infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-336-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 17.09.1996, sp. zn. I. ÚS 143/96 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 80/6 SbNU 69 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.143.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K otázkám důkazního řízení před obecnými soudy podle občanského soudního řádu z hlediska kontroly ústavnosti

Právní věta Pokud jde o vlastní hodnocení důkazů, vychází Ústavní soud zejména z principu volného hodnocení důkazů soudem (ust. §132 o.s.ř.). Podle ustálené judikatury není Ústavní soud zásadně oprávněn "přehodnocovat" hodnocení důkazů, které provedly soudy obecné.

ECLI:CZ:US:1996:1.US.143.96
sp. zn. I. ÚS 143/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti L. R., zastoupeného JUDr. B. B., účastníka řízení Krajského soudu v Ústí nad Labem a vedlejšího účastníka - České republiky - Ministerstva obrany, proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 12. 4. 1996, č.j. 9 Co 59/96-43, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatel podal dne 24. 11. 1993 žalobu u Obvodního soudu pro Prahu 7 (který ji později postoupil Okresnímu soudu v Mostu) proti České republice - Ministerstvu vnitra ČR o náhradu škody "z mimosoudní rehabilitace" a škody způsobené na zdraví. Později žalobu upravil v tom smyslu, že jako druhého odpůrce uvedl Českou republiku - Ministerstvo obrany ČR. V žalobě uvedl, že v roce 1952 nastoupil základní vojenskou službu, byl vyloučen z výcviku se zbraní a vykonával pouze pomocné práce. Později byl definitivně převelen do 7. LPTP (pomocné technické prapory) v Radčicích, kde údajně v období od 27. 7. 1953 do 29. 11. 1954, tzn. celých šestnáct měsíců, vykonával těžké práce na hlubinném dole KOHINOOR II v Radčicích. Tábor, označený jako 7. LPTP, se měl nacházet v Libkovicích. Tento tábor prý patřil mezi tábory nucených prací. V září roku 1954 byl stěžovatel údajně zasypán v podzemí a v důsledku toho utrpěl těžký pracovní úraz s trvalými následky. Z tohoto důvodu stěžovatel podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, uplatnil nárok na náhradu škody z pracovního úrazu z důvodu bolestného (3 600 Kč), z důvodu ztížení společenského uplatnění (29 860 Kč) a nárok na odškodnění podle ust. §17 odst. 2 cit. zákona (40 000 Kč), tedy celkem částku 73 460 Kč. Okresní soud v Mostu rozsudkem ze dne 31. 10. 1995, č.j. 9 C 1960/94-31, zastavil řízení proti prvnímu žalovanému (tj. České republice - Ministerstvu vnitra ČR), neboť žalobu proti tomuto žalovanému vzal žalobce zpět a žalobu na uložení povinnosti zaplatit druhému žalovanému částku 73 460 Kč zamítl. Soud při svém rozhodování vycházel zejména z vyjádření Ministerstva obrany - Skupiny pro rehabilitaci osob zařazených do VTNP, Historického ústavu Armády ČR a Okresní vojenské správy v Mostu. Z těchto vyjádření vyplynulo, že stěžovatel sloužil jako politicky spolehlivý voják u 7. technického praporu, začleněného u 55. pomocné technické skupiny (PTS). Jednotky pomocných technických praporů (PTP) a technických praporů (TP) byly údajně rozdílné nejen co do organizační struktury, ale zejména v tom, že TP byly složeny z vojáků základní služby tehdejší zdravotní klasifikace A, Cd a Cj, zatímco PTP tvořili příslušníci podle kritérií politických a klasifikací E. Dále soud uvedl, že podle ust. §18 odst. 1 cit. zákona se zrušují rozkazy, "kterými byli občané označeni za politicky nespolehlivé a zařazeni v letech 1948 - 1954 do vojenských táborů nucených prací po dobu vojenské základní služby a výjimečného vojenského cvičení". Za vojenské tábory nucených prací se pro účely tohoto zákona považují silniční prapory ženijního vojska zřízené od 2. 8. 1948 do 1. 9. 1950 a pomocné technické prapory. Podle ust. §29 odst. 4 cit. zákona Ministerstvo obrany odškodní podle vyhlášky č. 32/1965 Sb., o odškodňování bolestí a ztížení společenského uplatnění (ve znění pozdějších předpisů), na žádost poškozeného poškození zdraví občanů uvedených v ust. §18 odst. 1 cit. zákona, ke kterému došlo v souvislosti s výkonem služby ve vojenských táborech nucených prací. Stěžovatel tedy podle názoru soudu vykonával vojenskou službu u technického praporu, jenž byl svou povahou zcela odlišný od pomocných technických praporů. Tomuto závěru nasvědčovala i skutečnost, že stěžovatel nebyl podle tehdejší kvalifikace označen podle politických kritérií stupněm E, tzn. jako politicky nespolehlivý. Podle přesvědčení soudu proto žalobce není občanem, který splňuje podmínky ustanovení §18 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb.. Ve svém odvolání proti citovanému rozsudku stěžovatel namítl, že okresní soud rozhodl na základě nedostatečně zjištěného skutkového stavu věci a že správně neurčil vzájemný vztah všech skutečností, které v řízení vyšly najevo. Svou politickou nespolehlivost stěžovatel dovodil zejména z toho, že dříve pracoval na zemědělské usedlosti, která musela být v roce 1957 v tísni odevzdána státu. Politická nespolehlivost stěžovatele se projevovala i v přístupu nadřízených vojáků k němu. Jeho zařazení do vojenského tábora nucených prací prý proběhlo nedobrovolně, na základě striktního příkazu bez odůvodnění. Krajský soud v Ústí nad Labem napadeným rozsudkem rozsudek okresního soudu potvrdil. V odůvodnění rozsudku soud uvedl, že "nepochybuje o tom, že stěžovatel v rámci své základní vojenské služby vykonával práce v hlubině dolu KOHINOOR", kde po určitou dobu pracovali příslušníci 59. PTP i 7. TP a jejich pracovní podmínky byly zřejmě velmi blízké. Právní předpis prý však umožňuje přiznat náhradu pouze osobám, které byly zařazeny do vojenských táborů nucených prací, tzn. do silničních praporů ženijního vojska (zřízených od 2. 8. 1948 do 1. 9. 1950) nebo do pomocných technických praporů, a nepřiznává nárok na odškodnění příslušníkům technických praporů. Stěžovatel podle názoru soudu nebyl v době základní vojenské služby zařazen do tábora nucených prací ve smyslu ust. §18 odst. 1 cit. zákona, a proto krajský soud - jak již bylo uvedeno - potvrdil jako věcně správný zamítavý rozsudek okresního soudu. Stěžovatel ve včas podané ústavní stížnosti uvedl, že byl v rámci své základní vojenské služby zařazen do pomocného technického praporu jako politicky nespolehlivý občan a službu v něm vykonával v období mezi 1. 11. 1952 - 30. 11. 1954 v táboře nucených prací v Libkovicích, kde prý byl v době od 27. 7. 1953 do 30. 11. 1954 zařazen k 7. LPTP na těžké práce v hlubinném dole KOHINOOR II v Mariánských Radčicích. Tam také stěžovatel údajně utrpěl pracovní úraz s trvalými následky. Skutková zjištění odvolacího soudu prý proto nejsou dostatečná pro právní posouzení věci. Stěžovatel pochází z rodiny, která v rámci osidlování pohraničí dostala přídělem zemědělskou usedlost v Žaboklikách, již musela v roce 1957 v tísni odevzdat státu. Na tomto velkostatku navrhovatel pracoval. Zároveň byl stěžovatel silně věřícím katolíkem. Z těchto skutečností stěžovatel dovozuje svou politickou nespolehlivost v tehdejší době. Odvolací soud údajně nevzal v úvahu návrhy na výslechy svědků ani fotografie stěžovatele z období výkonu vojenské služby. Na podporu svých tvrzení stěžovatel navrhl provést jako důkazy před Ústavním soudem výslechy svědků A. H., M. Č. a K. B. Tito svědkové mají dosvědčit, že stěžovatel vykonával základní vojenskou službu v čase a v místě uvedeném ve stížnosti, kde také utrpěl pracovní úraz. Svědek V. M. a svědci H. a M. S.i mají dále potvrdit, že stěžovatel byl považován za politicky nespolehlivého, neboť byl oddaně katolicky věřícím občanem a žil a pracoval na velkostatku. Stěžovatel dále poukázal na smysl restitučních zákonů, jež měly odstranit křivdy a nespravedlnosti, způsobené totalitním režimem, kterým byla porušena základní lidská práva. Tím, že mu státní orgán nepřiznal náhradu za utrpěné škody na zdraví, prý došlo ke stejné křivdě, jakou utrpěl již v minulosti. Napadeným rozhodnutím údajně došlo k porušení procesních ustanovení občanského soudního řádu (ustanovení §§6, 120 a 153 odst. 1), neboť krajský soud přistoupil na formální posouzení provedených důkazů a spolehlivě nezjistil skutkový stav věci, jestliže se spokojil pouze se sdělením Ministerstva obrany a vyjádřením Historického ústavu Armády ČR, že vojenská jednotka 7. LPTP, u které měl stěžovatel sloužit, nikdy v okrese Most neexistovala. Krajský soud sice uznal, že pracovní podmínky PTP a TP byly zřejmě "velmi blízké", avšak přesto se nezabýval dalšími důkazy a tvrzeními stěžovatele. Stěžovatel proto dovozuje, že obecný soud porušil čl. 90 Ústavy, který ukládá soudům stanoveným způsobem, a tedy v souladu s ust. §§6, 120 a 153 odst. 1 o.s.ř., poskytovat ochranu právům, dále čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), podle něhož se každý může stanoveným způsobem domáhat svého práva, čl. 9 Listiny, podle něhož nikdo nesmí být podroben nuceným pracím a službám a konečně i čl. 10 Listiny, podle kterého má každý právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost. Stěžovatel uvedl, že netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem. Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost odpovídá všem zákonem stanoveným požadavkům a že proto nic nebrání vlastnímu projednání věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení Krajský soud v Ústí nad Labem, dále Okresní soud v Mostu a vedlejší účastník řízení, Ministerstvo obrany ČR - Vojenský úřad pro právní zastupování. Okresní soud ve svém vyjádření uvedl, že své rozhodnutí vydal na podkladě provedených důkazů v souladu s ust. §120 odst. 1 o.s.ř., když provedl ty z nich, které považoval pro své závěry za rozhodné. Navrhovatel prý před vyhlášením rozsudku žádné další důkazy nenavrhoval. Pokud jde o odůvodnění svého rozhodnutí, odkázal okresní soud na jeho písemné vyhotovení. Soud na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Krajský soud ve svém vyjádření sdělil, že v souzené věci bylo vzhledem k zákonné úpravě rozhodující, zda byl stěžovatel zařazen do TP nebo PTP. Stěžovatel prý své zařazení do PTP neprokázal a naopak bylo zjištěno, že sloužil u TP. Proto mu nebyl rehabilitační nárok přiznán. Krajský soud tedy nepovažuje ústavní stížnost za důvodnou. Závěrem soud sdělil, že netrvá na ústním jednání. Ministerstvo obrany ČR, zastoupené Vojenským úřadem pro právní zastupování, k ústavní stížnosti sdělilo, že podle ust. §18 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, je politická nespolehlivost podmínkou pro uplatnění nároku na odškodnění. Stěžovatel prý tuto obligatorní podmínku neprokázal. Oba soudy postupovaly naprosto objektivně a v souladu s platnou zákonnou úpravou a ústavní stížnost je tedy nedůvodná. Ministerstvo obrany netrvá na ústním jednání v této věci. Ústavní soud usoudil, že od ústního jednání nelze očekávat další objasnění věci, a proto se souhlasem účastníků od tohoto jednání upustil. Ústavní soud ve věci samé dospěl k závěru, že ústavní stížnost není důvodná. Ústavní soud není součástí soustavy obecných soudů a nepřísluší mu ani přehodnocování důkazů provedených obecnými soudy, pokud současně nedošlo k porušení základních práv a svobod stěžovatele, zaručených ústavními zákony nebo mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy. Ze svého takto vymezeného postavení vycházel Ústavní soud i v souzené věci. Ústavní soud podle ustálené judikatury nehodnotil dokazování, které provedly oba obecné soudy, ale soustředil se pouze na otázku, zda postupem těchto soudů a napadeným rozsudkem nebyla porušena stěžovatelova základní práva a svobody. Jak je uvedeno v preambuli zákona č. 87/1991 Sb., smyslem mimosoudních rehabilitací je "zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd, k nimž došlo v období let 1948 až 1989", přičemž si je zákonodárce vědom, že "tyto křivdy ... nelze nikdy zcela napravit." I v souzené věci je proto zřejmé, že platná právní úprava nemůže zaručit úplné odstranění všech škod a nespravedlností, spáchaných totalitním režimem. V konkrétním případě tedy obecné soudy posuzovaly, zda stěžovatelův tvrzený nárok na mimosoudní rehabilitaci splňuje uvedené zákonem stanovené podmínky. Podle ust §18 odst. 1 cit. zákona se zrušují "rozkazy, kterými byli občané označení za politicky nespolehlivé zařazeni v letech 1948 až 1954 do vojenských táborů nucených prací po dobu základní vojenské služby a výjimečného vojenského cvičení podle §39 zákona č. 92/1949 Sb., branný zákon. Za vojenské tábory nucených prací se pro účely tohoto zákona považují silniční prapory ženijního vojska zřízené od 2. 8. 1948 do 1. 9. 1950 a pomocné technické prapory." Pokud měl být stěžovatel odškodněn podle tohoto zákonného ustanovení, bylo nutno v řízení před obecnými soudy dokázat, že se vztahuje na jeho případ. Stěžovatel tedy měl obecným soudům předložit důkazy o tom, že byl v rozhodném období označen za politicky nespolehlivého a že byl zařazen do vojenského tábora nucených prací. Toto důkazní břemeno však podle názoru obecných soudů stěžovatel neunesl. Naopak obecné soudy na základě vlastních zjištění, získaných zejména ze zpráv Ministerstva obrany, Historického ústavu Armády ČR a Okresní vojenské správy v Mostu, došly k závěru, že stěžovatel byl po dobu výkonu své vojenské služby zařazen u technického praporu, jenž byl svou povahou zcela odlišný od pomocných technických praporů, přestože jejich pracovní podmínky mohly být velmi podobné. Zároveň soudy nezjistily, že by byl stěžovatel označen za politicky nespolehlivého ve smyslu ustanovení §18 odst. 1 citovaného zákona. To vyplynulo z výše uvedených zpráv, podle nichž byly technické prapory složeny z vojáků základní služby tehdejší klasifikace A, Cd a Cj, tzn. podle zdravotních kritérií, zatímco pomocné technické prapory byly tvořeny podle politických kritérií a tehdejší klasifikace E. Pokud byl tedy stěžovatel zařazen k TP a nikoliv k PTP, nelze dovozovat ani jeho politickou nespolehlivost. Stěžovatel v ústavní stížnosti namítá, že se napadený rozsudek dostal do rozporu s čl. 90 Ústavy, podle něhož jsou soudy povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Stěžovatel uvádí, že krajský soud nedodržel ust. §§6, 120 a 153 odst. 1 o.s.ř. Tím prý porušil i "stanovený způsob" ve smyslu čl. 90 Ústavy. Podle ust. §6 o.s.ř. postupuje soud v součinnosti se všemi účastníky řízení tak, aby ochrana práv byla rychlá a účinná a aby skutečnosti, které jsou mezi účastníky sporné, byly spolehlivě zjištěny. Podle ust. §120 odst. 1 o.s.ř. jsou účastníci povinni označit důkazy k prokázání svých tvrzení. Soud rozhoduje, které z navrhovaných důkazů provede. Podle §120 odst. 3 o.s.ř. může soud provést i jiné než účastníky navržené důkazy v případech, kdy potřeba jejich provedení ke zjištění skutkového stavu vyšla v řízení najevo. Pokud účastníci řízení důkazy potřebné k prokázání svých tvrzení neoznačí, vychází soud z důkazů, které byly provedeny. Podle ust. §153 odst. 1 o.s.ř. soud rozhoduje na základě zjištěného skutkového stavu věci. Ústavní soud neshledal, že by krajský soud porušil čl. 90 Ústavy, který soudům ukládá ochranu právům "zákonem stanoveným způsobem" tím, že by porušil výše uvedená ustanovení o.s.ř. Jak vyplývá z vyžádaného soudního spisu, soud se seznámil i s fotografiemi, které stěžovatel předložil jako důkaz, a proto se stěžovatel mýlí, pokud tvrdí, že soud "nevzal v úvahu ani fotografie navrhovatele z období výkonu základní vojenské služby". Pokud jde o některé návrhy na výslechy svědků, předložené stěžovatelem, krajský soud postupoval v souladu s ust. §120 odst. 1 věta 2. o.s.ř., podle něhož "soud rozhoduje, který z navrhovaných důkazů provede". Jestliže tedy soud dospěl k názoru, že skutkový stav v souzené věci je dostatečně zjištěn (ust. §153 odst. 1 o.s.ř.), nebyl zásadně povinen provádět další dokazování navrhované stěžovatelem. To Ústavní soud obecně respektuje. (Na tom nic nemění skutečnost, že se na jiném místě tohoto nálezu zabývá otázkou, zda neprovedení navržených důkazů nebylo ve svých důsledcích porušením principu "rovnosti zbraní" účastníků uvedeného řízení, na niž odpovídá záporně.) Proto Ústavní soud neshledal, že by krajský soud svým rozsudkem a řízením, jež mu předcházelo, porušil některé z uvedených ustanovení o.s.ř. Krajský soud proto neporušil ani čl. 90 Ústavy a ústavní stížnost je v tomto směru nedůvodná. Pokud jde o vlastní hodnocení důkazů, vychází Ústavní soud zejména z principu volného hodnocení důkazů soudem (ust. §132 o.s.ř.). Podle ustálené judikatury není Ústavní soud zásadně oprávněn "přehodnocovat" hodnocení důkazů, které provedly soudy obecné. Pokud stěžovatel namítá, že "odvolací soud sice přiznává, že pracovní podmínky příslušníků PTP a TP byly velmi blízké, avšak respektuje právní předpis", nelze postup soudu zpochybňovat. Naopak podle čl. 95 odst. 1 Ústavy je soudce vázán zákonem a je tedy povinen jej respektovat. V opačném případě by sám soud porušil Ústavu. Pokud citovaný právní předpis stěžovatel považuje za nespravedlivý, nic to nemění na jeho právní závaznosti a může to představovat pouze úvahu de lege ferenda, tedy otázku pro budoucího zákonodárce. Stejně nedůvodné shledal Ústavní soud i údajné porušení čl. 36 odst. 1 Listiny, jež zaručuje právo každého domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Stěžovatelovi nebylo nijak bráněno při uplatňování jeho práva u okresního a v odvolacím řízení u krajského soudu. Jak je uvedeno výše, ze strany soudů nedošlo k porušení zákonných procesních ustanovení, a proto není důvodu se domnívat, že nebyl dodržen "stanovený postup" ve smyslu citovaného ustanovení. Stěžovatel je rovněž na omylu, pokud namítá, že napadeným rozsudkem došlo k porušení čl. 9 a čl. 10 Listiny. Podle čl. 9 nesmí být nikdo podroben nuceným pracím nebo službám a podle čl. 10 má každý zejména právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost. Uvedená základní práva stěžovatele krajský soud svým rozhodnutím neporušil, byť nelze vyloučit, že tak učinily příslušné státní orgány totalitního Československa v padesátých letech. Namítané porušení obou ustanovení Listiny obecnými soudy je proto neopodstatněné. Ústavní soud sám doplnil řízení o novou zprávu Ministerstva obrany - skupiny pro rehabilitaci osob zařazených do VTNP. Z této zprávy ze dne 14. 8. 1996 bylo zjištěno, že stěžovatel "sloužil podle potvrzení o službě ze dne 10. 3. 1993 a souhlasně ze dne 3. 6. 1996, vydaných Vojenským archivem Trnava", v době od 23. 1. 1953 do 29. 11. 1954 u 7. technického praporu. Nesloužil tedy u 7. pomocného technického praporu, který ostatně vůbec neexistoval (existoval pouze 7. technický prapor). Tato zpráva je v plném souladu s listinnými důkazy, o které se opíraly obecné soudy. Ústavní soud zvažoval - z hlediska principu "rovnosti zbraní" - i důkazní návrhy, které stěžovatel uvedl ve vlastní ústavní stížnosti a jež zčásti již navrhl v odvolacím řízení. Pokud jde o výslech svědků H., Č. a B., vyšel Ústavní soud zejména z jimi podepsaných písemných potvrzení (založených ve spise okresního soudu), podle nichž byl v době od 27. 7. 1953 do 29. 11. 1954 v Libkovicích u Mostu pracovní útvar PTP ČSLA, jehož příslušníci v této době pracovali v hlubinném dole Kohinoor II v Mariánských Radčicích. Tento doklad tedy naprosto nepotvrzuje, že by byl příslušníkem tohoto pracovního útvaru PTP i stěžovatel, což je ostatně vyvráceno listinnými důkazy, které provedly obecné soudy. Pokud se jedná o svědky H. a M. S. - kteří měli potvrdit politickou nespolehlivost stěžovatele - považuje Ústavní soud i tento důkaz za nadbytečný. Stěžovatelův nárok na odškodnění nelze totiž opírat pouze o údajnou politickou nespolehlivost, pokud není možno prokázat, že stěžovatel byl skutečně do vojenského tábora nucených prací zařazen. Takový důkaz však v řízení podán nebyl. Proto ani Ústavní soud stěžovatelovým důkazním návrhům nevyhověl. Ústavní soud ze všech těchto důvodů dospěl k závěru, že napadeným rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem nedošlo k porušení základního práva stěžovatele, obsaženého v čl. 90 Ústavy, v čl. 9, 10 a 36 odst. 1 Listiny. Nebylo rovněž zjištěno, že by v souzené věci došlo k porušení jiných ústavních zákonů nebo mezinárodních smluv ve smyslu čl. 10 Ústavy. To ostatně stěžovatel ani netvrdil. Proto byla ústavní stížnost v celém rozsahu zamítnuta. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 17. září 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:1.US.143.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 143/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 80/6 SbNU 69
Populární název K otázkám důkazního řízení před obecnými soudy podle občanského soudního řádu z hlediska kontroly ústavnosti
Datum rozhodnutí 17. 9. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 23. 5. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 9, čl. 10
Ostatní dotčené předpisy
  • 87/1991 Sb.
  • 99/1963 Sb., §6, §120, §153 odst.1, §132
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík důkaz/volné hodnocení
odškodnění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-143-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28054
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31