ECLI:CZ:US:1996:1.US.95.96
sp. zn. I. ÚS 95/96
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti I., v.o.s., zastoupené JUDr. P. R., proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 16. 1. 1996, č.j. 15 Ca 681/95-13, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Stěžovatel ve včas podané ústavní stížnosti navrhl zrušení
v záhlaví uvedeného rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem,
jímž byl zamítnut návrh stěžovatele na zrušení rozhodnutí
Oblastního celního úřadu V. ze dne 19. 9. 1995, č.j. 2687/95,
a současně i na zrušení rozhodnutí Celního úřadu J. ze dne 24. 8.
1995, č.j. 74/95.
Stěžovatel podal dne 25. 10. 1995 u Krajského soudu v Ústí
nad Labem žalobu na přezkoumání rozhodnutí Celního úřadu J. ze dne
24. 8. 1995, č.j. 74/95, ve spojení s rozhodnutím Oblastního
celního úřadu ve V. č.j. 2687/95, ze dne 19. 9. 1995. Napadenými
rozhodnutími bylo stěžovateli vyměřeno clo ve výši 262.536,- Kč
s odůvodněním, že porušením celních předpisů, jež spočívalo
v nezákonném odnětí zboží celnímu dohledu (ustanovení §140 odst.
2 a §240 zákona České národní rady č. 13/1993 Sb., celního
zákona), vznikl celní dluh. Tento dluh měl vzniknout tím, že
stěžovatel dne 12. 5. 1995 převážel přes celní přechod J. zboží
v celkové hodnotě 1 079.588,- Kč, jež mělo být dodáno celnímu
úřadu určení Kladno do 15. 5. 1995, a tato zákonná povinnost
nebyla - z důvodu údajného odcizení zboží - ve stanoveném termínu
dodržena. Stěžovatel namítal, že celní dluh při dovozu zboží
podléhajícího dovoznímu clu může vzniknout pouze jeho nezákonným
odnětím celnímu dohledu, přičemž dlužníkem je podle ustanovení §240 odst. 3 písm. a) citovaného zákona osoba, která zboží odňala
celnímu dohledu. Protože přepravované zboží prý bylo odcizeno,
měla by být dlužníkem osoba, která zboží odcizila, a nikoli
stěžovatel.
Krajský soud v Ústí nad Labem v odůvodnění napadeného
rozsudku konstatoval, že celním výměrem Celního úřadu J. ze dne
24. 8. 1995, č.j. 74/95, bylo stěžovateli vyměřeno clo a DPH ve
výši 262.536,-Kč s odůvodněním, že dne 12. 5. 1995 mu bylo
propuštěno do režimu tranzitu zboží v celní hodnotě 1 079.588,-
Kč. Toto zboží mělo být do 15. 5. 1995 dodáno Celnímu úřadu K.,
k čemuž však nedošlo a zboží bylo tedy nezákonně odňato celnímu
dohledu. Vznikl celní dluh, který byl později snížen na 260.252,-
Kč s tím, že část zboží v celní hodnotě 9.388,- Kč byla nalezena.
Odvolání žalobce proti uvedenému celnímu výměru bylo zamítnuto
a celní výměr svým rozhodnutím potvrdil Oblastní celní úřad V.
Krajský soud podle ustanovení §133 odst. 1 písm. a) zákona
České národní rady č. 13/1993 Sb. charakterizoval tranzit jako
jeden z režimů s podmíněným osvobozením od cla, kdy deklarant,
jenž podal návrh na propuštění zboží do režimu tranzitu, je
celnímu úřadu odpovědný za splnění povinností, vyplývajících
z režimu tranzitu a je povinen zejména zajistit, aby zboží bylo za
podmínek stanovených celním úřadem předloženo celnímu úřadu určení
v nezměněném stavu, s neporušenou celní závěrou a s připojenými
doklady (ustanovení §140 odst. 2 citovaného zákona). Celní dluh
při dovozu zboží podléhajícímu dovoznímu clu vzniká jeho
nezákonným odnětím celnímu dohledu (ustanovení §240 odst. 1 a 2
citovaného zákona). Dlužníkem je osoba, která zboží odňala celnímu
dohledu, a také osoba, která měla plnit povinnosti, vyplývající
z režimu, do kterého bylo zboží propuštěno [§240 odst. 3 písm.
a), d) citovaného zákona].
Podle názoru krajského soudu bylo v daném případě zboží
nepochybně odňato celnímu dohledu, a to v rozporu se zákonem,
neboť nebylo předloženo celnímu úřadu určení, a tím i vznikl celní
dluh. Dlužníkem byl stěžovatel, protože nesplnil povinnosti
vyplývající z režimu tranzitu a nepředložil zboží celnímu úřadu.
Proto krajský soud shledal napadená rozhodnutí v souladu se
zákonem a podanou žalobu stěžovatele zamítl.
Stěžovatel v ústavní stížnosti uvedl, že se nepokládá za
celního dlužníka, neboť dovážené zboží celnímu úřadu nezákonně
neodňal. Krajský soud prý proto porušil ústavně zaručené právo
stěžovatele domáhat se stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu podle čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod. Za osobu, která údajně zboží nezákonně
odňala celnímu dohledu, označil stěžovatel T. Z., jehož
vyšetřovatel Okresního úřadu vyšetřování v Mělníku obvinil
z odcizení zboží, podléhajícího celnímu dohledu. Protože se prý
stěžovatel nedopustil nezákonného odnětí dovezeného zboží celnímu
dohledu a protože se tohoto činu dopustila osoba jiná, nemůže být
stěžovatel osobou povinnou k zaplacení celního dluhu. Proto
stěžovatel navrhuje, aby Ústavní soud výše uvedený rozsudek
krajského soudu zrušil.
Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost
odpovídá všem zákonem stanoveným požadavkům a že proto nic nebrání
ve vlastním projednání věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Krajský
soud v Ústí nad Labem, vedlejší účastník - Oblastní celní úřad V.
a Celní úřad J.
Krajský soud v Ústí nad Labem ve svém vyjádření uvedl, že
v napadeném rozsudku rozhodl na základě skutkového stavu,
zjištěného správními orgány I. a II. stupně. Podle názoru soudu na
vznik celního dluhu stěžovatele neměla vliv skutečnost, že
dovážené zboží nebylo třetí den po jeho odstavení v kontejneru
nalezeno. Krajský soud nesouhlasí se stěžovatelovým právním
posouzením souzené věci, neboť výklad ustanovení §240 zákona
České národní rady č. 13/1993 Sb., zastávaný krajským soudem
i příslušnými správními orgány, odpovídá znění zákona i oprávněným
požadavkům na dovozce (deklaranta), jemuž bylo v podstatě
podmíněně odloženo proclení zboží propuštěného do režimu tranzitu.
Deklarant (dovozce) je odpovědný za ochranu dováženého zboží proti
ztrátě, odcizení a poškození a pokud této své odpovědnosti
nedostojí, stíhá jej povinnost uhradit clo. Existence této
povinnosti je nezávislá na nahodilé okolnosti, jakou je například
odcizení zboží nebo osoba pachatele. Situace deklaranta je
v režimu tranzitu v podstatě stejná jako situace dovozce, jenž
zboží proclil již při vjezdu na území republiky a teprve poté mu
bylo zboží odcizeno. V právním posouzení věci soudem proto nelze
spatřovat - jak tvrdí stěžovatel - porušení jeho základního práva
na soudní ochranu.
Krajský soud má za to, že ústavní stížnost není důvodná.
Zároveň vyslovil souhlas s tím, aby bylo upuštěno od ústního
jednání před Ústavním soudem.
Oblastní celní úřad V. ve svém vyjádření k ústavní stížnosti
sdělil, že v souzené věci celní orgány postupovaly zcela v souladu
s celním zákonem č. 13/1993 Sb. Stěžovatel byl povinen dodat zboží
Celnímu úřadu K. do 15. 5. 1995, což neučinil. Z toho důvodu vydal
Celní úřad J. dne 24. 8. 1995 rozhodnutí o celním výměru č.j.
74/95. Přitom se prý tento celní úřad dopustil chyby, když na daný
případ aplikoval ustanovení §240 odst. 1 celního zákona, tato
vada však byla Oblastním celním úřadem V. (po provedeném odvolacím
řízení) v rozhodnutí č.j. 2687/95, ze dne 19. 9. 1995, odstraněna,
když bylo obecně aplikováno celé ustanovení §240 celního zákona.
Pro daný případ je přímo použitelné ustanovení §240 odst. 2, 3
písm. d) tohoto předpisu. Stěžovatel prý měl možnost minimalizovat
případná rizika a škody vhodným pojištěním a při různých škodných
eventualitách požadovat náhradu škody. Pokud v souzené věci
vznikla škoda v důsledku trestného činu, má stěžovatel v trestním
řízení postavení poškozeného s možností uplatňovat náhradu vzniklé
škody. Na závěr Oblastní celní úřad V. uvedl, že na ústním jednání
netrvá.
Celní úřad J. ve svém vyjádření k ústavní stížnosti sdělil,
že tranzitním celním prohlášením č. 31522515-07480-9 byla
stěžovateli stanovena povinnost dodat zboží celnímu úřadu určení
Kladno do 15. 5. 1995. Propuštění zboží do režimu tranzitu znamená
zejména speciální zákonnou povinnost deklaranta zajistit, aby bylo
zboží za podmínek stanovených celním úřadem odeslání předloženo
celnímu úřadu určení v nezměněném stavu, s neporušenou celní
závěrou a s připojenými doklady. Tato povinnost nebyla ze strany
stěžovatele splněna, a proto vydal Celní úřad J. rozhodnutí
o celním výměru č.j. 74/95, ze dne 24. 8. 1995. Závěrem celní úřad
uvedl, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Účastníci i vedlejší účastník řízení souhlasili s upuštěním
od ústního jednání. Poněvadž od tohoto jednání nelze očekávat
další objasnění věci, rozhodl Ústavní soud, že od ústního jednání
upouští (§44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.).
Ústavní stížnost není důvodná.
Ústavní soud není běžnou třetí instancí v systému obecných
soudů. Není jeho úkolem hodnotit dokazování, prováděné obecnými
soudy, a nepřísluší mu přezkoumávat právní argumentaci obecných
soudů, pokud jí nejsou porušeny základní práva a svobody
stěžovatele, zaručené ústavními zákony nebo mezinárodními
smlouvami ve smyslu čl. 10 Ústavy České republiky. Nejedná se tedy
o běžná práva fyzických nebo právnických osob, jež garantují
právní normy podústavního charakteru, ale pouze o základní práva,
garantovaná normami ústavními. Ústavní soud se tedy zabývá pouze
ústavněprávními aspekty toho kterého právního případu.
Ze svého takto vymezeného postavení vycházel Ústavní soud
i v souzené věci.
Základní námitkou stěžovatele bylo - jak již Ústavní soud
uvedl - tvrzení, že podmínky celního zákona pro vyměření cla
a daně z přidané hodnoty stěžovateli nebyly splněny, neboť
k nezákonnému odnětí zboží celnímu dohledu nedošlo jednáním
stěžovatele, nýbrž třetí osoby, která zboží odcizila. Pokud tuto
skutečnost krajský soud ignoroval, porušil prý základní práva
stěžovatele domáhat se stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech
u jiného orgánu.
Tento názor Ústavní soud nesdílí.
Z obsahu soudních i správních spisů vyplývá, že stěžovateli
bylo celním výměrem Celního úřadu v J. ze dne 24. 8. 1995, č.j.
74/95, vyměřeno clo a DPH ve výši 262.536,- Kč. Proti tomuto
rozhodnutí podal stěžovatel odvolání Oblastnímu celnímu úřadu ve
V., který rozhodnutím ze dne 19. 9. 1995, č.j. 2687/95, odvolání
zamítl a rozhodnutí Celního úřadu v J. potvrdil. Proti rozhodnutí
obou celních úřadů podal stěžovatel žalobu, již Krajský soud
v Ústí nad Labem napadeným rozsudkem zamítl. Šlo tedy o naprosto
standardní řízení, upravené předpisy správního řádu (zákona č.
71/1967 Sb.) a občanského soudního řádu ( zákona č. 99/1963 Sb.
v platném znění), v souladu s nimiž se stěžovatel svého práva
domáhal v zákoně uvedeným, tedy stanoveným postupem, nejdříve
u orgánu správního a poté u obecného soudu. Stěžovateli nebylo
v uplatňování jeho práv nijak bráněno a správní i soudní řízení
proběhla způsobem zákonným. Ostatně, ani sám stěžovatel v tomto
směru žádnou námitku nevznesl.
Stěžovatel se tedy dopouští omylu, pokud považuje neúspěch
v soudním sporu za porušení práva na soudní ochranu podle čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Jak již Ústavní soud
judikoval dříve, neúspěch v soudním sporu nelze sám o sobě
považovat za porušení ustanovení čl. 36 Listiny základních práv
a svobod (srov. Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení - sv. 2., Praha, C. H. Beck 1995, str. 245). Ani
v tomto směru proto nelze hovořit o porušení stěžovatelova
základního práva na soudní ochranu.
Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným rozsudkem
k porušení článku 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod,
jehož se stěžovatel dovolává, nedošlo.
Ústavní soud se pro úplnost zabýval i otázkou, zda napadeným
rozsudkem či v řízení, které mu předcházelo, nedošlo k porušení
jiných ústavních zákonů či mezinárodních smluv o lidských právech
a základních svobodách podle článku 10 Ústavy. V rámci toho se
zaměřil zejména na aplikaci ustanovení celního zákona č. 13/1993
Sb., o něž krajský soud napadený rozsudek opřel. Ani v tomto směru
však Ústavní soud nezjistil, že by právním posouzením věci
krajským soudem došlo k porušení některého základního práva či
svobody stěžovatele.
Proto Ústavní soud ústavní stížnost zcela zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 18. července 1996