infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.09.1997, sp. zn. I. ÚS 304/97 [ usnesení / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: U 15/9 SbNU 443 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:1.US.304.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Otázka dodržování obecně závazných vyhlášek, jejichž výkon byl pozastaven

Právní věta Je mylný názor, že i obecně závazná vyhláška, jejíž výkon byl pozastaven, musí být dodržována jako závazná právní norma. Obecně závazné vyhlášky obce jsou totiž podzákonnými právními akty a pokud byl jejich výkon právě pro rozpor se zákonem pozastaven, pak podle nich postupovat nelze.

ECLI:CZ:US:1997:1.US.304.97
sp. zn. I. ÚS 304/97 Usnesení Ústavní soud rozhodl dnešního dne soudcem zpravodajem JUDr.Vojenem Güttlerem ve věci ústavní stížnosti zastupitelstva obce Š., proti rozhodnutím okresního úřadu - U.H. - finančního referátu - ze dne 16. 6. 1997, č.j. FR/l/97/VHP/ODV a č.j. FR/2/97/VHP/ODV, takto: Ústavní stížnost se o d m í t á. Odůvodnění: Stěžovatel podal podle ustanovení §72 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ústavní stížnost proti dvěma v záhlaví citovaným rozhodnutím okresního úřadu v U.H., neboť prý jimi bylo porušeno zaručené právo územního samosprávného celku na samosprávu. Napadenými rozhodnutími bylo povoleno provozování výherních hracích přístrojů podle zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, konkrétním provozovatelům. Porušení zaručeného práva na samosprávu stěžovatel spatřuje v tom, že podle ustanovení §4 odst. 4 zákona č. 202/1990 Sb. může být povolení vydáno, "jestliže provozování loterií a jiných podobných her je v souladu s platnými zákony a jinými obecně závaznými právními předpisy". V tomto směru se dovolává vyhlášky obce Š. č. 1/97, schválené dne 2. 4. 1997 a účinné ode dne 4. 4. 1997, která jako obecně závazný předpis stanovila, na kterých místech výherní hrací přístroje provozovat nelze. Proto jsou napadená rozhodnutí s touto vyhláškou v rozporu. Na tom prý nic nemění ani skutečnost, že uvedenou vyhlášku s účinností ode dne 1. 5. 1997 Okresní úřad v U.H. pozastavil, neboť prý vyhláška "v době vydání napadených rozhodnutí nebyla zrušena a byla tedy stále platným obecně závazným právním předpisem, byt s pozastaveným výkonem". Ústavní soud shledal, že spornou otázkou je v souzené věci toliko výklad pojmu "pozastavení výkonu obecně závazné vyhlášky" ve vztahu k pojmu "platné obecně závazné právní předpisy". Je zřejmé, že pozastavení výkonu obecně závazné vyhlášky ve smyslu ustanovení §62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, (v platném znění), je nutno odlišovat od jejich zrušení a že toto rozhodnutí okresního úřadu neznamená, že by předmětná vyhláška přestala být součástí českého právního řádu. Smyslem rozhodnutí o pozastavení výkonu obecně závazné vyhlášky, jak plyne z citovaného ustanovení zákona o obcích, je zabránit tomu, aby aplikací protizákonné vyhlášky nebo jiného opatření obecního zastupitelstva v samostatné působnosti vznikaly nežádoucí důsledky, tedy v mezidobí do okamžiku, kdy zjedná nápravu orgán, který vyhlášku nebo jiné opatření vydal nebo kdy ve věci rozhodne Ústavní soud [čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy]. I když rozhodnutí o pozastavení výkonu obecně závazné vyhlášky neznamená, že by daná vyhláška byla zrušena, není ji možné aplikovat. Stěžovatel se proto dopouští omylu pokud tvrdí, že i vyhláška, jejíž výkon byl pozastaven, musí být dodržována jako závazná právní norma. Obecně závazné vyhlášky obcí totiž představují podzákonný právní akt a pokud byl jejich výkon právě pro rozpor se zákonem pozastaven, pak podle nich postupovat nelze. Okresní úřad tedy nepochybil, jestliže podle vyhlášky obce Š. č. 1/97 nepostupoval, a proto ustanovení §4 odst. 4 zákona č. 202/1990 Sb. neporušil. Pokud je totiž v citovaném ustanovení uveden pojem "obecně závazné právní předpisy", jsou tím nepochybně míněny právní předpisy účinné a tedy aplikovatelné. Citovaná vyhláška obce Š. však takovým předpisem v době vydání napadených rozhodnutí nebyla. Proto soudce zpravodaj ústavní stížnost jako zjevně neopodstatněný návrh mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků odmítl [ustanovení §43 odst. 1 písm. c) citovaného zákona]. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 11. září 1997 JUDr. Vojen Güttler soudce zpravodaj

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:1.US.304.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 304/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) U 15/9 SbNU 443
Populární název Otázka dodržování obecně závazných vyhlášek, jejichž výkon byl pozastaven
Datum rozhodnutí 11. 9. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 8. 1997
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O komunálních stížnostech dle čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Šumice
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 87 odst.1 písm.b
Ostatní dotčené předpisy
  • 202/1990 Sb., §4 odst.4
  • 367/1990 Sb., §62 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení  
Věcný rejstřík kompetenční spor
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-304-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29430
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30