ECLI:CZ:US:1997:1.US.223.95
sp. zn. I. ÚS 223/95
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl ve věci ústavní stížnosti navrhovatele K. C. proti pravomocným rozsudkům Krajského soudu v Brně, ze dne 11. 8. 1995, sp. zn. 29 Ca 317/94 a 29 Ca 202/95, jimiž byla potvrzena rozhodnutí Okresního úřadu Brno-venkov - pozemkového úřadu, č. j. PÚ 3012/92-Sl/4 ze dne 26. 9. 1994, a PÚ 3012/92-Sl/6 z 15. 5. 1995, takto:
1) Návrh na zrušení ustanovení §2 odst. 1 zákona č.
243/1992 Sb. ve slovech: "trvale žijící na území České republiky"
s e odmítá .
2) Návrh na zrušení rozsudků Krajského soudu v Brně ze dne
11. 8. 1995, sp. zn. 29 Ca 317/94 a 29 Ca 202/95 se zamítá .
Odůvodnění:
I.
K. C. podal dne 5. 10. 1995 k Ústavnímu soudu ústavní
stížnost proti výše uvedeným rozsudkům Krajského soudu v Brně,
jimiž tento soud potvrdil ta rozhodnutí Okresního úřadu
Brno-venkov, která stanovila, že navrhovatel není vlastníkem
předmětných nemovitostí v katastrálním území N., protože právní
předchůdce navrhovatele, který byl původním vlastníkem předmětných
pozemků, ke dni své smrti nesplňoval podmínku trvalého pobytu na
území ČR danou ustanovením §2 odst. 1 zák. č. 243/1992 Sb.,
v tehdy platném znění. Navrhovatel svoji ústavní stížnost zároveň
spojil s návrhem na zrušení ustanovení části zákona č. 243/1992
Sb., ve znění pozdějších novel, a to ustanovení §2 odstavce 1
části prvé věty za čárkou ve slovech "trvale žijící na území České
republiky". V přípisu ze dne 11. 3. 1996 navrhovatel prohlásil, že
bere zpět návrh na zrušení výše uvedené části zákona, a to
s ohledem na skutečnost, že nálezem Ústavního soudu, sp. zn. Pl.
ÚS 8/95, uveřejněném pod č. 29/96 Sb., byla předmětná část zákona
zrušena.
Navrhovatel podal svoji stížnost na základě ustanovení §72
odst. 1 písm. a) zákona o Ústavním soudu, č. 182/1993 Sb., dle
něhož ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická osoba podle čl.
87 odst. 1 písm. d) Ústavy, jestliže tvrdí, že pravomocným
rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, bylo porušeno její
základní právo nebo svoboda zaručená ústavním zákonem.
V odůvodnění stěžovatel uvedl, že dle jeho názoru Okresní
úřad Brno-venkov - pozemkový úřad i Krajský soud v Brně svým
rozhodnutím porušil ústavně zaručenou svobodu pohybu a pobytu dle
článku 14 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod, byť jejich
postup vycházel z tehdy platné právní úpravy. Jestliže oba státní
orgány trvaly na podmínce trvalého pobytu na území ČR, u právního
předchůdce stěžovatele bylo tím zasaženo do tohoto Listinou
chráněného práva, neboť právní předchůdce stěžovatele byl oprávněn
zdržovat se na místě, které sám uznal za vhodné, a byl tedy
oprávněn případně území republiky dle svého rozhodnutí opustit,
aniž by toto jeho počínání mělo mít vliv na jeho majetkovou
situaci. Článek 11 odst. 2 Listiny zakotvuje omezení vlastnictví
některých věcí pouze na občany ČR, aniž by však toto ustanovení
zmocnilo zákonodárce ke stanovení další podmínky, tj. trvalého
pobytu.
Ze spisu Okresního úřadu Brno-venkov - pozemkového úřadu
Ústavní soud zjistil, že jeho rozhodnutím ze dne 26. 9. 1994,
č. j. PÚ 3012/92-Sl/4, bylo určeno, že navrhovatel K. C. není
vlastníkem nemovitostí v katastrálním území N., protože původní
vlastník nemovitostí - jeho otec V. C. - nesplňuje podmínky
ustanovení §2 odst. 1 zák. č. 243/1992 Sb., kterým se upravují
některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, neboť se
od roku 1972 až do své smrti v roce 1977 prokazatelně zdržoval na
území SRN. Navrhovatel podal proti tomuto rozhodnutí opravný
prostředek ke Krajskému soudu v Brně, který po přezkoumání celé
věci rozhodnutí okresního úřadu - pozemkového úřadu potvrdil
rozsudkem ze dne 11. 8. 1995, sp. zn. 29 Ca 317/94. Dále Ústavní
soud zjistil, že dalším rozhodnutím Okresního úřadu Brno-venkov
- okresního pozemkového úřadu ze dne 15. 5. 1995, č. j. PÚ
3012/92-Sl/6, bylo rovněž určeno, že navrhovatel není vlastníkem
dalších, v rozhodnutí označených, pozemků v katastrálním území N.,
a to ze stejných důvodů, jaké byly uvedeny v rozhodnutí
předchozím, t. j. č. j. PÚ 3012/92-Sl/4. Rovněž proti tomuto
rozhodnutí podal navrhovatel ke Krajskému soudu v Brně opravný
prostředek. Krajským soudem po přezkoumání bylo i toto rozhodnutí
okresního úřadu - pozemkového úřadu potvrzeno rozsudkem rovněž ze
dne 11. 8. 1995, sp. zn. 29 Ca 202/95. Krajský soud svůj výrok
v obou rozsudcích odůvodnil tím, že navrhovatel nesplňuje současně
všechny podmínky osoby oprávněné podle ust. §2 odst. 1 zák. č.
243/1992 Sb., a to podmínku uvedenou pod písmenem c) tohoto
zákona, protože jeho právní předchůdce nebyl osobou trvale žijící
na území České republiky. Z toho dovodil, že navrhovateli nelze
v restitučním řízení přiznat postavení oprávněné osoby podle §2
odst. 2 písm. c) zák. č. 243/1992 Sb., v tehdy platném znění,
protože ani u původního vlastníka nemovitostí by nebyl splněn
předpoklad trvalého pobytu na území České republiky.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření uvedl, že dle jeho
názoru je návrh zjevně neopodstatněný, protože rozhodoval
v souladu s právní úpravou platnou v době jeho rozhodování a ani
nález Ústavního soudu Pl. ÚS 8/95, kterým byla zrušena podmínka
trvalého pobytu na území ČR nemůže působit ex tunc, a proto navrhl
stížnost jako zjevně neopodstatněnou zamítnout.
Okresní úřad Brno-venkov ve svém vyjádření uvedl, že vzhledem
k nálezu Ústavního soudu, kterým byla podmínka trvalého pobytu na
území ČR pro uplatnění restitučního nároku dle zák. č. 229/1991
Sb. zrušena, pozbyla ústavní stížnost navrhovatele význam, neboť
nález, jehož vydání stěžovatel navrhuje, byl vydán.
Další vedlejší účastník, K. B., s. d., ve svém vyjádření
uvedl, že dle jeho názoru ani s ohledem na nález Ústavního soudu
publikovaný ve Sbírce zákonů pod č. 29/1996 Sb. nelze stěžovatele
K. C. považovat za oprávněnou osobu, neboť původní vlastník
nemovitosti nesplňuje předpoklad stanovený v ustanovení §2 odst.
1 zák. č. 243/1992 Sb., a to státní občanství České republiky.
Dále uvedl, že podle §11 odst. 1 písm. c) zák. č. 229/1991 Sb.
pozemky nebo jejich části nelze vydat v případě, že pozemek byl po
přechodu nebo převodu do vlastnictví státu nebo jiné právnické
osoby zastavěn. V tomto případě MNV v N. bývalou hospodářskou
budovu zboural a na pozemcích, které jsou předmětem restitučního
řízení, postavil prodejnu textilu a pohostinství. Tuto novostavbu
převedl K., s. d., do vlastnictví za kupní cenu 1 850 000,- Kč
a pozemky převedl do trvalého užívání.
Zemědělské výrobní a obchodní družstvo N., v likvidaci,
uvedlo, že závěry učiněné v provedeném správním i soudním řízení
jsou pro ně závazné.
Lesy ČR, s. p., Hradec Králové sdělily, že s ohledem na nález
Ústavního soudu uvedený pod č. 29/1996 Sb. se stal návrh
stěžovatele bezpředmětným, navrhovateli tak odpadla jediná
překážka v uplatnění jeho restitučních nároků, a to přiznání
postavení oprávněné osoby v tomto řízení. Dodal, že řízení před
okresním úřadem i krajským soudem nelze vytknout žádné nedostatky,
že oba tyto orgány vycházely při rozhodování ze skutečně
zjištěného stavu věci a z tehdy platné právní úpravy.
Pozemkový fond ČR se jako vedlejší účastník dle §28 odst.
2 zák. č. 182/1993 Sb. tohoto svého postavení vzdal.
II.
Ústavní soud ČR nálezem ze dne 13. 12. 1995 (sp. zn. Pl. ÚS
8/95) zrušil mimo jiné i část ustanovení §2 odst. 1 zákona ČNR č.
243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se
zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 93/1992 Sb.,
a to část vyjádřenou slovy: "trvale žijící na území České
republiky". Ústavní soud potvrdil svůj názor vyslovený
a odůvodněný již v nálezu Pl. ÚS 3/94 (č. 164/1994 Sb.) a dospěl
k závěru, že návrh na zrušení uvedeného ustanovení zákona č.
243/1992 Sb., týkající se podmínky trvalého pobytu, popř. trvalého
žití na území ČSFR, popř. České republiky, je důvodný, zejména
pokud poukazuje na rozpor s. čl. 1 Ústavy ČR, čl. 4 odst. 2 a 3,
čl. 11 odst. 2, čl. 14 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
a dále čl. 3 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Vzhledem
k tomu je třeba další návrh na zrušení ustanovení zákona, které
již bylo zrušeno, posuzovat jako nepřípustný dle §43 odst. 1
písm. f) a podle §35 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, podle něhož je návrh na zahájení řízení nepřípustný,
týká-li se věci, o které již Ústavní soud nálezem rozhodl. Proto
Ústavní soud návrh na zrušení §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb.
ve slovech "trvale žijící na území ČR" odmítl.
Jak vyplynulo z obsáhlého dokazování v předchozích řízeních,
právní předchůdce navrhovatele, jeho otec V. C., byl vlastníkem
všech předmětných nemovitostí, které přešly do vlastnictví státu
konfiskací podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb.
Navrhovatel jako jeho syn je osoba oprávněná dle ust. §2 odst.
2 písm. c) zák. č. 243/1992 Sb. Včas a řádně uplatnil restituční
nárok na základě zákona č. 229/1991 Sb. a splnil všechny zákonné
podmínky pro vydání nemovitostí, kromě jediné, a to podmínky
trvalého pobytu na území ČR podle ust. §2 odst. 1 zák. č.
243/1992 Sb. Nesplnění této podmínky bylo také jediným důvodem,
proč Okresní úřad Brno-venkov - pozemkový úřad a poté i Krajský
soud v Brně shodně stanovily, že navrhovatel není oprávněnou
osobou k vydání nemovitostí podle ust. §2 odst. 1 cit. zákona.
Z tohoto důvodu také navrhovatel K. C. podal k Ústavnímu
soudu ústavní stížnost spojenou s návrhem na zrušení části zákona
č. 243 /1992 Sb. v té části, kde se stanoví pro nárok na vydání
nemovitostí v restitučním řízení podmínka trvalého pobytu na území
ČR s odůvodněním, že toto ustanovení je porušením ústavně zaručené
svobody pohybu a pobytu podle čl. 14 odst. 1 a 2 Listiny
základních práv a svobod a zároveň, že článek 11 odst. 2 Listiny
zakotvuje omezení vlastnictví pouze na občany ČR, ale nehovoří
o žádných dalších podmínkách.
Vzhledem k tomu, že Ústavní soud ve svém nálezu, č.j. Pl. ÚS
8/95-49 z 13. 12. 1995, podmínku trvalého pobytu uvedenou v §2
odst. 1 zák. č. 243/1992 Sb. zrušil, jsou v důsledku toho
v současné době napadená rozhodnutí okresního úřadu i krajského
soudu v rozporu s právní úpravou. Dle §71 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, pravomocná rozhodnutí vydaná na
základě právního předpisu, který byl později zrušen, zůstávají
nedotčena; práva a povinnosti podle takových rozhodnutí však nelze
vykonávat. Ústavní soud proto nemohl uvedené rozsudky krajského
soudu zrušit a nemohl než návrh na jejich zrušení zamítnout.
Současně však zjišťuje, že k porušení základních práv navrhovatele
by došlo jejich vykonatelností, kterou vylučuje čl. 71 odst. 2
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, podle něhož pravomocná
rozhodnutí vydaná na základě právního předpisu, jenž byl zrušen,
zůstávají sice nedotčena, avšak práva a povinnosti podle takových
rozhodnutí nelze vykonávat. Proto Ústavní soud ČR dospěl k závěru,
že napadený rozsudek krajského soudu sice není zrušen, není však
vykonatelný.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat.
V Brně 30. ledna 1997