ECLI:CZ:US:1996:1.US.78.95
sp. zn. I. ÚS 78/95
Nález
Senát Ústavního soudu České republiky
rozhodl ve věci ústavní
stížnosti navrhovatelek M. V., a D. K., obou zastoupených Mgr. M.
J., advokátkou, se sídlem advokátní kanceláře Ch., proti rozsudku
Krajského soudu v Ústí nad Labem, ze dne 14. 2. 1995, sp. zn. 16
Ca 697/94, ve věci vydání rozhodnutí o opravném prostředku proti
rozhodnutí Okresního úřadu v Chomutově, ze dne 10. 10. 1994, sp.
zn. 748/92/14/PÚ/Kr, takto:
Ústavní stížnost s e zamítá .
Odůvodnění:
I.
Svou ústavní stížností navrhovatelky napadají rozsudek
Krajského soudu v Ústí nad Labem, vydaný v občanskoprávní věci
v rámci správního přezkumu podle části páté, hlavy třetí,
občanského soudního řádu pod sp. zn. 16 Ca 697/94, ze dne 14. 2.
1995. Stěžovatelky tvrdí, že toto rozhodnutí, jímž bylo potvrzeno
rozhodnutí správního orgánu vydané podle ustanovení §9 odst. 4
zák. č. 229/1991 Sb. v platném znění a ve kterém bylo zjištěno, že
navrhovatelky nejsou vlastníky nemovitostí v kat. úz. Ch. ve
výroku blíže specifikovaných, je v rozporu s Listinou základních
práv a svobod. Toto potvrzující rozhodnutí je podle tvrzení
navrhovatelek zásahem do jejich základních práv a svobod,
zakotvených v článku 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod,
tedy do práva vlastnit majetek. Současně namítají, že citovaným
rozhodnutím došlo k porušení článku 36 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod, neboť soudní rozhodnutí postrádá posouzení kauzy
v souladu se zákonem.
Bližší zdůvodnění porušení článků 11 odst. 1 a 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod ústavní stížnost postrádá. Pouze
obecně je argumentováno, že krajský soud stejně jako správní orgán
nesprávně vyhodnotil výsledky dokazování a v důsledku toho po
právní stránce nesprávně ve věci rozhodl, pokud dovodil, že nebyly
splněny oba předpoklady pro vydání nemovitostí dle §6 odst. 1
písm. k) zákona o půdě, tedy vedle stavu tísně i nápadně nevýhodné
podmínky uzavřené kupní smlouvy.
Ústavní stížnost splňuje formální náležitosti, stanovené
zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Z hlediska své obsahové
náplně polemizuje stížnost s právními závěry jak krajského soudu,
tak správního orgánu (Okresního úřadu v Chomutově), pokud shodně
dospěly k závěru, že nejsou současně splněny oba předpoklady
předvídané zákonem o půdě (zák. č. 229/1991 Sb. v platném znění)
k vydání nemovitostí. Dle názoru obsaženého v rozhodnutí správního
orgánu i krajského soudu kupní smlouva o prodeji parcel v k. ú.
Ch., uzavřená dne 28. 7. 1983 mezi bývalým Městským národním
výborem v Chomutově a paní M. Ř., zastoupenou M. V., nebyla
uzavřena za nápadně nevýhodných podmínek (§6 odst. 1 písm. k)
cit. zák.). Nesprávnost takového závěru spatřují stěžovatelky
v tom, že nebyl vzat zřetel na změny kultury části převáděných
pozemků, čímž došlo ke stanovení nižší kupní ceny. Podle názoru
navrhovatelek nápadně nevýhodné podmínky v jejich případě dány
byly a nelze je zúžit pouze na hledisko, zda kupní cena odpovídala
platným cenovým předpisům.
Právní podstata návrhu spočívá v tom, že právní předchůdkyně
obou stěžovatelek, paní M. Ř., uzavřela dne 28. 7. 1983 pod č. j.
FO/81/83/Šk s bývalým Městským národním výborem v Chomutově kupní
smlouvu o prodeji pozemků v k. ú. Ch. Předmětná kupní smlouva byla
uzavřena pod tíhou institutu vyvlastnění, tedy pokud by nebylo
možno dosáhnout cíle dohodou nebo jiným způsobem, přistoupilo by
se podle tehdy platné úpravy k vyvlastnění. Vzhledem k této
skutečnosti obě stěžovatelky, jako právní nástupkyně paní M. Ř.,
uplatnily restituční nárok podle ustanovení §6 odst. 1 písm. k)
zák. č. 229/1991 Sb. ve znění novel. Domáhaly se vydání
nemovitostí, které vlastnicky před uzavřením kupní smlouvy patřily
M. Ř. a byly sdruženy do JZD. Na část těchto pozemků bylo vydáno
územní rozhodnutí o umístění stavby - spojovací komunikace.
Původní vlastnice, zastoupená opatrovnicí M. V., byla nucena po
několikerém jednání uzavřít v roce 1983 kupní smlouvu, kterou byly
pozemky prodány do vlastnictví města Ch. V rámci koupě a prodeje
sama opatrovnice původní vlastnice žádala o to, aby bylo odkoupeno
více pozemků, než kolik jich bylo pro výstavbu potřeba, k čemuž
nakonec došlo.
V rámci restitučního nároku byl dovozen jak správním orgánem,
tak ve správním přezkumu soudem částečný stav tísně v době
uzavření kupní smlouvy. Jak správní orgán, tak soud dovodily
z výsledků dokazování, že v době uzavření kupní smlouvy byla
prodávající vlastnicí pozemků pouze formálně, když tyto byly
sdruženy v zemědělské organizaci a ona sama neměla možnost
fakticky s nimi nakládat, ani nijak ovlivňovat jejich stav.
Pozemky byly devastovány a nakonec došlo k jejich prodeji, který
by se jinak neuskutečnil.
Avšak další předpoklad pro vydání nemovitostí - existence
nápadně nevýhodných podmínek - dle rozsudku krajského soudu
a rovněž dle jeho vyjádření k ústavní stížnosti, prokázán nebyl.
Kupní cena prodávaných pozemků byla zcela shledána v souladu
s tehdy platným cenovým předpisem, tj. vyhláškou č. 43/1969 Sb.
Dokazováním byla prověřována i navrhovatelkami tvrzená záměrná
změna kultury části prodávaných parcel ze zahrady na ornou půdu.
Z dokazování vyplynulo, že ke změně kultury došlo při rekognoskaci
v terénu technickohospodářským mapováním v letech 1968-1970, neboť
od té doby jsou pozemky evidovány jako role. Nebylo tedy
prokázáno, že by ke změně kultury došlo těsně před prodejem
parcel, tj. těsně před rokem 1983. Ani skutečnost, že samy
navrhovatelky považovaly parcelu 2412, jíž se otázka změny kultury
přímo týká, za zahradu, na závěru soudu ničeho nezměnila, neboť
pro uzavření kupní smlouvy byly rozhodující údaje v bývalé
evidenci nemovitostí, a to údaje zde uvedené v době uzavření
smlouvy. Vzhledem k těmto závěrům nevyhověl návrhu na vydání
parcel jak správní orgán, tak soud v následném přezkumu, neboť
nebyly splněny současně obě zákonem předpokládané podmínky,
potřebné k uplatnění ustanovení §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě
v platném znění.
Stěžovatelky předložily pro jednání před Ústavním soudem své
stanovisko z 29. 9. 1995 k námitkám ostatních účastníků, v němž
uvedly zejména, že není k dispozici přesný údaj o době, v níž byla
provedena změna půdní kultury, a uvádějí toto: "Nikdo
z Katastrálního úřadu v Chomutově není schopen dát ne
pravděpodobnou, ale skutečnou a doklady podloženou písemnou
odpověď, ve kterém roce se tak stalo. Dále pak k tomuto problému
byly doloženy potvrzení dvě. Poprvé v r. 1956-1960, druhé z r.
1994, kdy ke změně pravděpodobně došlo v r. 1968-1970." Z těchto
formulací vyrozumívá Ústavní soud námitku, zpochybňující názor, že
ke změně půdní kultury došlo dlouho před uzavřením kupní smlouvy.
Ve svém vyjádření k ústavní stížnosti Krajský soud v Ústí nad
Labem 18. 6. 1995 uvádí, že ani po přezkoumání a doplnění
správního řízení ve věci výkupu pozemku č. 2412 nelze pochybovat
o stanovisku Katastrálního úřadu města Ch., že totiž ke změně
kvalifikace pozemku ze "zahrady" na "ornou půdu" došlo dlouho před
jeho výkupem. Také vyjádření pozemkového úřadu ze 17. 11. 1994
potvrzuje toto stanovisko. Oproti tvrzení ústavní stížnosti
dodává, že změna označení půdní kultury zpět na "zahradu"
rozhodnutím z 8. 10. 1990 se prokazatelně netýká sporné parcely,
ale jiné části, totiž té, jež je vedena pod č. 4923/2 a která
zůstala ve vlastnictví paní Ř. Tato změna byla provedena na její
žádost.
Dne 6. března t. r. proběhlo ústní jednání ve sporné
záležitosti, v němž uplatnily stěžovatelky zejména námitku, že
kupní smlouva ve věci sporné parcely byla za kupující podepsána
osobami, jež neměly právo takovou smlouvu podepsat. Podepsány byly
za majetkoprávní oddělení paní Š. a za finanční odbor paní S.
- podpis statutárních zástupců města Ch. (předsedy a tajemníka)
chybí.
Dr. Ž., zastupující město Ch., nato sdělila, že není
informována o obsahu tehdejšího statutu města Ch. a nemůže proto
závazně sdělit, kdo byl tehdy pověřen podepisováním kupních smluv.
Ústavní soud proto odročil jednání a požádal, aby ve lhůtě 1 týdne
tuto otázku vyjasnila. To se stalo sdělením dr. R., pracovníka
kanceláře starosty města Ch., dopisem ze dne 12. 3. 1996, z něhož
se zjišťuje, že podepisováním kupních smluv byl v době uzavření
kupní smlouvy pověřen vedoucí finančního odboru a pracovník
majetkoprávního úseku finančního odboru. Totéž bylo prokázáno
usnesením rady městského národního výboru č. 103 ze dne 26. 4.
1974.
Dopisem z 25. 3. 1996 napadly stěžovatelky sdělení města Ch.,
a to zejména poukazem na to, že z usnesení není patrno, kdo byl
jmenovitě zmocněn k podpisům za městský národní výbor a že není
zřejmé, zda toto rozhodnutí bylo pojato do statutu města.
Stěžovatelky sdělily rovněž, že kromě toho trvají i na své námitce
nesprávného ohodnocení půdní kultury a námitce stavu tísně
a nápadně nevýhodných podmínek.
Ke stanovisku navrhovatele se vyjádřila 9. 4. 1996 kancelář
starosty města Ch. v dopisu, podepsaném dr. R. Uvádí se, že
doklady předložené soudu dostatečně prokazují, kdo měl právo v té
době podepisovat kupní smlouvy. "Je pochopitelné" - sděluje se
dále - "že se v dokladech neuvádí konkrétní jméno zmocněnce
k podpisům a to z toho důvodu, že mělo usnesení rady č. 103 čj.
Ra: 26.4.1974 působit do budoucna, přičemž se mohly konkrétní
osoby měnit. ...Není rozhodující, zda takové rozhodnutí bylo či
nebylo pojato do statutu národního výboru nebo organizačního řádu.
V daném případě byla rozhodující skutečnost, která vyplývá
z usnesení č. 103."
II.
V daném případě se v uplatněné ústavní stížnosti vytýkají
krajskému soudu, jako soudu správního přezkumu, nesprávné právní
závěry ve vztahu k výsledkům dokazování a tedy výsledná nesprávná
aplikace zákona. Z obsahu ústavní stížnosti je patrno, že
stěžovatelky opakují námitky, které vznášely již v řízení správním
a poté i v řízení před krajským soudem. Lze tedy shrnout, že
vlastní závěry ústavní stížnosti jsou polemikou se skutkovými
a právními závěry jak správního orgánu, tak i krajského soudu,
jako soudu správního přezkumu.
Ústavní soud se seznámil s obsahem předchozího řízení a se
stanovisky účastníků a shledal, že ústavní stížnost směřuje
především proti platnosti napadené kupní smlouvy. Pokud jde
o námitku neplatnosti kupní smlouvy, přiklonil se Ústavní soud na
základě doplňujících zjištění o náležitostech při podepisování
kupních smluv ke stanovisku města Ch., že v daném případě jde
o kupní smlouvu platnou, protože osoby, které ji tehdy za město
Ch. podepsaly, se pohybovaly v rámci pověření, které jim rada
městského národního výboru již v roce 1974 generelně udělila.
Z formulace sdělení města Ch., že toto zmocnění "prakticky" bylo
v platnosti až do změn po listopadu 1989, nelze dovodit, že tato
úprava byla pouze "praktikována", aniž byla platná. Z obsahu
tohoto sdělení je pro Ústavní soud podstatná formulace "byla
v platnosti", jejíž obsah je jednoznačný. Podstatné také není, zda
byla tato úprava zanesena do statutu města nebo do organizačního
řádu. Důležité je, že platila. Ústavní soud také uznal důvody,
proč zmocnění k uzavírání kupních smluv nebylo uděleno konkrétním,
jmenovitě uvedeným osobám, ale nositelům určitých funkcí. Usnesení
rady Městského národního výboru v Chomutově č. 103 z roku 1974
mělo umožnit do budoucna, aby kupní smlouvy podepisovaly ty
konkrétní osoby, které v dané době zastávaly funkce, jejichž
nositelům bylo toto podpisové právo svěřeno.
Kromě námitky neplatnosti kupní smlouvy je základním
argumentem ústavní stížnosti tvrzení, že nápadně nevýhodné
podmínky prodeje výše uvedené parcely spočívají v tehdejším
označení její půdní kultury jako "orná půda" místo označení za
"zahradu". Odtud vyvozují stěžovatelky cenový rozdíl, který ve své
stížnosti nikterak nevyčíslily. Také obecné soudy nezjišťovaly
skutečný cenový rozdíl dle tehdy platných předpisů, protože
vycházely ze zjištění, že změna půdní klasifikace neměla
souvislost s odkupem pozemku. Je otázkou, zda byly tehdejší cenové
rozdíly obou půdních kategorií vůbec tak velké, že by naplňovaly
pojem "nápadně nevýhodných podmínek" dle zákona č. 229/1991 Sb.
v platném znění. Dle názoru Ústavního soudu však krajský soud
řádně ověřil, že ke změně označení půdy nedošlo v souvislosti
s prodejem výše uvedeného pozemku, ale dlouho před tím. Pro
rozhodnutí ve věci samé není podstatné, zda tomu tak bylo v letech
1956-1960 anebo 1968-1970. Rozhodné je, že nebylo prokázáno, že ke
změně kultury půdy došlo až v souvislosti s uzavřením kupní
smlouvy z roku 1983, tedy účelově.
Přes určité nejasnosti o době převodu půdní kultury se
Ústavní soud přiklonil ke stanovisku referátu pozemkového úřadu
Okresního úřadu v Chomutově, který ve svém sdělení ze 17. 11.
1994 uvádí: "V tomto směru vyjádření ředitele Katastrálního úřadu
Chomutov, který byl dotazován na dobu změny kultury, podporuje
i snímek pozemkové mapy ze dne 2O. 3. 1974, který je založen
u jedné z variant návrhu výkupu pozemků od paní Ř. Kultura orná je
již u parcely 4923 pro k. ú. Ch. I. vedena. Tento snímek zcela
vyvrací tvrzení, že ke změně došlo až v době započatých jednání
výkupu případně vyvlastnění." V konkrétním případě ani ve výši
kupní ceny nelze spatřovat nápadně nevýhodné podmínky, jestliže se
kupní cena v době prodeje pozemku městu Ch. pohybovala v rámci
tehdy platných cenových předpisů a nebyly zjištěny ani jiné
okolnosti, které by svědčily o opaku.
Proto Ústavnímu soudu nezbývá, než přisvědčit správnosti
závěrů dotčeného orgánu veřejné moci, totiž že jde o námitky
uplatněné již v řízení o správním přezkumu, jimiž se krajský soud
dostatečně zabýval a v odůvodnění svého rozhodnutí se s nimi také
vypořádal. Pokud pak jde o hodnocení výsledků dokazování
i výsledné rozhodnutí, bylo postupováno zcela v souladu
s ustanoveními §250q odst. 1 obč. soudního řádu. Krajský soud si
podle tohoto předpisu opatřil další nové důkazy a zhodnotil další
okolnosti, a to zejména pokud jde o dobu kdy, a způsob, kterým
došlo ke změně v označení pozemku ze "zahrady" na "ornou půdu". Je
třeba připomenout, že článek 36 Listiny základních práv a svobod,
na který se odvolávají stěžovatelky, chrání pouze přístup k soudu
a řádné projednání věci a nezaručuje úspěch v soudním sporu.
Ústavní soud ČR proto neshledal porušení základních práv
stěžovatelek na soudní ochranu, zaručených čl. 36 a dalšími
Listiny základních práv a svobod, ani čl. 11 Listiny také vzhledem
k tomu, že tato ochrana se vztahuje pouze na vlastnické právo již
existující a nikoli pouze na tvrzený nárok na ně. Dále je třeba
uvést, že zákon č. 229/1991 Sb. v platném znění nemůže odstranit
veškeré křivdy, jimiž se cítí stěžovatelé postiženi, ale jeho
účelem je následky majetkových křivd zmírnit, a to při splnění
určitých předpokladů, které v daném případě splněny nejsou.
Právo na soudní ochranu zaručuje každému zákonné a ústavnímu
pořádku odpovídající posouzení jeho práva, a to za plného
respektování kautel, vyplývajících z čl. 95 Ústavy České
republiky, dle něhož je soudce při rozhodování vázán zákonem. Ani
v této oblasti však Ústavní soud porušení ústavních principů
neshledal.
Ze všech uvedených důvodů rozhodl Ústavní soud ČR stížnost
zamítnout.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky není odvolání přípustné.
V Brně 10. dubna 1996