ECLI:CZ:US:1996:1.US.245.95
sp. zn. I. ÚS 245/95
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů K. S. a V. S. o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. 7. 1995, sp. zn. 22 Ca 872/94, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. 7. 1995, sp.
zn. 22 Ca 872/94, se r u š í .
Odůvodnění:
Svou ústavní stížností ze dne 1. 11. 1995, došlou Ústavnímu
soudu dne 2. 11. 1995, se stěžovatelé domáhají zrušení rozsudku
Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. 7. 1995, sp. zn. 22 Ca
872/94, který nabyl právní moci dne 4. 9. 1995. Tímto rozsudkem
bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu, okresního pozemkového
úřadu v Bruntále č. 2409/4, ze dne 29. 11. 1994, čj.
PÚ/5809/94-Ry. Bylo stanoveno, že stěžovatelé jsou spoluvlastníky,
každý k jedné čtvrtině přesně specifikovaných pozemků
v katastrálním území H.. Tyto nemovitosti byly jako zemědělské
usedlosti přiděleny pod č. 14 rodičům stěžovatelů K. a E. S.
Prohlášení o vzdání se přídělu bylo učiněno dne 7. 2. 1961,
přičemž na rodiče stěžovatelů, jak vyplynulo z výpovědi matky
stěžovatelů E. S., byl činěn nátlak, který je vedl k podpisu
tohoto prohlášení. Stěžovatelé prokázali, že jsou dětmi zemřelého
K. S.
Správní orgán při svém rozhodování vycházel ze skutečnosti,
že nárok na vydání předmětných nemovitostí uplatnili pouze
stěžovatelé, zatímco jejich matka E. S., jako původní vlastnice
jedné poloviny předmětných nemovitostí, předložila pouze čestné
prohlášení k okolnostem vzdání se přídělu. Žádost o vydání
zemědělského majetku nepodepsala, ani ve správním řízení nejednala
jako účastnice řízení. Dne 27. 10. 1994 obdržel správní orgán
plnou moc paní E. S. ze dne 2. 4. 1992, na níž byl podpis ověřen
dne 24. 10. 1994. Správní orgán k ní nepřihlédl.
Tato skutečnost byla důvodem, pro který se stěžovatelé
domáhali u krajského soudu zrušení předmětného rozhodnutí.
Argumentovali tím, že správní orgán nesprávně uvedl jako osoby
oprávněné pouze stěžovatele, a nikoliv jejich matku. Ta, přestože
nepodepsala žádost ze dne 29. 4. 1992, udělila dne 2. 4. 1992
plnou moc druhému stěžovateli k uplatnění svého restitučního
nároku. Skutečnost, že pravost jejího podpisu byla ověřena až dne
24. 10. 1994, považují za právně irelevantní, nakolik povinnost
ověření plné moci není stanovena žádným právním předpisem
a ověření bylo provedeno proto, že to správní orgán požadoval.
Podle názoru stěžovatelů je tedy mimo veškerou pochybnost, že
matka stěžovatelů, paní E. S., uplatnila v zákonné lhůtě podle
ustanovení §13 odst. 1 věta prvá zákona č. 229/1991 Sb.,
v platném znění, svůj nárok.
Přezkoumáním správního spisu krajský soud zjistil, že
stěžovatelé uplatnili u odpůrce nárok na vydání nemovitostí
podáním ze dne 29. 4. 1992, v němž uvedli, že žádají o vrácení
zemědělské usedlosti čp. 35/36 v katastrálním území R., jejímiž
původními přídělci byli K. a E. S. Tuto žádost podepsali
stěžovatelé, podpis jejich matky chybí, tedy podle ustanovení
§9 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění vyhlášeno pod č. 195/1993 Sb.) výzvu nepodala. Teprve
v průběhu správního řízení předložila plnou moc ze dne 2. 4.
1992, kterou zmocnila druhého stěžovatele k uplatnění svého
restitučního nároku; podpis na této plné moci byl ověřen dne 24.
10. 1994. Přechod předmětných nemovitostí byl učiněn na stát na
základě prohlášení E. a K. S. ze dne 7. 2. 1961 o vzdání se
přídělu nemovitostí vlastnicky připsaných ve vložce č. 184
pozemkové knihy katastrální území H. v souvislosti se zánikem JZD
a převodem jeho majetku novému nabyvateli Státnímu statku, n. p.,
ve S. R.
Právní argumentaci správního orgánu shledal krajský soud
správnou s tím, že správní orgán rozhodl na základě přesně a úplně
zjištěného skutkového stavu, vyvodil závěry v souladu se zákonem
a námitky stěžovatelů vznesené v opravném prostředku nepokládal za
důvodné. Z důkazního řízení vyplynulo, že paní E. S. svůj nárok ve
smyslu ustanovení §9 a §13 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů (úplné znění vyhlášeno pod č. 195/1993
Sb.) neuplatnila, stěžovatelé nejsou oprávněnými osobami vzhledem
k jejímu spoluvlastnickému podílu neboť nesplňují podmínky
ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., v platném znění.
Z tohoto důvodu správní orgán správně rozhodoval pouze
o vlastnickém právu ke spoluvlastnickému podílu jejich zemřelého
otce.
V ústavní stížnosti stěžovatelé namítají, že řízení
u krajského soudu proběhlo v rozporu s ustanovením článků 36 odst.
1 a 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, zejména pak to,
že nebyl dodržen zákonem stanovený postup a došlo k porušení práva
na projednávání věci v jejich přítomnosti. Stěžovatelé argumentují
tak, že podle ustanovení §250f o. s. ř. je možno rozhodnout bez
jednání o žalobě rozsudkem pouze v jednoduchých případech
a v daném případě se o takový případ nejednalo, skutkový stav byl
podle stěžovatelů nesprávně zjištěn. Domáhají se tedy zrušení
rozhodnutí, které bylo dle jejich argumentace vydáno protiprávně.
Podle článku 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod se každý
může domáhat stanoveným způsobem svého práva u nezávislého
a nestranného soudu a ve stanovených případech pak u jiného
orgánu. Podle článku 38 odst. 2 věta prvá Listiny základních práv
a svobod má každý právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez
zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke
všem projednávaným důkazům. Podle článku 11 odst. 1 citované
Listiny má každý právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech
vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Dědění se zaručuje.
Podle odst. 4 citovaného článku této Listiny vyvlastnění nebo
nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to
na základě zákona a za náhradu.
Ústavní soud si vyžádal stanovisko Krajského soudu v Ostravě
k ústavní stížnosti stěžovatelů a jejich návrhu na zrušení
rozhodnutí téhož soudu ze dne 25. 7. 1995, sp. zn. 22 Ca 872/94.
Předsedkyně senátu v přípise ze dne 1. 3. 1996 setrvala na
argumentaci uvedené v citovaném rozsudku, postup podle §250f
pokládá za oprávněný a navrhla zamítnutí ústavní stížnosti.
Podle čl. 83 Ústavy České republiky je Ústavní soud ČR
soudním orgánem ochrany ústavnosti. Podle čl. 87 odst. 1 Ústavy ČR
rozhoduje Ústavní soud mimo jiné o ústavních stížnostech proti
pravomocnému rozhodnutí či jinému zásahu veřejné moci do ústavně
zaručených práv a svobod. Přitom vychází z principu, že není další
instancí v systému všeobecného soudnictví a nepřezkoumává
rozhodnutí obecných soudů, ovšem za předpokladu, že napadenými
rozhodnutími nebylo porušeno základní právo nebo svoboda zaručená
ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy
České republiky. Pokud stěžovatelé uplatnili námitky, že taková
základní práva a svobody byly porušeny, je povinností Ústavního
soudu se věcí zabývat.
Ústavní soud z návrhu ústavní stížnosti, napadeného rozsudku
Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. 7. 1995, sp. zn. 22 Ca
872/94, a rozhodnutí Okresního úřadu, okresního pozemkového úřadu
v Bruntále č. 2409/4 ze dne 29. 11. 1994, čj. PÚ/5809/94-Ry
zjistil, že krajský soud se podrobně zabýval otázkou připojení se
matky stěžovatelů E. S., ke správnímu řízení i otázkou vlastního
uplatnění jejího nároku podle zákona č. 229/1991 Sb., v platném
znění, a dospěl k závěru, že paní E. S., ač osoba oprávněná, se
nepřipojila k řízení o vydání nemovitostí.
Po seznámení se se spisy Krajského soudu v Ostravě
i Okresního pozemkového úřadu v Bruntále dospěl Ústavní soud
k závěru, že krajský soud ve svém rozsudku se nevypořádal s tím,
že stěžovatelé neměli možnost při ústním jednání se správním
orgánem uplatnit na základě plné moci nárok své matky a měli mít
možnost, aby své stanovisko přednesli v řízení před krajským
soudem. Navíc krajský soud ponechal stranou jejich zásadní
námitku, uplatněnou dne 12. prosince 1994 v opravném prostředku
stěžovatelů, proti rozhodnutí Okresního pozemkového úřadu
v Bruntále č. 2409/4. Stěžovatelé se odvolali na §21 restitučního
zákona (č. 229/1991 Sb., v platném znění), který upravuje
pluralitu oprávněných osob z jednoho restitučního titulu, je-li
oprávněných osob více, a nárok na vydání uplatní jen některé
z nich. Pokud tedy pozemkový úřad nepovažoval jejich matku za
osobu oprávněnou a účastníka řízení, jsa vázán předchozím právním
názorem soudu, a oba navrhovatelé (zde stěžovatelé) jako oprávněné
osoby neměli možnost domáhat se svého práva před řádným soudem,
nebyla jim poskytnuta řádně ochrana jejich práv.
Ústavní soud musel proto konstatovat, že stěžovatelům
v rozporu s článkem 36 odst. 1 a článkem 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod nebylo umožněno účastnit se projednání
jejich věci před soudem v důsledku nesprávné aplikace §250f o. s.
ř. Krajský soud může podle něj rozhodnout bez jednání rozsudkem
pouze v jednoduchých případech a jen jde-li o posouzení právní
otázky. Tak tomu v tomto případě nebylo. Vyplývá to zejména ze
skutečnosti, jak dovozují i stěžovatelé, že jak správní tak soudní
orgán se vyhnuly bez jakéhokoliv zdůvodnění aplikaci §21 zákona
č. 229/1991 Sb., v platném znění, podle něhož mohla být
stěžovatelům vydána celá nemovitost, pokud ostatní oprávněné osoby
nárok neuplatnily. Svou povahou nejde o jednoduchý případ
a zásadní právní otázka nebyla řešena.
Nutnost vypořádat se se stanoviskem stěžovatelů vyplývá
i z toho, že jejich názoru odpovídají i názory odborné literatury
(P. Liška, Zákon o půdě, Jurisservis Praha 1991; J. Bičovský,
Zákon o mimosoudních rehabilitacích, Panorama Praha 1991).
Objasňují, že citované ustanovení §21 zákona č. 229/1991 Sb.
směřuje k tomu, aby nevznikalo spoluvlastnictví mezi osobami
oprávněnými a osobou povinnou, které by znemožňovalo řádné užívání
nemovitosti a muselo by být zrušeno a vypořádáno. Pro vydání
nemovitosti pak postačí, podá-li výzvu jen některá z oprávněných
osob a podíl ostatních oprávněných přirůstá k podílu osoby, které
byla nemovitost vydána. Obdobně se staví autoři i k odpovídajícímu
ustanovení zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem nezbylo, než předmětný
rozsudek Krajského soudu v Ostravě zrušit. Ústavní soud
nepovažoval za nutné zabývat se návrhem stěžovatelů, že byl
porušen i článek 11 odst. 1 a článek 11 odst. 4 Listiny základních
práv a svobod, když jeho zjištění, že byly porušeny články 36
odst. 1 a 38 odst. 2 této Listiny, považoval za dostačující.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat.
V Brně dne 18. září 1996