ECLI:CZ:US:1997:1.US.184.96
sp. zn. I. ÚS 184/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě v právní věci stěžovatele J. CH. o ústavní stížnosti proti rozsudku Nejvyššího soudu České republiky ze dne 25. dubna 1996, sp. zn. 2 Tzn 10/96, proti usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 16. června 1992, sp. zn. 5 To 188/92, a proti rozsudku Okresního soudu v Kolíně ze dne 10. dubna 1992, sp. zn. 1 T 8/92, takto:
Ústavní stížnosti se zčásti v y h o v u j e a rozsudek
Nejvyššího soudu České republiky ze dne 25. dubna 1996, sp. zn.
2 Tzn 10/96, se z r u š u j e .
Pokud jde o návrh na zrušení usnesení Krajského soudu v Praze
ze dne 16. června 1992, sp. zn. 5 To 188/92, a rozsudku Okresního
soudu v Kolíně ze dne 10. dubna 1992, sp. zn. 1 T 8/92, ústavní
stížnost se odmítá .
Odůvodnění:
Stěžovatel svým podáním ze dne 1. 7. 1996, které došlo
Ústavnímu soudu ČR dne 8. 7. 1996, předložil svou ústavní stížnost
směřující proti rozsudku Nejvyššího soudu České republiky ze dne
25. dubna 1996, sp. zn. 2 Tzn 10/96, a proti usnesení Krajského
soudu v Praze ze dne 16. června 1992, sp. zn. 5 To 188/92, jakož
i rozsudku Okresního soudu v Kolíně ze dne 10. dubna 1992, sp. zn.
1 T 8/92. Své podání doplnil ještě dne 4. 3. 1997 a 12. 8. 1996
svým právním názorem. Ústavní stížnost splňuje formální
náležitosti stanovené zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu.
Stěžovatel je osobou, která má povinnost vykonat civilní
službu podle zákona č. 73/1990 Sb., když na základě svého
prohlášení, že odmítá výkon vojenské činné služby z důvodů svého
náboženského přesvědčení, mu byl povolávacím příkazem ONV Kolín
uložen výkon civilní služby. Tuto službu začal vykonávat na
základě povolávacího příkazu dne 10. října 1990. Poté však dospěl
k závěru, že se ve skutečnosti jedná o službu, která je přímo
odvozená ze služby vojenské a začal pociťovat vnitřní morální
zábrany k jejímu výkonu. Podal si žádost o zproštění civilní
služby z důvodů zdravotních, ale ta byla zamítnuta. S ohledem na
to, že svědomí mu nedovolovalo tuto službu dále vykonávat, rozhodl
se ji dne 9. února 1991 trvale opustit, aniž k tomu měl úřední
svolení.
Okresní soud v Kolíně rozsudkem ze dne 10. července 1991, sp.
zn. 1 T 68/91, uznal stěžovatele vinným trestným činem vyhýbání se
výkonu civilní služby podle §272c odst. 1 tr. zákona a uložil mu
trest odnětí svobody v trvání šesti měsíců nepodmíněně.
Krajský soud v Praze rozsudkem ze dne 27. srpna 1991, sp. zn.
5 To 295/91, povolil podmíněný odklad výkonu trestu odnětí
svobody, který uložil ve stejné výši, na zkušební dobu dvou let.
Stěžovatel odmítl výkon civilní služby trvale, a proto ji ani
nadále nevykonával. Nový povolávací příkaz neobdržel.
Následovalo další trestní řízení a rozsudkem Okresního soudu
v Kolíně ze dne 10. dubna 1992, sp. zn. 1 T 8/92, byl stěžovatel
opět uznán vinným trestným činem vyhýbání se výkonu civilní služby
podle §272c odst. 1 tr. zákona za jednání spočívající v tom, že
"v době od 11. 7. 1991 do 10. 4. 1992 se neustále vyhýbal výkonu
civilní služby." Byl mu vyměřen trest odnětí svobody v trvání osmi
měsíců nepodmíněně. Odvolání proti rozsudku zamítl jako nedůvodné
Krajský soud v Praze usnesením ze dne 16. června 1992, sp. zn. 5
To 188/92.
Dne 3. srpna 1992 nastoupil stěžovatel výkon trestu odnětí
svobody. Dne 7. listopadu 1992 bylo pravomocně rozhodnuto
o přeměně prvního podmíněného odsouzení v odsouzení nepodmíněné.
Oba tresty byly v plném rozsahu vykonány.
Dne 4. ledna 1996 podal ministr spravedlnosti ČR stížnost pro
porušení zákona proti usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 16.
června 1992, sp. zn. 5 To 188/92, ve prospěch stěžovatele s tím,
že "pokračování ve vyhýbání se výkonu této služby již nelze
hodnotit jako nový trestný čin".
Dne 25. dubna 1996 stížnost projednal Nejvyšší soud České
republiky s tím, že rozsudkem sp. zn. 2 Tzn 10/96 konstatoval
porušení zákona v ustanoveních §254 odst. 1, §256 tr. řádu a §272c odst. 1 tr. zákona. Přitom "užil jen tzv. akademického výroku
o porušení zákona" a napadené usnesení nezrušil. Nejvyšší soud
spatřil porušení zákona v tom, že stěžovatelovo jednání mělo být
kvalifikováno jako trestný čin podle §272d odst. 3 tr. zákona,
a nikoli podle §272c odst. 1 tr. zákona. Současně označil
stěžovatelovo jednání jako nový trestný čin, přičemž stížnosti pro
porušení zákona vytkl, že "zaměňuje existenci stejného úmyslu
s existencí stejného skutku."
Stěžovatel ve své ústavní stížnosti nesouhlasí s interpretací
výše uvedených ustanovení trestního řádu a trestního zákona, která
se sice může na první pohled jevit jako zákonná, ale s ohledem na
konkrétní okolnosti je natolik extrémní, že vybočuje z mezí
ústavnosti. Stěžovatel proto vychází z toho, že v jeho případě byl
porušen čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, že při
používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být
šetřeno jejich podstaty a smyslu. Kromě toho nebyla respektována
zásada, která je vyjádřena v čl. 40 odst. 5 Listiny základních
práv a svobod, jakož i v čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě
o ochraně lidských práv a základních svobod, že nikdo nemůže být
stíhán nebo potrestán za stejný čin opakovaně, tedy zásada "ne bis
in idem".
Ústavní soud si v dalším řízení ve smyslu §42 odst. 3 zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyžádal k ústavní stížnosti
vyjádření účastníků řízení, tj. předsedů příslušných senátů
Nejvyššího soudu ČR, Krajského soudu v Praze a Okresního soudu
v Kolíně, jakož i vedlejšího účastníka, ministra spravedlnosti
České republiky.
Předsedkyně senátu Krajského soudu v Praze ve svém vyjádření
ze dne 21. 10. 1996 se odvolala na usnesení Krajského soudu
v Praze ze dne 16. 6. 1992, sp. zn. 5 To 188/92, jímž odvolací
soud neuznal námitky obžalovaného - v tomto případě stěžovatele,
že byl za své jednání již odsouzen rozsudkem Okresního soudu
v Kolíně ze dne 17. října 1991, a odvolání zamítl pro nedůvodnost.
V dalším pak navázala na důvody, které uvedl později ve svém
rozhodnutí Nejvyšší soud ČR, a vyjádřila se v tom smyslu, že názor
stěžovatele, že jde o porušení jeho základních práv a svobod,
považuje za mylný a nesouhlasí s ním. Trestný čin vyhýbání se
výkonu civilní služby, ať již podle §272c, nebo 272d trestního
zákona, je podle ní trestným činem trvajícím, který spočívá ve
způsobení a udržování protiprávního stavu a je páchán po celou
dobu, po kterou protiprávní stav trvá. Jestliže obžalovaný dne 9.
2. 1991 prohlásil, že tuto službu konat nebude a také ji dále
nevykonával, vyvolal tím protiprávní stav, který dále udržoval,
a právě oním udržováním se dopustil trestného činu. Jestliže i po
vyhlášení odsuzujícího rozsudku dne 10. 7. 1991 odmítal civilní
službu plnit, šlo o jiné jednání, neboť udržoval protiprávní stav
v jiném časovém úseku, odlišném od dříve souzeného skutku a toto
další jednání je podle jejího názoru novým skutkem, a tedy novým
trestným činem. Navrhla proto, aby ústavní stížnost byla
zamítnuta.
Předseda senátu Nejvyššího soudu ČR ve svém vyjádření ze dne
17. 10. 1996 se odvolal na rozhodnutí sp. zn. 2 Tzn 10/96, ze dne
25. 4. 1996, k němuž nemá, co by dodal. K ústavní stížností samé
uvádí, že podle jeho názoru ústavní stížnost směřuje proti
nesprávnému rozhodnutí. Rozsudkem Nejvyššího soudu ČR nebylo
rozhodnuto o vině a trestu stěžovatele. Pokud by došlo k porušení
ústavních práv stěžovatele tím, že byla porušena zásada "ne bis in
idem", k čemuž podle názoru Nejvyššího soudu ČR nedošlo, nestalo
se tak rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR, nýbrž rozhodnutími
Okresního soudu v Kolíně a Krajského soudu v Praze. Ústavní
stížnost měla tedy směřovat proti těmto rozhodnutím. Nejvyšší soud
ČR v řízení o stížnosti pro porušení zákona tato rozhodnutí
nezrušil, protože porušení zákona neshledal, což nelze ztotožňovat
s rozhodnutím o vině a trestu. Proto tímto rozhodnutím nemohlo být
porušeno jakékoli Ústavou ČR zaručené právo stěžovatele. Navrhl,
aby návrh ústavní stížnost byl jako návrh zjevně neopodstatněný
odmítnut.
Ministryně spravedlnosti ve svém vyjádření ze dne 23. 1.
1997 setrvala na stížnosti pro porušení zákona ze dne 4. 1. 1996
podané předchozím ministrem a konstatovala, že v projednávaném
případě bylo porušeno ustanovení §11 odst. 1 písm. g) trestního
řádu. Znovu potvrdila již uplatněný právní názor a považuje
podanou ústavní stížnost v naznačeném směru za důvodnou.
Ústavní soud ČR se nejprve zabýval návrhem na zrušení
rozsudku Okresního soudu v Kolíně a usnesení Krajského soudu
v Praze tak jak jsou výše uvedeny a týkají se předmětné ústavní
stížnosti stěžovatele. Zjistil, že usnesení Krajského soudu
v Praze čj. 5 To 188/92 - 57 bylo vyhlášeno dne 16. 6. 1992 a pro
podání ústavní stížnosti platí podle §72 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, lhůta 60 dnů od právní moci
posledního prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, což
bylo rozhodnutí odvolacího soudu v této věci. Za tohoto stavu
musel Ústavní soud vyjít z toho, že ústavní stížnost v této části
byla podána po lhůtě stanovené zákonem a v tomto rozsahu ji musel
odmítnout.
Pokud však jde o rozsudek Nejvyššího soudu České republiky,
který nevychází z pravomocného rozsudku krajského soudu, nýbrž ze
stížnosti pro porušení zákona podané ministrem spravedlnosti jako
mimořádný opravný prostředek, shledal Ústavní soud, že ústavní
stížnost splňuje formální náležitosti stanovené zákonem a ve
smyslu jejího petitu se zabýval námitkou, že rozhodnutím
Nejvyššího soudu jako orgánu veřejné moci bylo zasaženo do
základních práv a svobod stěžovatele a že tím byl porušen čl. 4
odst. 4 a čl. 40 odst. 5 Listiny základních práv a svobod
a současně i čl. 4 odst. 1 Protokolu č. 7 k Úmluvě o ochraně
lidských práv a základních svobod.
Ústavní soud se za těchto okolností musel zabývat nejen
předloženou ústavní stížností, ale i stížností pro porušení
zákona, jakož i rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR.
Ze stížnosti pro porušení zákona ze dne 4. 1. 1996 podané
Nejvyššímu soudu ČR ve prospěch stěžovatele Ústavní soud zjistil,
že ministr spravedlnosti vychází z toho, že předmětným usnesením
Krajského soudu v Praze a předcházejícím rozsudkem Okresního soudu
v Kolíně byl porušen zákon v neprospěch stěžovatele, a to trestní
řád v §11 odst. 1 písm. g), v §2 odst. 6, v §254 odst. 1
a trestní zákon v §272c odst. 1 a v 272d odst. 3.
V konkrétní věci jednal stěžovatel v úmyslu trvale se vyhnout
civilní službě, protože zcela jednoznačně dal najevo, že již nikdy
civilní službu, jejíž místo výkonu bez povolení opustil,
nenastoupí, a tudíž zbývající část této služby nedokončí a přitom
uvedl důvody, pro které tak jedná, a rovněž si byl vědom trestních
následků za takové své rozhodnutí. Po stránce subjektivní i po
stránce objektivní jsou naplněny všechny znaky skutkové podstaty
trestného činu vyhýbání se výkonu civilní služby podle §272d
odst. 3 trestního zákona.
Stížnost dále pokládá za nesporné, že po prvním odsuzujícím
rozsudku za trestný čin vyhýbání se výkonu civilní služby mohl
obviněný znovu nastoupit výkon civilní služby, avšak pokračování
ve vyhýbání se výkonu této služby již nelze hodnotit jako nový
trestný čin. Obviněný totiž setrval na své již dříve projevené
vůli civilní službu nedokončit. Jde tedy o stejné jednání i stejný
následek, a proto o totožný, a nikoliv nový skutek.
Stížnost pro porušení zákona dospěla k závěru, že dalším
odsouzením stěžovatele porušil soud zákon, zejména ve vztahu
k ustanovení §11 odst. 1 písm. g) trestního řádu, které vyjadřuje
pravidlo, že nikdo nesmí být stíhán opětovně pro týž skutek
(zásada "ne bis in idem").
Státní zástupce Nejvyššího státního zastupitelství se
s návrhem neztotožnil a navrhl stížnost pro porušení zákona
zamítnout.
Ústavní soud z rozsudku Nejvyššího soudu České republiky ze
dne 25. 4. 1996, který rozhodoval o výše uvedené stížnosti pro
porušení zákona ze dne 4. 1. 1996 zjistil, že Nejvyšší soud ČR
pouze konstatoval, že napadeným usnesením Krajského soudu v Praze
ze dne 16. 6. 1992 a v řízení, které mu předcházelo, byl porušen
zákon v ustanoveních §254 odst. 1 a §256 trestního řádu a v §272c odst. 1 trestního zákona, ale neshledal důvody ke zrušení
napadeného usnesení ani jemu předcházejícího rozsudku a užil jen
tzv. akademického výroku o porušení zákona.
Nejvyšší soud ČR se ovšem podrobně zabýval argumentací
stížnosti pro porušení zákona předložené ministrem spravedlnosti
a konstatoval, že zákon byl porušen, ale v jiném rozsahu než je ve
stížnosti uvedeno. Porušení zákona shledal v právní kvalifikaci
jednání stěžovatele provedené okresním soudem a dospěl k závěru,
že stěžoval měl být uznán vinným nikoliv podle §272c odst. 1,
nýbrž podle §272d odst. 3 trestního zákona a dále shledal
porušení §254 odst. 1 trestního řádu, protože krajský soud
nenapravil toto uvedené pochybení okresního soudu.
Naproti tomu vyslovil Nejvyšší soud ČR nesouhlas s tvrzením
stížnosti pro porušení zákona, že stěžovatel pokračováním ve
vyhýbání se výkonu civilní služby, když setrval pouze na dříve již
projevené vůli civilní službu nedokončit, nemohl spáchat další
trestný čin, protože šlo o týž skutek. Podle názoru Nejvyššího
soudu ČR jde o tzv. trestný čin trvající, který je dokonán
v okamžiku, kdy pachatel v §272c i §272d uvedeném úmyslu např.
odpírá konat civilní službu, resp. kdy bez povolení opustí místo
výkonu služby či bez povolení se zdržuje mimo toto místo.
Protiprávní stav tímto jednáním vzniklý může trvat dodnes, pokud
mezitím nebyl příslušným orgánem povinnosti konat civilní službu
zproštěn.
Tento svůj názor opírá Nejvyšší soud ČR o §12 odst. 11
trestního řádu, podle něhož mezníkem, který u trestných činů
trvajících odděluje jeden trestný čin od následujícího, je sdělení
obvinění. Pokračuje-li obviněný v jednání, pro které je stíhán
i po sdělení obvinění, posuzuje se takové jednání od tohoto úkonu
jako nový skutek. Proto podle Nejvyššího soudu stěžovatel i po
vyhlášení takového rozsudku bez povolení nevykonával civilní
službu tím, že do nemocnice v Kolíně nedocházel, stále v úmyslu se
takové službě vyhnout, začal páchat nový skutek, a tudíž i nový
trestný čin. Stížnost pro porušení zákona tvrdí, že jde o totožný,
nikoliv nový skutek, zaměňuje existenci stejného úmyslu
s existencí stejného skutku, resp. nerozlišuje úmysl pachatele od
projevu tohoto úmyslu a činí z toho závěry neodpovídající
dosavadnímu pojetí skutku, jak vyplývá z norem trestního práva
hmotného i procesního a jak je chápáno v trestněprávní teorii
i praxi.
Své odůvodnění uzavírá Nejvyšší soud v této otázce tím, že
názor prezentovaný stížností pro porušení zákona by znamenal
legalizování beztrestnosti pachatele za jakýkoliv čin, který
v minulosti zůstal ve stadiu pokusu a za nějž byl potrestán, pokud
ve stejném úmyslu čin později dokonal, jakož i rezignaci na
splnění účelu trestu, tj. výchovu pachatele, aby napříště
respektoval zákonem chráněné zájmy.
Ústavní soud na základě zjištění, která byla uvedena výše,
dospěl k těmto závěrům:
Nelze souhlasit s vyjádřením Nejvyššího soudu ČR ze dne 17.
října 1996, že ústavní stížnost může směřovat jen proti zásahu
orgánu veřejné moci, kterým bylo porušeno ústavně zaručené
základní právo nebo svoboda, což mohl učinit jen prvoinstanční či
odvolací soud. Směřuje-li v tomto případě proti rozsudku
Nejvyššího soudu ČR, jímž byl učiněn tzv. akademický výrok
o porušení zákona a původní rozhodnutí nebylo zrušeno, nejde
o návrh ústavní stížnosti zjevně neopodstatněný, ani o zásah do
jurisdikční činnosti Nejvyššího soudu ČR, jak se tento soud
domnívá.
Ve své argumentaci Nejvyšší soud ČR totiž nevzal v úvahu
ustanovení čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle
něhož se může každý domáhat stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu. Výjimkou není ani stížnost pro
porušení zákona, i když je ji oprávněn podat jen ministr
spravedlnosti, ale za podmínek stanovených zákonem je účastníkem
řízení i osoba obviněného. Rozhodnutí o stížnosti pro porušení
zákona může proto být i zásahem orgánu veřejné moci do zaručených
ústavních práv takové fyzické osoby a předmětem ústavní stížnosti
podle §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu.
Ústavní soud, vycházeje ze stížnosti pro porušení zákona
podané ministrem spravedlnosti ve prospěch J. Ch. a z navazujícího
zamítavého rozsudku Nejvyššího soudu ČR v této věci, zvážil
všechny okolnosti případu a ústavní stížnosti, jakož i právní
důvody, které vedly k rozdílným stanoviskům obou orgánů veřejné
moci k aplikaci zásady "ne bis in idem", tedy že spor se nemá vést
dvakrát v téže věci. Tato obecná zásada právní je i výslovně
součástí českého právního řádu, a v to §11 odst. 1 písm. f)
a písm. g) trestního řádu, který stanoví, že trestní stíhání nelze
zahájit, a bylo-li již zahájeno, nelze v něm pokračovat a musí být
zastaveno proti tomu, proti němuž dřívější stíhání pro týž skutek
skončilo pravomocným rozsudkem soudu nebo bylo pravomocně
zastaveno, jestliže rozhodnutí nebylo v předepsaném řízení
zrušeno.
O toto ustanovení zákona, konkrétně trestního řádu, se opírá
stížnost pro porušení zákona. Naproti tomu rozsudek Nejvyššího
soudu ČR se opřel o ustanovení §12 trestního řádu, který obsahuje
výklad některých pojmů a v odst. 11 uvádí, že pokračuje-li
obviněný v jednání, pro které je stíhán i po sdělení obvinění,
posuzuje se takové jednání od tohoto úkonu jako nový skutek. Tím
dospěl Nejvyšší soud ČR k závěru, že pokud stěžovatel i po
vyhlášení rozsudku nevykonával civilní službu, stále v úmyslu se
takové službě vyhnout, začal páchat nový skutek a tudíž i nový
trestný čin. Domnívá se, že se zaměňuje ve stížnosti pro porušení
zákona existence stejného úmyslu s existencí stejného skutku.
S tímto stanoviskem Nejvyššího soudu ČR nemohl Ústavní soud
vyslovit souhlas.
Ústavní soud jako soudní orgán ochrany ústavnosti ve smyslu
čl. 83 Ústavy ČR musel vyjít z čl. 40 odst. 5 Listiny základních
práv a svobod, který stanoví, že nikdo nemůže být trestně stíhán
za čin, pro který byl již pravomocně odsouzen nebo zproštěn
obžaloby; je tedy pojmově shodný s uvedeným ustanovením §11 odst.
1 písm. f) trestního řádu. Naproti tomu §12 odst. 11 trestního
řádu stanoví určité meze základního práva podle čl. 40 odst. 5,
což se podle čl. 4 odst. 2 Listiny základních práv a svobod sice
může stát cestou zákona, ale podle čl. 4 odst. 4 při používání
těchto ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být
šetřeno jejich podstaty a smyslu.
Nejvyšší soud ČR však při své úvaze nerespektoval skutečnost,
že zásada ne bis in idem nalezla své místo též v čl. 4 odst. 1
Protokolu č. 7 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních
svobod, kde se uvádí: "Nikdo nemůže být stíhán nebo potrestán
v trestním řízení podléhajícím pravomoci státu za trestný čin, za
který byl již osvobozen nebo odsouzen konečným rozsudkem podle
zákona a trestního řádu tohoto státu." Toto ustanovení neumožňuje
takové uvolnění striktního výkladu či omezení základního práva
podle čl. 40 odst. 5, jak to činí §12 odst. 11 trestního řádu.
Rozhodující přitom je, že toto ustanovení Evropské úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod je v České republice
podle čl. 10 Ústavy ČR bezprostředně závazné a má přednost před
zákonem. Tak musí být i aplikováno.
Ústavní soud dospěl tak ke shodnému závěru s Ministerstvem
spravedlnosti, jak bylo zmíněno výše i jak vyplývá z vyjádření
ministryně spravedlnosti JUDr. V. P. ve vyjádření k ústavní
stížnosti předložené Ústavnímu soudu dne 23. 1. 1997, že dalším
odsouzením obviněného byl porušen zákon, zejména ve vztahu
k ustanovení §11 odst. 1 písm. g) trestního řádu, které vyjadřuje
pravidlo, že nikdo nesmí být stíhán opětovně pro týž skutek.
Zejména pak Ústavní soud musel přihlédnout ke kolizi stanoviska
Nejvyššího soudu ČR s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních
svobod, jak je uvedeno výše. Důvody opačného názoru uplatněného
Nejvyšším soudem ČR neshledal Ústavní soud ČR ani přesvědčivými,
ani aplikovatelnými, ať již jde o to, že pokračuje-li obviněný
v jednání, pro které je stíhán, i po sdělení obvinění, posuzuje se
takové jednání od tohoto úkonu jako nový skutek, či že by mohlo
jít o legalizování beztrestnosti pachatele za jakýkoli čin, který
v minulosti zůstal ve stadiu pokusu a za nějž byl potrestán, pokud
ve stejném úmyslu čin později dokonal, či že by to vedlo
k rezignaci na splnění účelu trestu, tj. vychovávat pachatele
k tomu, aby napříště respektoval zákonem chráněné zájmy.
Ústavní soud ČR musel závěrem konstatovat, že argumentace
Nejvyššího soudu ČR nevyvrátila právní názor uplatněný
Ministerstvem spravedlnosti. Tím, že se opřela o svou vlastní
interpretaci §12 odst. 11 trestního řádu, nijak neovlivnila
tvrzení, že rozhodnutím soudů ve věci obviněného byl porušen §11
odst. 1 písm. g) trestního řádu. Naopak tím utvrdila praxi v tom,
že citovaný §12 trestního řádu lze použít s úspěchem proti řádné
aplikaci §11 odst. 1 písm. g) trestního řádu, tedy proti aplikaci
zásady ne bis in idem, která patří mezi základní lidská práva.
Nepochybně v této souvislosti byla opomenuta i skutečnost, že §11 trestního řádu upravuje otázky nepřípustnosti trestního stíhání
a §12 trestního řádu jen výklad některých pojmů. A proto takový
výklad, jehož bylo v rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 25. 4.
1996 použito, je nutno považovat za protiústavní. Proto také ani
ostatní uvedené důvody, jak jsou soudem citovány, není třeba
vyvracet, protože jsou jen důsledkem nesprávné interpretace, jak
byla právě popsána. Ostatně absurdnost výkladu §12 odst. 11
trestního řádu vyplývá i z faktu, že na jeho základě by obviněný
mohl být nepřetržitě uznáván vinným a případně trestán od doby,
kdy dosáhl věku 18 let, až do konce roku, kdy dovršil 38 let věku
(§3 zákona č. 18/1992 Sb.), a ve vězení by strávil delší dobu než
ten, kdo se dopustí vraždy.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat.
V Brně dne 20. března 1997