ECLI:CZ:US:1996:4.US.116.96
sp. zn. IV. ÚS 116/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 10. října 1996 v senátě ve věci ústavní stížnosti bytového družstva N., zastoupeného JUDr. J. V., advokátem AK, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 13. 2. 1996, čj. 28 Ca 99/95-25, za účasti Městského soudu v Praze, zastoupeného předsedkyní senátu JUDr. E. P., jako účastníka řízení, a vedlejšího účastníka Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, zastoupeného ředitelem ing. J. L., takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 13. 2. 1996, čj. 28
Ca 99/95-25, s e z r u š u j e .
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedenému
rozsudku Městského soudu v Praze, zamítajícímu stěžovatelovu
žalobu na přezkoumání rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m.
Prahu ze dne 21. 2. 1995, čj. FŘ-7369/2/94, kterým bylo zamítnuto
odvolání stěžovatele proti dodatečnému platebnímu výměru č.
107/93 na důchodovou daň za rok 1992, vydanému dne 27. 12. 1993
Finančním úřadem pro Prahu 1 pod čj. FÚ-1-2-8898/93, stěžovatel
v podstatě uvádí, že postupem soudu a správních orgánů byla
porušena jeho ústavně zaručená základní práva a svobody, zejména
článek 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"), že státní moc lze uplatňovat jen v případech
a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon
stanoví, článek 11 odst. 5 Listiny, že daně a poplatky lze ukládat
jen na základě zákona, resp. článek 11 odst. 1 Listiny, že každý
má právo na ochranu svého majetku, článek 36 a článek 38 Listiny,
že každý má právo, byl-li rozhodnutím orgánu veřejné správy
zkrácen na svých právech, obrátit se na soud, a právo, aby jeho
věc byla projednána veřejně v jeho přítomnosti a aby se mohl
vyjádřit ke všem provedeným úkonům, článek 1 Listiny - porušení
zásady rovnosti před zákonem, spočívající v nestejných podmínkách
zdanění u bytových družstev a lidových bytových družstev [§3
odst. 3 písm. c) poslední věta zákona č. 157/1989 Sb., ve znění
pozdějších předpisů], jakož i v nestejných podmínkách zdanění
u bytových družstev podle §3 odst. 2 citovaného zákona a §3
odst. 4 citovaného zákona, resp. obdobně u subjektů, jejichž
příjmy z regulovaného nájemného podléhají zdanění, oproti
subjektům, u nichž zdanění nepodléhají, a nemohou tak uplatnit
všechny výdaje na dosažení příjmů -, jakož i tomu odpovídající
příslušná ustanovení Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod. Stěžovatel totiž od počátku tvrdil, že ve smyslu
ustanovení §3 odst. 4 zákona č. 157/1989 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, je bytovým družstvem, které se zabývá činností pro jiné
odběratele než pro bytová družstva, a tudíž předmětem jeho
důchodové daně je veškerá činnost a příjmy z ní plynoucí (kromě
příjmů z nájemného za udržování družstevních bytů). Touto činností
pro jiné odběratele je pronájem nebytových prostor, ale
i družstevních bytů, jiným osobám než bytovým družstvům. V takovém
případě nelze proto aplikovat ustanovení §4 odst. 4 citovaného
zákona o rozdělení výdajů, neboť toto se odvolává výslovně na
§3 odst. 2 citovaného zákona. Především nelze také ztotožňovat
pojem činnosti pro jiné odběratele ve smyslu §3 odst. 4 zákona č.
157/1989 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s činností či
podnikáním podle živnostenského zákona. Je totiž nepochybné, že
pojem činnost pro jiné odběratele je širší než pojem živnost, což
lze dovodit již prostým výkladem citovaného ustanovení.
Stěžovatelem napadená rozhodnutí jsou také v rozporu s ustanovením
§5 odst. 3 vyhlášky Federálního ministerstva financí č. 193/1989
Sb., kterou se provádí zákon o důchodové dani. Pokud totiž tato
vyhláška stanoví, že výše nákladů připadající na zdanitelnou
činnost, nelze-li ji zjistit jinak, se zjistí podle vhodného
kritéria, nutno dovodit, že za kritérium může sloužit pouze
takové, které je v daném případě "vhodné", tj. které nejvíce
odpovídá skutečnému poměru výdajů nutně vynaložených pro dosažení
zdanitelných a nezdanitelných příjmů. Pokud použité kritérium
zjevně vybočí z mezí tzv. vhodnosti, ocitá se správní uvážení
v rozporu se zákonem. Absurdním důsledkem tohoto kritéria totiž
je, že celkové zdanění stěžovatele je mnohonásobně vyšší při
osvobození příjmů z nájemného z bytů, než pokud by tyto příjmy
osvobozeny nebyly. Postup správních orgánů je tak zjevně v rozporu
se základními zásadami daňového řízení zakotvenými v ustanovení
§2 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. V projednávané věci soud
rozhodl navíc bez jednání pouze na základě listinných materiálů,
a znemožnil tak stěžovateli zúčastnit se soudního jednání
a reagovat na stanovisko odpůrce. Stěžovatelova záležitost nebyla
tedy v žádném stadiu veřejně projednána nezávislým a nestranným
soudem, ačkoli přezkoumání předmětných rozhodnutí správních orgánů
rozhodně nelze považovat ze jednoduchý případ ve smyslu ustanovení
§250f o. s. ř. Ze všech uvedených důvodů navrhuje proto
stěžovatel zrušení napadených rozhodnutí.
Účastník Městský soud v Praze ve vyjádření předsedkyně senátu
JUDr. E. P. z 5. 9. 1996 uvedl, že na stěžovatele dopadá
ustanovení §3 odst. 2 zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani,
ve znění pozdějších předpisů, neboť pronájem nebytových prostor,
není-li spojen s jinými než pouze základními službami, nelze
chápat jako činnost pro jiné odběratele, jinými slovy, pouhý nájem
nebytových prostor nelze chápat jako dodavatelsko-odběratelský
vztah. Jde tedy o činnost spadající pod ustanovení §3 odst. 3
citovaného zákona. Pokud jde o kritérium podle §5 odst. 3
vyhlášky č. 193/1989 Sb., je právě zvolené kritérium, tj. poměr
podlahové plochy bytů ku podlahové ploše nebytových prostor,
kritériem vhodným ke zjištění poměrné části nákladů vztahujících
se k té či oné činnosti stěžovatele. V projednávané věci
nedostatečně zjištěný skutkový stav nebyl namítán a není namítán
ani v podané ústavní stížnosti. Šlo tedy pouze o posouzení právní
otázky, přičemž oba účastníci se k věci vyjádřili, byli
s vyjádřením druhé strany seznámeni a byl jim ponechán dostatečný
prostor k opětovnému vyjádření. Všechny podmínky, které umožňují
soudu vzhledem k ustanovení §250f o. s. ř., aby ve věci rozhodl
bez jednání, byly tedy splněny. Ze všech uvedených důvodů považuje
Městský soud v Praze ústavní stížnost za neopodstatněnou.
Vedlejší účastník, Finanční ředitelství pro hl. město Prahu,
uvedl ve svém vyjádření z 13. 6. 1996, že Finanční úřad pro Prahu
1 postupoval při vyměření důchodové daně za rok 1992 v souladu
s ustanovením §3 zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani, ve
znění pozdějších předpisů. Pronájem nebytových prostor nelze
kvalifikovat jako "činnost pro jiné odběratele", neboť pronájem
není živností ve smyslu ustanovení §4 odst. 1 zákona č. 455/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů. Předmět důchodové daně
stěžovatele určuje proto ustanovení §3 odst. 2 zákona č.
157/1989 Sb., o důchodové dani, ve znění pozdějších předpisů,
a proto se na něj vztahuje ustanovení §4 odst. 4 citovaného
zákona stanovící, že u poplatníků uvedených v §3 odst. 2 se
uznávají pouze náklady nutně vynaložené na dosažení a zajištění
příjmů, které jsou předmětem daně. Prováděcí předpis, tedy
vyhláška č. 193/1989 Sb., v ustanovení §5 odst. 3 uvádí, že
vztahují-li se příjmy jak na činnost zdaňovanou, tak na činnost
nezdaňovanou, uznávají se náklady při stanovení základu důchodové
daně jen v té výši, v jaké připadají na činnost dani podrobenou.
Nelze-li jejich výši z účetnictví ani z jiné prokazatelné evidence
zjistit, stanoví se podle vhodného kritéria, např. zastavěné
plochy, ujetých kilometrů, počtu pracovníků apod., nebo podle
poměru příjmů ze zdanitelné a nezdanitelné činnosti. Finanční úřad
pro Prahu 1 ve svém posouzení vycházel ze srovnatelných parametrů
bytové a nebytové plochy ukazujících, že náklady na údržbu
a opravu bytového fondu jsou podstatně vyšší než náklady na plochu
nebytovou. Takový postup je aplikován ve všech případech, kdy
u pronajímaných objektů náklady nelze účetně rozdělit. Toto
stanovisko zcela odpovídá filozofii daňového zákona, který
připouští uplatnit ke zdaňovaným příjmům pouze výdaje nutné
k jejich dosažení a zajištění. Návrh na použití kritéria
přihlížejícího k příjmům z bytového fondu a pronajímaných prostor
je irelevantní, neboť při stanovení ceny nájmů jsou zájmy členů
družstva opačné a v žádném případě nevystihují množství a skutečný
účel takto vynaložených nákladů. Z uvedených důvodů navrhuje proto
vedlejší účastník zamítnutí ústavní stížnosti.
Stanovisko k použití ustanovení §250f o. s. ř., umožňujícího
soudu rozhodnout bez jednání v jednoduchých případech, zejména
je-li nepochybné, že správní orgán vycházel ze správně zjištěného
skutkového stavu, a jde-li jen o posouzení právní otázky, vyjádřil
Ústavní soud již v celé řadě svých rozhodnutí, v nichž vesměs byla
zdůrazněna jeho výjimečnost. V projednávané věci, podle názoru
Ústavního soudu, však o takový jednoduchý případ nepochybně nejde.
Tomuto závěru nasvědčuje, mimo jiné, otázka volby vhodného
kritéria pro stanovení základu důchodové daně. Podle ustanovení
§5 odst. 3 vyhlášky Federálního ministerstva financí č. 193/1989
Sb., kterou se provádí zákon o důchodové dani, v případě,
vztahují-li se náklady poplatníka jak na činnost zdaňovanou, tak
i na činnost nezdaňovanou (správní, zájmovou apod.), uznávají se
náklady při stanovení základu důchodové daně jen v té výši, v jaké
připadají na činnost dani podrobenou. Nelze-li jejich výši
z účetnictví ani z jiné prokazatelné evidence zjistit, stanoví se
podle vhodného kritéria, např. zastavěné plochy, ujetých
kilometrů, počtu pracovníků apod., nebo podle poměru příjmů ze
zdanitelné a nezdanitelné činnosti. V tomto směru zjistil Ústavní
soud ze spisu Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, sp. zn.
FŘ-7369/2/94, že Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu zvolilo
v napadeném rozhodnutí jako vhodné kritérium poměr bytové
a nebytové plochy a na základě zjištění, že bytová plocha činí
69,39 %, zatímco nebytová plocha 30,61 % celkové plochy, dospělo
k závěru, že náklady na údržbu a opravu bytového fondu jsou
podstatně vyšší než náklady na plochu nebytovou. Jak Ústavní soud
dále zjistil z obsahu spisu 28 Ca 99/95 Městského soudu v Praze,
konstatoval tento soud v napadeném rozsudku, že stanovení
konkrétního kritéria je věcí správního uvážení správního orgánu,
takže soud pouze přezkoumává, zda toto uvážení nevybočilo z mezí
a hledisek stanovených zákonem (§245 odst. 2 o. s. ř.). Podle
názoru tohoto soudu správní orgán v daném případě meze a hlediska
zákona respektoval, neboť právě zvolené kritérium umožňuje zjistit
poměrnou část nákladů, nutných k dosažení a zajištění zdanitelných
příjmů.
Stěžovatel však již v řízení před správními orgány a v žalobě
na přezkoumání rozhodnutí správního orgánu tvrdil, co nyní opakuje
i v ústavní stížnosti, že správním orgánem zvolené kritérium
zjevně vybočuje z mezí tzv. "vhodnosti" stanovené zákonem, a že
proto i správní uvážení ocitá se v projednávané věci v rozporu se
zákonem. Také podle názoru Ústavního soudu kritérium zvolené
v případě uvedeném v §5 odst. 3 vyhlášky Federálního ministerstva
financí č. 193/1989 Sb., kterou se provádí zákon o důchodové dani,
musí obsahovat atributy "vhodnosti", tj. musí posléze umožnit, aby
byly dodrženy základní zásady daňového řízení stanovené
v ustanovení §2 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Podle odst. 1 citovaného
ustanovení při správě daně jednají správci daně v řízení o daních
(dále jen "daňové řízení") v souladu se zákony a jinými obecně
závaznými právními předpisy, chrání zájmy státu a dbají přitom na
zachování práv a právem chráněných zájmů daňových subjektů
a ostatních osob zúčastněných na daňovém řízení. V projednávané
věci použité kritérium by se tedy ocitlo v rozporu s výše
uvedenými základními zásadami daňového řízení, a tudíž i v rozporu
se zákonem, jestliže by zasáhlo buď práva a právem chráněné zájmy
stěžovatele jako daňového subjektu nebo na druhé straně zájmy
státu, a to způsobem, který by již bylo možno považovat za
manifestní. Konstatované základní zásady daňového řízení tedy
naznačují, že daňová politika státu má sice odpovídat jeho zájmům
a že jejím cílem je správné stanovení a vybrání daně (§2 odst.
2 citovaného zákona), že však rozhodně nemůže mít jednostranný
charakter. Uvažováno z tohoto pohledu, není o vhodnosti použitého
kritéria v projednávané věci, a to s přihlédnutím k obsáhlým,
nicméně nedostatečně zkoumaným argumentům stěžovatele, jasno,
a proto není jasno ani v základní otázce, zda správní uvážení
vybočilo z mezí a hledisek stanovených zákonem (§245 odst.
2 o. s. ř.). Již ve světle tohoto jediného momentu se tedy, podle
názoru Ústavního soudu, ukazuje, že k rozhodnutí bez nařízení
jednání nebyly v projednávané věci splněny podmínky uvedené
v ustanovení §250f o. s. ř.
Ústavní soud proto z uvedených důvodů, aniž by již považoval
za nezbytné se zabývat dalšími aspekty případu, ústavní stížnosti
pro porušení článku 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod, jakož i článku 36 odst. 1 a článku 38 odst.
2 Listiny, vyhověl [§82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu] a napadené rozhodnutí Městského soudu v Praze
podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 10. října 1996