ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.33.95
sp. zn. Pl. ÚS 33/95
Nález
Plénum Ústavního soudu České republiky rozhodlo dne 17. září 1996 o návrhu přednostky Okresního úřadu Znojmo JUDr. M. Ř. na zrušení obecně závazné vyhlášky města Znojma č. 35/1995, o jazykovém provedení firemních označení a nápisů na území města Znojma, ze dne 7. 2. 1995, a to se souhlasem účastníků řízení bez ústního projednání věci, takto:
Vyhláška města Znojma č. 35/1995, o jazykovém provedení písemných
označení a nápisů na území města Znojma, přijatá Městským
zastupitelstvem ve Znojmě s účinností ode dne 23. 2. 1995, se
zrušuje dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
I.
Dne 25. 10. 1995 obdržel Ústavní soud České republiky návrh
přednostky Okresního úřadu Znojmo JUDr. M. Ř. na zrušení obecně
závazné vyhlášky města Znojma č. 35/1995, o jazykovém provedení
označení firemních nápisů na území města Znojma.
Vyhláška, přijatá Městským zastupitelstvem ve Znojmě dne 7.
2. 1995, byla vyvěšena ode dne 8. 2. 1995 do 23. 2. 1995,
účinnosti nabyla dne 23. 2. 1995. V textu vyhlášky je uvedeno:
"V y h l á š k a
č. 35/95
O jazykovém provedení firemních označení a nápisů
na území města Znojma
Městské zastupitelstvo Znojmo podle §§16 a 36 odst. 1 písm.
g) zákona č. 367/1990 Sb. ve znění zákona č. 410/1992 Sb.
o obcích, schválilo na svém zasedání dne 7. února 1995 tuto
vyhlášku :
§1
Veškeré firemní označení a nápisy na území města musí být
v českém jazyce a označeny českým názvem. Pokud bude označení
firmy nebo nápis cizojazyčný, musí být umístěn až za (pod) nápisem
(označením) českým a to v nejvýše poloviční velikosti a méně
výrazně barevně než název (označení) český.
§2
Grafická úprava nápisů a firemních označení musí odpovídat
charakteru objektu a prostředí, kde je umístěna.
§3
Znění cizojazyčného textu musí být navrženo a zkontrolováno
úředním překladatelem z důvodu eliminace gramatických chyb.
§4
l) Nedodržení ustanovení této vyhlášky fyzickými osobami se
postihuje jako přestupek podle §46 a 48 zákona č. 200/1990 Sb.,
ve znění změn a doplňků (o přestupcích), nepůjde-li o čin přísněji
trestný. 2) Porušení této vyhlášky právnickými osobami lze
postihnout dle §50 zákona č. 367/1990 Sb., ve znění zákona č.
410/1992 Sb. (o obcích), uložením pokuty až do výše 100.000 Kč.
§5
Z á v ě r e č n á u s t a n o v e n í
1) Touto vyhláškou nejsou dotčeny závazné postupy plynoucí ze
zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ani zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
2) Jazykové provedení firemních označení a nápisů vzniklé
před účinností této vyhlášky jsou všechny dotčené subjekty povinny
uvést do souladu s ustanovením této vyhlášky na vlastní náklady do
30. 6. 1995.
3) Tato vyhláška nabývá účinnosti 15 dnem následujícím po dni
jejího vyhlášení."
Následuje podpis zástupce starosty O. M. a podpis starosty města
Ing. P. B.
Okresní úřad Znojmo podle ustanovení §62 odst. 1 zákona č.
367/1990 Sb., o obcích, v platném znění, pozastavil rozhodnutím ze
dne 25. 8. 1995 výkon výše uvedené vyhlášky pro rozpor s citovaným
zákonem. Městské zastupitelstvo Znojmo na svém zasedání dne 5. 9.
1995 projednalo pozastavení výkonu předmětné vyhlášky č. 35/1995
a přijalo usnesení, že na své vyhlášce o jazykovém provedení
firemních označení a nápisů trvá. Vzhledem k této skutečnosti
podala přednostka Okresního úřadu ve Znojmě, na základě ustanovení
§64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, návrh na
zrušení napadené vyhlášky.
V dopise starostovi města Znojma, jímž se pozastavuje výkon
předmětné vyhlášky, je pozastavení odůvodněno tím, že obecně
závaznou vyhlášku týkající se označování provozoven není obec
zmocněna vydat na základě přenesené působnosti, neboť žádný
z předpisů, který se touto problematikou zabývá, ji k tomu
nezmocňuje - jde o §7 odst. 3 obchodního zákoníku, č. 513/1990
Sb., §31 odst. 1 a 2 živnostenského zákona č. 455/1991 Sb. a §4
odst. 1 zákona, kterým se stanoví podmínky pro provádění
směnárenské činnosti, č. 20/1994 Sb. Avšak nelze tak učinit ani
v rámci samostatné působnosti. V tomto směru se odkazuje mylně na
nález Ústavního soudu č. 35/1994 Sb., dle něhož je obec údajně
oprávněna vydávat obecně závazné vyhlášky ve věcech, které jsou
v její samostatné působnosti, jejímž obsahem jsou právní
povinnosti pouze v případech uvedených v §14 odst. 1 zákona
o obcích. V tomto ustanovení není zakotveno oprávnění obcí ukládat
povinnosti ve věci označování provozoven. Z argumentace lze
dovodit, že jde patrně o "žďárský" nález sp. zn. Pl.ÚS 5/93.
Město Znojmo, zastoupené starostou města, ve svém vyjádření
k návrhu na zrušení vyhlášky uvedlo, že město Znojmo je
příhraničním městem s velkým množstvím rakouských turistů a z toho
důvodu se začaly množit případy, kdy provozovny služeb i výrobní
provozovny jsou označovány výhradně německými nápisy a čeští
občané tak nejsou dostatečně informováni o poskytovaných službách
a v podstatě tak diskriminováni. Vzhledem k tomu, že k tomuto
stavu ve městě byla vznesena řada připomínek ze strany občanů,
byla přijata předmětná vyhláška.
Městské zastupitelstvo pak nesouhlasí s důvody návrhu
přednostky Okresního úřadu ve Znojmě, podle kterých není pro
vydání takové vyhlášky zákonný podklad. Městské zastupitelstvo
nepovažuje ustanovení §14 odst. 1 zákona o obcích za taxativní
výčet samostatné působnosti obce. Kromě legislativního vyjádření
"deklaratorního" - zřejmě se tím míní: demonstrativního - výčtu
slovem "zejména" v ustanovení §14 odst. 1 citovaného zákona,
nevylučuje postup města Znojma (dle názoru městského
zastupitelstva) ani ustanovení §14 odst. 2 citovaného zákona.
Městu Znojmu není znám žádný jiný předpis, který by problematiku
upravovanou v napadené vyhlášce obsahoval. Podle názoru města
Znojma, vyjádřeného městským zastupitelstvem, tak nelze ustanovení
§14 odst. 1 citovaného zákona vykládat restriktivně, v zužujícím
významu, ale je třeba hledat cesty tvorby samostatného městského
práva, které právě ustanovení §14 odst. 1 a 2 a §16 zákona
o obcích umožňují a předpokládají.
II.
Podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České republiky
rozhoduje Ústavní soud o zrušení jiných právních předpisů nebo
jejich částí. Podle ustanovení čl. 79 odst. 3 orgány územní
samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní
předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. Na základě čl. 104
odst. 3 Ústavy mohou zastupitelstva v mezích své působnosti
vydávat obecně závazné vyhlášky.
Pokud jde o napadenou obecně závaznou vyhlášku města Znojma
č. 35/1995, o jazykovém provedení firemních označení a nápisů na
území města Znojma, Ústavní soud zjistil, že nevyhovuje výše
uvedeným ustanovením Ústavy ČR, neboť ani citovaný zákon o obcích
v platném znění, ani živnostenský zákon, obchodní zákoník či zákon
o podmínkách pro provádění směnárenské činnosti neobsahují
odpovídající zmocnění či oprávnění pro obce k vydání takovéto
vyhlášky, ať již v samostatné či přenesené působnosti.
Živnostenský zákon i obchodní zákoník ponechávají na úvaze
každého podnikatele, jaký okruh zákazníků a jakým způsobem chce
v rámci svých zákonných možností oslovit. Podnikatel je přitom
zejména povinen, činit právní úkony pod jedním obchodním jménem,
které je zapsáno v obchodním rejstříku. Jinak však jsou firemní
nápisy a označení součástí nabídky v tržní konkurenci, v níž
neplatí princip úředního jazyka. Jak známo, jsou firemní nápisy
i novinové inzeráty v cizích jazycích ve světě běžné a také
velikost písma těchto nápisů není regulována.
Z úvodního ustanovení vyhlášky, které obsahuje odkaz na
ustanovení §36 odst. 1 písm. f) [zřejmě omylem je uvedeno písm.
g)], dále z ustanovení §16 zákona o obcích a stejně tak
i z vyjádření městského zastupitelstva lze dovodit, že vyhláška
byla právoplatně přijata městským zastupitelstvem a že se jedná
o vyhlášku, která byla vědomě přijata pro oblast samostatné
působnosti. To potvrzuje i skutečnost, že vyhlášky v přenesené
působnosti může vydávat pouze městská rada a nikoliv městské
zastupitelstvo [§45 písm. l) zákona o obcích]. Pokud by se
jednalo o přenesenou působnost, nebyl by přednosta okresního úřadu
aktivně legitimován k podání návrhu (§62 odst. 2 zákona o obcích)
a byl by tudíž dle ustanovení §43 odst. 1 písm d) zákona
o Ústavním soudu zjevně neoprávněnou osobou. Avšak za zjevně
neoprávněnou osobu k podání návrhu nutno považovat navrhovatele
pouze v těch případech, kde při posouzení aktivní legitimace
nevzniká žádná pochybnost.
Jádro problému spočívá ve vymezení samostatné působnosti
obce. Zákon o obcích stanoví velmi obecně v §13 odst. 1, že obec
spravuje své záležitosti samostatně. V §14 odst. 1 pak vymezuje
demonstrativní výčet věcí, které spadají do samostatné působnosti
obce, a to včetně vydávání obecně závazných vyhlášek ve věcech
samostatné působnosti. V odst. 2 stanoví rámcově úkoly resp. další
úseky této působnosti. V této souvislosti je důležité ustanovení
§13 odst. 2 a §16 odst. 2 zákona o obcích, z nichž vyplývá, že
obec se při výkonu samostatné působnosti a při plnění úkolů v této
oblasti musí řídit zákonem a obecně závaznými právními předpisy
vydanými ústředními orgány k jejich provedení. To znamená, že obec
při úvahách o vydání obecně závazné vyhlášky v oblasti samostatné
působnosti nemůže vycházet jen z demonstrativního výčtu v §14
zákona o obcích. Oblast, kterou může obec samostatně upravit je
totiž ještě zúžena o činnosti, které jsou zvláštními zákony
svěřeny orgánům státní správy, úseky, které jsou upraveny dalšími
správními předpisy, a vůbec o věci upravené jinak předpisy na
vyšším stupni normativní hierarchie.
Na tomto místě přísluší připomenout některé předchozí nálezy
Ústavního soudu, které řešily v principu stejnou problematiku
vymezení samostatné působnosti obce. Konkrétně je možno poukázat
na nález Ústavního soudu Pl.ÚS 5/93, kde se mimo jiné uvádí, že
podle čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod mohou být
povinnosti ukládány pouze na základě zákona a v jeho mezích
a podle čl. 2 odst. 3 nesmí být nikdo nucen činit, co zákon
neukládá. Z těchto ustanovení pak je nutno pro oblast působnosti
obce učinit závěr, že v případech, kdy obec vystupuje jako subjekt
určující pro občana povinnosti jednostrannými příkazy a zákazy,
platí uvedená ustanovení Listiny základních práv a svobod. Obec
tudíž může vydávat obecně závazné vyhlášky, jejichž obsahem jsou
právní povinnosti, jen na základě a v mezích zákona. K vydání
obecně závazné vyhlášky, jejímž obsahem jsou právní povinosti, je
proto obec oprávněna jenom v případě výslovného zákonného
zmocnění.
Z výše uvedeného vyplývá, že že výčet uvedený v §14 odst.
1 zákona o obcích, v platném znění, je nutno s ohledem na zákonné
zmocnění k vydání obecně závazných vyhlášek obcí interpretovat
restriktivně. Jeho demonstrativní dikci, a stejně tak
i všeobecnost vymezení samosprávné působnosti obce obsažené v §14 odst. 2 zákona o obcích, je nutno vztáhnout pouze na tu
samosprávnou působnost obce, ve které obec nevystupuje jako
subjekt, určující pro občana povinnosti jednostrannými zákazy
a příkazy. V tomto smyslu je možno poukázat na nálezy Ústavního
soudu pod spisovými značkami Pl.ÚS 26/93, Pl.ÚS 27/93, Pl.ÚS
38/93, Pl.ÚS 39/93, Pl.ÚS 13/95 a Pl.ÚS 29/95.
Vzhledem k tomu, že ani zákon o živnostenském podnikání č.
455/1991 Sb. v platném znění, ani zákon č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník, v platném znění, ani zákon č. 20/1994 Sb., kterým se
stanoví podmínky pro provádění směnárenské činnosti, jež se
předmětnou problematikou označování provozoven zabývají,
nezmocňují obec k vydávání obecně závazných předpisů v této
konkrétní oblasti, shledal Ústavní soud návrh přednostky Okresního
úřadu ve Znojmě důvodným a obecně závaznou vyhlášku č. 35/1995
města Znojma z r u š i l . Plénum Ústavního soudu rozhodlo, že
nález bude veřejně vyhlášen dne 1. 10. 1996 ve 14,00 hodin.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky není odvolání přípustné.
V Brně 17. září 1996