ECLI:CZ:US:1996:3.US.289.95
sp. zn. III. ÚS 289/95
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 27. června 1996 v ústním jednání v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů Ing. J.B. a H. B., zastoupených JUDr. L. M., advokátem, za vedlejší účasti Okresního úřadu Šumperk, pozemkového úřadu, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 9. listopadu 1993,
sp.zn. 22 Ca 280/93 a rozhodnutí Okresního úřadu Šumperk,
pozemkového úřadu ze dne 22. června 1993, sp.zn. PÚ 1234/63/91 se
z r u š u j í .
Odůvodnění:
Dne 4.12.1995 se stěžovatelé včas podanou ústavní stížností
domáhali zrušení rozsudku Krajského soudu v Ostravě čj. 22 Ca
280/93-20 ze dne 9.11.1993, neboť jím mělo být porušeno jejich
základní právo vlastnit majetek a právo na spravedlivý proces.
Rozhodnutím Okresního úřadu, referátu pozemkový úřad v Šumperku,
čj. 1807, 2789/63/92 ze dne 7.8.1992, bylo rozhodnuto, že
stěžovatelé jako oprávněné osoby nejsou vlastníky pozemků, parcel
č. 448 a 450/1 v k.ú. L., protože nesplňují podmínky ustanovení
§6 odst. 1 písmeno k) zákona o půdě. Při svém rozhodování
vycházel pozemkový úřad ze zjištění, že manželé J.a H. B. jako
oprávněné osoby uplatnily u pozemkového úřadu doplnění svého
nároku z 1.8.1991 na vydání nemovitostí podle §6 odst. 1 písmeno
k) zákona o půdě, o kterém bylo rozhodnuto pod čj. 52/63/91 dne
11.9.1991. Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 14.10.1991.
Oprávněné osoby doplnily svůj restituční nárok o další zjištění
nápadně nevýhodných podmínek, které spatřují v tom, že na pozemku
p.č. 450/1 v k.ú. L. se v době uzavření kupní smlouvy nacházely
trvalé porosty, které nebyly vykoupeny. Doplnění výzvy uplatnily
oprávněné osoby rovněž u povinné osoby - V.s.p.V. Povinná osoba
odmítla restituční nárok a současně odmítla uzavřít dohodu
o vydání nemovitostí. Správní orgán přezkoumal důvody pro vydání
nemovitostí a dospěl k závěru, že pro vydání nejsou splněny
podmínky požadované §6 odst. 1 písmeno k) zákona. Dovodil, že
v daném případě lze uznat tíseň, nelze však uznat nápadně
nevýhodné podmínky.
Proti tomuto rozhodnutí podali stěžovatelé opravný prostředek
ke Krajskému soudu v Ostravě a ten svým rozsudkem ze dne
8.12.1992, sp. zn. 24 Ca 264/92 toto správní rozhodnutí zrušil
a věc vrátil pozemkovému úřadu k dalšímu řízení, neboť pozemkový
úřad rozhodl na základě neúplně zjištěného stavu věci.
Pozemkový úřad poté po dalším řízení dne 22.6.1993, pod sp.
zn. 1234/63/91 znovu rozhodl tak, že stěžovatelé nejsou vlastníky
předmětných parcel, neboť nebylo prokázáno, že kupní smlouva,
kterou tyto pozemky byly v roce 1974 převedeny na R.d. J., byla
uzavřena v tísni za nápadně nevýhodných podmínek.
Toto rozhodnutí stěžovatelé opět napadli opravným
prostředkem, kterým se zabýval Krajský soud v Ostravě. Tento soud
svým rozsudkem sp.zn. 22 Ca 280/93 ze dne 9.11.1993 rozhodnutí
správního orgánu potvrdil. Vycházel ze skutkového stavu zjištěného
pozemkovým úřadem a skutková zjištění vyhodnotil v souladu se
zákonem č. 129/1991 Sb. Podle krajského soudu nebylo prokázáno, že
by k uzavření kupní smlouvy došlo za podmínek tísně. Stěžovatelé
se stali spoluvlastníky předmětných pozemků v roce 1969, když už
řadu let před tím byly v užívání JZD a již v roce 1971 probíhala
jednání o jejich prodeji. Vzhledem k omylu střediska Geodézie byla
původní kupní smlouva z 8.11.1971, týkající se parcely č. 450/1
označena za bezpředmětnou a následně byla uzavřena v roce 1974
kupní smlouva nová, jejímž předmětem byly parcely č. 448 a 450/1.
Stěžovatelé tedy nebyli pod vlivem žádného stavu, který by na ně
naléhal s takovou závažností, že by je omezoval v jejich projevu
vůle. Pokud se jedná o nápadně nevýhodné podmínky, za právně
významnou považují navrhovatelé skutečnost, že jim nebyly uhrazeny
trvalé porosty nacházející se na těchto pozemcích a že cena
pozemků byla neadekvátní. Vzhledem k tomu, že pro vydání
nemovitostí musí být splněny současně obě výše uvedené podmínky,
nebylo třeba zkoumat existenci nápadně nevýhodných podmínek, když
nebyla prokázána tíseň. Vzhledem k tomu, že se jednalo jen
o posouzení právní otázky, rozhodl krajský soud podle ust. §250f
věta prvá, ve spojení s §250l odst. 2 o.s.ř. bez nařízení
jednání.
Proti těmto rozhodnutím podali stěžovatelé včas ústavní
stížnost. V ní poukazují především na to, že krajský soud zcela
oslyšel jejich závažné námitky, mimo jiné, že rozhodoval podjatý
správní orgán. Navrhovatele ve věci nevyslechl, ačkoliv se toho
domáhali, věc prohlásil za jednoduchý případ ve smyslu §250q
odst. 1 se zřetelem k §250f o.s.ř. a ve věci rozhodl bez jednání.
Krajský soud si podle stěžovatelů neujasnil rozdíl mezi řízením
podle II. hlavy části páté o.s.ř. a mezi řízením podle hlavy III.
této části o.s.ř. Tím si zjednodušil na úkor stěžovatelů svůj úkol
a neposoudil věc spravedlivě a neposkytl stranám spravedlnost. Věc
se zkomplikovala tím, že původní účastník řízení J.B. starší dne
5.12.1993, tedy v průběhu řízení, zemřel. Do jeho práv vstoupil
syn ing. J.B., kterému však byl doručen rozsudek krajského soudu
až 6.10.1995, kdy také nabyl právní moci. V další části stížnosti
stěžovatelé rozsáhle rozebírají charakter řízení podle hlavy II.
o.s.ř. a hlavy III. o.s.ř. Dále vytýkají krajskému soudu, že
opomenul skutečnost, že pozemkový úřad postupoval v řízení
nekorektně, neplnil svou povinnost zjistit skutečný stav věci
a řádně ve věci nejednal. Mezi navrhovateli a pracovníky
pozemkového úřadu se vytvořil velmi napjatý, až osobně animózní,
vztah, z čehož stěžovatelé usoudili, že tento orgán nemá zájem na
spravedlivém vyřešení věci a namítli podjatost některých úředníků
pozemkového úřadu. Touto námitkou se však jak pozemkový úřad, tak
soud nezabývaly. Podle stěžovatelů se jedná o hrubou vadu řízení,
která ve svém důsledku vede k popření práva na spravedlivý proces.
Stěžovatelé považují uvedený postup správního orgánu i krajského
soudu za porušení svých práv zakotvených v čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod a následně čl. 90 Ústavy ČR, jak
upřesnili při ústním jednání vedeném před Ústavním soudem dne
27.6.1996.
Krajský soud v Ostravě ve vyjádření, podepsaném předsedkyní
senátu uvádí, že reaguje pouze na tvrzení stěžovatelů, že
rozsudkem byly porušeny jejich základní práva a svobody zaručené
Ústavou a Listinou základních práv a svobod. Převážná část námitek
ve stížnosti obsažených se totiž týká merita věci a v tomto směru
krajský soud odkazuje na ustálenou judikaturu Ústavního soudu,
protože podle ní není Ústavní soud oprávněn zasahovat do
rozhodovací činnosti obecných soudů.
Podle Krajského soudu v Ostravě nebyla stěžovatelům odňata
možnost domáhat se svého práva u nezávislého a nestranného soudu.
Krajský soud v přezkumném řízení postupoval v souladu
s ustanovením §250l a násl. o.s.ř. s přiměřeným použitím hlavy
II. části páté o.s.ř. Z těchto ustanovení vyplývá možnost, aby
soud rozhodl bez nařízení ústního jednání. Pojem jednoduchý případ
je dosavadní praxí vykládán tak, že se ústní jednání nenařizuje
tehdy, kdy k rozhodnutí ve věci není zapotřebí dalších stanovisek
účastníků a lze rozhodnout na základě obsahu správního spisu.
Dále krajský soud provedl krátký rozbor některých ustanovení
občanského soudního řádu souvisejících s přezkoumáváním správních
rozhodnutí. Na závěr navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost
zamítl.
Pozemkový fond České republiky, územní pracoviště Šumperk, ve
svém vyjádření ze dne 9.5.1996 uvedl, že vystupoval jen jako
správce nemovitostí. Není v jeho kompetenci přezkoumávat důvody,
pro které pozemkový úřad uznal neoprávněnost žádosti stěžovatele
na navrácení nemovitostí.
Okresní úřad Šumperk, pozemkový úřad ve svém vyjádření,
podepsaném vedoucí pozemkového úřadu, uvedl, že se při předmětném
řízení snažil zjistit co nejpřesněji a nejúplněji skutečný stav
věci. Oprávněné osoby nebyly ve věci vyslechnuty, protože jejich
jménem vždy jednala JUDr. J. B., která rovněž opakovaně nahlížela
do spisu. Pozemkový úřad byl oprávněn podle §34 odst. 2, 4
správního řádu použít za důkazy i listiny, které si opatřil sám,
popř. je předložila povinná osoba. K námitce JUDr. B., že
pracovníci pozemkového úřadu byli podjati, neexistuje žádný důkaz,
kromě zamítavého rozhodnutí, stěžovatelé se žádného jednání
nezúčastnili. Podle přesvědčení pozemkového úřadu je rozhodnutí,
které vydal dne 22.6.1993 sp.zn.PÚ 1234/63/91 správné. Navrhuje
proto, aby Ústavní soud stížnost zamítl. Pozemkový úřad přiložil
kopii svého vyjádření ke sp.zn. I. ÚS 119/94.
Ze spisu Okresního úřadu v Šumperku, referátu pozemkový úřad
sp.zn. PÚ 1234/63/91 vyplývá, že dne 15.8.1991 uplatnili manželé
J. a H. B. u pozemkového úřadu nárok na vydání předmětných
nemovitostí. Pozemkový úřad ve věci jednal, prováděl řadu důkazů,
včetně znaleckého posudku, místního šetření, výslechu svědků,
listinných důkazů atd. Na základě takto zjištěných okolností vydal
dne 7.8.1992 rozhodnutí čj. 1807, 2789/63/92, kterým rozhodl, že
stěžovatelé nejsou vlastníky předmětných nemovitostí. Toto
rozhodnutí Krajský soud v Ostravě na podnět manželů B. dne
8.12.1992 pod čj. 24 Ca 264/92 zrušil. Nato pozemkový úřad znovu
ve věci jednal a konečně dne 22.6.1993 vydal nové rozhodnutí, sp.
zn. PÚ 1234/63/91, kterým opět rozhodl, že stěžovatelé nejsou
vlastníky předmětných nemovitostí. Toto rozhodnutí stěžovatelé
opět napadli opravným prostředkem, o kterém rozhodoval Krajský
soud v Ostravě.
Jak plyne ze spisu Krajského soudu v Ostravě sp.zn. 22 Ca
280/93, dne 14.7.1993 podali manželé J.a H. B. Krajskému soudu
v Ostravě opravný prostředek, ve kterém žádali přezkoumání
rozhodnutí Okresního úřadu v Šumperku, referátu pozemkový úřad, ze
dne 22.6.1993, sp.zn. PÚ 1234/63/91, týkajícího se jejich
restitučních nároků k pozemkům č. 448 a č. 450/1 v k.ú. L. Krajský
soud rozhodl dne 9.11.1993 v nepřítomnosti účastníků dle §250l
odst. 2 a 250f o.s.ř. rozsudkem čj. 22 Ca 280/93-20 tak, že
rozhodnutí Okresního úřadu v Šumperku, referátu pozemkový úřad, ze
dne 22.6.1993, sp.zn. PÚ 1234/63/91 potvrdil, jak již uvedeno
shora.
Na tomto místě je třeba uvést, že Ústavní soud není oprávněn
zasahovat do jurisdikční činnosti obecných soudů, není vrcholem
jejich soustavy (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR) a již proto nemůže na
sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností, to
ovšem jen potud, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve
shodě s obsahem hlavy páté Listiny základních práv a svobod (čl.
83 Ústavy ČR). Z ústavního principu nezávislosti soudu (čl. 82
Ústavy ČR) vyplývá též zásada volného hodnocení důkazů (§132
občanského soudního řádu). Jestliže obecné soudy při svém
rozhodování respektují principy dané ustanovením §132 občanského
soudního řádu, nespadá do pravomoci Ústavního soudu "hodnotit"
hodnocení důkazů obecnými soudy. Stěžovatelé však ve své stížnosti
namítali porušení některých svých základních práv, daných jim
ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy.
Ústavní soud se proto stížností zabýval pod tímto zorným úhlem.
Stěžovatelé ve své ústavní stížnosti namítají, jak již
uvedeno, porušení čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
a následně čl. 90 Ústavy ČR.
Podle dotčeného článku Listiny základních práv a svobod má
každý právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez zbytečných
průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem
prováděným důkazům. Podobně stanoví i čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod, který navíc
zdůrazňuje zásadu spravedlivého procesu.
Ústavní soud již opakovaně judikoval, že soudy v kasačním
řízení o rozhodnutích správních orgánů jsou oprávněny podle §250f o.s.ř. rozhodnout o žalobě bez jednání, a to v jednoduchých
případech, zejména je-li nepochybné, že správní orgán vycházel ze
správně zjištěného skutkového stavu, a jde-li jen o posouzení
právní otázky. Toto právo však nemohou použít tak, aby bylo
omezeno právo účastníka, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez
zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke
všem prováděným důkazům ve smyslu ust. čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod. Stěžovatelé již v odvolání proti
rozhodnutí pozemkového úřadu namítali, že nebyli slyšeni jako
účastníci řízení a že jim bylo znemožněno se vyjádřit k prováděným
důkazům. S touto skutečností se krajský soud nikterak nevypořádal,
zcela ji pominul a ani v odůvodnění svého rozsudku, ani
v protokolu o jednání, se k těmto námitkám nevyjádřil. Na jednání
dne 9.11.1993 pouze konstatoval, že se jedná v nepřítomnosti
účastníků dle §250l odst. 2 a §250f o.s.ř. V odůvodnění rozsudku
pak konstatuje, že podle jeho názoru odpůrce (pozemkový úřad)
rozhodl na základě přesně a úplně zjištěného skutkového stavu věci
a skutková zjištění vyhodnotil v souladu se zákonem č. 229/1991
Sb. Soud posoudil celkový obsah opravného prostředku jako podání,
ve kterém jde především o posouzení právní otázky a proto rozhodl
o opravném prostředku bez jednání. V tomto směru zastává Ústavní
soud stanovisko, že citované ustanovení o.s.ř. prolamuje zásadu
bezprostřednosti a ústnosti soudního procesu, tedy zásady, které
jsou jedněmi z nejdůležitějších zásad soudního řízení podle hlavy
páté Listiny základních práv a svobod; je proto nezbytné vykládat
podmínky pro použití tohoto ustanovení přísně restriktivně.
Jestliže zákon stanoví, že soud může rozhodnout o žalobě bez
jednání v jednoduchých případech, zejména je-li nepochybné, že
správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu
a jde-li jen o posouzení právní otázky (§250f o.s.ř.), pak pro
řízení bez účasti stran musí být splněny obě tyto podmínky.
Nestačí tedy pouze konstatování, že šlo jen o posouzení otázky
právní. Toto stanovisko zaujal Ústavní soud již několikrát.
V projednávané věci však soud rozhodl bez jednání a bez
slyšení účastníků, ačkoliv nešlo o jednoduchý případ a žalobci
namítali porušení základních procesních pravidel ze strany
pozemkového úřadu, ke kterým došlo právě při zjišťování skutkového
stavu. Příslušná ustanovení Listiny základních práv a svobod,
týkající se spravedlivého procesu, je třeba interpretovat tak, že
kvalita procesu musí odpovídat právům a povinnostem, o kterých se
jedná. Z těchto důvodů nesdílí Ústavní soud názor, že v předmětné
záležitosti byly splněny podmínky pro jednání bez účasti stran.
Pokud bylo rozhodnuto, aniž by stěžovatelům byla dána možnost se
k věci vyjádřit alespoň v soudním řízení, pak takový proces byl
podle názoru Ústavního soudu v rozporu zejména s čl. 38 odst. 2
Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod.
Ústavní soud považuje za závažné porušení spravedlivého
procesu i skutečnost, že krajský soud se nikterak nezabýval
námitkou stěžovatelů o podjatosti úředníků pozemkového úřadu,
který ve věci rozhodoval a tudíž o porušení principu nestrannosti
při rozhodování správního orgánu, která byla vznesena v řízení
před správním orgánem a opakovaně byla vznesena v odvolání
stěžovatelů proti rozhodnutí pozemkového úřadu. Podle ust. §9
zákona č. 71/1967 Sb., správního řádu, je vyloučen z projednávání
a rozhodování věci pracovník správního orgánu, jestliže se
zřetelem na jeho poměr k věci, k účastníkům řízení nebo k jejich
zástupcům lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti. Podle ust. §10
téhož zákona oznámí účastník řízení správnímu orgánu skutečnosti
nasvědčující vyloučení pracovníka správního orgánu, jakmile se
o nich dozví. Podle ust. §12 téhož zákona musí být o námitce
podjatosti (vyloučení pracovníka správního orgánu) vydáno
rozhodnutí. V daném případě se tak nestalo. Příslušný správní
orgán o námitce podjatosti, vznesené stěžovateli, nerozhodl. Na
tuto okolnost stěžovatelé poukazovali, avšak soud tuto námitku
zcela opomenul.
Samotné řízení před krajským soudem probíhalo velmi dlouho,
k tomu však došlo vlivem objektivních okolností (smrt jednoho
z původních žalobců a délkou trvání dědického řízení), které soud
ani účastníci nemohli ovlivnit. Na vlastní výrok soudu tato
okolnost neměla vliv.
Pokud jde o námitky vedlejších účastníků (V. V. a Pozemkového
úřadu) spočívající v tom, že Ústavní soud již v předmětné věci
rozhodoval, je třeba konstatovat, že rozhodnutí I. senátu
Ústavního soudu ve věci I. ÚS 119/94 bylo vydáno v podobě
usnesení, které ve smyslu §35 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, nezakládá překážku řízení res iudicata. Zmíněný
III. senát Ústavního soudu posoudil ústavní stížnost jako včas
a řádně podanou a ve věci proto jednal.
Ústavní soud při rozhodování o ústavní stížnosti není další
instancí v řešení věci samé a nerozhoduje v tomto případě o tom,
zda a komu má či nemá být majetek v restitucích vrácen. Jeho
úkolem je zjistit, zda pravomocným rozhodnutím krajského soudu
bylo porušeno ústavně zaručené základní právo nebo svoboda
stěžovatelů. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem dospěl Ústavní
soud k závěru, že postupem Krajského soudu v Ostravě došlo
k porušení základních práv stěžovatelů, a to jejich práva na
možnost vyjádřit se ke všem prováděným důkazům a práva na jednání
v jejich přítomnosti podle čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv
a svobod, jakož i práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 6
odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Ústavní soud proto ústavní stížnosti stěžovatelů vyhověl
a rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 9.11.1993 sp.zn. 22 Ca
280/93, jakož i rozhodnutí Okresního úřadu Šumperk, pozemkového
úřadu, ze dne 22.6.1993, sp.zn. PÚ 1234/63/91 zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 27. června 1996