ECLI:CZ:US:1997:2.US.23.97
sp. zn. II. ÚS 23/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci stěžovatelky L. M. o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 13. 12. 1996, sp. zn. 13 Co 636/96, za účasti Krajského soudu v Ostravě, jako účastníka řízení, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 13. 12. 1996, sp.
zn. 13 Co 636/96, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Ostravě
ze dne 24. 5. 1996, čj. 37 C 214/95-22, se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Stěžovatelka se svou ústavní stížností domáhala zrušení shora
uvedeného rozsudku Krajského soudu v Ostravě, jenž potvrdil
rozsudek Okresního soudu v Ostravě, kterým byl návrh, aby bylo
městu Ostrava uloženo uzavřít s navrhovatelkou dohodu o vydání ve
výroku rozsudku blíže označených nemovitostí, opírající se o §6
odst. 2, ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák. č. 87/1991 Sb., ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zák. č. 87/1991 Sb."), tedy
o tvrzení, že k odnětí nemovitostí došlo v důsledku politické
perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná práva
a svobody, zamítnut, a to jednak s odůvodněním, že k přechodu
předmětného majetku na stát došlo přímo ze zákona dnem účinnosti
dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, tj. dne 30. 10.
1945, a tím i mimo rozhodné období z hlediska zák. č. 87/1991 Sb.,
a dále s odůvodněním, že soud není oprávněn přezkoumávat správní
akt, vydaný dle §1 odst. 4 uvedeného dekretu. Stěžovatelka ve své
ústavní stížnosti uvádí, že takto bylo rozhodnuto, přestože soudům
předestřela judikaturu jak Ústavního soudu (usnesení, sp. zn. IV.
ÚS 94/95; nález, sp. zn. IV. ÚS 56/94), tak Vrchního soudu v Praze
(sp. zn. 4 Cdo 174/94) ohledně konfiskovaného majetku dle dekretu
prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. v poměru k zák. č. 87/1991
Sb., v níž se uvádí, že ke konfiskaci sice docházelo ex lege,
nicméně při splnění všech tímto dekretem stanovených podmínek,
mezi které náleží i pravomocné rozhodnutí správního orgánu o tom,
že jsou splněny podmínky pro konfiskaci podle tohoto dekretu,
a z níž dále plyne, že určujícím z hlediska rozhodného období dle
restitučního předpisu je okamžik ukončení správního řízení
o konfiskaci. Totéž dle stěžovatelky plyne i ze samotného §2
odst. 3 zák. č. 87/1991 Sb., který výslovně předpokládá odnětí
vlastnického práva dle předpisů o znárodnění z let 1945-48, neboť
by těžko v těchto případech mohlo dojít k restituci vzhledem
k působnosti znárodňovacích předpisů ex lege, tak jako je tomu
u konfiskačního dekretu. Současně stěžovatelka zdůraznila, že
v dané věci byl konfiskační výměr vydán v rozhodném období, tj.
dne 13. 2. 1950, ačkoliv její otec byl židovského původu a měl
doklad StB o státní spolehlivosti ze dne 20. 6. 1947, přičemž jeho
sourozenci zahynuli v koncentračních táborech - zatímco on se před
nacistickou perzekucí zachránil emigrací do Švédska. V další části
své ústavní stížnosti stěžovatelka odmítla závěry krajského soudu
o tom, že soud není oprávněn přezkoumávat výměry správního orgánu,
jestliže zák. č. 87/1991 Sb. jako zvláštní předpis již v §1 dává
soudcům zvláštní oprávnění správní akty přezkoumávat. V této
souvislosti také zdůraznila, že akceptace názoru krajského soudu
by znamenala nenaplnitelnost účelu restitučních předpisů všude
tam, kde křivda byla realizována na základě rozhodnutí správního
orgánu, tedy správním aktem. Rozhodnutím krajského soudu tak byla
dle stěžovatelky porušena její základní práva, vymezená v usnesení
předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992, o vyhlášení Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jako součásti
ústavního pořádku České republiky, které je uveřejněno pod č.
2/1993 Sb. S odkazem na nález Ústavního soudu ČSFR ze dne 21. 12.
1992, sp. zn. I. ÚS 597/92, dovodila též rozpor citovaného
rozhodnutí s čl. 11 odst. 1 věty prvé a druhé Listiny.
Krajský soud jako účastník řízení ve svém vyjádření ohledně
merita věci odkázal na odůvodnění napadeného rozhodnutí, jak pokud
jde o okamžik přechodu majetku na stát dle dekretu prezidenta
republiky č. 108/1945 Sb., tak pokud jde o nedostatek oprávnění
přezkoumávat výměr správního orgánu vydaný dle uvedeného dekretu.
V další části s poukazem na stranu 6 napadeného rozhodnutí krajský
soud odmítl, že by se ve svém rozhodnutí nevypořádal s odkazy
stěžovatelky na rozhodnutí Ústavního soudu.
Vedlejší účastník město Ostrava se ve smyslu §28 odst. 2
zák. č. 182/1993 Sb. vzdal svého práva být vedlejším účastníkem
řízení.
Vzhledem ke stěžovatelkou tvrzenému porušení základních práv
a svobod, jak předpokládá §72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve spojení s čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy
ČR, si Ústavní soud jakožto soudní orgán ochrany ústavnosti ve
smyslu čl. 83 Ústavy ČR vyžádal spis Okresního soudu v Ostravě,
sp. zn. 37 C 214/95, z něhož zjistil, že stěžovatelka se
s odvoláním na §6 odst. 2, ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák.
č. 87/1991 Sb., domáhala vydání rozhodnutí, kterým by byla městu
Ostrava uložena povinnost uzavřít s ní dohodu o vydání
nemovitostí, které byly v rozporu s §1 bodem 2 dekretu prezidenta
republiky č. 108/1945 Sb., výměrem KNV města Ostravy, zn.
XXIV/6197/47, ze dne 13. 2. 1950, jejímu otci konfiskovány,
přestože ještě 20. 6. 1947 byl dle předložené zprávy StB osobou
státně spolehlivou. Rozsudkem druhostupňového soudu, jímž byl
potvrzen rozsudek soudu prvého stupně, byl její návrh zamítnut
s odůvodněním, že v případě dekretu prezidenta republiky č.
108/1945 Sb. došlo k přechodu vlastnictví ex lege dnem jeho
účinnosti (tj. 30. 10. 1945) a v důsledku toho i mimo rozhodné
období z hlediska zák. č. 87/1991 Sb. s tím, že správní rozhodnutí
dle §1 odst. 4 (od účinnosti zák. č. 84/1949 Sb. odst. 3) dekretu
prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. bylo rozhodnutím deklaratorní
povahy s účinky ex tunc. S odkazem na předúnorovou judikaturu,
současnou judikaturu Vrchního soudu v Praze, sp. zn. 4 Cdo 35/92;
3 Cdo 10/93; 4 Cdo 174/94, i totalitní judikaturu, pak krajský
soud konstatoval, že neshledává sebemenších důvodů, aby se od ní
odchyloval v tom smyslu, že soud není oprávněn přezkoumávat
rozhodnutí - výměr správního orgánu. Kromě toho, pokud jde
o názory obsažené v rozhodnutí Ústavního soudu, jichž se
stěžovatelka dovolávala, poukázal krajský soud na to, že nejsou
součástí právní věty, a co do jejich závaznosti uvedl, že Ústavní
soud není soudem nadřízeným soudům obecným a že v žádném případě
nemůže být obecný soud vázán tím, co je tzv. obiter dictum.
Jak vyplývá ze shora uvedeného, podstatou sporu je, zda
majetek konfiskovaný dle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945
Sb. může být předmětem restitučního nároku dle zák. č. 87/1991 Sb.
vzhledem k rozhodnému období upravenému v tomto restitučním zákoně
od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, jestliže dekret prezidenta republiky
č. 108/1945 Sb. působil ex lege, tj. dnem 30. 10. 1945, či
nikoliv.
Ústavní soud ve své dosavadní judikatuře vychází jednak
z faktu, že v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 máme co činit
s obdobím nesvobody (srov. též zák. č. 198/1993 Sb.,
o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu),
v němž docházelo ke zneužití dekretů komunistickou diktaturou při
vydávání správních aktů, a dále z nutnosti respektovat vůli
zákonodárce, pokud jde o naplnění smyslu a účelu zák. č. 87/1991
Sb., kterým je zmírnění křivd spáchaných v období nesvobody,
v návaznosti na jednotlivé zákonodárcem formulované restituční
důvody. Proto také, aniž by Ústavní soud jakkoliv zpochybnil, že
ke konfiskaci dle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.
docházelo již dnem 30. 10. 1945, podpořil ve svých rozhodnutích
tendenci těch obecných soudů, které se řídily podobnými úvahami
[viz rozsudek Městského soudu v Praze, publikovaný pod č. 16/94
Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek; rozsudek Vrchního soudu
v Praze, 4 Cdo 174/94, nebo též 3 Cdo 177/93, kde se dokonce
v případě konfiskování majetku dle §2 odst. 5 dekretu č.
108/1945 Sb. konstatuje, že jde nejen o způsob, který ve svých
důsledcích znamená postup porušující obecně uznávaná lidská práva
a svobody - §2 odst. 1 písm. c); §6 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb.
- ale také připouští nutnost posoudit, zda nejde o výjimku ze
zásady, že ke konfiskaci docházelo přímo ze zákona a že rozhodnutí
dle §1 odst. 4 dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. mělo
pouze deklaratorní charakter] a přistoupily k restitučním
předpisům jako ke speciální právní úpravě se všemi důsledky z toho
plynoucími, včetně oprávnění soudu přezkoumávat, zda rozhodnutí
správního orgánu, vydané v období nesvobody, bylo či nebylo
důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně
uznávaná lidská práva a svobody ve smyslu restitučního důvodu dle
§6 odst. 2, ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák. č. 87/1991 Sb.
Protože napadený rozsudek Krajského soudu v Ostravě je rozhodnutí,
které abstrahuje jednak od shora uvedeného, totiž že jde v dané
věci o nárok opírající se o restituční předpis jakožto lex
specialis, jehož smyslem je náprava křivd spáchaných v období od
25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, a dále též o §2 zák. č. 198/1993 Sb.,
kde je toto období charakterizováno jako období zločineckého,
nelegitimního a zavrženíhodného režimu, neboť neshledává
sebemenších důvodů, proč se odchýlit od konstantní judikatury, dle
níž soud není oprávněn přezkoumávat rozhodnutí - výměr správního
orgánu, nezbylo Ústavnímu soudu než je za použití §82 odst. 1,
odst. 2 písm. a), odst. 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, zrušit, a to včetně rozsudku soudu prvého
stupně, z důvodu procesní ekonomie s tím, že těmito rozsudky byl
porušen čl. 95 odst. 1 Ústavy ČR, dle něhož je soudce při
rozhodování vázán zákonem, tedy nejen zák. č. 87/1991 Sb., ale též
i zák. č. 198/1993 Sb. Stejně tak obecné soudy odmítnutím
přezkoumávat, zda rozhodnutí správního orgánu, vydané v období
nesvobody, bylo či nebylo důsledkem politické perzekuce nebo
postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody, za
situace, kdy stěžovatelka tvrdí, že její otec byl židovského
původu a měl doklad o státní spolehlivosti ze dne 20. 6. 1947
s tím, že jeho sourozenci zahynuli v nacistických koncentračních
táborech, zatímco on se zachránil emigrací do Švédska, porušily
čl. 36 odst. 1 Listiny, tj. právo stěžovatelky na spravedlivý
proces.
V nejobecnějším smyslu slova k otázce vázanosti rozhodnutími
Ústavního soudu, tj. čl. 89 odst. 2 Ústavy ČR, dlužno dodat, že ať
již je čl. 89 odst. 2 Ústavy ČR, dle něhož jsou vykonatelná
rozhodnutí Ústavního soudu závazná pro všechny orgány i osoby,
jakkoliv teoreticky problematický, je to stále ústavní předpis
jako norma nejvyšší právní síly, pro kterou platí čl. 95 odst. 1
Ústavy ČR, v němž se stanoví, že soudce je vázán zákonem, a která
se snaží reagovat na předlistopadový stav naší justice, kdy
základní lidská práva nejenže nebyla chráněna, ale dokonce byla
pošlapávána. Uvedenému čl. 89 odst. 2 Ústavy ČR je proto třeba
přinejmenším rozumět tak, že jde o snahu ústavodárce nastartovat
v co možná nejširším rozsahu ochranu základních lidských práv
a svobod také ve vztahu k justici, která svou totalitnímu režimu
sloužící existencí žádné záruky neskýtala. Rozsudky obecných
soudů, pokud jde o jejich odmítnutí zabývat se restitučním nárokem
stěžovatelky z hlediska dosavadní judikatury Ústavního soudu, tak
svědčí především o jejich zásadním selhání, založeném na
neschopnosti vnímat zrůdnou podstatu minulého režimu a ve svém
důsledku i úlohu, která v posttotalitním státě připadla Ústavnímu
soudu v poměru k justici. Ostatně právě neochota soudu aplikovat
a interpretovat restituční předpisy v souladu s judikaturou
Ústavního soudu je jedním z nejdůležitějších důkazů o potřebnosti
existence Ústavního soudu a jeho pravomocí vůči obecným soudům.
V neposlední řadě je ze zamítavého rozhodnutí krajského soudu
patrné i pohrdání občanem, k jehož rychlé a účinné ochraně práv
jsou soudy dle §6 o.s.ř. povolány, neboť krajský soud rozhodoval
s vědomím existence Ústavního soudu, ústavní stížnosti jakožto
krajního prostředku ochrany práv a jeho již předcházející
judikatury, tedy s vědomím dalších průtahů ve věci, a to vše
přesto, že stěžovatelka se narodila v roce 1927 (11. 12.). Tento
postoj obecných soudů nemá nic společného s ústavně zakotvenou
zásadou soudcovské nezávislosti v čl. 82 odst. 1 Ústavy, neboť se takto:
zjevně dostaly do rozporu s čl. 1, čl. 2 odst. 2, 3, 4
Ústavy, čl. 2 odst. 2 a 3 Listiny, v nichž je 0jakožto v obecných
ustanoveních zakotven princip primátu občana nad státem.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 24. 9. 1997