ECLI:CZ:US:1996:4.US.194.95
sp. zn. IV. ÚS 194/95
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl o ústavní stížnosti stěžovatele J. H., proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 8 Co 265/95, ze dne 5.4.1995, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích, jako účastníka řízení, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností se stěžovatel domáhá zrušení
rozsudků Okresního soudu v Jindřichově Hradci, sp. zn. 6
C 322/92, ze dne 12.9.1994, a Krajského soudu v Českých
Budějovicích, sp. zn. 8 Co 265/95, ze dne 5.4.1995, s tvrzením, že
jimi došlo k porušení jeho vlastnického práva, zaručovaného
Listinou základních práv a svobod. Rozsudkem Okresního soudu
v Jindřichově Hradci, sp. zn. 6 C 322/92, ze dne 12.9.1994, byl
zamítnut návrh stěžovatele, směřující proti odpůrcům MUDr.
J. J. a H. J., aby těmto byla stanovena povinnost - jako osobám
povinným ve smyslu ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, v platném znění - uzavřít se
stěžovatelem dohodu o vydání parcely č. 1088/163, zast. plocha
o výměře 258 m2 s domem č.p. 398, parcely č. 1088/83, zahrada
o výměře 295 m2, parcely č. 1088/302, zast. plocha o výměře 37 m2
s garáží v k.ú. České Velenice na LV č. 93. Při svém rozhodování
vycházel uvedený soud ze zjištění, že předmětné nemovitosti přešly
v tzv. rozhodném období na stát na základě trestního rozsudku
Okresního soudu v Jindřichově Hradci, sp. zn. 1 T 36/83, ze dne
28.1.1983, jímž byl stěžovatel odsouzen pro trestný čin opuštění
republiky podle §109 odst. 2 trestního zákona, mimo jiné
i k trestu propadnutí majetku, dále ze zjištění, že stěžovatel byl
zcela rehabilitován dle zákona č. 119/1990 Sb., považoval tedy
stěžovatele za oprávněnou osobu podle zákona č. 87/1991 Sb.,
vycházel však ze závěru, že v řízení nebylo prokázáno, že by
manželé J., kteří předmětné nemovitosti získali od státu
- Městského národního výboru v Českých Velenicích, kupní smlouvou
ze dne 11.11.1983, za cenu 166.076,25 Kčs, by je získali na
základě protiprávního zvýhodnění, anebo v rozporu s tehdy platnými
předpisy, jak to vyžaduje ustanovení §4 odst. 2 zákona č.
87/1991 Sb. V tomto směru vycházel soud I. stupně ze znaleckého
posudku, z něhož zjistil, že kupní cena byla v době prodeje
stanovena v souladu s tehdy platnými předpisy a při prodeji
nedošlo, podle něj, ani k porušení vyhlášky o správě národního
majetku, když bylo svědecky prokázáno, že mezi občany obce se
všeobecně o prodeji nemovitostí vědělo.
Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel odvolání, v němž
opětovně poukazoval na skutečnost, že při prodeji nemovitostí
odpůrcům došlo k porušení tehdy platných předpisů, zejména
vyhlášky o správě národního majetku a směrnice pro prodej
rodinných domků z národního majetku, když prodej nemovitostí nebyl
v místě řádně vyhlášen a navíc neexistovala potřeba stabilizace
lékaře, neboť odpůrce již v obci bydlel ve státním bytě. Kromě
toho poukazoval také na to, že právní úprava obsažená v §4 odst.
2 zákona č. 87/1991 Sb. je do určité míry v rozporu s Listinou
základních práv a svobod, neboť stěžovateli, který byl soudně
rehabilitován, brání v obnovení jeho vlastnického práva
k nemovitostem.
O tomto odvolání stěžovatele pak rozhodoval Krajský soud
v Českých Budějovicích, který svým rozsudkem, sp. zn. 8 Co
265/95, ze dne 5. 4. 1995, rozsudek soudu I. stupně potvrdil.
Také, podle krajského soudu, v řízení nebylo prokázáno, že by
veřejnost nebyla vhodným způsobem o prodeji předmětných
nemovitostí informována, což byla jedna ze základních námitek ze
strany stěžovatele. Objektivnost zjištění opaku potvrzuje, podle
něj, zejména skutečnost, že o koupi nemovitostí projevilo zájem
více občanů. V odůvodnění rozsudku odvolacího soudu se pak dále
uvádí, že směrnice pro prodej rodinných domků z národního majetku
č. 10 z roku 1964 navíc ani nevyžadovala striktní postup při
prodeji ve smyslu stěžovatelem uváděné povinnosti oznámit prodej
na obecní vývěsce, tato ve svém článku 2 odst. 2 uvádí pouze, že
neprojeví-li o koupi rodinného domku jeho dosavadní uživatel zájem
v přiměřené lhůtě mu určené, upozorní státní organizace vhodným
způsobem veřejnost na možnost koupit rodinný domek. Bylo tedy na
příslušném orgánu, jaký vhodný způsob k oznámení zvolí, přitom
z provedených zjištění je zřejmé, že veřejnost, která také o koupi
zájem projevila, byla s prodejem seznámena. Neprokázanou pak,
podle krajského soudu, zůstala i další námitka stěžovatele
o protiprávním zvýhodnění kupců, když tito byli vybráni mezi více
uchazeči pro potřebu stabilizace lékaře v obci. Podle krajského
soudu nelze považovat za protiprávní zvýhodnění správní úvahu
příslušného výběr konajícího orgánu, který sám zvolil kritéria
svého výběru, která také, podle svého subjektivního cítění,
naplnil.
Proti těmto rozhodnutím podal stěžovatel včas ústavní
stížnost, v níž především poukazuje na to, že obecné soudy se
neztotožnily s jeho námitkou, že prodej nemovitosti nebyl učiněn
v souladu s vyhláškou o správě národního majetku, když prodej
nebyl publikován na veřejné vývěsce. V tomto směru soud, podle
něj, dospěl k poněkud kurióznímu závěru, když v odůvodnění
rozsudku uvedl, "nebylo prokázáno, že by nebylo veřejně oznámeno
ve vývěsce národního výboru, že nemovitosti se prodávají a nebyl
prokázán ani opak", a proto soud vycházel ze zjištění, že se mezi
občany o prodeji nemovitosti všeobecně vědělo. Uvedený závěr je
podle stěžovatele absurdní. V této souvislosti poukazuje na
ustanovení §120 o.s.ř., podle něhož je povinností soudu zjistit
skutečný stav věci a jestliže toto zjištění důkazy neumožňují, pak
to soud musí ve svém odůvodnění konstatovat. Tomuto zjištění,
anebo naopak nemožnosti takovéhoto zjištění, musí odpovídat
i právní závěr soudu. Namítá dále, že obdobným způsobem postupoval
soud v případě důkazu o stabilizaci odpůrce, když jeho závěr
o tom, že MUDr. J. byl stabilizován tím, že se přestěhoval do
Českých Velenic a v souvislosti s tím koupil předmětný rodinný
domek, byl zcela v rozporu s tím, že tento již předtím dva roky ve
Velenicích bydlel. Stěžovatel pak dovozuje, že rozsudek
s takovýmto odůvodněním odporuje základním ustanovením občanského
soudního řádu, zejména ustanovení §132 o.s.ř. Poukazuje dále na
to, že krajský soud, jako soud odvolací, nebyl schopen zrušit
rozsudek soudu I. stupně pro uvedené absurdní právní závěry, které
soud z důkazního řízení vyvodil, v každém případě však nezhojil
porušení základního lidského a občanského práva - práva
vlastnického (zaručovaného Listinou základních práv a svobod),
jehož se svým rozsudkem dopustil soud I. stupně. Ve vztahu
k porušení uvedeného práva pak v odůvodnění ústavní stížnosti
poukazuje dále na to, že trestem propadnutí majetku, který byl
vynesen jako součást rozsudku, odsuzujícího jej pro opuštění
republiky, byl výkon jeho vlastnického práva k předmětným
nemovitostem pouze ztížen, nikoliv však zrušen. Takto to také
správně dovozuje zákon o soudních rehabilitacích č. 119/1990 Sb.,
který konstatuje, že zrušením původních odsuzujících rozsudků se
obnovuje tehdejší právní stav, a to ex tunc, včetně obnovení
vlastnického práva. Protože se tak děje za právní fikce, jako
kdyby odsuzujícího rozsudku vůbec nebylo,dovozuje stěžovatel, že
nikdy nepřestal být vlastníkem předmětných nemovitostí. Na tom
pak, podle jeho názoru, nemění nic jakékoliv výkony odsuzujícího
nezákonného rozsudku, včetně rozhodnutí finančních odborů MNV či
ONV a zápisy do evidence nemovitostí. Zákon č. 119/1990 Sb. tak
precizně formuluje nápravu základního občanského a lidského práva
- práva vlastnického - a oba napadené rozsudky obecných soudů jsou
s tímto zákonem zcela v rozporu. Navrhl proto, aby oba rozsudky,
jakožto rozsudky odporující základním lidským a občanským právům,
byly zrušeny.
Krajský soud v Českých Budějovicích, jako účastník řízení, ve
vyjádření k obsahu ústavní stížnosti v podstatě odkázal na
odůvodnění svého rozhodnutí.
H. J. a MUDr. J. J. se v tomto řízení svého postavení
vedlejšího účastníka podle §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
vzdali.
Jak plyne z obsahu spisu Okresního soudu v Jindřichově Hradci,
sp. zn. 6 C 322/92, obecné soudy, které stěžovatele považovaly za
oprávněnou osobu ve smyslu §3 odst. l zákona č. 87/1991 Sb., se
v řízení zabývaly především okolnostmi, které měly, podle tvrzení
stěžovatele, na straně manželů J. založit znaky povinné osoby
podle §4 odst. 2 citovaného zákona, v platném znění, a to se
závěrem, že tyto podmínky splněny nebyly.
Především je třeba uvést, že Ústavní soud, jak již vyslovil
v mnoha svých dřívějších nálezech, není soudem nadřízeným soudům
obecným a za předpokladu, že tyto při své činnosti postupují
v souladu s principy stanovenými v hlavě páté Listiny základních
práv a svobod, není oprávněn do jejich rozhodovací činnosti
zasahovat. Zaměřil se proto Ústavní soud v dané věci především na
posouzení otázky, zda v řízení před obecnými soudy byly dodrženy
principy spravedlivého procesu, zakotvené v hlavě páté Listiny
základních práv a svobod. V tomto směru však nezjistil nic, co by
nasvědčovalo tomu, že by v průběhu řízení došlo k porušení práv
v uvedené hlavě zakotvených. Provádění dokazování probíhalo před
obecnými soudy způsobem zákonem předpokládaným a pokud jde
o samotné hodnocení důkazů, pak ani jejich zhodnocení nevybočilo,
podle přesvědčení Ústavního soudu, z rámce §132 o.s.ř.
Vzhledem k interní povaze směrnice tehdejšího MF č. 10 ze dne
2.4.1964, čj. 314/17.756/64, o prodeji rodinných domků z národního
majetku občanům, je Ústavní soud - stejně jako soudy obecné
- tohoto názoru, že způsob realizace čl. 2 odst. 2 citované
směrnice ukládající státním organizacím, spravujícím majetek
zamýšlený k prodeji občanům, vhodným způsobem upozornit veřejnost
na možnost koupit rodinný domek, závisel případ od případu na
konkrétních okolnostech. Za situace, kdy se sice nedochovaly
písemnosti (např. veřejné oznámení) výslovně týkající se "vhodného
způsobu upozornění" na možnost koupě rodinného domu, ale jsou
k dispozici dobové listiny o přihlášení se i jiných zájemců, než
MUDr. J. J. a H. J., je možno přisvědčit právnímu závěru soudu, že
v tomto směru nedošlo k přípravě zamýšleného prodeje způsobem,
který by na straně MUDr. J. J. a H. J. zakládal znak
protiprávnosti. Obecné soudy při zhodnocení výsledků dokazování
vycházely z provedených důkazů - také výpovědi svědků -, z jejichž
výslechů vyplynulo, že o koupi domu projevilo zájem více uchazečů,
o jejichž žádostech bylo také národním výborem následně
rozhodováno. Na tomto podkladě pak dospěly k závěru, že ze strany
tehdejšího bývalého MNV byly zjevně učiněny kroky k upozornění
veřejnosti na možnost koupit rodinný domek. Určitá neobratnost ve
vyjádření tohoto závěru v odůvodnění rozhodnutí, zejména ze strany
soudu prvého stupně, sama o sobě není protiústavní, svojí povahou
a intenzitou nepředstavuje ve vztahu ke stěžovateli porušení jeho
práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod. Tentýž závěr lze učinit ohledně druhé
části interního pravidla chování, podle něhož se dle čl. 2 odst.
2 citovaných směrnic rodinný domek prodá tomu občanovi, aby byl
prodejem uspokojen i společenský zájem za daných okolností
nejdůležitější ( v daném případě stabilizace lékaře zajištěním
jeho bydlení v rodinném domku, s povinností uvolnit dosud užívaný
byt, přičemž v této souvislosti je třeba uvést, že dříve koupenou
nemovitost MUDr. J.J. pro její havarijní stav prodal 12.9.1983).
Pokud jde o tu část odůvodnění ústavní stížnosti, v jejímž
závěru stěžovatel dovozuje, že obě rozhodnutí obecných soudů jsou
v rozporu se zákonem č. 119/1990 Sb., k tomu považuje Ústavní soud
za nutné uvést následující. Zákon č. 119/1990 Sb. sice ve svém
ustanovení §2 stanoví, že pravomocná odsuzující soudní
rozhodnutí, vyhlášená v době od 25.2.1948 do 1.1.1990, týkající se
skutků spáchaných po 5.5.1945, podle zákonů a jejich ustanovení
tam vyjmenovaných, jakož i všechna další rozhodnutí v trestní věci
na ně obsahově navazující, se zrušují k datu, kdy byla vydána,
zároveň však již sám tento zákon ve svém ustanovení §23 odst. 2
stanoví, že podmínky uplatňování nároků vyplývajících ze zrušených
výroků o trestu propadnutí majetku nebo zabrání věci, jakož
i způsoby náhrady a rozsah těchto nároků, upraví zvláštní zákon.
Tímto zvláštním zákonem je zákon č. 87/1991 Sb., na který se
ostatně také stěžovatel při podání žaloby u obecného soudu
odvolával, a jehož režim při rozhodování věci obecné soudy správně
aplikovaly. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že vázanost
uplatnění shora uvedených nároků na aplikaci zákona č. 87/1991 Sb.
zdaleka není odůvodněna pouze zájmy fyzických osob, které při
nabývání majetku od státu nebyly protiprávně zvýhodněny, ale
především zájmem osob oprávněných, jež by v důsledku neexistence
této vázanosti na zákon č. 87/1991 Sb. mohly být vystaveny
nežádoucím právním důsledkům (například účinkům vydržení). Pokud
jde o námitky stěžovatele v jejich souhrnu, je třeba poukázat na
to, že ústavní stížnost směřuje proti rozsudkům obecných soudů,
které aplikovaly zákon č. 87/1991 Sb., jehož režim sám stěžovatel
akceptoval tím, že se v návrhu na zahájení řízení podaném
u obecného soudu na uvedený zákon odvolával.
Z uvedených důvodů proto Ústavní soud dospěl k závěru, že
napadenými rozhodnutími obecných soudů nebyla porušena ústavně
zaručená práva stěžovatele, a proto jeho ústavní stížnost zamítl
(§82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 15. února 1996