infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-135-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 07.10.1996, sp. zn. IV. ÚS 186/96 [ nález / ČERMÁK / výz-2 ], paralelní citace: N 94/6 SbNU 187 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:4.US.186.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Ke správnímu rozhodnutí v podobě výzvy konstatující povinnost zaplatit splatný daňový nedoplatek

Právní věta Z ustanovení §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, lze dovodit, že sám pojem "splatný daňový nedoplatek" předpokládá, že správce daně daňovému subjektu daň již vyměřil a předepsal. Napadená výzva finančního úřadu a na ni navazující rozhodnutí finančního ředitelství však deklarují daňovou povinnost, která rozhodnutím správního orgánu nebyla dosud založena. Takové rozhodnutí deklaratorní povahy má nepochybně všechny atributy rozhodnutí správního orgánu, a nelze je proto považovat za rozhodnutí pouhé procesní povahy odůvodňující zastavení řízení podle ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř.

ECLI:CZ:US:1996:4.US.186.96
sp. zn. IV. ÚS 186/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 7. října 1996 v senátě ve věci ústavní stížnosti J. K. proti usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 28. 3. 1996, čj. 30 Ca 26/96-18, a rozhodnutí Finančního ředitelství v Hradci Králové ze dne 29. 11. 1995, čj. FŘ/2260/95, takto: Usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 28. 3. 1996, čj. 30 Ca 26/96-18, se zrušuje. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedenému usnesení Krajského soudu v Hradci Králové, jakož i výzvě k zaplacení daňového nedoplatku, vydané Finančním úřadem v Jaroměři dne 17. 7. 1995 pod čj. 2446/95/S/1673/HB, ve spojení s výše uvedeným rozhodnutím Finančního ředitelství v Hradci Králové, stěžovatel v podstatě uvádí, že kontrola provedená Finančním úřadem v Jaroměři byla završena výzvou k úhradě daňového nedoplatku, nikoli rozhodnutím, ukládajícím mu daňovou povinnost. V tom tkví důvod, proč se stěžovatel snažil obsah předmětné výzvy zvrátit ve svůj prospěch, to se mu však nepodařilo nejen v řízení u Finančního ředitelství v Hradci Králové, ale ani v řízení před krajským soudem, jenž svým rozhodnutím o zastavení řízení odepřel stěžovateli právo na soudní ochranu podle článku 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Z uvedených důvodů stěžovatel proto navrhuje zrušení napadených rozhodnutí. Krajský soud v Hradci Králové ve vyjádření předsedy senátu JUDr. K. K. ze dne 23. 9. 1996 poukázal na důvody uvedené v napadeném usnesení, k nimž dodal, že jeho závěry o tom, že výzvou podle §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, se neukládá daňová povinnost, ale pouze určuje náhradní lhůta k plnění daňové povinnosti již stanovené, potvrzuje i znění §73 odst. 2 citovaného zákona, podle kterého může být přikročeno k vymáhání daňového nedoplatku i bez předchozí výzvy podle §73 odst. 1. Krajský soud nezkoumal, zda rozhodnutí ukládající daňovou povinnost již bylo vydáno, či nikoliv, neboť toto zjištění pokládal pro posouzení přezkoumávaného rozhodnutí správního orgánu za nepodstatné. Svým rozhodnutím krajský soud tedy neporušil článek 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Vedlejší účastník Finanční ředitelství v Hradci Králové poukázal ve vyjádření své ředitelky JUDr. E. H. ze dne 2. 9. 1996 na článek III bod 9 zákona č. 259/1994 Sb., novelizující zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Podle tohoto novelizujícího ustanovení v případech, kdy nebyly splněny podmínky pro osvobození odložené daně podle §28 odst. 7 zákona č. 389/1990 Sb., je poplatník povinen odloženou daň doplatit nejpozději ve lhůtě pro podání přiznání za zdaňovací období, ve kterém došlo k nesplnění podmínek pro uplatnění odkladu, nebylo-li rozhodnutím správce daně stanoveno jinak. Tak se v projednávané věci nestalo, a proto poplatník měl již ze zákona povinnost odloženou daň pro nesplnění podmínek osvobození doplatit k termínu 31. 3. 1995. Z toho plyne i oprávněnost výzvy k zaplacení daňového nedoplatku v náhradní lhůtě podle §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, bez jakéhokoli dalšího rozhodnutí. Ústavní soud, jak již vyslovil v řadě svých nálezů, není soudem nadřízeným soudům obecným, není vrcholem jejich soustavy, a již proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny. V tomto směru Ústavní soud zjistil z obsahu spisu Finančního ředitelství v Hradci Králové, sp. zn. FŘ/2260/95, jakož i spisu 30 Ca 26/96 Krajského soudu v Hradci Králové, že Finanční úřad v Jaroměři vyzval stěžovatele dne 17. 7. 1995 pod čj. 2446/95/S/1673/HB podle ustanovení §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, k zaplacení daňového nedoplatku za období 1990 - 1992 ve výši Kč 736 075,--. Finanční ředitelství v Hradci Králové přezkoumalo na základě stěžovatelem podaného odvolání podle ustanovení §50 odst. 3 citovaného zákona napadenou výzvu a rozhodlo tak, že odvolání stěžovatele zamítlo. V závěru obsáhlého odůvodnění svého rozhodnutí Finanční ředitelství v Hradci Králové konstatuje, že k výzvě k zaplacení daňového nedoplatku v náhradní lhůtě došlo oprávněně a že neexistují zákonné důvody pro její zrušení, například z toho důvodu, že daňový nedoplatek byl zaplacen nebo prominut, nebo že právo vymáhat daň zaniklo. Krajský soud v Hradci Králové, jenž rozhodoval o žalobě proti uvedenému rozhodnutí Finančního ředitelství v Hradci Králové, napadeným usnesením řízení zastavil. Jak uvádí krajský soud v důvodech svého rozhodnutí, pod pojmem "rozhodnutí správního orgánu" v řízení podle hlavy páté části druhé o. s. ř. je nutno chápat pravomocný a zpravidla i vykonatelný výsledek správního řízení o určité záležitosti, zasahující konečným způsobem do práv a povinností právnických nebo fyzických osob. Podstatné pak je, aby správní orgán takovýmto aktem autoritativním, a právní moc předpokládajícím, způsobem zasáhl do právní sféry stěžovatele. V daném případě tato podmínka není splněna, neboť výzva podle §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neukládá stěžovateli žádnou povinnost, není ve smyslu ustanovení §73 odst. 4 citovaného zákona exekučním titulem, ale svou povahou pouhou upomínkou k zaplacení daňového nedoplatku. Nelze proto mít za to, že by na jejím základě vzniklo právo nebo povinnost podrobit se daňové exekuci dříve, než stěžovatelova daňová povinnost bude stanovena ve smyslu ustanovení §32 odst. 8 citovaného zákona. Jde tedy o rozhodnutí procesní povahy, uvozující řízení exekuční, tedy rozhodnutí, kterým se neukládá daňová povinnost, ale pouze určuje náhradní termín, v němž povinný má splnit již stanovenou daňovou povinnost. Takové rozhodnutí však ve smyslu ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř. nepodléhá přezkumné činnosti soudu, a proto řízení muselo být podle ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř. zastaveno. Z ustanovení §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, lze dovodit, že sám pojem "splatný daňový nedoplatek" předpokládá, že správce daně daňovému subjektu daň již vyměřil a předepsal. O stanoveném základu daně a vyměřené dani vyrozumí správce daně daňový subjekt platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem, nestanoví-li tento nebo zvláštní zákon jinak, a takto vyměřenou daň současně předepíše (§46 odst. 1, odst. 4 citovaného zákona). Podle ustanovení §32 odst. 1 citovaného zákona lze v daňovém řízení ukládat povinnosti nebo přiznávat práva jen rozhodnutím. V projednávané věci však nejde o případ, kdy by tento nebo zvláštní zákon stanovil jinak (odst. 4 citovaného zákona), ani o případ uvedený v odst. 5 citovaného zákona, kdy správce daně nemusí sdělovat daňovému subjektu výsledek vyměření, protože vyměřená daň se od daně uvedené v daňovém přiznání nebo hlášení neodchyluje. Z obsahu spisu Finančního ředitelství v Hradci Králové, sp. zn. FŘ/2260/95, a v něm založených přiznání stěžovatele k daním z příjmů obyvatelstva za léta 1990 až 1992 je totiž patrno, že stěžovatelovy údaje se liší od zjištění Finančního úřadu v Jaroměři nejen pokud jde o sám odklad placení daně, ale také pokud jde o celkovou výši daně. Napadená výzva Finančního úřadu v Jaroměři a na ni navazující rozhodnutí Finančního ředitelství v Hradci Králové deklarují tedy daňovou povinnost, která však rozhodnutím správního orgánu nebyla doposud založena. Takové rozhodnutí deklaratorní povahy má nepochybně všechny atributy rozhodnutí správního orgánu a nelze je podle názoru Ústavního soudu považovat za rozhodnutí pouhé procesní povahy, jakým je kupříkladu zamítnutí odvolání pro jeho opožděnost, rozhodnutí o přerušení řízení (§29 správního řádu) apod. Jde totiž o rozhodnutí, které konstatuje existenci splatného daňového nedoplatku, a tím i již existující daňovou povinnost stěžovatele, a to jako první úkon daňové exekuce. Postupem krajského soudu bylo tedy porušeno stěžovatelovo ústavně zaručené právo na soudní ochranu zakotvené v článku 36 odst. 1 Listiny, a proto Ústavní soud ústavní stížnosti podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyhověl a podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona napadené usnesení zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 7. října 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:4.US.186.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 186/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 94/6 SbNU 187
Populární název Ke správnímu rozhodnutí v podobě výzvy konstatující povinnost zaplatit splatný daňový nedoplatek
Datum rozhodnutí 7. 10. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 9. 7. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §32 odst.1, §73 odst.1, §73 odst.2
  • 586/1992 Sb.
  • 99/1963 Sb., §250d odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík daň/nedoplatek
řízení/zastavení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-186-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28988
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30