Rozhodnutí Ústavního soudu
ze dne 11.07.1996, sp. zn. II. ÚS 173/95 [ nález / PROCHÁZKA / výz-4 ],paralelní citace: N 67/5 SbNU 511 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:2.US.173.95
K důsledkům usnesení o zrušení trestů propadnutí majetku podle zákona o soudní rehabilitaci
Právní větaPravomocná soudní usnesení podle zákona č. 119/1990 Sb. o soudní rehabilitaci, ve znění zák. č. 47/1991 Sb., zák.č. 633/1992 Sb. a zák.č. 198/1993 Sb., pokud obsahují rovněž výroky o zrušení vedlejších trestů propadnutí majetku, jsou listinou opravňující provedení záznamu podle ustanovení §8 odst.2 zákona č. 265/1992 Sb., ve znění zákona č.210/1993 Sb. a zákona č. 90/1996 Sb.
ECLI:CZ:US:1996:2.US.173.95
sp. zn. II. ÚS 173/95NálezÚstavní soud České republiky rozhodl dne 11. 7. 1996 v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatelů A): Ing. M.H., J. H., J.R., všichni zastoupeni Mgr. J. Č., advokátem, proti Katastrálnímu úřadu Semily, pracoviště Jilemnice, Pekárenská 34, Semily, a dále navrhovatelů B): Mgr. J. Č. a O. Č., oba zastoupeni JUDr. J.J.,advokátkou, proti Katastrálnímu úřadu Děčín, Stavební 415/3,Děčín, za účasti vedlejších účastníků řízení A): P.P. a J. P. a B): L. D., takto:Pravomocná soudní usnesení podle zákona č. 119/1990 Sb.o soudní rehabilitaci, ve znění zák. č. 47/1991 Sb., zák.č.633/1992 Sb. a zák.č. 198/1993 Sb., pokud obsahují rovněž výrokyo zrušení vedlejších trestů propadnutí majetku, jsou listinouopravňující provedení záznamu podle ustanovení §8 odst.2 zákonač. 265/1992 Sb., ve znění zákona č.210/1993 Sb. a zákona č.90/1996 Sb.Odůvodnění:I.A) Navrhovatelé 1)Ing. M. H., 2) J. H., 3) J. R., všichnizastoupeni Mgr. J. Č.,advokátem, za účasti vedlejších účastníkůřízení P. P., a J. P., podali ústavní stížnost proti sděleníKatastrálního úřadu Semily ze dne 21. 4. 1995, sp. zn. 2500/95,která došla Ústavnímu soudu České republiky dne 26. 6. 1995 a jevedena pod čj. II. ÚS 173/95-3.B) Navrhovatelé Mgr. J. Č. a O. Č., oba zastoupeni JUDr. J.J.,advokátkou, za účasti vedlejšího účastníka řízení L. D, podaliústavní stížnost proti sdělení Katastrálního úřadu v Děčíně,pracoviště Rumburk ze dne 9. 8. 1995, čj. Z-549/95. Ústavnístížnost došla Ústavnímu soudu dne 4. 8. 1995 a byla vedena podsp.zn. II. ÚS 203/95.Protože obě stížnosti spolu skutkově souvisí, v zájmuhospodárnosti řízení byly usnesením Ústavního soudu Českérepubliky ze dne 10. 4. 1996, sp.zn. II. ÚS 173/95, spojeny kespolečnému řízení, a to podle ustanovení §63 zák.č. 182/1993 Sb.,ve vztahu k ust. §112 odst. 1o.s.ř.A.Navrhovatelé uvádějí, že jsou podílovými spoluvlastníky, každývlastní 1/3 obytného domu čp. 225 se stavební parcelou čp. 215a p.p.č. 182/2, zapsaných na LV č. 350 pro k.ú. obec Roztokyu Jilemnice u Katastrálního úřadu Semily, pracoviště Jilemnice.Rozsudkem Okresního soudu v Semilech ze dne 22. 2. 1971,sp.zn. 2T 27/71, byli stěžovatelé odsouzeni pro trestný činopuštění republiky a byl jim uložen trest propadnutí majetku , vč.výše specifikovaných nemovitostí.Usnesením Okresního soudu v Semilech ze dne 5. 11. 1990,sp.zn. Rt 749/90, byl výše uvedený rozsudek zrušen podle §2 odst.1 písm. d) zák.č. 119/1990 Sb. Současně byla zrušena i všechnanavazující rozhodnutí vydaná v téže věci, tj. trest propadnutímajetku.Stěžovatelé podali dne 28. 3. 1995 u Katastrálního úřaduv Semilech, pracoviště Jilemnice, návrh na provedení záznamuv příslušném katastru, který by obsahoval zrušení v katastruuvedeného trestního rozsudku.Katastrální úřad Semily, pracoviště Jilemnice, tomuto návrhunevyhověl a formou sdělení stěžovatelům oznámil, že ve smyslu §20 zák.č. 87/1991 Sb., může provést zápis změny vlastnického právajen na základě dohody o vydání věci nebo soudního rozsudku, nikolivšak na základě podkladů, předložených stěžovateli.B.Stěžovatelé,Mgr. J. Č. a O. Č.,ve své ústavní stížnostiuvedli, že jsou vlastníky ideálních 2/3 domu č.p. 414 se stavebníparcelou č. 489 a p.p.č. 2039/2 a 2039/5, zapsaných na LV č. 173pro k.ú. a obec Dolní Podluží u Katastrálního úřadu v Děčíně,pracoviště Rumburk.Rozsudkem Okresního soudu v Děčíně ze dne 4. 8. 1981, sp.zn.1T 292/81, byli odsouzeni pro trestný čin opuštění republiky a byljim mj. uložen i trest propadnutí majetku, vč. podílu na výšeuvedených nemovitostech.Tento rozsudek byl zrušen usnesením Okresního soudu v Děčíněze dne 18. 10. 1990, sp. zn. 2 RT 266/90, podle §2 odst. 1 písm.d) zák.č. 119/1990 Sb. Současně byla zrušena všechna navazujícírozhodnutí v této věci.Stěžovatelé podali dne 17. 3. 1995 u Katastrálního úřaduv Děčíně, pracoviště Rumburk, návrh na provedení záznamuvlastnického práva.Katastrální úřad v Děčíně, pracoviště Rumburk, tomuto návrhunevyhověl a dopisem 9.6. 1995, sp. zn. Z-549/95, stěžovatelůmoznámil, že na základě předložených listin nemůže záznamvlastnického práva provést. Odkázal přitom na §§19 a 20 zák.č.87/1991 Sb., ze kterých vyplývá, že katastrální úřad můževlastnické právo zapsat jen na základě písemné dohody o vydánívěci nebo na základě soudního rozhodnutí.V obou případech se stěžovatelé odvolávali na nález Ústavníhosoudu ze dne 2. února 1995, sp. zn. I. ÚS 117/93.II.Ústavní soud požádal doporučeným dopisem ze dne 27. 2. 1996v obou výše uvedených případech Český úřad zeměměřickýa katastrální v Praze o závazné vyjádření.Předseda Českého úřadu zeměměřického a katastrálního Ing. JiříŠíma, CSc., v odpovědi ze dne 15. 3. 1996, čj. 1308/96-23, mj.Ústavnímu soudu sdělil:"Zápisy vlastnických a jiných věcných právdo katastru nemovitostí se provádějí podle zákona č. 265/1992 Sb.Tento zákon rozlišuje dva postupy při zápisu vlastnického právak nemovitostem.Prvním druhem zápisu je vklad; postup při provádění vkladu jeupraven v ustanoveních §2 a násl. cit. zákon. Vklad se provádí nazákladě rozhodnutí o jeho povolení. Proti zamítavému rozhodnutí jepřípustný opravný prostředek, který projedná příslušný krajskýsoud podle hlavy třetí, části páté o.s.ř.Druhým druhem zápisu je záznam. Provádí se podle §7 a násl.cit. zákona. Záznam nemá vliv na vznik, změnu nebo zánikvlastnických a jiných věcných práv ( §14 odst. 2 zák.č. 265/1992Sb.).Má pouze evidenční účinky. Záznamem se zapisují vlastnickáa jiná věcná práva k nemovitostem, která vznikla, změnila se nebozanikla ze zákona, rozhodnutím státního orgánu, příklepemlicitátora ve veřejné dražbě, vydržením, přírůstkem a zpracováním.Zápis záznamem se provádí na základě listin vyhotovených státnímiorgány a jiných listin, které podle zvláštních předpisů potvrzujínebo osvědčují právní vztahy.Katastrální úřad listinu předloženou k záznamu přezkoumáa nesplňuje-li výše uvedené požadavky, v souladu s ust. §48 odst.2 zák. č. 265/1992 Sb. ji vrátí tomu, kdo listinu vyhotovil. Vevěci nevydává rozhodnutí, a proto se také proti neprovedenízáznamu nelze odvolat. Pokud se občan subjektivně domnívá, žekatastrální úřad nepostupoval při posuzování listiny předloženék provedení záznamu správně, může použít postupu podle vyhl. č.150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětůpracujících."V závěru svého vyjádření předseda Českého úřadu zeměměřickéhoa katastrálního uvedl, že jeho úřad při přípravě novely zák. č.265/1992 Sb. navrhl, aby se i v záznamech rozhodovalo, aby takdotčenému subjektu bylo zajištěno řádné odvolání. Proti tomutonávrhu se kategoricky postavilo Ministerstvo spravedlnosti ČR.III.Protože v projednávaných věcech je vyloučeno zák. č. 265/1992Sb., ve znění zák.č. 210/1993 Sb., odvolání a ústavní stížnostinapadená "sdělení" obou katastrálních úřadů jsou konečná, musel seÚstavní soud nejprve zabývat otázkou, zda rubrikovaná "sdělení"spadají pod kvalifikaci §72 odst. 1 písm. a) zák.č. 182/1993 Sb.Podle znění uvedeného paragrafu, ústavní stížnost může podatfyzická nebo právnická osoba podle čl. 87 odst. 1 písm. d)Ústavy,jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož bylaúčastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci (dálejen "zásah orgánu veřejné moci") bylo porušeno její základní právonebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvoupodle čl. 10Ústavy.Vzhledem k dikci §72 odst. 1 písm. a) zák.č. 182/1993 Sb.jsou samostatně rozlišována rozhodnutí v řízení, opatření nebojiný zásah orgánu veřejné moci.Československé správní právo (viz Hoetzel, Praha 1937) stavíještě rozhodnutí o opatření do stejné právní kategorie, a to jakoprojev veřejné správy, která autoritativně upravují a zakládajíprávní vztahy tak, že takový projev je schopen právní moci.Souřazení obou pojmů je odvozeno z toho, že oba výrazy bylyspojeny spřežkou.Zákon č. 182/1993 Sb. vzhledem k řazení pojmů v §72 odst. 1písm. a) stanoví pro "opatření" jinou právní sílu a postavení, nežmají rozhodnutí soudní nebo správní. Je to výraz pro kategoriiaktu nižší právní síly, kterým ale nakonec může být odepřen vstupdo příslušného řízení, obrana jeho práva, účast na řízení apod.Záznam do katastru, vzhledem k jeho definici, má deklaratornícharakter, neboť potvrzuje nebo upravuje zapsané vlastnickévztahy. Odmítnutí provedení záznamu do katastru nemovitostí jetedy jiným opatřením správního orgánu (orgánu veřejné moci), kte-rým může být porušeno základní právo občana.V obou ústavních stížnostech se stěžovatelé domáhali provedenízáznamu do katastrů nemovitostí, a to s odvoláním na usneseníokresních soudů podle zák.č. 119/1990 Sb.,o soudní rehabilitaci,kterými byla ze zákona zrušena pravomocná rozhodnutí vyhlášenáv době od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, týkající se skutků spáchanýchpo 5. květnu 1945 v rozsahu uvedeném v §2 zákona, vč. všechdalších rozhodnutí v téže trestní věci na ně obsahově navazující.Zrušení bylo provedeno k datu, kdy tyto odsuzující rozsudky bylyvydány.Podle již provedené citace §7 odst. 1 zák.č. 265/1992 Sb.v platném znění, u práv k nemovitostem, a to vlastnického práva,zástavního práva a jiných práv, pokud byla zřízena jako věcnápráva k nemovitostem, která vznikla, změnila se nebo zanikla zezákona, rozhodnutí státního orgánu se zapisují záznamem údajů dokatastru na základě listin vyhotovených státními orgány a jinýchlistin, které podle zvláštních předpisů potvrzují nebo osvědčujíprávní vztahy. Podle odst. 2 citovaného §7 zák.č. 265/1992 Sb.,tyto listiny zasílají ve lhůtě do 30 dnů státní orgány,zhotovitelé těchto listin katastrálnímu úřadu samy. Občan, jakoúčastník řízení, by měl být z toho vyloučen.Sama tato dikce je kontradiktorní k §1 odst. 3 zák.č.265/1992 Sb., který pod pojmem zápis rozumí vklad, záznam,poznámku nebo jejich výmaz; přitom podle ust. §3 odst. 2 zák.č.265/1992 Sb. se vztahuje zákon o správním řízení pouze na řízenío povolení vkladu, pokud tento zákon nestanoví jinak. Je toodpovídající tomu, že katastrální úřady jsou orgány státní správyna úseku katastru (zák.č. 359/1992 Sb.).Ustanovení o provedení záznamu by tedy nejen vyloučilo občanaz řízení vůbec (při řízení o povolení vkladu podle §4 cit. zákonaje účastník smlouvy nebo jiná oprávněná osoba i účastníkem řízení,neboť jí přísluší právo podání návrhu), ale navíc jej zbavujeochrany i podle zákona o správním řízení.Ústavní soud České republiky dospěl proto k závěru, že peranalogiam je nutné i na provedení záznamu vztáhnout účinnostzákona o správním řízení, neboť jej speciální zákon pro použitív této části zákona nevylučuje.Na stanovenou lhůtu v odst. 2 §7 zák.č. 265/1992 Sb. navazujeust. §15 odst. 3 zákona, podle kterého se do katastrů nemovitostízapisují i právní vztahy, které vznikly ze smluv, a právní vztahy,které vznikly na základě jiných právních skutečností stanovenýchzákonem, jestliže do účinnosti zákona č. 265/1992 Sb., tj. do 1.1. 1993, nebyl podán návrh na zápis do evidence nemovitostí.Soudní usnesení o zrušení trestních rozsudků, vč. zrušenítrestu propadnutí majetku, je závažným rozhodnutím státníhoorgánu, které musí i katastrální úřady respektovat. V žádnémpřípadě neobstojí odkaz na §§19 a 20 zák.č. 87/1991 Sb., neboťuvedené paragrafy, na které se ve svých odmítavých sděleníchpříslušné katastrální úřady odvolávají, vůbec neřeší otázkuplatnosti listiny pro provedení záznamu, aniž by se jakýmkolivjiným způsobem dotýkaly, byť i vzdáleně, katastrů nemovitostí.V projednávané věci nelze přehlédnout, že zákon o soudnírehabilitaci č. 119/1990 Sb. současně v §23 odst. 2 odkazuje nazvláštní zákon, který upraví podmínky pro uplatňování nárokůvyplývajících ze zrušených výroků o trestu propadnutí majetku,jakož i způsob náhrady a rozsah těchto nároků.Tímto zákonem se stal zákon č. 87/1991 Sb., který podle nálezuÚstavního soudu České republiky, sp.zn. I. ÚS 117/93, nezměnil nicvýslovně na tom, že v důsledku zrušení takových rozhodnutív trestních věcech a jejich výroku o propadnutí majetku ex tunc,se obnovilo původní vlastnictví majetku. Tento zákon stanovilpouze postup, jakým se má oprávněná osoba domáhat do určité dobyvydání svého majetku od osoby povinné.Odmítavým stanoviskem katastrálních úřadů dochází k právnězávadné situaci, kdy v zápisech katastrálních operátů jsou trvalevykazovány konfiskační trestní rozsudky a odmítáno provedenízáznamů soudních usnesení, která tyto rozsudky zrušují. Přitomtato usnesení soudů jsou závazná rozhodnutí státních orgánů.Ústavní soud je si vědom, že podle §14 odst . 2 zák.č.265/1992 Sb.stěžovateli požadované záznamy nemají vliv na vznik,změnu nebo zánik práva. Nicméně požadovanými záznamy vytvářejítzv. nuda proprietas, neboť atributy výkonu vlastnického práva,tj. věc užívat, požívat, disponovat jí a zcizovat ji, přináležíjiným osobám než vlastníkům. Záznam této právní skutečnostipřísluší katastrálnímu úřadu.Pro naplnění požadavku §72 odst. 1 písm. a) zák.č. 182/1993Sb. v platném znění o oprávněnosti ústavní stížnosti, vedlekvalifikace "zásahu orgánu veřejné moci", nutno ještě zkoumat, zdadošlo k porušení základního práva stěžovatelů, zaručeného ústavnímzákonem. Nelze přisvědčit stěžovatelům, že došlo k porušení čl.11 odst. 1 druhá věta Listiny základních práv a svobod; došlo všakk porušení čl. 4 odst. 4Listiny, neboť odmítnutím provedenízáznamu, vč. odejmutí možnosti obrany (denegata iustitia), nebylošetřeno podstaty a smyslu základních práv a svobod stěžovatelů.Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat.V Brně dne 11. 7. 1996
Odlišné stanovisko JUDr. Ivy Brožové ve věci II. ÚS 173/95Z hlediska procesního nutno předeslat, že Ústavní soud svým výrokem: "Pravomocná soudní usnesení podle zákona č. 119/1990 Sb. o soudní rehabilitaci, ve znění zák. č. 47/1991 Sb.; zák. č. 633/1992 Sb. a zák. č. 198/1993 Sb., pokud obsahují rovněž výroky o zrušení vedlejších trestů propadnutí majetku, jsou listinou opravňující provedení záznamu podle ustanovení §8 odst. 2 zák. č. 265/1992 Sb., ve znění zák. č. 210/1993 Sb. a zák. č. 90/1996 Sb." rozhodl jednak ultra petitum, když ústavní stížnost M. a J. H. i J. a O. Č. směřuje proti sdělení katastrálního úřadu a dále též v rozporu se zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zák. č. 182/1993 Sb.), neboť dle §82 citovaného zákona Ústavní soud může rozhodnout pouze tak, že ústavní stížnosti zcela vyhoví, nebo ústavní stížnost zcela zamítne, anebo jí zčásti vyhoví a zčásti ji zamítne. Současně bylo-li ústavní stížnosti vyhověno, zruší napadené rozhodnutí, a pokud porušení ústavně zaručeného základního práva nebo svobody spočívalo v jiném zásahu orgánu veřejné moci než je rozhodnutí, zakáže tomuto orgánu, aby v porušování práva nebo svobody pokračoval, a přikáže mu, aby, pokud je to možné, obnovil stav před porušením. Protože dle čl. 88 odst. 2 Ústavy je Ústavní soud zákonem č. 182/1993 Sb. vázán, došlo i k porušení Ústavy. Stejně tak ani z hlediska hmotněprávního nemůže rozhodnutí obstát, protože z úpravy obsažené v zák. č.119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zák. č. 119/1990 Sb.), jasně plyne, že je jen dílčí úpravou, která předpokládá a dokonce expressis verbis v §23 odst. 2 navazující zvláštní úpravu. Touto zvláštní úpravou se stal zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů. Za tohoto stavu věci nemůže být samotné usnesení v trestní věci vydané dle §2 odst. 1 písm. d) zák. č. 119/1990 Sb. podkladem pro záznam do katastru nemovitostí dle §8 odst. 2 zák. č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, který je pojmově spjat s již dokonaným procesem, čemuž odpovídá i deklaratorní povaha záznamu.Pokud Ústavní soud zaujal opačné stanovisko, popřel podstatu restitučních předpisů, které jsou kompromisem mezi principem ochrany nabytých práv a principem zmírnění a navíc některých křivd.V Brně dne 11. 7. 1996
Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury
ECLI:CZ:US:1996:2.US.173.95
Název soudu
Ústavní soud České republiky
Spisová značka
II. ÚS 173/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)
N 67/5 SbNU 511
Populární název
K důsledkům usnesení o zrušení trestů propadnutí majetku podle zákona o soudní rehabilitaci