infUsLengthVec57,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 24.06.1996, sp. zn. III. ÚS 105/96 [ usnesení / JURKA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:3.US.105.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:1996:3.US.105.96
sp. zn. III. ÚS 105/96 Usnesení III. ÚS 105/96 ČESKÁ REPUBLIKA USNESENÍ Ústavního soudu České republiky Ústavní soud ČR ve věci ústavní stížnosti V.O., rozhodl, takto: Návrh se o d m í t á. Odůvodnění: Stěžovatel V.O., podal dne 10. 4. 1996 Ústavnímu soudu ČR ústavní stížnost, kterou nazval podnětem k šetření rozporu mezi zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, a ústavou ČR. Stěžovatel žádá o přezkoumání výše uvedeného zákona, pro jeho rozpor s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod, protože podle úpravy obsažené v tomto zákoně mu bylo zamítnuto poskytování přídavku na dítě a příspěvku na dopravu a jeho matce bylo zamítnuto poskytování sociálního příplatku. Odmítnutí dávek bylo odůvodněno tím, že ve smyslu uvedeného zákona není stěžovatel nezaopatřeným dítětem, protože jeho studium na vysoké škole ve SR není přípravou na budoucí povolání podle §12 citovaného zákona. Návrh na zrušení zákona nebo jeho části může podat pouze subjekt stanovený v §64 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Z uvedeného ustanovení vyplývá, že fyzická osoba může podat tento návrh pouze spolu s ústavní stížností proti pravomocnému rozhodnutí v řízení, jehož účastníkem, kterým bylo podle jejího tvrzení porušeno základní právo nebo svoboda III. ÚS 105/96 zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR, jestliže uplatněním ustanovení dotčených zákonů nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti a tyto zákony jsou v rozporu s ústavním zákonem či mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Pro podání ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí musí být splněny náležitosti stanovené zák. č. 182/1993 Sb. Z ustanovení §75 odst. 1 cit. zákona zejména vyplývá, že ústavní stížnost může být podána tehdy, vyčerpal-li stěžovatel všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje. Z podané ústavní stížnosti však vyplývá, že v dané věci zatím vydal rozhodnutí teprve orgán rozhodující v I. stupni (rozhodnutí O.ú. v Š., č. spisu 1442/96/SUC, č. jedn. 2215/96/SUC-1) a z vyjádření stěžovatele k dotazu Ústavního soudu ČR je patrno, že stěžovatel podal proti tomuto rozhodnutí odvolání, o němž nebylo doposud rozhodnuto. Vzhledem k této situaci je ústavní stížnost předčasná, a proto nepřípustná. S nepřípustnou ústavní stížností nemůže být podán návrh na zrušení zákona nebo jeho části (i když navrhovatel výslovně hovoří o přezkoumání zákona č. 117/1995 Sb.). V doplněném podání k dotazu Ústavního soudu ČR se stěžovatel odvolává na ustanovení §75 odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. a žádá přijetí ústavní stížnosti, i když nebyly vyčerpány všechny procesní prostředky, protože jeho ústavní stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele a týká se všech občanů ČR studujících na vysokých školách ve SR. Problematika dotčená touto stížností je závažná, což je zřejmé z toho, že Poslanecká sněmovna se touto problematikou zabývala a přijala novelizaci napadeného zákona. Zákonem č. 137/1996 Sb. se změnil a doplnil zák. č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře. Jedna ze změn, která byla uvedeným zákonem III. ÚS 105/96 provedena, se týká ustanovení §12 písm. a) zák. č. 117/1993 Sb. Touto změnou (čl. 1., bod 3 zák. č. 137/1996 Sb.) byl rozšířen pojem "soustavná příprava na budoucí povolání" tak, že "za studium na středních a vysokých školách v ČR se považuje též studium na středních a vysokých školách v cizině, pokud podle rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR je postaveno na roveň studia na středních a vysokých školách v ČR". Zákon č. 137/1996 Sb. nabývá účinnosti dnem 1. 7. 1996, podle čl. II. se podle tohoto zákona v bodě, který je výše zmiňován, postupuje při posuzování nároků na dávky státní sociální podpory nejdříve od 1. 1. 1996. Vzhledem k tomu, že rozpor uváděný ve stížnosti byl vyřešen novelizací napadeného zákona, nelze přihlédnout k ustanovení §75 odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem nezbylo Ústavnímu soudu ČR, než návrh na šetření rozporu zákona č. 117/1993 Sb. s Ústavou ČR podle §43 odst. 1 písm. d) a f) zák. č. 182/1993 Sb. odmítnout, jako návrh podaný osobou zjevně neoprávněnou a jako návrh nepřípustný. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 24. června 1996 JUDr.VIadimír JURKA soudce Ústavního soudu ČR

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:3.US.105.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 105/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 24. 6. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 11. 4. 1996
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt  
Typ výroku odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele - §43/1/c)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy  
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip rovnosti
Věcný rejstřík  
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-105-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28643
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31