infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-309-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 30.07.1996, sp. zn. I. ÚS 4/96 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 70/5 SbNU 533 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.4.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K rozsahu pravomoci soudu přezkoumávat rozhodnutí orgánů veřejné správy

Právní věta Podle ustanovení §121 zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, Ministerstvo vnitra stanoví obecně závazným předpisem podrobnosti o nárocích, souvisejících se skončením služebního poměru. Tímto obecně závazným předpisem je Výnos Ministerstva vnitra ČR ze dne 23. 6. 1992, (vyhlášený pod č. 374/1992 Sb.), podle něhož se žádost o přiznání příspěvku za službu podává u útvaru, kde oprávněný koná nebo konal službu, přičemž o tomto příspěvku rozhoduje vedoucí orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra (§88). Stěžovatel nedodržel procesní postup pro rozhodnutí o nároku na příspěvek za službu podle zákona České národní rady č. 186/1992 Sb., takže příslušný správní orgán o jeho nároku nerozhodl, a proto nemohla být založena ani věcná příslušnost obecného soudu. Podle ustanovení §132 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. může účastník řízení podat odvolání proti rozhodnutí služebního funkcionáře, a to do 15 dnů. Odvolání se podává u služebního funkcionáře, který rozhodnutí vydal. Odvolacím orgánem je služební funkcionář, nadřízený služebnímu funkcionáři, který napadené rozhodnutí vydal (§133 cit. zákona). Stěžovatel proto měl nejprve postupovat cestou správního řízení a teprve poté se obrátit na obecné soudy. Ústavní soud tedy nesdílí názor okresního soudu, že pravomoc soudu v souzené věci není dána vůbec. V tomto směru lze odkázat na názor krajského soudu, který dovodil, že soudní přezkum rozhodnutí o přiznání nároku na příspěvek za službu je možný, byť za předpokladu, že bude nejdříve rozhodnuto věcně příslušným správním orgánem. Celková koncepce správního soudnictví tak, jak je zakotvena v o.s.ř., vychází z obecné přípustnosti správního přezkumu zákonnosti rozhodnutí orgánů veřejné správy, omezeného pouze v taxativně uvedených případech, ve kterých soudům toto právo nepřísluší. Rozhodování ve věcech služebního poměru (příslušníků Policie ČR) mezi těmito taxativně uvedenými výjimkami uvedeno není (§248 odst. 2 a 3 o.s.ř.). Názor okresního soudu nelze podepřít ani ustanovením §248 odst. 3 o.s.ř., podle něhož jsou z přezkoumávání soudem vyloučena i rozhodnutí správních orgánů, jejichž přezkoumání vyloučí zvláštní zákony. Ustanovení §137 odst. 1 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. sice výslovně zakotvuje některá rozhodnutí služebních funkcionářů, jež podléhají přezkoumání soudem, mezi nimiž není uvedeno rozhodnutí o nároku na příspěvek za službu, avšak přezkoumávání těchto případů soudem není nikde ani vyloučeno. Neobstojí ani argumentace ustanovením §7 o.s.ř., podle něhož v občanském soudním řízení projednávají a rozhodují soudy věci, které vyplývají z občanskoprávních, pracovních, rodinných, družstevních a obchodních vztahů, pokud je podle zákona neprojednávají a nerozhodují o nich jiné orgány, přičemž výslovně zmíněny nejsou vztahy služební. Nelze totiž přehlédnout skutečnost, že služební poměr příslušníků Policie ČR (podle zákona České národní rady č. 186/1992 Sb.) představuje pouze speciální formu pracovněprávního vztahu. Tento názor lze podepřít např. i možností použití řady ustanovení zákoníku práce na služební poměr policistů (srov. §155 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb.). V rozhodování o nároku na příspěvek za službu příslušníků Policie ČR, není z pravomoci soudu vyloučeno přezkoumání rozhodnutí správních orgánů, a to i přesto, že rozhodnutí v této věci není rozhodnutím týkajícím se základních práv a svobod podle Listiny. Stěžovatel tedy měl právo na soudní přezkum, ale až po vyčerpání zákonných procesních prostředků ve správním řízení. Protože tohoto postupu nevyužil, obecné soudy správně řízení zastavily.

ECLI:CZ:US:1996:1.US.4.96
sp. zn. I. ÚS 4/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti J. R., zastoupeného JUDr. M. F., účastníka řízení - Krajského soudu v Ústí nad Labem - pobočky v Liberci, a vedlejšího účastníka - Policie České republiky - správy Severočeského kraje, proti usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem - pobočky v Liberci, č.j. 30 Co 60/95-16, ze dne 29. 5. 1995, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatel podal u Okresního soudu v Liberci žalobu o poskytnutí příspěvku za službu podle ustanovení §116 a násl. zákona ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve výši 30.480,75 Kč s příslušenstvím a dále o zaplacení částky 3.386,75 Kč měsíčně, počínaje dnem 1. 10. 1994. Usnesením Okresního soudu v Liberci ze dne 7. 11. 1994, sp. zn. 13 C 1642/94, bylo řízení zastaveno s tím, že po právní moci usnesení bude věc postoupena Policii ČR. Do tohoto usnesení podal stěžovatel dne 22. 12. 1994 odvolání. Krajský soud v Ústí nad Labem - pobočka v Liberci usnesením z 29. 5. 1995, sp. zn. 30 Co 60/95, usnesení okresního soudu potvrdil. V obou usneseních obecné soudy konstatovaly, že příspěvek za službu je nárokem, vyplývajícím ze služebního poměru, upraveného zákonem České národní rady č. 186/1992 Sb., o němž přísluší rozhodnout služebnímu funkcionáři a nikoliv soudům. Z tohoto důvodu bylo řízení zastaveno. Podle názoru krajského soudu připadá soudní ochrana v úvahu až poté, kdy o návrhu stěžovatele rozhodne příslušný správní orgán. Podle názoru okresního soudu však pravomoc soudu není dána vůbec, neboť rozhodování věcí vyplývajících ze služebního poměru, "jehož úprava je provedena zvláštním předpisem, a to zákonem České národní rady č. 186/1992 Sb.", nespadá do pravomoci soudů. Taxativní výčet rozhodnutí služebních funkcionářů, jejichž soudního přezkoumání se lze dovolávat, obsahuje ustanovení §137 odst. 1 cit. zákona, avšak v tomto výčtu nárok na příspěvek za službu uveden není. Ve včas podané ústavní stížnosti ze dne 2. 1. 1996 stěžovatel navrhl zrušení usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem - pobočky v Liberci ze dne 29. 5. 1995, sp. zn. 30 Co 60/95, a to z důvodu údajného porušení jeho ústavně zaručených základních práv a svobod podle čl. 3 a 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a dále čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Napadeným rozhodnutím byl prý porušen i princip právní jistoty a princip ochrany nabytých práv, vyplývající z čl. 1 Ústavy ČR. Stěžovatel uvedl, že nesouhlasí s postupem obecných soudů, které zastavily řízení, neboť podle čl. 36 odst. 2 Listiny z pravomoci soudu nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle Listiny. Pokud krajský soud odkázal na možnost domáhat se soudní ochrany teprve poté, co vydá rozhodnutí příslušný orgán Policie ČR, pak by se prý stěžovatel svého práva nikdy nedomohl, neboť Policie mu pouze sdělila, že mu příspěvek za službu neuznává a nevyplatí, avšak žádná rozhodnutí v této věci nevydala. K vydání takového rozhodnutí údajně nedošlo ani na výzvu stěžovatelova právního zástupce. Stěžovatel zároveň požádal o přiznání náhrady nákladů řízení před Ústavním soudem. Ústavní soud konstatoval, že ústavní stížnost splňuje všechny potřebné formální zákonné požadavky a že proto nic nebrání projednání a rozhodnutí věci samé. Ústavní soud vyzval k vyjádření k ústavní stížnosti účastníka řízení - Krajský soud v Ústí nad Labem, vedlejšího účastníka - Policii České republiky, Správu Severočeského kraje, a rovněž Okresní soud v Liberci. Vyžádal si rovněž soudní spis sp. zn. 13 C 1642/94 od Okresního soudu v Liberci. Krajský soud v Ústí nad Labem ve svém vyjádření uvedl, že ustanovení §247 občanského soudního řádu nevylučuje soudní ochranu práva, uplatňovaného stěžovatelem, ovšem za předpokladu vyčerpání procesního postupu pro rozhodnutí o tomto nároku podle zákona České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky. Pokud však o stěžovatelově nároku nerozhodl příslušný správní orgán, není založena věcná příslušnost obecného soudu pro projednání a rozhodnutí daného případu, a to i v případě nečinnosti správního orgánu. Ve svém právním názoru krajský soud vycházel z publikace "Občanský soudní řád - Komentář" autorů Bureše a Drápala, vydané v roce 1994. Jinak krajský soud odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí, které je napadeno ústavní stížností. Okresní soud v Liberci uvedl, že v souzené věci rozhodl na základě platných a pro soud závazných právních předpisů a podle příslušných ustanovení občanského soudního řádu. Vedlejší účastník, Policie ČR - Správa Severočeského kraje, ve svém vyjádření sdělil, že rozhodování o přiznání příspěvku za službu je rozhodováním ve věcech služebního poměru ve smyslu ustanovení §2 odst. 2 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb., jež přísluší ministrovi vnitra ČR a v rozsahu jím stanoveném dalším služebním funkcionářům. Oprávnění rozhodovat o přiznání či nepřiznání příspěvku za službu svěřil ministr vnitra vedoucímu orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra (ustanovení §88 odst. 1 výnosu ministra vnitra ČR č.j. PS-1361/50-92, ze dne 23.6. 1992, vyhlášeného pod č. 374/1992 Sb., jímž se provádí zákon České národní rady č. 186/1992 Sb.). Výtka stěžovatele, že mu Policie ČR odmítla příspěvek za službu přiznat, je tedy nedůvodná, protože rozhodování v této věci Policii ČR nepřísluší. Podle ustanovení §88 odst. 1 cit. výnosu žádost o přiznání příspěvku za službu podává oprávněný u útvaru, v němž oprávněný koná nebo konal službu; v případě stěžovatele není však vedlejší účastník schopen zjistit, kterému orgánu či útvaru adresoval stěžovatel svoji žádost, protože nikdy nebyl příslušníkem některého z útvarů, řízených Správou Severočeského kraje Policie ČR. Závěrem vedlejší účastník vyjádřil názor, že se v souzené věci nejedná o diskriminaci stěžovatele Policií ČR, ani o odmítnutí spravedlnosti, ale pouze o nedodržení procesního postupu ze strany samotného stěžovatele. Ústavní soud dále požádal o vyjádření Policii ČR - Oblastní ředitelství Služby železniční policie v Praze. Z jeho dopisu ze dne 22.3. 1996, č.j. RZP-034/ETO 96, bylo zjištěno, že nároky stěžovatele v souvislosti se skončením služebního poměru policisty řešila likvidační komise Železniční policie ČR v roce 1994, která k 31. 12. 1994 ukončila svoji činnost. Stěžovatel splnil podle ustanovení §115 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. nárok na platové vyrovnání, které mu bylo orgánem sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra přiznáno od 1. 1. 1994. Zprávou Ministerstva vnitra - orgánu sociálního zabezpečení ze dne 3. 5. 1996, č.j. ZS-15873-6/70-96, bylo prokázáno, že o příspěvek za službu musí oprávněný požádat u útvaru, v němž koná nebo konal službu (ustanovení §88 odst. 1 výnosu Ministerstva vnitra vyhlášeného pod č. 374/1992 Sb.). Stěžovatel dne 23. 12. 1993 požádal o přiznání platového vyrovnání ve smyslu ustanovení §115 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb., jež mu bylo přiznáno a vypláceno od 1. 2. 1994 do 31. 12. 1994. O přiznání příspěvku za službu stěžovatel orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra dosud (tzn. do 3. 5. 1996) údajně nepožádal, a proto nebylo ve věci vydáno žádné rozhodnutí. K ústavní stížnosti se na žádost Ústavního soudu vyjádřilo i Ministerstvo dopravy ČR (prostřednictvím vedoucího samostatného oddělení krizových situací), které potvrdilo, že o příspěvku za službu příslušníků ozbrojených bezpečnostních sborů rozhoduje orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra ČR. Dále sdělilo, že stěžovatel byl přijat do pracovního poměru k organizaci Československé státní dráhy, Severozápadní dráhy, ke dni 1. 1. 1970 s pracovním zařazením "člen ozbrojené ochrany železnic". Na tomto pracovním poměru se nic nezměnilo ani zřízením Sboru ozbrojené ochrany železnic zákonem č. 104/1974 Sb., jenž nahradil dosavadní útvary ozbrojené ochrany železnic. Až podle zákona č. 230/1992 Sb., o Federální železniční policii (s účinností ode dne 29. 5. 1992), se pracovní poměr příslušníků Sboru ozbrojené ochrany železnic změnil na služební poměr policistů železniční policie. Podle čl. VIII zákona České národní rady č. 26/1993 Sb. byl zákon č. 230/1992 Sb. zrušen, a to s účinností ke dni 31. 12. 1993. Ministerstvo dopravy dále uvedlo, že podle ustanovení čl. IV zákona č. 326/1993 Sb. náleží bývalým příslušníkům Federální železniční policie nároky související se skončením služebního poměru, jako by jejich služební poměr skončil propuštěním podle ustanovení §106 odst. 1 písm. a) zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. Ministerstvo dopravy však sdělilo, že stěžovatel byl ve služebním poměru podle zákona č. 230/1992 Sb. pouze od 29. 5. 1992 do 31. 12. 1993, takže nesplnil zákonný požadavek pro přiznání nároku na příspěvek za službu podle ustanovení §117 odst. 1 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb., tj. konání služby alespoň deset let. Nárok na příspěvek za službu mu proto nevznikl. Podle ustanovení §153 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. se totiž policistům do doby trvání služebního poměru, rozhodné pro přiznání nároků vyplývajících ze služebního poměru, započítávají doby, pokud byly započteny podle dosavadních předpisů. Podle názoru Ministerstva dopravy nelze do doby služebního poměru, rozhodné pro přiznání nároků po jeho skončení, započítat předchozí dobu pracovního poměru u Sboru ozbrojené ochrany železnic, neboť tato doba nebyla započtena podle dosavadních předpisů (srov. §44 odst. 2 a 3 zákona č. 230/1992 Sb.). Ústavní soud si dále vyžádal Věstník Ministerstva vnitra ČR, částku 45 ze dne 23. 6. 1992, který v ustanovení §88 blíže upravuje rozhodování o nároku a výplatu příspěvku za službu. Podle tohoto předpisu žádost o přiznání tohoto příspěvku podává oprávněný u útvaru, v němž koná nebo konal službu a rozhoduje o něm vedoucí orgánu sociálního zabezpečení ministerstva. Účastníci řízení i vedlejší účastník řízení souhlasili s upuštěním od ústního jednání. Poněvadž od tohoto jednání nelze očekávat další objasnění věci, rozhodl Ústavní soud, že od ústního jednání upouští (§44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Ústavní stížnost není důvodná. Ústavní soud ve své činnosti vychází z toho, že není vrcholem soustavy obecných soudů, ale že jeho úkolem je pouze bdít nad dodržováním základních práv a svobod, zaručených ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy. Proto ani v souzené věci Ústavnímu soudu nepříslušelo přehodnocovat postup obecných soudů a zjišťovat, zda stěžovatelův údajný nárok na příspěvek za službu je oprávněný, ale pouze přezkoumat, zda provedeným postupem nebylo porušeno základní právo nebo svoboda stěžovatele. Stěžovatel v ústavní stížnosti tvrdí, že napadenými rozhodnutími obecných soudů byla porušena jeho základní práva a svobody, zaručená v čl. 3 odst. 1 a čl. 36 Listiny, v čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a v čl. 1 Ústavy ČR. Čl. 3 odst. 1 Listiny stanoví, že základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Obdobný zákaz jakékoliv diskriminace je zakotven i ve zmíněném čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Stěžovatel uvedl, že porušení těchto ustanovení spatřuje ve skutečnosti, že byl v minulosti hospodářem základní organizace KSČ a že je dnes z tohoto důvodu diskriminován za své politické a jiné přesvědčení. Ústavní soud po přezkoumání věci konstatuje, že v činnosti policejních orgánů, ani v postupu obecných soudů neshledal žádný důvod, který by toto stěžovatelovo tvrzení opodstatňoval. Jde o spekulativní tvrzení, které nelze dovodit ani z obsahu soudního spisu, ani z jiného důkazu. K porušení čl. 3 Listiny ani čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech tedy nedošlo. Dále stěžovatel namítal, že napadenými rozhodnutími obecných soudů byla porušena jeho práva na soudní a jinou právní ochranu, uvedená v čl. 36 Listiny. Zejména prý bylo porušeno ustanovení čl. 36 odst. 2 věta druhá, podle něhož z pravomoci soudu nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle Listiny. Ústavní soud v tomto směru uvádí, že každé uplatňování práv, upravené právním řádem, představuje i určitý formální proces. Proto také Listina v čl. 36 odst. 1 praví, že každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Listina tedy předpokládá existenci "stanoveného postupu" při domáhání se práv; pokud se tedy někdo svých práv domáhá mimo "stanovený postup" a není mu vyhověno, nelze o porušení Listiny hovořit. "Jinými orgány", které mohou o právech rozhodovat, jsou zejména orgány veřejné správy. V čl. 36 odst. 2 Listina zaručuje soudní přezkum zákonnosti rozhodnutí orgánů veřejné správy, nestanoví-li zákon jinak. Zároveň však z tohoto ustanovení plyne, že ani zákon nesmí z pravomoci soudů vyloučit přezkoumávání takových rozhodnutí, která by se týkala základních práv a svobod podle Listiny. V prvé řadě se stěžovatel mýlí, pokud se dovolává cit. čl. 36 odst. 2 věta druhá Listiny. V souzené věci - jak sám stěžovatel uvádí - žádné rozhodnutí o jeho návrhu na příspěvek za službu orgánem veřejné správy vydáno nebylo a neexistující rozhodnutí tedy ani nemohlo být z pravomoci soudu vyloučeno. Citované ustanovení Listiny tedy na zjištěný stav věci vůbec nedopadá. Ústavní soud dále dovozuje, že stěžovatel při uplatňování tvrzeného nároku na příspěvek za službu "stanovený postup" ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny nedodržel. Jak sám uvedl v žalobě o poskytnutí příspěvku za službu ze dne 10. 10. 1994, dopisem ze dne 28. 4. 1994 požádal o poskytnutí tohoto příspěvku podle ustanovení §§116 a 117 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. likvidační komisi Železniční policie ČR v Praze. Podle ustanovení §121 tohoto zákona však Ministerstvo vnitra stanoví obecně závazným předpisem podrobnosti o nárocích, souvisejících se skončením služebního poměru. Tímto obecně závazným předpisem je Výnos Ministerstva vnitra ČR ze dne 23. 6. 1992, (vyhlášený pod č. 374/1992 Sb.), podle něhož se žádost o přiznání příspěvku za službu podává u útvaru, kde oprávněný koná nebo konal službu, přičemž o tomto příspěvku rozhoduje vedoucí orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra (§88). Posledním útvarem, kde stěžovatel konal službu, byl útvar Železniční policie v Liberci. Z provedených důkazů však plyne, že stěžovatel u tohoto útvaru žádost nepodal a učinil tak pouze u likvidační komise Železniční policie v Praze, takže patrně z tohoto důvodu v jeho věci nebylo rozhodnuto. Je tedy zřejmé, že - jak správně uvedl ve svém vyjádření Krajský soud v Ústí nad Labem - stěžovatel nedodržel procesní postup pro rozhodnutí o nároku na příspěvek za službu podle zákona České národní rady č. 186/1992 Sb., příslušný správní orgán o jeho nároku nerozhodl, a proto nemohla být založena ani věcná příslušnost obecného soudu. Podle ustanovení §132 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. může účastník řízení podat odvolání proti rozhodnutí služebního funkcionáře, a to do 15 dnů. Odvolání se podává u služebního funkcionáře, který rozhodnutí vydal. Odvolacím orgánem je služební funkcionář, nadřízený služebnímu funkcionáři, který napadené rozhodnutí vydal (§133 cit. zákona). Stěžovatel proto měl nejprve postupovat cestou správního řízení a teprve poté se obrátit na obecné soudy. Ústavní soud tedy nesdílí názor okresního soudu, že pravomoc soudu v souzené věci není dána vůbec. V tomto směru lze odkázat na názor krajského soudu, který dovodil, že soudní přezkum rozhodnutí o přiznání nároku na příspěvek za službu je možný, byť za předpokladu, že bude nejdříve rozhodnuto věcně příslušným správním orgánem. Ústavní soud k tomu dodává, že celková koncepce správního soudnictví tak, jak je zakotvena v o.s.ř., vychází z obecné přípustnosti správního přezkumu zákonnosti rozhodnutí orgánů veřejné správy, omezeného pouze v taxativně uvedených případech, ve kterých soudům toto právo nepřísluší. Rozhodování ve věcech služebního poměru mezi těmito taxativně uvedenými výjimkami uvedeno není (§248 odst. 2 a 3 o.s.ř.). Názor okresního soudu nelze podepřít ani ustanovením §248 odst. 3 o.s.ř., podle něhož jsou z přezkoumávání soudem vyloučena i rozhodnutí správních orgánů, jejichž přezkoumání vyloučí zvláštní zákony. Ustanovení §137 odst. 1 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb. sice výslovně zakotvuje některá rozhodnutí služebních funkcionářů, jež podléhají přezkoumání soudem, mezi nimiž není uvedeno rozhodnutí o nároku na příspěvek za službu, avšak přezkoumávání těchto případů soudem není nikde ani vyloučeno. Neobstojí ani argumentace ustanovením §7 o.s.ř., podle něhož v občanském soudním řízení projednávají a rozhodují soudy věci, které vyplývají z občanskoprávních, pracovních, rodinných, družstevních a obchodních vztahů, pokud je podle zákona neprojednávají a nerozhodují o nich jiné orgány, přičemž výslovně zmíněny nejsou vztahy služební. Nelze totiž přehlédnout skutečnost, že služební poměr příslušníků Policie ČR (podle zákona České národní rady č. 186/1992 Sb.) představuje pouze speciální formu pracovněprávního vztahu. Tento názor lze podepřít např. i možností použití řady ustanovení zákoníku práce na služební poměr policistů (srov. §155 zákona České národní rady č. 186/1992 Sb.). Lze tedy shrnout, že v souzené věci, tzn. v rozhodování o nároku na příspěvek za službu, není z pravomoci soudu vyloučeno přezkoumání rozhodnutí správních orgánů, a to i přesto, že rozhodnutí v této věci není rozhodnutím týkajícím se základních práv a svobod podle Listiny. Stěžovatel tedy měl právo na soudní přezkum, ale až po vyčerpání zákonných procesních prostředků ve správním řízení. Protože tohoto postupu nevyužil, obecné soudy správně řízení zastavily. K porušení ustanovení čl. 36 odst. 2 Listiny proto nedošlo. Rovněž neodůvodněnou shledal Ústavní soud ústavní stížnost ohledně údajného porušení čl. 1 Ústavy. Jak je uvedeno výše, stěžovatel své údajné právo na příspěvek za službu zákonem stanoveným způsobem neuplatnil, obecné soudy svými rozhodnutími stěžovatelovo právo na spravedlivý proces neporušily a není proto důvodu tvrdit, že jednaly v rozporu s principy právní jistoty nebo ochrany nabytých práv stěžovatele. Ústavní soud proto konstatuje, že obecné soudy ani ve svých rozhodnutích, ani v řízení, které jim předcházelo, základní práva a svobody stěžovatele, zaručené ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy, neporušily. Proto byla ústavní stížnost zcela zamítnuta. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 30. července 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:1.US.4.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 4/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 70/5 SbNU 533
Populární název K rozsahu pravomoci soudu přezkoumávat rozhodnutí orgánů veřejné správy
Datum rozhodnutí 30. 7. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 3. 1. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 186/1992 Sb., §117, §132, §133, §116, §155, §137 odst.1
  • 99/1963 Sb., §7, §248
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík pracovní poměr
Policie České republiky
procesní postup
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-4-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28278
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31