ECLI:CZ:US:1997:2.US.131.96
sp. zn. II. ÚS 131/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě složeném z předsedkyně a soudců ve věci ústavní stížnosti M. L. proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 27.3. 1996, č.j. 10 Ca 24/96, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 27.3.
1996, sp. zn. 10 Ca 24/96, a rozhodnutí Okresního úřadu
- pozemkového úřadu v Českém Krumlově ze dne 15.12. 1995, č.j.
PÚ/24823/95, a ze dne 2.1. 1996, č.j. PÚ/27537/96, se
z r u š u j í.
Odůvodnění:
Rozhodnutími Okresního úřadu v Českém Krumlově, pozemkového
úřadu ze dne 15.12. 1995, č.j. PÚ/24823/95 a ze dne 2.1. 1996,
č.j. PÚ/27537/96, bylo stanoveno, že stěžovatelka jako oprávněná
osoba není podílovou spoluvlastnicí 3/6 nemovitostí,zapsaných
v katastru nemovitostí pro obec Č. v P. Jedná se o p.p.č. 358/1,
358/2, 358/3, 358/4 a 358/9 a p.č. 366/1 a 366/2, blíže
specifikované v citovaných rozhodnutích. Další oprávněné osoby
- vedlejší účastníci M. B., J. A. a H. Š. uplatnili nárok na
spoluvlastnický podíl, každý z nich k jedné šestině. Rozhodnutí
byla učiněna podle ustanovení §9 odst.4 zákona č. 229/1991 Sb.
V obou rozhodnutích se dovozuje, že se jedná o zemědělský
majetek, na který byl řádně a včas uplatněn restituční nárok.
Dále, že restituční důvod je dán podle ustanovení §6 odst. 1
písm.b) zák.č. 229/1991 Sb., neboť ve věci rozhodující správní
orgán má za prokázané, že se jedná o zemědělský majetek, který byl
původnímu vlastníkovi odňat podle zák.č. 142/1947 Sb. Obě
rozhodnutí rovněž potvrzují, že bylo prokázáno, že stěžovatelka
i vedlejší účastníci 2),3) a 4) jsou oprávněnými osobami ve vztahu
k jimi uplatněným podílům, a to podle ustanovení §4 odst.2
písm.c) zák. č. 229/1991 Sb., v platném znění.
Nevydání uvedených pozemků správní orgán opírá o vyjádření
povinné osoby obce Č. v P., že na pozemcích se nachází stavba
veřejného tábořiště-autokempinku Jestřábí II. a III. Veřejná
tábořiště vznikla již v roce 1963 a postupně byla vybavována
zařízeními a stavbami ke zvýšení jejich standardu s tím, že
zejména od r. 1967 do současnosti byla tábořiště přebudována na
kempinky. Odvolává se rovněž na stanovisko Stavebního úřadu MěÚ H.
P. ze dne 5.12. 1995, podle kterého jsou veřejná tábořiště
Jestřábí II. a III. stavbami občanského vybavení podle §76 oddílu
IV. vyhl. č. 83/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Z uvedeného důvodu nutno oba autokempy posuzovat jako ucelený
areál s vybavením pro rekreační využití. Nelze tedy posuzovat
charakter každé stavby jednotlivě, ale celý areál veřejného
tábořiště je nutno považovat za jedinou stavbu ve svém souhrnu
a přijmout stanovisko referátu regionálního rozvoje
a prvoinstančního stavebního úřadu, že veřejné tábořiště nelze
považovat za jednoduchou stavbu podle §2 vyhl. č. 85/1976 Sb.,
v platném znění, nýbrž za stavbu pro dočasné ubytování.
K odvolání (správně opravnému prostředku) stěžovatelky
Krajský soud v Českých Budějovicích spojil obě rozhodnutí v jedno
přezkumné řízení. Plně se ztotožnil se závěry, které jsou v nich
obsaženy, zvláště pokud se týká právní kvalifikace "autokempu".
Vycházel přitom rovněž ze stanoviska referátu regionálního rozvoje
Okresního úřadu v Č. K., doplněného o stanovisko Stavebního úřadu
v H. P. Učinil závěr, že v daném prostoru se nachází autokemp
sestávající z několika staveb, z nichž některé jsou jednoduché
nebo drobné a další, jako rozvod vody a elektroinstalace, jsou
stavbami jiného druhu. Jednotlivé stavby nebyly zřízeny
samoúčelně, ale ve vzájemné návaznosti tak, že tvoří ucelený
areál, který odpovídá stavebním, hygienickým, popř. dalším
požadavkům kladeným na autokempy. Shrnuje proto závěrem, že
autokemp Jestřábí je stavbou a tato okolnost neumožňuje vydání
předmětných pozemkových parcel do vlastnictví oprávněných osob ve
smyslu §11 odst.1 písm.c) zák.č. 229/1991 Sb., v platném znění.
Námitku navrhovatelky, týkající se možností zemědělského
využití pozemkových parcel, soud nepovažoval rovněž za důvodnou.
Zastavěnost pozemků označil za překážku natolik závažnou, že je
nelze zemědělsky využívat, neboť mají ve smyslu stavebních
předpisů zcela odlišný charakter. Nelze je využívat ani pro
agroturistiku, jak namítá navrhovatelka.
V podané ústavní stížnosti navrhovatelka namítala, že zde
nemůže být překážka podle ustanovení §11 písm. c) zákona č.
229/1991 Sb., t.j. v zastavěnosti pozemků a nemožnosti jejich
zemědělského využití. Vytýká soudu, že nevzal v úvahu ani skutečný
stav pozemků, když jde vlastně o louku s několika polorozpadlými
drobnými stavbami, jež měly sloužit jako sociální zařízení. Vytýká
oběma rozhodujícím orgánům, že vycházely pouze ze stavebních
rozhodnutí, nikoli ze skutečného stavu. Odvolává se na zákon,
který přesně vymezuje, že zastavěnou částí pozemku je ta část, na
které stojí stavba a část okolního pozemku, která se stavbou
bezprostředně souvisí a je nezbytná pro provoz stavby.
V rozhodnutích rozhodujících orgánů spatřuje porušení čl. 5
a čl.11 Listiny základních práv a svobod.
Krajský soud v Českých Budějovicích ve svém vyjádření
k podané ústavní stížnosti uvádí, že nepřevzal odůvodnění
rozhodnutí pozemkového úřadu, ale ve stížností napadeném rozsudku
se vypořádal s věcí po právní stránce. Vyjádřil názor, že správně
aplikoval zákon, když pozemkové parcely představující volné plochy
autokempů a parcely dotčené stavbami autokempů hodnotil jako
pozemky zastavěné a pozemky nezbytně nutné pro provoz autokempů
podle §11 odst.1 písm.c) zák.č. 229/1991 Sb., v novelizovaném
znění, a potvrdil jako věcně správná rozhodnutí Okresního
pozemkového úřadu v Č. K.
Okresní úřad, pozemkový úřad v Č. K. se na výzvu Ústavního
soudu vyjádřil v tom smyslu, že ani správním ani soudním orgánem
není zpochyňován nárok žadatelky a není ani zpochybňováno její
právo na obnovení vlastnických práv, ovšem nikoli formou vydání
pozemků.
Soudce zpravodaj k námitce stěžovatelky, že krajský soud
vůbec nepřihlédl k současnému stavu předmětných pozemků, provedl
za účasti starosty obce Č. v P. p. Ing. N. ohledání na místě samém
a bylo zjištěno následující:
Autokemp Jestřábí II.- Jedná se o travnatou plochu, částečně
porostlou lesními stromy. Od jezera ji odděluje pobřežní pás,
který je ve správě Povodí Vltavy. Z druhé strany je ohraničena
asfaltovou silnicí.
Na vlastní ploše se nachází :
1) 4 plechové záchodky - sociální zařízení, každý
o rozměru cca 4x5 m. Sociální zařízení nemá sprchy
a záchod je vyústěn do jámy, která se čas od času
vybírá. Plechové záchodky jsou značně opotřebované,
t.j. bez odpisové hodnoty, posazené do terénu.
2) Chata správce-dřevěná u vchodu, plní úkol recepce. Je
přízemní s podkrovím o rozměrech cca 6x7 m.
3) Je proveden rozvod elektřiny do sociálních zařízení
a správcovské chaty a do vývodu krabic pro zapojení
CARAVANU.
4) Rozvod vody je veden od malé čerpací stanice do
sociálních zařízení a do Jestřábí III.
Autokemp Jestřábí III.
- 2 soc. zařízení typu jako výše
- 2 unimobuňky pro správce, každá 2,2 x 3,5 m
- rozvody obdobné jako u Jestřábí II., jenže bez vodárny.
Cesty v obou kempech jsou vyježděné v terénu, komunikace
-asfaltové až po hranice pozemku pouze u Jestřábí II.
Oba prostory působí značně devastovaným dojmem, do kempů bylo
investováno, podle vyjádření starosty, dávno před rokem 1989. Ze
strany obce, přestože bylo vydáno stavební povolení, žádné
investice provedeny nebyly, neboť se čeká na výsledek řízení
u Ústavního soudu.
Obec sama oba kempy neprovozuje, ale pronajímá je. Provoz je
výlučně sezónní.
Soudu byl předán polohopisný plán.
Ústavnímu soudu na jeho výzvu bylo rovněž doručeno vyjádření
vedlejšího účastníka řízení - obce Č. v P. Vyjádření rekapituluje
závěry správních orgánů, o které Krajský soud v Českých
Budějovicích opřel svůj hodnotící právní názor.
Překážka, o kterou ve věci rozhodující orgány opírají
nevydání předmětných nemovitostí, spočívá v právní kvalifikaci
těchto pozemků jako zastavěných a v jejich podřazení pod §11
odst.1 písm. c) zákona č. 229/1991 Sb. Správní orgány vycházejí
z předpokladu, že celý areál autokempu tvoří jedinou stavbu, bez
ohledu na to, jak je tato plocha zastavěna. Svůj postoj opírají
o §76 vyhl.č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na
výstavbu, v platném znění. Tento paragraf umístěný v oddíle
čtvrtém vyhlášky - stavby pro dočasné ubytování - říká, že stavby
pro dočasné ubytování s částečným vybavením, popř. bez vybavení
s částečnými službami popř. bez služeb (chatové tábory, vyhrazené
prostory pro stanování, autokempinky) se umísťují v rekreačních
oblastech ve volné přírodě. Pokud se týká autokempinku, který je
uveden v závorce, je tento spjat s pojmem o vyhrazeném prostoru.
Tomu odpovídá i vyhláška č. 190/1996 Sb., kterou se provádí zákon
č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných práv
k nemovitostem. V příloze této vyhlášky, obsahující
charakteristické druhy pozemků pro účely katastru nemovitostí, pod
položkou 53 - rekreační a ubytovací plochy, uvádí plochy pro lehká
ubytovací a rekreační zařízení, např. autokemp, tábořiště.
Systematicky je zde uvedena rovněž pouze plocha, na které
samostatně mohou být zřízena lehká ubytovací resp. rekreační
zařízení.
Restituční zákon č. 229/1991 Sb., v platném znění, je zákonem
o půdě. Proto předmětem jeho úpravy jsou především pozemky. Staveb
se dotýká pouze pokud jde o jejich vztah k pozemku a jejich
vzájemnou funkční propojenost.
Proto i namítaný §11 v odst.1 písm.c) zákona č. 229/1991 Sb.
uvádí v prvé řadě pozemek, jehož vydání brání skutečnost, že byl
po přechodu nebo převodu do vlastnictví státu nebo jiné právnické
osoby zastavěn. Ve vztahu k takovému pozemku je potom zapotřebí
zkoumat rozsah zastavění a druh staveb. Z těchto staveb, pro účely
kvalifikace zastavění, vylučuje citované ustanovení stavby movité,
dočasné nebo jednoduché nebo drobné nebo stavbu umístěnou pod
povrchem země.
Pojem jednoduché stavby obsahuje §2 odst.1 vyhl. č. 85/1976. Jsou
to :
a) stavby pro bydlení, pokud jejich zastavěná plocha
nepřesahuje 300 m2, pokud mají nejvýše 4 byty
jednopodzemní a 3 nadzemní podlaží včetně podkroví
b) stavby pro individuální rekreaci
c) přízemní stavby zařízení staveniště, pokud jejich
zastavěná plocha nepřesahuje 300 m2 a výšku 15 m
d) přípojky na veřejné sítě a kanalizaci.
Drobnými stavbami podle §3 odst. 1 cit. vyhlášky jsou
stavby, které plní doplňkovou funkci ke stavbě hlavní (ke stavbě
pro bydlení, občanského vybavení, pro výrobu a skladování, ke
stavbě pro individuální rekreaci). Jak vyplývá ze shora uvedeného,
t.j. z ohledání i z právní úpravy obsažené ve vyhl. č. 83/1976 Sb.
a přílohy k vyhlášce č. 190/1996 Sb., je v dané věci nepochybné,
že autokemp tvoří vyhrazené prostory, resp. plochy spolu se
stavbami, u nichž z popisu na ploše autokempu umístěných staveb je
nepochybné, že se jedná dílem o stavby jednoduché a dílem drobné,
tedy stavby, které neznemožňují vydání pozemků. Zastavěnost lze
rovněž posoudit z toho, že v autokempu Jestřábí II. na ploše 83
775 m2 je celkově zastavěna plocha 122 m2 a v Jestřábí III. na
ploše 60 869 m2 plocha 56 m2. Do toho není započítána stavba,
umístěná pod zemí, t. j. jednoduchý přívod el. proudu a vody,
kterou ostatně cit. §11 odst.1 písm.c) zákona č. 229/1991 Sb.
rovněž vylučuje ze zastavěnosti. I když pro posuzovanou věc je to
právně irelevantní, předmětné plochy lze velmi snadno zemědělsky
využívat, aniž by tomu bránila jejich zastavěnost.
Pro úplnost Ústavní soud uvádí, že původní znění §11 odst.1
písm.c) zákona č.229/1991 Sb. bylo doplněno novelou právě o celý
text počínaje slovy "...nebo jedná-li se o stavbu movitou nebo
dočasnou nebo jednoduchou nebo drobnou nebo stavbu umístěnou pod
povrchem země..." až do konce odstavce. Zákonodárce tím usnadnil
výklad rozhodujícím orgánům, pokud by byly v pochybnosti o tom, co
tvoří "zastavěnost".
Navíc i text §11 cit. zákona byl dále doplněn o nové znění
písm. d) a e), a to tak, že pod povinnost vydání nespadají osady,
které na základě územního plánu byly na pozemcích dočasně
umístěny, dále zahrádkářská nebo chatová osada. Dále nepodléhají
vydání pozemky, které byly vyňaty ze zemědělského půdního fondu
a na základě územního rozhodnutí bylo na nich zřízeno tělovýchovné
nebo sportovní zařízení nebo se takováto zařízení na nich
nacházejí a byla zřízena před 1. říjnem 1976.
Autokempink ani jednu z těchto podmínek nesplňuje. Pokud by
podobné plochy neměly spadat pod povinnost jejich vydání, zcela
jistě by byly v novele jmenovitě zmíněny.
Proto Ústavní soud dospěl k názoru, že pozemky, na kterých
byly zřízeny autokempy Jestřábí II. a III. nespadají pod režim §11 zákona č. 229/1991 Sb. a oprávněné osoby mají nárok na jejich
vydání. Obecně nutno ovšem zastavěnost posuzovat podle konkrétních
situací a typizace jednotlivých staveb.
Protože se tedy oba orgány, a to jak soud, tak okresní
pozemkový úřad, restitučním návrhem stěžovatelky z pohledů shora
rozvedených nezabývaly, nezbývá než uzavřít, že v řízení před nimi
nebyla právům stěžovatelky poskytnuta dostatečná ochrana, čímž
došlo k porušení čl. 36 odst.1 Listiny základních práv a svobod,
v němž je zakotveno právo na spravedlivý proces, a současně též
čl. 90 Ústavy, dle kterého jsou oba orgány povolány k tomu, aby
zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům.
Proto Ústavní soud podle §82 zák.č. 182/1993 Sb. ústavní
stížnosti zcela vyhověl a stížností napadený rozsudek Krajského
soudu v Českých Budějovicích ze dne 27. března 1996, č.j. 10 Ca
24/96-24 zrušil. Současně zrušil rozhodnutí Okresního úřadu
- pozemkového úřadu v Českém Krumlově ze dne 15.12. 1995, č.j.
PÚ/24823/95, a ze dne 2.1. 1996, č.j. PÚ/27537/96, z důvodu
procesní ekonomie.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 24.9. 1997