ECLI:CZ:US:1996:3.US.105.95
sp. zn. III. ÚS 105/95
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 3. 10. 1996 v ústním jednání v senátě ve věci navrhovatele Z. d. S. o ústavní stížnosti směřující proti rozsudku Krajského soudu v Brně , sp. zn. 29 Ca 139/94, ze dne 6. 3. 1995, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně, sp. zn. 29 Ca 139/94, ze dne
6. 3. 1995, se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností se stěžovatel domáhal zrušení
rozsudku Krajského soudu v Brně, ze dne 6. 3. 1995, sp.zn. 29 Ca
139/94, s tvrzením, že jím byla porušena jeho základní práva
zaručená čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod.
Dodatečným platebním výměrem Finančního úřadu Brno-venkov, ze
dne 21.9.1992, čj. 1962/92-262 Švh, byla stěžovateli doměřena daň
ze zisku ve výši 513.500 Kčs a penále ve výši 31.750 Kčs, a to na
základě finanční kontroly provedené podle §6 a 12 zákona ČNR č.
531/1990 Sb., o územních finančních orgánech. Platební výměr byl
vystaven podle směrnice Ministerstva zemědělství a výživy ČSR, čj.
VII/1-14879/85, která byla schválena FMF ČSSR v roce 1985
a upravena v roce 1988 pod čj. V/1-15042/88. Finanční úřad
odůvodnil své rozhodnutí zjištěnými nedoplatky daně za uplynulá
léta.
Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel odvolání k částce
349.250 Kčs, o kterém rozhodovalo Finanční ředitelství v Brně.
V odvolání uváděl, že finanční úřad nedodržel některá ustanovení
zákona č. 71/1967 Sb. tím, že prováděl kontrolu podle směrnice čj.
VII/1-14 879/85 a její úpravy čj. V/1-15 042/88, která není obecně
závazným právním předpisem, jelikož nebyla registrována ve Sbírce
zákonů. Ve Sbírce zákonů byla registrována jiná směrnice (čj.
VII/9 333/85), podle které stěžovatel postupoval.
Finanční ředitelství v Brně, dne 14.3.1994, pod čj.
FŘ-4008/92-262/I, rozhodlo tak, že odvolání nevyhovělo
a rozhodnutí Finančního úřadu Brno-venkov, čj. 1962/92-962 Švh,
potvrdilo. V odůvodnění finanční ředitelství uvedlo, že příslušná
směrnice byla vydána na základě zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné
soustavě sociálně ekonomických informací, podle kterého bylo
Federální ministerstvo financí zmocněno k vydávání prováděcích
předpisů. Takovým prováděcím předpisem byla i směrnice čj.
VII/1-14 879/85 a její úpravy čj. V/1-15 042/88.
Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel žalobu na
přezkoumání zákonnosti rozhodnutí správního orgánu ke Krajskému
soudu v Brně. Krajský soud dne 6. 3. 1995 rozsudkem čj. 29 Ca
139/94-36, žalobu zamítl. V odůvodnění soud uvedl, že se především
zabýval otázkou oprávnění ministerstva financí stanovit metodiku
účetnictví a dále povinností vyhlašovat ve Sbírce zákonů účtové
osnovy a směrnice k nim. Dospěl k závěru, že na základě zákona č.
21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací,
platného do 31.12.1991, bylo Federální ministerstvo financí
oprávněno tyto otázky upravovat podzákonnými předpisy.
Dále soud uvedl, že pokud jde o povinnost oznámení ve Sbírce
zákonů, je při posuzování této otázky zapotřebí vycházet ze zákona
č. 131/1989 Sb., o Sbírce zákonů, který upravoval způsob, kterým
se ve Sbírce zákonů vyhlašovaly obecně závazné právní předpisy
a opatření federálních orgánů. Tento zákon stanovil povinnost
oznamovat vydání opatření federálních ústředních orgánů státní
správy, stanovil-li tak zákon. Protože žádný zákon tuto povinnost
ve vztahu k opatřením napadeným v žalobě nestanovil, nebyla taková
povinnost dána.
Proti těmto rozhodnutím podal stěžovatel včas ústavní
stížnost, v níž poukazuje na to, že není možné se soudem
souhlasit, neboť zákon č. 131/1989 Sb. nabyl účinnosti dnem
1.1.1990 a není tudíž možno jej použít pro posouzení platnosti
směrnice z roku 1988. Směrnice Ministerstva zemědělství a výživy
ČSR není podle stěžovatele "směrnicí", nýbrž jde o právní normu
nižší právní síly. Podle navrhovatele zmíněná směrnice
Ministerstva zemědělství a výživy ČSR dává jiný smysl účtu 374, na
jehož podkladě bylo doměření daně a penále uloženo, než stanoví
příslušná Účtová osnova a směrnice k účtové osnově FMF pro
hospodářské organizace čj. VII/9 333/85, registrovaná v částce č.
33/1985 Sb., podle které navrhovatel postupoval. Dále napadený
rozsudek opomněl příkaz ministra zemědělství a výživy ČSR
z listopadu 1989, kterým se stanoví vydávání normativních aktů
Ministerstva zemědělství a výživy ČSR a který mimo jiné stanoví,
že z normativních aktů nižší právní síly, vydaných Ministerstvem
zemědělství a výživy ČSR a jeho právních předchůdců do
31.12.1988, se mohou v organizacích v působnosti Ministerstva
zemědělství a výživy ČSR používat pouze ty akty, které jsou
uvedeny v příloze k tomuto příkazu. Žádná ze směrnic, na jejichž
základě bylo vydáno rozhodnutí o doměření daně a o penále, v tomto
seznamu (příloze) uvedena není.
Krajský soud v Brně, jako účastník řízení, ve svém vyjádření,
podepsaném předsedou senátu 29 Ca, ústavní stížnost "zásadně
odmítl z důvodů, které velmi podrobně rozvedl v odůvodnění
napadeného rozhodnutí" a navrhl zamítnutí návrhu.
Finanční ředitelství v Brně, jako vedlejší účastník, ve svém
vyjádření rovněž odkázalo na odůvodnění rozsudku krajského soudu
a rovněž navrhlo zamítnutí návrhu.
Finanční úřad Brno-venkov, jako vedlejší účastník řízení, ve
svém vyjádření ze dne 3.7.1996, podepsaném ředitelem, odkázal na
spisový materiál a odůvodnění provedené Finančním ředitelstvím
v Brně.
Ústavní soud je si vědom skutečnosti, že není vrcholem
soustavy obecných soudů (čl 91 Ústavy) a že tudíž nemůže vykonávat
přezkumné pravomoci nad rozhodováním obecných soudů. To však jen
za předpokladu, že napadeným rozhodnutím nebylo porušeno základní
právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní
smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Protože navrhovatel uplatnil ve své
stížnosti námitky spočívající v porušení základních práv a svobod
(rozhodování na základě neplatného právního předpisu), Ústavní
soud se věcí zabýval z tohoto hlediska.
Ze spisu Krajského soudu v Brně, sp.zn. 29 Ca 139/94, jakož
i spisu Finančního úřadu Brno-venkov, čj. 1962/92-262-Švh, Ústavní
soud ČR zjistil, že platebním výměrem Finančního úřadu
Brno-venkov, čj. 1962/92-262 Švh, ze dne 21.9.1992 byla
navrhovateli vyměřena dodatečná daň a penále ve výši 545.250,-
Kčs. Podkladem pro vydání tohoto platebního výměru byla zpráva
o výsledku finanční kontroly za roky 1989, 1990 a 1991, v níž se
konstatuje, že navrhovatel postupoval v rozporu s ustanoveními
zákona č. 172/1988 Sb. Navrhovatel se proti tomuto rozhodnutí
odvolal do částky 345.088,- Kčs. O odvolání rozhodl vedlejší
účastník Finanční ředitelství v Brně tak, že rozhodnutí Finančního
úřadu Brno - venkov potvrdil. Krajský soud v Brně, jenž rozhodoval
o žalobě proti uvedeným rozhodnutím správních orgánů, napadeným
rozsudkem žalobu stěžovatele zamítl s odůvodněním, že k vydání
účtové osnovy bylo FMF zmocněno ustanovením §35 odst. 3 zákona č.
21/1971 Sb., ve znění zákona č. 128/1989 Sb. Na základě tohoto
zmocnění vydalo FMF Účtovou osnovu a směrnici k účtové osnově pro
hospodářské organizace, jejíž speciální úprava byla provedena pro
zemědělské organizace vydáním Účtové osnovy a směrnice k účtové
osnově pro hospodářské organizace, ve znění platném pro zemědělské
organizace. Touto speciální úpravou se rozumí rozpracování, nikoli
samostatné vydání, Účtové osnovy a směrnice k účtové osnově pro
hospodářské organizace, jež sama s touto speciální úpravou a jejím
rozpracováním počítá. Vyplývá z ní totiž, že jednotlivé ústřední
orgány mohou, pokud to vyžadují specifické podmínky organizací
v jejich působnosti, rozpracovat směrnici k účtové osnově, při
dodržení všech základních ustanovení a uplatněných přístupů
k zachycování účetních případů v této směrnici. Také rozpracovanou
účtovou osnovu lze, podle názoru krajského soudu, považovat za
soustavu závazných pravidel, podle nichž organizace účtovaly
o skutečnostech, jež jsou předmětem účetnictví. Účtová osnova
a směrnice k účtové osnově pro hospodářské organizace, ve znění
platném pro zemědělské organizace, je proto normativním aktem.
Pokud jde, v projednávané věci o určující otázku, zda totiž
Účtová osnova a směrnice k účtové osnově pro hospodářské
organizace, ve znění platném pro zemědělské organizace, vydaná
MZVŽ ČSR, jsou či nejsou normativním aktem (obecně závazným
právním předpisem), vychází Ústavní soud z názoru, že nikoli ve
všech případech, kdy ústavně právní normy odkazují na zákon, je
vyloučena bližší úprava nižšími normativními akty. Tak je tomu
ovšem pouze tehdy, kdy ústavní zákon takovou úpravu vyhrazuje
výslovně pouze zákonu (článek 4 odst. 3, článek 8 odst. 2, 3, 5,
6, článek 39 Listiny, článek 104 Ústavy ČR), nikoli však v případě
článku 4 odst. 1 Listiny, podle kterého povinnosti mohou být
ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při
zachování základních práv a svobod. Normativní akty nižší právní
síly mohou tedy na základě zákona a v jeho mezích vydávat
i ministerstva a jiné správní úřady, jsou-li k tomu zákonem
zmocněny. Takovéhoto zákonného zmocnění se dostalo Federálnímu
ministerstvu financí, jež bylo oprávněno podle ustanovení §14
zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických
informací, ve znění pozdějších předpisů, metodicky řídit
informační soustavy příslušných organizací a podle ustanovení §35 odst. 3 citovaného zákona vydávat v dohodě s Federálním
statistickým úřadem příslušné prováděcí předpisy. Účtovou osnovu
a směrnici k účtové osnově pro hospodářské organizace vydalo FMF
dne 15. 9. 1985, pod čj. V/13 000/1985, a současně v její části I.
uvedlo, že jednotlivé ústřední orgány mohou rozpracovat tuto
směrnici k účtové osnově za podmínek v ní blíže uvedených. MZVŽ
ČSR zpracovalo následně metodiku informační soustavy, platnou pro
zemědělské organizace, Účtovou osnovou a směrnicí k této účtové
osnově dne 7.10.1985, pod čj. VII/1-14879/85 a tuto pak upravilo
další směrnicí čj. V/1-15042/88.
V této souvislosti je třeba poukázat na to, že citovaná
Účtová osnova FMF čj. V/13 000/1985, sice připouští možnost svého
rozpracování jinými ústředními orgány a tato možnost je zakotvena
i v ustanovení §16 odst. 2 písm. b) zákona č. 21/1971 Sb.,
v tehdy platném znění. Ústavní soud však má za to, že posléze
uvedená Účtová osnova MZVŽ již postrádá povahu sekundární právní
normy. Sám pojem rozpracování totiž naznačuje, že obsah takto:
stanovené účtové osnovy se již plně nekryje se sekundárním
normativním aktem a posunuje ji tak do terciární roviny. Právní
řád České republiky však terciární tvorbu práva nepřipouští, což
znamená, že posléze uvedenou účtovou osnovu za normativní akt již
považovat nelze. Neudržitelnost opačného stanoviska, jaké zaujal
právě krajský soud, pokládající uvedenou směrnici za soustavu
závazných pravidel, a proto i za právní předpis, se ukazuje i ve
světle stěžovatelovy námitky, že účtová osnova MZVŽ ČSR dala zcela
jiný smysl účtu 374, neboť změnila jeho obsah, a že jen z tohoto
důvodu došlo k předmětnému doměření daně a penále.
Ústavní soud, aniž by považoval za nutné se zabývat dalšími,
vzhledem k uvedenému již nadbytečnými, stěžovatelovými tvrzeními,
má tedy za to, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno
stěžovatelovo ústavně zaručené právo zakotvené v článku 4 odst.
1 Listiny.
V rámci projednávané ústavní stížnosti konečně Ústavní soud
dospěl k závěru, že bylo porušeno i základní právo stěžovatele
obsažené v čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, neboť
v dané věci bezpochyby nešlo o jednoduchý případ opravňující soud
k rozhodnutí bez jednání (§250f o.s.ř.). V naznačených intencích
proto Ústavní soud dovodil, že podaná ústavní stížnost je důvodná.
Proto jí také vyhověl a napadené rozhodnutí podle ustanovení §82
odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu ČR se nelze odvolat.
V Brně dne 3. října 1996