ECLI:CZ:US:1996:4.US.176.96
sp. zn. IV. ÚS 176/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti J.F., bytem D., zastoupeného JUDr. F. P., advokátem se sídlem v P. , proti rozsudku Městského soudu v P. ze dne 26. 4. 1996, sp. zn. 38 Ca 114/95, za účasti Městského soudu v P., jako účastníka řízení, a za účasti Ministerstva práce a sociálních věcí - Správy služeb zaměstnanosti, jako vedlejšího účastníka, takto:
Rozsudek Městského soudu v P. ze dne 26. 4. 1996, sp. zn. 38 Ca
114/95, a rozhodnutí Ministerstva práce a sociálních věcí ČR ze
dne 17. 2. 1995, zn. 44/601/4605/3.2.1995, s e z r u š u j í .
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti ze dne 28. 6. 1996 se
stěžovatel domáhá zrušení rozsudku Městského soudu v P. ze dne
26. 4. 1996, sp. zn. 38 Ca 114/95, kterým byla zamítnuta jeho
žaloba na zrušení rozhodnutí Ministerstva práce a sociálních věcí
ČR ze dne 17. 2. 1995, zn. 44/601/4605/3.2.1995. Tímto rozhodnutím
byla stěžovateli odmítnuta výplata hmotného zabezpečení před
nástupem do zaměstnání. Tento závěr odůvodnil správní orgán
a následně i soud tím, že stěžovatel sice formálně splňuje
podmínku pro přiznání hmotného zabezpečení, avšak poněvadž jeho
poslední zaměstnání bylo v cizině, bylo by možné hmotné
zabezpečení poskytnout pouze tehdy, pokud by byl účasten
sociálního zabezpečení v ČR. S tímto názorem stěžovatel
nesouhlasí, když podle jeho názoru pojem předchozí zaměstnání ve
smyslu §13 odst. 1 zákona č. 1/1991 Sb. nepochybně vyjadřuje, že
všechna zaměstnání předcházející žádosti o zprostředkování
zaměstnání se z hlediska naplnění doby tímto ustanovením
požadované sečítají, zatím co pojem "poslední" zaměstnání užitý
v §17 tohoto zákona znamená určení toho z předcházejících
zaměstnání, které se stává základem pro výpočet dávky. Podle
názoru stěžovatele soud vůbec nevysvětlil, proč nemůže obstát
tvrzení žaloby, že relevantním posledním zaměstnáním, ze kterého
je třeba výpočet provést, je to zaměstnání, ve kterém byl
stěžovatel naposledy účasten sociálního zabezpečení v ČR.
Stěžovatel chápe dobu, v níž své právo může uplatnit (§13 odst.
1 cit. zákona) jako jakousi " ochrannou lhůtu", ve které, podá-li
žádost musí mu být hmotné zabezpečení přiznáno. Postup správních
orgánů i soudu považuje za diskriminační, neboť ve svých
důsledcích omezuje právo občana svobodně si zvolit zaměstnání,
a to i v cizině. Dochází tak k porušení ústavního principu
rovnosti, neboť zde není žádný veřejný zájem na tom, aby občan,
který místo toho, aby zůstal nezaměstnaným si najde zaměstnání
v cizině byl v důsledku toho v podstatně nepříznivějším postavení
nežli ten, kdo zůstane doma.
Ze všech výše uvedených důvodů je stěžovatel toho názoru, že
městský soud tím, že se ztotožnil s diskriminačním výkladem
správního orgánu, porušil čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i ústavní
princip rovnosti v právech zakotvený v čl. 1 Listiny. V tomto
směru se dovolává stěžovatel též nálezu Ústavního soudu, sp. zn.
II. ÚS 135/93, který byl publikován pod č. 43, svazek 2, Sbírky
nálezů a usnesení Ústavního soudu.
Ve vyjádření Městského soudu v P., které si Ústavní soud
vyžádal k podané ústavní stížnosti, se uvádí zejména, že soud na
daný případ řádně aplikoval příslušná ustanovení zákona
o zaměstnanosti a své rozhodnutí řádně odůvodnil, včetně toho,
z jakých důvodů neshledal porušení ústavního principu rovnosti
občanů ani omezení práva občana zvolit si zaměstnání v cizině.
Bylo zcela na vůli stěžovatele, aby si po dobu zaměstnání v cizině
zajistil účast na sociálním zabezpečení v České republice, neboť
takový postup právní úprava umožňuje. Pokud tak neučinil, nemohlo
mu být zabezpečení přiznáno, neboť nebyl dán základ, ze kterého by
mohlo být vypočteno. Ve vyjádření se dále uvádí, že šlo jen
o posouzení právní otázky a proto nebylo nutné nařizovat jednání.
Ve vyjádření Ministerstva práce a sociálních věcí - Správy
služeb zaměstnanosti se uvádí, že v §17 odst. 5 zákona č. 1/1991
Sb., o zaměstnanosti, ve znění účinném do 31. 12. 1995, je upraven
postup ke stanovení výše hmotného zabezpečení v případě, že
poslední zaměstnání uchazeče je vykonáváno v cizině. Podmínkou je
souběžná účast na důchodovém zabezpečení v ČR a základem výpočtu
je +průměrný vyměřovací základ za posledních 12 kalendářních měsíců
pro účely sociálního zabezpečení. Vzhledem k tomu, že stěžovatel
nebyl po dobu výkonu zaměstnání v cizině účasten na důchodovém
zabezpečení v ČR, nebylo mu možno přiznat hmotné zabezpečení pro
absenci základu k jeho výpočtu, přesto, že splnil podmínku celkové
doby předchozího zaměstnání. Posledním zaměstnáním nemůže být
jiné, nežli to, které bezprostředně časově předchází podání
žádosti o zprostředkování zaměstnání. Zákonná úprava je odvozena
z principu pojištění a plateb, které občan uhradil s cílem
zabezpečit se při řešení určité sociální události - v tomto
případě nezaměstnanosti. Z těchto důvodů vedlejší účastník
nepovažuje tvrzení o nerovnosti za oprávněné.
Ústavní soud si kromě výše uvedených vyjádření účastníka
řízení a vedlejšího účastníka vyžádal též spis Městského soudu
v P., vedený pod sp. zn. 38 Ca 114/95, a seznámil se podrobně
s jeho obsahem.
Po posouzení všech výše uvedených skutečností a vyjádření
dospěl Ústavní soud k názoru, že návrh je důvodný. Východiskem pro
řešení věci je především smysl a účel zákona č. 1/1991 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění platném do 31. 12. 1995 (dále jen
"zákon"), přičemž ne vždy musí nutně být tento smysl a účel
výslovně vyjádřen přímo v zákonném textu. Podle §1 odst. 1 tohoto
zákona se právem na zaměstnání rozumí též právo na hmotné
zabezpečení před nástupem do zaměstnání a při ztrátě zaměstnání.
Přitom odst. 3 tohoto paragrafu výslovně stanoví, že občan má
právo svobodně si zvolit své zaměstnání na území ČR nebo
v zahraničí. Obecné podmínky pro nárok na hmotné zabezpečení jsou
pak stanoveny v §12 odst. 1 zákona, který stanoví, že uchazeči
o zaměstnání, kterému do sedmi dnů od podání žádosti není
zprostředkováno vhodné zaměstnání nebo zabezpečena možnost
rekvalifikace, se poskytne hmotné zabezpečení. Bližší podmínky pak
stanoví §13 odst. 1, který nárok na hmotné zabezpečení podmiňuje
tím, že uchazeč splňuje podmínku celkové doby předchozího
zaměstnání v délce alespoň 12 měsíců v posledních třech letech
před podáním žádosti o zprostředkování zaměstnání. Tuto podmínku
stěžovatel splňoval. Okolnosti vylučující nárok jsou pak stanoveny
v §14 odst. 1 zákona, přičemž výpočet zde uvedený je nesporně
výpočtem taxativním. Žádný z těchto důvodů u stěžovatele dán
nebyl. Jednoznačně lze tedy dovodit, že stěžovatel měl právo na
hmotné zabezpečení podle cit. zákona.
Obě napadená rozhodnutí jsou postavena na konstrukci, že
stěžovateli sice nárok zřejmě vznikl, musel by však být přiznán
v nulové výši, neboť jej není z čeho vyčíslit. Tento názor
odvozují z §17 odst. 5 zákona, v tehdy platném znění, podle
kterého u uchazeče o zaměstnání, který své poslední zaměstnání
vykonával v cizině a byl v této době účasten důchodového
zabezpečení v České republice, se při stanovení výše hmotného
zabezpečení vychází z průměrného vyměřovacího základu pro účely
sociálního zabezpečení za posledních 12 měsíců. Toto ustanovení
chápou obě rozhodnutí tak, že pokud stěžovatel vykonával své
poslední zaměstnání v cizině, avšak nebyl účasten sociálního
zabezpečení v ČR, zabezpečení mu nenáleží. Tento názor Ústavní
soud nesdílí. Pokud by totiž zákonodárce zamýšlel v takových
případech vyloučit uchazeče o zaměstnání z hmotného zabezpečení,
pak by to nepochybně učinil výslovně v ustanovení §14, kam by
takový vylučovací důvod systémově náležel. Všechna ustanovení §17 zákona jsou pouze ustanoveními o výpočtu dávek. Tato ustanovení
jsou řazena obvyklou legislativní technikou, tedy od způsobu
výpočtu v případech obvyklých, k výpočtům v případech zvláštních.
Pro občany, kteří splňovali obě kumulativní podmínky, tj.
pracovali v cizině a byli v té době účastni důchodového
zabezpečení v ČR, stanovil zákon v §17 odst. 5 jiný základ pro
výpočet nároku, pokud takový stav trval nejméně 12 měsíců.
Jestliže takový stav trval po dobu kratší, pak se podle dříve
platného ustanovení §17 odst. 6 použil tzv. fiktivní výdělek.
Ústavní soud za tohoto legislativního stavu považuje interpretaci,
která vylučuje z nároku na hmotné zabezpečení právě jen občany,
kteří pracovali v cizině, avšak nebyli účastni důchodového
zabezpečení v ČR, za diskriminující.
Z hlediska principu rovnosti, jehož jádro v dané věci spočívá
v akceptovatelnosti odlišného zacházení s těmi, kdo jinak splňují
základní podmínku pro vznik nároku, je zřejmě jedině přijatelný
takový výklad, že pro osoby, které pod režim speciálního
ustanovení §17 odst. 5 nespadají, se použije režim obecný. Pro
takový výklad svědčí i celý smysl zákona, zejména pak již zmíněné
ustanovení §13 odst. 1, které by jinak ztrácelo v některých
případech jakýkoli význam. Jinak řečeno - jestliže občan splňuje
obecné podmínky stanovené zákonem pro hmotné zabezpečení, musí mu
být toto zabezpečení poskytnuto, ať již je výše tohoto zabezpečení
stanovena podle ustanovení zvláštních či podle ustanovení
obecných. Z těchto důvodů považuje Ústavní soud interpretaci
použitou v napadených rozhodnutích za rozpornou s principem
rovnosti v právech, který vyplývá z čl. 1 Listiny základních práv
a svobod, a proto obě rozhodnutí zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 10. října 1996