemohly tedy být
prodávajícím zaplaceny. Podle názoru pozemkového úřadu proto není
dán restituční titul pro vydání nemovitostí, označených
v napadeném rozhodnutí, a ani porostů na těchto pozemcích. Na
závěr účastník řízení sdělil, že netrvá na ústním jednání před
Ústavním soudem.
Krajský soud v Českých Budějovicích ve svém vyjádření uvedl,
že při přezkoumávání rozhodnutí pozemkového úřadu postupoval podle
ust. §244 an. o.s.ř. a věcí se proto zabýval pouze v rozsahu,
v jakém je dána pravomoc pozemkového úřadu. Soud v tomto řízení
nemá plnou jurisdikci a nemůže rozhodovat o případných dalších
nárocích. Proto se pozemkový úřad a následně i soud zabývaly pouze
tím, zda je dán restituční důvod pro vydání nemovitostí do
vlastnictví žadatelů ve smyslu ust. §6 odst. 1 písm. k) zák. č.
229/1991 Sb.
Krajský soud nesouhlasil s názorem stěžovatele, že se vůbec
nezabýval otázkou porostů. Možností proplatit porosty se prý soud
zabýval v souvislosti s posouzením ekvivalentnosti "převáděných
plnění", což má význam pro zjištění, zda kupní smlouvy byly
uzavřeny za nápadně nevýhodných podmínek. V provedeném řízení však
prý bylo jednoznačně prokázáno, že lesní pozemky byly sdruženy
(roz. v JZD) a podle tehdejších právních předpisů se proto porosty
staly vlastnictvím družstva, s nimiž už tedy prodávající při
uzavírání kupních smluv nemohli disponovat.
Podle názoru soudu se stěžovatelé v podstatě domáhají vydání
porostů. Tento požadavek je údajně poprvé vznášen až v ústavní
stížnosti a v opravném prostředku, který ve smyslu ust. §250l
a §249 odst. 2 o.s.ř. vymezuje rozsah přezkumné činnosti soudu,
námitka tohoto druhu uplatněna nebyla. Protože rozhodnutí
o porostech nenáleží do pravomoci pozemkového úřadu, nemohl o nich
tento úřad rozhodnout a následně tak nemohl učinit ani přezkumný
soud. Napadeným rozsudkem krajského soudu tedy nemohlo být
zasaženo do práva stěžovatelů podle ust. čl. 11 Listiny. Proto
krajský soud navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti a současně
sděluje, že netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem.
Povodí Vltavy, a.s., ve svém vyjádření uvedlo, že pozemky
původních vlastníků byly prodány kupní smlouvou podle tehdy
platných předpisů a protože se jednalo o stavbu ve veřejném zájmu
(vodní dílo Želivka), byl výkup pozemků zajištěn institutem
vyvlastnění. Proto se prý nemohlo jednat o "jednání v tísni" ani
o "nápadně nevýhodné podmínky". Obě napadená rozhodnutí pokládá
vedlejší účastník za věcně správná a navrhuje zamítnutí ústavní
stížnosti. Na závěr vyjádření uvádí, že souhlasí s upuštěním od
ústního jednání před Ústavním soudem.
Lesy ČR, s.p., oblastní inspektorát v Havlíčkově Brodě, se
postavení vedlejšího účastníka vzdaly. Ve svém vyjádření ze dne
4. 6. 1996 dále uvedly, že postup a rozhodování pozemkového úřadu
i krajského soudu považují za správné, v souladu se zjištěnými
důkazy a s ustanoveními zák. č. 229/1991 Sb.,a proto navrhují
zamítnutí ústavní stížnosti.
Pozemkový fond ČR, územní pracoviště Pelhřimov, se přípisem
ze dne 22. 5. 1996 postavení vedlejšího účastníka rovněž vzdal
s tím, že projednávanými nemovitostmi jsou lesní pozemky, které
nejsou ve správě Pozemkového fondu.
Stěžovatelé v průběhu řízení rovněž prohlásili, že na ústním
jednání před Ústavním soudem netrvají.
Ústavní soud dovodil, že od ústního jednání nelze očekávat
další objasnění věci, a proto od tohoto jednání se souhlasem
účastníků upustil (§44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.).
Ústavní soud po provedeném řízení dospěl k závěru, že ústavní
stížnost není důvodná.
Úkolem Ústavního soudu je bdít nad dodržováním základních
práv a svobod, garantovaných ústavními předpisy a mezinárodními
smlouvami ve smyslu čl. 10 Ústavy České republiky. Ústavní soud
není součástí soustavy obecných soudů, není oprávněn přehodnocovat
dokazování před nimi prováděná a nemůže ani rušit taková
rozhodnutí, která neporušují ústavně zaručená základní práva
a svobody.
V souzené věci stěžovatelé namítají, že "postupem uvedených
orgánů jim bylo odňato právo domoci se navrácení svého majetku".
Již tato formulace nasvědčuje tomu, že se dopouštějí omylu,
protože náš ústavní pořádek nezná "právo domoci se" práva, nýbrž
pouze "právo domáhat se" stanoveným způsobem svých práv. Pojmově
se jedná o výrazný rozdíl, neboť pojem "domoci se" znamená již
výsledek sporu, zatímco pojem "domáhat se" představuje toliko
právo na řízení u soudu. V ust. čl. 36 Listiny, jež upravuje
"právo na spravedlivý proces", je totiž garantováno toliko právo
domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého
a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu.
Kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu
veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost
takového rozhodnutí. Listina tedy nezaručuje a ani nemůže
zaručovat právo "domoci se" práv, které by automaticky
předpokládalo úspěšnost při jejich uplatňování. Takovéto právo by
ostatně bylo ve zřejmém rozporu s principy demokratického právního
státu (např. s principem nezávislosti soudů). Proto se Ústavní
soud v této souvislosti zabýval pouze otázkou, zda při uplatňování
práv stěžovatelů byl dodržen zákonem stanovený postup. Jak vyplývá
z příslušného soudního a správního spisu, z vyjádření účastníků
řízení a konečně i ze samotné ústavní stížnosti, vyzvali právní
předchůdkyně stěžovatelů a později i stěžovatel J. N. ve smyslu
ust. §9 zák. č. 229/1991 Sb. povinnou osobu k vydání předmětných
nemovitostí. Jelikož nedošlo k dohodě, rozhodl o vlastnictví
oprávněných osob k nemovitostem pozemkový úřad a poté o opravném
prostředku proti tomuto rozhodnutí i krajský soud. Řízení před
obecnými orgány řádně proběhla, byly provedeny potřebné listinné
důkazy, stěžovatel J. N. byl řádně vyslechnut jako účastník řízení
a doplnění důkazního řízení účastníci nenavrhli. Proto Ústavní
soud konstatuje, že stěžovatelé ve svém právu domáhat se
stanoveným postupem svých práv nebyli nijak zkráceni a ústavní
stížnost je tedy v tomto směru zcela neopodstatněná. Ostatně
v tomto směru ani sami stěžovatelé žádné námitky nevznesli.
Stěžovatelé dále uvádějí, že postupem pozemkového úřadu
a krajského soudu bylo poškozeno jejich právo vlastnit majetek ve
smyslu ust. čl. 11 Listiny. Ústavní soud však již ve své dřívější
judikatuře poukázal na to, že článkem 11 Listiny je chráněno
"vlastnické právo jako takové, vlastnické právo již konstituované
a tedy již existující a nikoli pouze tvrzený nárok na ně" (srov.
nález I. ÚS 115/94, Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení - sv. 3, C.H. Beck 1995, str. 295). Pouhý spor
o vlastnictví, jímž má být vlastnické právo teprve konstituováno,
tedy ústavně chráněn není a ani být nemůže. K porušení uvedeného
článku Listiny proto postupem příslušných státních orgánů nedošlo.
Ústavnímu soudu nepřísluší vyjadřovat se k samotnému právu
stěžovatelů na navrácení předmětných nemovitostí a porostů na
nich. Toliko konstatuje, že - jak vyplynulo z předloženého
soudního a správního spisu a z vyjádření účastníků řízení
- stěžovatelé se dopouštějí omylu, když tvrdí, že pozemkový úřad
i krajský soud se v uvedených rozhodnutích otázkou porostů na
prodávaných pozemcích vůbec nezabývaly. Podle ust. §24 odst. 3
tehdy platného zákona č. 49/1959 Sb., o jednotných zemědělských
družstvech, "družstvu zejména náleží vše, co na pozemku vzchází".
Rodiče stěžovatelů, kteří byli členy JZD a předmětné nemovitosti
sdružili ke společnému družstevnímu hospodaření, tedy přímo ze
zákona pozbyli vlastnické právo k porostům na těchto pozemcích.
Protože již nebyli jejich vlastníky, nemohli porosty později ani
prodat, což ostatně v ústavní stížnosti přiznávají i sami
stěžovatelé. Proto se krajský soud otázkou porostů správně zabýval
pouze v souvislosti se zákonným předpokladem existence "nápadně
nevýhodných podmínek" při uzavírání kupní smlouvy ohledně
příslušných nemovitostí a dospěl k logickému závěru, že porosty na
sdružených pozemcích byly již v době uzavírání kupních smluv ve
vlastnictví družstva, takže prodávajícím proto bylo možno zaplatit
pouze cenu pozemků v souladu s tehdy platnými cenovými předpisy.
To se také stalo. Skutečností, že prodávajícím nebyl zaplacen
lesní porost, nebyli vlastníci pozemků znevýhodněni vzhledem
k jiným členům zemědělských družstev. K jejich namítanému
znevýhodnění vzhledem k jiným vlastníkům pozemků, kteří nebyli
členy zemědělských družstev a jejichž restituční nároky prý byly
uspokojeny, lze toliko uvést, že restituční zákony nemohou
odstranit všechny křivdy, k nimž v době totalitního režimu došlo,
ale jejich cílem je pouze zmírnění následků některých spáchaných
křivd a nespravedlností (srov. preambuli zákona č. 229/1991 Sb.
a ust. §1 zákona č. 87/1991 Sb.). Je pravda, že Ústavní soud již
dříve judikoval (srov. Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení - sv. 1., C.H. Beck 1994, str. 282), že zmírnění
následků pouze některých majetkových a jiných křivd (§1 zákona č.
87/1991 Sb.) nelze interpretovat jako zákonný prostor pro zúžení
okruhu oprávněných subjektů, ale pouze jako snahu o zmírnění jen
těch nejzávažnějších křivd co do jejich obsahu a rozsahu.
V souzené věci však k zúžení okruhu oprávněných subjektů žádným
restitučním předpisem nedošlo. Stěžovatelé totiž, pokud se jedná
o porosty, už v době uzavírání kupních smluv nebyli jejich
vlastníky a nemohou být proto považováni za "oprávněné osoby" ve
smyslu zákona č. 229/1991 Sb. Ostatně, jak judikoval Ústavní soud
již dříve, patří zásada rovnosti mezi lidmi, jíž se uvedená
námitka stěžovatelů dotýká, mezi základní práva, jež plní funkci
spíše jen ideálně typických kategorií vyjadřujících cílové
představy, jež se nemohou zcela krýt se sociální realitou, a pokud
by se nerovnost v sociálních vztazích měla dotknout základních
lidských práv, musí dosáhnout značné intenzity, zpochybňující její
samotnou podstatu. Tak se zpravidla děje tehdy, je-li s porušením
rovnosti spojeno i porušení jiného základního práva. (srov.
Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 3,
C.H. Beck 1995, str. 209). Takto pojaté porušení principu rovnosti
však Ústavní soud v souzené věci neshledal.
Ústavní soud nezpochybňuje, že na prodaných parcelách mohly
být nejhodnotnější porosty, za které jejich bývalí vlastníci
neobdrželi žádnou finanční protihodnotu. K převodu vlastnictví
k nim však došlo na základě zákona a přestože některé tehdejší
právní předpisy byly v mnoha směrech z dnešního pohledu
nespravedlivé a jejich aplikace mohla často vzbuzovat oprávněné
pocity křivdy, jde v souzené věci o dvě odlišné skutečnosti, které
spolu souvisejí pouze zdánlivě: o vlastnictví k nemovitostem,
kterého původní vlastníci pozbyli na základě kupní smlouvy,
a o vlastnictví k porostům, pozbyté ex lege. K přechodu
vlastnictví k porostům tedy nedošlo až v souvislosti s uzavíranými
kupními smlouvami, ale již dříve. Krajský soud, jak již bylo
uvedeno, se proto ve svém rozhodnutí otázkou porostů správně
zabýval pouze v souvislosti s posuzováním "nápadně nevýhodných
podmínek" ve smyslu ust. §6 odst. 1 písm. k) zák. č. 229/1991 Sb.
Výsledek, ke kterému krajský soud došel, Ústavní soud
nezpochybňuje, neboť z ústavněprávního hlediska žádnou závadu
nezjistil.
Stěžovatelé konečně uvádějí, že "v jejich případě došlo
k porušení obecně uznávaných lidských práv a svobod". Přitom
stěžovatelé dále nekonkretizovali, zda podle jejich názoru byla
porušena ještě další základní práva a svobody, než čl. 11 Listiny
základních práv a svobod, jehož se výslovně dovolávali. Protože
ani Ústavní soud nezjistil, že by napadenými rozhodnutími byla
porušena další "obecně uznávaná lidská práva a svobody", shledal
ústavní stížnost i v tomto směru nedůvodnou.
Ústavní soud proto konstatuje, že napadenými rozhodnutími
a postupem pozemkového úřadu a krajského soudu nebyla porušena
základní práva a svobody stěžovatelů zaručená ústavními předpisy
a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy.
Ze všech uvedených důvodů byla ústavní stížnost zcela
zamítnuta.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 10. září 1996