infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-144-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.03.1997, sp. zn. I. ÚS 107/95 [ nález / HOLEČEK / výz-3 ], paralelní citace: N 23/7 SbNU 149 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:1.US.107.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K platnosti právních předpisů a ukládání povinností na základě zákona

Právní věta Podmínkou platnosti obecně závazných předpisů je jejich řádné vyhlášení způsobem, který stanoví zákon.

ECLI:CZ:US:1997:1.US.107.95
sp. zn. I. ÚS 107/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 4. března 1997 v senátě ve věci ústavní stížnosti Z. d. S. proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze 6.3.1995 sp.zn. 29 Ca 140/94, takto: Rozsudek Krajského soudu v Brně ze 6. března 1995 č.j. 29 Ca 140/94-31 se z r u š u j e . Odůvodnění: Stěžovatel podal dne 23.5.1995 ústavní stížnost proti uvedenému rozsudku, který nabyl právní moci dne 28.3.1995, jímž byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze 14.3.1994 č.j. Fř-4008/92-262/II potvrzujícímu rozhodnutí Finančního úřadu Brno-venkov z 21.9.1992 č.j.1961/92-262 Švh. Těmito rozhodnutími správních orgánů byla stěžovateli dodatečně vyměřena daň ze zisku a daň z objemu mezd a odměn za rok 1990 včetně penále ve výši 873 400 Kčs podle zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani. Stěžovatel namítá, že rozsudkem Krajského soudu v Brně byl porušen čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle nichž nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá a povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. V rozporu s těmito ústavními zásadami byla stěžovateli uložena daňová povinnost podle nepublikované směrnice Federálního ministerstva zemědělství a výživy z 11.12.1989 č.j. FM 4-1230/89, která dala zcela jiný smysl účtu 374 upravenému v Účtové osnově a směrnici k účtové osnově pro hospodářské organizace, vydané Federálním ministerstvem financí dne 15.9.1989 pod č.j. V/13 000/1989. Uvedenou směrnici Federálního ministerstva zemědělství a výživy nelze považovat za "opatření", které má na mysli zákon č. 131/1989 Sb., o Sbírce zákonů, nehledě na to, že tento zákon v projednávané věci nebylo možno aplikovat z toho důvodu, že směrnice Federálního ministerstva zemědělství a výživy byla vydána dříve než nabyl účinnosti. Stěžovatel se proto domáhá zrušení napadeného rozsudku. Krajský soud v Brně jako účastník řízení uvedl, že základem pro právní posouzení věci byl tehdy platný zákon č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb. Tvrzení stěžovatele, že napadené rozhodnutí porušilo jeho základní práva a svobody, považuje za nedůvodné a navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti, pokud návrh nebude odmítnut pro zjevnou neopodstatněnost. Finanční ředitelství v Brně jako vedlejší účastník řízení uvedlo, že podle ustanovení §35 zákona č. 21/1971 Sb. a §14 zákona č. 128/1989 Sb. vydalo Federální ministerstvo financí Účtovou osnovu a směrnici k účtové osnově pro hospodářské organizace, která dává ústředním orgánům možnost tuto směrnici rozpracovat. Federální ministerstvo zemědělství a výživy potom zpracovalo znění platné pro zemědělské organizace, přičemž takto: vydanou účtovou osnovou nebyly daňovým subjektům stanoveny nové povinnosti, ale byl pouze vymezen obsah již existujících povinností. Z těchto důvodů navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti. Ze soudního a správního spisu Ústavní soud zjistil, že platebním výměrem Finančního úřadu Brno-venkov z 21.9.1992 byla stěžovateli dodatečně vyměřena daň ze zisku a daň z objemu mezd a odměn a penále za rok 1990 ve výši 873 400 Kčs podle zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani. Podkladem pro vydání tohoto platebního výměru byla zpráva o výsledku finanční kontroly za roky 1989, 1990 a 1991, provedené u stěžovatele podle §6 a §12 zákona č. 531/1990 Sb. Odvolání stěžovatele proti platebnímu výměru Finanční ředitelství v Brně nevyhovělo a rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrdilo. Krajský soud v Brně, který rozhodoval o žalobě proti uvedeným rozhodnutím správních orgánů, žalobu stěžovatele zamítl s odůvodněním, že k vydání účtové osnovy bylo Federální ministerstvo financí zmocněno ustanovením §35 odst. 3 zákona č. 21/1971 Sb., ve znění zákona č. 128/1989 Sb. Na základě tohoto zmocnění vydalo Federální ministerstvo financí Účtovou osnovu a směrnici k účtové osnově, jejíž speciální úprava byla přijata pro zemědělské organizace vydáním Účtové osnovy a směrnice k účtové osnově pro hospodářské organizace, ve znění platném pro zemědělské organizace. Touto speciální úpravou se rozumí rozpracování, nikoli samostatné vydání Účtové osnovy a směrnice k účtové osnově pro hospodářské organizace, jež sama s touto speciální úpravou a jejím rozpracováním počítá. Vyplývá z ní totiž, že ústřední orgány mohou, vyžadují-li to specifické podmínky organizací v jejich působnosti, rozpracovat směrnici k účtové osnově při dodržení všech základních ustanovení a uplatněných přístupů k zachycování účetních případů v této směrnici. Také rozpracovanou účtovou osnovu lze podle názoru Krajského soudu v Brně považovat za soustavu závazných pravidel, podle nichž organizace účtovaly na základě skutečností, jež jsou předmětem účetnictví. Účtová osnova a směrnice k účtové osnově pro hospodářské organizace, ve znění platném pro zemědělské organizace, je proto normativním aktem. Pokud jde o otázku, která má pro projednávanou věc rozhodující význam, totiž zda Účtová osnova a směrnice k účtové osnově pro hospodářské organizace, ve znění platném pro zemědělské organizace, vydaná Federálním ministerstvem zemědělství a výživy dne 11. 12. 1989 pod čj. FM 4-1230/1989, je normativním aktem (právním předpisem), vychází Ústavní soud z názoru, že nikoli ve všech případech, kdy ústavněprávní normy odkazují na zákon, je vyloučena bližší úprava nižšími normativními akty. Je tomu tak pouze tehdy, kdy ústavní zákon takovou úpravu vyhrazuje výslovně jen zákonu (např. čl. 4 odst. 3, čl. 8 odst. 2,3,5,6, čl. 39 Listiny základních práv a svobod, čl. 104 odst. 1 Ústavy České republiky), nikoli však v případě čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle něhož povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Normativní akty nižší právní síly než zákon mohou tedy na základě zákona a v jeho mezích vydávat ministerstva a jiné správní úřady, jsou-li k tomu zákonem zmocněny (čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky). Tohoto zákonného zmocnění se dostalo Federálnímu ministerstvu financí, jež bylo oprávněno podle ustanovení §14 zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění pozdějších předpisů, metodicky řídit informační soustavy příslušných organizací a podle ustanovení §35 odst. 3 vydávat v dohodě s Federálním statistickým úřadem příslušné prováděcí předpisy. Účtovou osnovu a směrnici k účtové osnově pro hospodářské organizace vydalo Federální ministerstvo financí dne 15.9.1989 pod č.j. V/13 000/1989 a v její části I uvedlo, že ústřední orgány mohou rozpracovat tuto směrnici k účtové osnově za podmínek jež jsou v ní uvedeny. Federální ministerstvo zemědělství a výživy zpracovalo metodiku informační soustavy platnou pro zemědělské organizace v Účtové osnově a směrnici k účtové osnově ze dne 11. 12. 1989 čj. FM 4-1230/1989. Jakkoli však citovaná Účtová osnova Federálního ministerstva financí připouští možnost svého rozpracování jinými ústředními orgány a jakkoli je tato možnost dovolena i v ustanovení §16 odst. 2 písm. b) zákona č. 21/1971 Sb., ve znění pozdějších předpisů, má Ústavní soud za to, že citovaná účtová osnova Federálního ministerstva zemědělství a výživy postrádá povahu sekundární právní normy. Sám pojem rozpracování totiž naznačuje, že obsah takto stanovené účtové osnovy se již plně nekryje se sekundárním normativním aktem a posunuje ji do terciární roviny. Právní řád České republiky však terciární tvorbu práva nepřipouští, což znamená, že účtovou osnovu Federálního ministerstva zemědělství a výživy za normativní akt považovat nelze. Neudržitelnost opačného stanoviska, které zastává Krajský soud v Brně, je zřejmá i ve světle stěžovatelovy námitky, že Účtová osnova Federálního ministerstva zemědělství a výživy dala zcela jiný smysl účtu 374, neboť změnila jeho obsah a že jen z tohoto důvodu došlo k dodatečnému vyměření daně a penále. V tomto smyslu poukazuje Ústavní soud na svá dřívější rozhodnutí IV. ÚS 106/95 a III. ÚS 105/95, která řešila obdobné případy. Současně Ústavní soud konstatuje, že podmínkou platnosti obecně závazných předpisů je jejich řádné vyhlášení způsobem stanoveným zákonem (srov. zák. opatření č. 4/1962 Sb. ve znění zák. č. 164/1968, který platil v inkriminované době), což se v případě daných směrnic nestalo. Ústavní soud, má za to, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno stěžovatelovo ústavně zaručené právo zakotvené v čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela vyhověl a napadené rozhodnutí zrušil [§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 4. března 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:1.US.107.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 107/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 23/7 SbNU 149
Populární název K platnosti právních předpisů a ukládání povinností na základě zákona
Datum rozhodnutí 4. 3. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 23. 5. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holeček Miloš
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 79 odst.3
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.1, čl. 2 odst.3
Ostatní dotčené předpisy
  • 21/1971 Sb., §14, §35 odst.3
  • 4/1962 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík akt/normativní
daň/daňová povinnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka K primární a sekundární normotvorbě a nepřípustnosti terciární normotvorby
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-107-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27143
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31