ECLI:CZ:US:1996:2.US.275.96
sp. zn. II. ÚS 275/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti Občanské demokratické aliance, zastoupené advokátem JUDr. P. T., proti usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze 3.10.1996 sp. zn. Ovs 32/96/Št-Hu za účasti Nejvyššího soudu České republiky jako účastníka řízení a Ústřední volební komise, jako vedlejšího účastníka řízení takto:
Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze 3.10.1996 č.j.
Ovs 32/96/Št-Hu-28 a rozhodnutí Ústřední volební komise
z 25.9.1996 č.j. ÚVK 254/6/1996 se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Občanská demokratická aliance podala podle §72 odst. 1 písm.
a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, návrh na zrušení
usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze 3.10.1996 č.j. Ovs
32/96/Št-Hu-28, kterým byl zamítnut návrh na zaregistrování
kandidátky pro volby do Senátu Parlamentu České republiky K. M.,
ve volebním obvodu č. 4 - Most, ve spojení s rozhodnutím Ústřední
volební komise z 25.9.1996 č.j. ÚVK 254/6/1996, kterým byla
přihláška k registraci této kandidátky ve volebním obvodu č. 4 pro
volby do Senátu, vyhlášené prezidentem republiky na dny 15. a 16.
listopadu 1996 odmítnuta.
Podle stěžovatelky bylo napadenými rozhodnutími zasaženo do
ústavně zaručených práv a svobod uvedených v ustanoveních Ústavy
České republiky a Listiny základních práv a svobod, a to:
čl. 22 Listiny - Zákonná úprava všech politických práv a svobod
a jejich výklad a používání musí umožňovat
a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil
v demokratické společnosti
čl. 36 odst.1 Listiny - Každý se může domáhat stanoveným postupem
svého práva u nezávislého a nestranného
soudu a ve stanovených případech u jiného
orgánu
čl. 37 odst.2 Listiny - Každý má právo na právní pomoc v řízení
před soudy, jinými státními orgány či
orgány veřejné správy, a to od počátku
řízení
čl.90 Ústavy - Soudy jsou povolány především k tomu, aby zákonem
stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům
čl.21 odst.4 Listiny - Občané mají za rovných podmínek přístup
k voleným a jiným veřejným funkcím
čl. 4 odst.4 Listiny - Při používání ustanovení o mezích
základních práv a svobod musí být šetřeno
jejich podstaty a smyslu. Taková omezení
nesmějí být zneužívána k jiným účelům,
než pro které byla stanovena.
čl.19 odst.2 Ústavy - Do Senátu může být zvolen každý občan
České republiky, který má právo volit
a dosáhl věku 40 let.
Stěžovatel vytýká Nejvyššímu soudu nesprávnou aplikaci zákona
č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně
a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 212/1996
Sb., zejména polemizuje s výkladem §61 odst. 4 tohoto zákona,
který stanoví, co musí přihláška k registraci obsahovat. Zatímco
Nejvyšší soud rozlišuje mezi vlastní přihláškou a prohlášením
kandidáta, podle jeho názoru jde o jediný ucelený a komplexní
dokument, který musí obsahovat informace potřebné k realizaci
ústavního práva být volen a uskutečňovat svobodnou soutěž
politických sil v demokratické společnosti.
Nejvyšší soud České republiky se k ústavní stížnosti vyjádřil
tak, že podle §61 odst. 4 volebního zákona musí přihláška
k registraci mimo jiné obsahovat údaj o příslušnosti kandidáta
k určité politické straně nebo hnutí, a to jednou ve vlastní
přihlášce k registraci, kterou vyhotovuje a podepisuje, jde-li
o kandidáta politické strany či koalice, statutární zástupce
strany či hnutí a podruhé v prohlášení kandidáta, které je jeho
úkonem, nikoliv úkonem strany či hnutí. Pokud se tyto údaje
v uvedených písemnostech liší, nelze než dospět k závěru, že
přihláška k registraci jako celek obsahuje ve smyslu §62 odst.
2 písm. b) volebního zákona nesprávné údaje. V případě řízení ve
věcech voleb jde o zvláštní řízení, u něhož se nemohou uplatnit
všechna obecná ustanovení občanského soudního řádu. S ohledem na
právní úpravu voleb a řízení v těchto věcech, zejména úpravu
odstraňování nedostatků přihlášky a časové omezení dané pro
případné odstranění vad, nelze plně využít ustanovení
§5 o.s.ř. a účastníka řízení poučovat s důsledkem včasnosti
podání přihlášky.
Ústřední volební komise ve svém vyjádření k ústavní
stížnosti v zásadě odkázala na své rozhodnutí.
Z vyžádaných listin Ústavní soud zjistil, že přihláška
k registraci pro volby do Senátu Parlamentu České republiky konané
ve dnech 15. a 16. listopadu 1996 podepsaná předsedou ODA JUDr.
J.K., obsahuje mimo jiné údaj, že paní K. M. není členkou
politické strany. V příloze č. 2 je vlastnoručně podepsané
prohlášení paní K. M., že souhlasí se svou kandidaturou a že
nedala souhlas k tomu, aby její kandidatura byla předložena
v jiném volebním obvodu, že jí nejsou známy překážky její
volitelnosti a že není členkou Občanské demokratické aliance.
Obvodní volební komise volebního obvodu č. 4 Most neshledala
žádných závad a předala přihlášku Ústřední volební komisi, která
své odmítavé rozhodnutí odůvodnila tím, že v přihlášce chybí údaj
o tom, že kandidátka není členkou ani žádného politického hnutí.
Občanská demokratická aliance potom podle §87 a §89 volebního
zákona a §200m odst.1 písm. c) občanského soudního řádu, podala
u Nejvyššího soudu návrh na zaregistrování kandidátky K. M.
Nejvyšší soud sice důvod, pro který přihlášku odmítla Ústřední
volební komise, neuznal, neboť správně konstatoval, že
legislativní zkratka "politická strana" zavedená ustanovením §8
odst. 2 volebního zákona a použitá i v §61 téhož zákona zahrnuje
i pojem politické hnutí, návrh na zaregistrování kandidátky K. M.
však zamítl s odůvodněním, že z údaje, že kandidátka není "členem
Občanské demokratické aliance", nelze spolehlivě zjistit, zda
kandidátka je či není členkou jiné politické strany, popř.
politického hnutí. Přitom zákon v ust. §61 odst. 4 písm. c) a e)
jednoznačně stanoví, že nejenom vlastní přihláška, ale
i prohlášení kandidáta musí obsahovat údaj o jeho politické
příslušnosti a toto prohlášení musí kandidát vlastnoručně
podepsat.
Ústavní soud je podle čl. 83 Ústavy České republiky soudním
orgánem ochrany ústavnosti. V souladu s čl. 87 odst. 1 písm. d)
Ústavy rozhoduje Ústavní soud o ústavních stížnostech proti
pravomocným rozhodnutím a jiným zásahům orgánů veřejné moci do
ústavně zaručených základních práv a svobod. Nositelem politických
práv a svobod může být i právnická osoba, v posuzované věci
politická strana, která požívá ochrany státu. V projednávané věci
jde o otázku, zda napadenými rozhodnutími došlo k porušení
základních práv a svobod stěžovatele, zejména z hlediska čl. 22
Listiny základních práv a svobod, podle něhož zákonná úprava všech
politických práv a svobod a její výklad a používání musí umožňovat
a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil v demokratické
společnosti. Citovaný článek je závaznou směrnicí nejen pro moc
zákonodárnou při vytváření zákonů, ale i pro moc výkonnou a soudní
při používání a výkladu zákonů. Svobodná soutěž politických sil
nacházející svůj výraz především ve volbách, je základním
předpokladem fungování demokratického státu a společnosti, a to je
důvodem, aby interpretační pravidlo obsažené v článku 22 Listiny
základních práv a svobod nacházelo uplatnění obzvláště u volebních
zákonů. Podle čl. 19 odst. 2 Ústavy do Senátu může být zvolen
každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku
40 let. Čl. 20 Ústavy stanoví, že další podmínky výkonu volebního
práva, organizaci voleb a rozsah soudního přezkumu stanoví zákon.
Tímto zákonem je pro volby do Parlamentu České republiky, tedy
i do Senátu, zákon č. 247/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Jednou z dalších podmínek výkonu volebního práva je přihláška
kandidáta k registraci podle §61 tohoto zákona. Obsahové
náležitosti přihlášky k registraci jsou uvedeny v §61 odst. 4
volebního zákona. Patří mezi ně i údaj o členství kandidáta
v politické straně nebo v politickém hnutí, uvedený pod písm.
c) a e) tohoto ustanovení. Smyslem a účelem ustanovení zákona je
informovat příslušné volební orgány splňují-li kandidáti podmínky
pro výkon pasivního volebního práva a také voliče, u nichž může
znalost údajů o kandidátech sehrát důležitou roli při rozhodování,
kterému z nich dají ve volbách svůj hlas. Tato okolnost je
důležitá zejména ve většinovém volebním systému.
Vyžadování údajů o členství kandidáta v politické straně nebo
v politickém hnutí v přihlášce k registraci dvakrát, je výrazem
pozitivistického výkladu právních norem, který by se podle názoru
Ústavního soudu v zájmu umožnění a ochrany svobodné soutěže
politických sil v demokratické společnosti neměl uplatňovat, neboť
může vést a v projednávaném případě se tak stalo, k omezování
uvedeného základního práva, aniž zavčas deklarovaný údaj o tom, že
kandidátka K. M. není členkou žádné politické strany, byl
zpochybněn, což teprve popřen. Z tohoto hlediska se Ústavnímu
soudu jeví jako správný a účelu a smyslu zákona a také logice věci
odpovídající výklad, podle něhož přihláška k registraci podle §61 odst. 4 volebního zákona je celistvým dokladem zahrnujícím
všechny v ní uvedené údaje a kandidát svým podpisem verifikuje
všechny uvedené údaje. Z obsahu přihlášky k registraci vyplývá, že
v ní nejsou ani nesprávné, ani neúplné údaje. Z neznámé příčiny
přihláška k registraci vedle všech zákonem požadovaných údajů
obsahuje prohlášení, že kandidátka K. M. není členkou Občanské
demokratické aliance, která ji pro volbu do Senátu přihlásila,
tato informace má však povahu právně irelevantní nadbytečnosti.
Ústavní soud z uvedených důvodů ústavní stížnosti pro
porušení článků 22 a 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod
a článku 90 věta první Ústavy České republiky podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
vyhověl a napadená rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
a Ústřední volební komise v souladu s §82 odst. 3 písm. a) cit.
zákona zrušil.
Vykonatelnost nálezu Ústavního soudu nastává dnem doručení
jeho písemného vyhotovení účastníkům (§58 odst. 3 zák. č.
182/1993 Sb.). Vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu jsou závazná
pro všechny orgány i osoby (čl. 89 odst. 2 Ústavy). Z toho vyplývá
povinnost kompetentního volebního orgánu učinit náležité opatření,
aby nebyla zpochybněna legitimita voleb v příslušném volebním
obvodu.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 15. října 1996