infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-188-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.02.1997, sp. zn. II. ÚS 303/95 [ nález / BROŽOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 14/7 SbNU 99 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:2.US.303.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K dražbě jako smluvnímu nabytí vlastnictví v procesu tzv. "malé privatizace." K zásadě zákazu retroaktivity právní normy...

Právní věta Vlastnictví nabývané dle §9 odst. 1, §11 odst. 1 zákona o malé privatizaci není vlastnictví nabývané na základě jiné skutečnosti, ale smlouvou, kde stát je jen stranou a kde příklep je akceptací nabídky neboli formální a závaznou deklarací toho, že došlo ke konsensu. Nelze totiž odhlédnout od povahy věci, která je určena prvkem dobrovolnosti a rovnoprávným postavením obou subjektů dražby. Ostatně i znění §1; §2 aj. uvedeného zákona hovoří výslovně o převodu.

ECLI:CZ:US:1997:2.US.303.95
sp. zn. II. ÚS 303/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti S. T. proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 20. 10. 1995, čj. 6 A 148/93-17, a návrhu na zrušení ustanovení §11 odst. 2 zák. č. 427/1990 Sb., ve znění zák. č. 429/1991 Sb., takto: Rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 20. 10. 1995, čj. 6 A 148/93-17, se z r u š u j e. Odůvodnění: Stěžovatel se ve své ústavní stížnosti domáhal vydání nálezu, kterým by byl zrušen shora uvedený rozsudek Vrchního soudu v Praze, jímž byla zamítnuta žaloba stěžovatele, v níž se domáhal zrušení rozhodnutí Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci, kterým mu byl uložen zvláštní poplatek ve výši 5.000.000,- Kč. Z hlediska skutkového stěžovatel uvedl, že podle zák. č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, vydražil v dražbě provozní jednotku, kterou nemohl zaplatit, a proto mu byl dle zák. č. 429/1991 Sb. rozhodnutím Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci uložen zvláštní poplatek ve výši 25 % vydražené ceny, tj. 5.000.000,- Kč. Protože s tímto rozhodnutím ministerstva nesouhlasil, obrátil se na vrchní soud s návrhem na zrušení tohoto rozhodnutí, avšak neúspěšně, neboť vrchní soud dospěl k závěru, že zvláštní poplatek podle zák. č. 429/1991 Sb. není vůbec poplatkem, ale sankcí sui generis, jejíž uložení a výše závisí čistě jen na volném uvážení orgánu, který ji ukládá. Uvedeným závěrem pak vrchní soud dospěl dle stěžovatele v podstatě k závěru, že uložení tohoto zvláštního poplatku není věcně přezkoumatelné a že lze zkoumat jen proces jeho uložení, čímž odepřel stěžovateli právo na soudní ochranu, které mu zaručuje Listina základních práv a svobod (dále jen "Listina"). V další části svého návrhu stěžovatel dovodil, že pokud je zvláštní poplatek sankce a přitom rozhodování ve věcech privatizace nepodléhá soudnímu přezkumu, nemůže vlastník ukládat nabyvateli, který poruší smluvní povinnosti, sankci, a to proto, že Listina v čl. 11 odst. 1 zaručuje, že "vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu". Z tohoto důvodu považuje stěžovatel právní úpravu též za rozpornou s čl. 1 Ústavy, ve kterém se Česká republika prohlašuje za právní stát. Vrchní soud jako účastník řízení ve svém vyjádření namítal, že napadeným rozhodnutím nemohlo dojít ke stěžovatelem tvrzenému porušení práva vyplývajícího z čl. 36 odst. 2 Listiny, neboť soud se věcí zabýval, byť výsledek nebyl pro stěžovatele příznivý. Dále vrchní soud uvedl, že v řízení dle části páté, hlavy druhé o.s.ř. má žalobce právo na přezkum napadeného rozhodnutí, nikoliv na to, aby žalobě bylo vyhověno. Ohledně právního názoru odkázal vrchní soud na odůvodnění napadeného rozhodnutí a navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta s tím, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Ministerstvo jako vedlejší účastník řízení se ve svém vyjádření zaměřilo na problematiku, týkající se právní úpravy, zejména předeslalo, že stěžovatel zcela pomíjí naprosto novou skutečnost probíhajícího procesu privatizace státního majetku, která je rozdělena v podstatě na tři úseky: 1. malá privatizace a restituce, 2. velká privatizace, 3. fond státního majetku. Ohledně malé privatizace vztahující se na daný případ poukázalo na §11 odst. 2 zák. č. 427/1990 Sb., v původním znění, dle něhož vydražitel, který včas nezaplatil, odpovídá dražící organizaci za škodu a je povinen vydat jí neoprávněný majetkový prospěch, což znamená, že neplatnost dražby a propadnutí dražební jistoty nejsou jedinými důsledky, které postihují vydražitele, který včas nezaplatil. Dále ministerstvo konstatovalo, že vzhledem k §1 odst. 2 OZ lze této obecné úpravy použít, jen pokud se jí zvláštní úprava, tj. v dané věci sám zák. č. 427/1990 Sb., vysloveně dovolává. Tak tomu také je v původním znění §11 odst. 2, pokud odkazoval na obecná ustanovení o náhradě škody a neoprávněném majetkovém prospěchu, které však neznamenalo nic jiného, než vyjádření obecné odpovědnosti za nesplnění dražební podmínky. Protože se ukázalo, že stávající sankční opatření neuvážené dražitele neodradí a navíc hospodářská arbitráž v očekávání svého zániku návrhy dle §11 odst. 2 neprojednávala, přijal zákonodárce řešení, v němž nahradil obecnou odpovědnost takto: "Tento orgán takovému vydražiteli může uložit též povinnost nahradit náklady marné dražby nebo zaplatit zvláštní poplatek až do výše 30 % původně vydražené ceny", čímž byla dosavadní obecná odpovědnost nahrazena odpovědností zvláštní, z čehož dále plyne, že ač má poplatek sankční povahu, nemá nic společného ani se zákonem o poplatcích, ani se zákonem o přestupcích. Dále ministerstvo uvedlo, že jestli vydražená cena měla být zaplacena do 30 dní, pak tato zvláštní odpovědnost mohla být uplatněna až po jejím uplynutí. Protože v dané věci 30denní lhůta skončila až za platnosti novely, tj. zák. č. 429/1991 Sb., byla podmínka její aplikace dána. Ohledně námitky, týkající se nedostatku zákonných kritérií pro uložení poplatku, ministerstvo poukázalo na jednoznačnost právní úpravy, pokud jde o to, kdy a komu může být poplatek uložen. Pokud jde o výši poplatku, dovodilo, že neexistence hledisek pro stanovení výše poplatku je dána skutečností, že zvláštní poplatek není pravou sankcí (pokutou), ale vyjádřením odpovědnosti za nesplnění dražební podmínky, která v sobě zahrnuje jak náklady na novou dražbu, tak náhradu škody, a proto je také stanovení výše zcela ponecháno na ministerstvu. V této souvislosti pak ministerstvo zdůraznilo, že samotnou výši stěžovatel ani ve svém rozkladu ani žalobě nenapadl. Závěrem ministerstvo uvedlo, že vyvozování odpovědnosti za nesplnění zákonem stanovené povinnosti není v rozporu ani s právním řádem ani s Listinou, a navrhlo ústavní stížnost zamítnout s tím, že není sebemenšího důvodu napadené ustanovení zrušit. Také ministerstvo souhlasilo s upuštěním od ústního jednání. Ústavní soud již v mnoha svých předcházejících rozhodnutích konstatoval, že není součástí soustavy obecných soudů a že mu nepřísluší s ohledem na čl. 83 Ústavy vykonávat přezkumné pravomoci, neboť je orgánem ochrany ústavnosti, což dále znamená, že jeho pravomoc je vázána na tvrzení (srov. §72 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.), že napadeným rozhodnutím bylo porušeno základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Protože stěžovatel ve své ústavní stížnosti tvrdí takový zásah do ústavně zaručených základních práv a svobod, a to konkrétně čl. 36 Listiny, nezbylo než se věcí zabývat. V této souvislosti dlužno předeslat, že Ústavní soud není vázán důvody uvedenými v ústavní stížnosti. Z připojeného spisu Vrchního soudu v Praze, sp. zn. 6 A 148/93, Ústavní soud zjistil, že stěžovatel vydražil v dražbě dle zák. č. 427/1990 Sb. dne 19. 10. 1991 provozní jednotku hotelu v Ch. Dne 18. 11. 1991 oznámil, že není s to vydraženou cenu uhradit. Dále bylo zjištěno, že rozhodnutím ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci ze dne 1. 4. 1993 byl zamítnut rozklad a potvrzeno rozhodnutí Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ze dne 5. 11. 1992, kterým bylo stěžovateli na základě §11 odst. 2 zák. č. 427/1990 Sb., ve znění zák. č. 429/1991 Sb., uloženo zaplatit zvláštní poplatek ve výši 5.000.000,- Kč, tj. 25 % z vydražené ceny provozní jednotky. Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel žalobu dle části páté, hlavy druhé o.s.ř., kterou Vrchní soud v Praze rozsudkem napadeným ústavní stížností ze dne 20. 10. 1995 zamítl, když dospěl k závěru, že vlastnictví nabyté v dražbě je vlastnictví nabyté na základě jiné skutečnosti. Dále dospěl k závěru, že v případě uložení povinnosti zaplatit zvláštní poplatek až dle zák. č. 429/1991 Sb. se nejedná o retroaktivitu, neboť právní vztah vzniklý na základě zák. č. 427/1990 Sb. je vztahem soukromoprávním, zatímco vztah dle zák. č. 429/1991 Sb. je vztahem veřejnoprávním, byť mezi totožnými subjekty. Pokud jde o protiústavnost ustanovení §11 odst. 2, vrchní soud potvrdil, že pokutu vlastně ukládá jedna z rovných stran právního vztahu, i mnohost důvodů, pro které dochází k nezaplacení vydražené ceny, včetně těch, které nejsou závislé na chování vydražitele, a dospěl k závěru, že diskreční oprávnění se jeví neúměrně široké, nicméně nikoliv neústavní, s tím, že nelze na daný případ analogicky vztáhnout lhůty dle přestupkového zákona, když nezaplacení ceny ve lhůtě není uvedeným ani jiným zákonem prohlášeno za přestupek, proto bylo v dané věci správně postupováno dle správního řádu (§1 zák. č. 71/1967 Sb.) a dle §1 a argumentem a contrario dle §7 odst. 2; §14 zák. č. 500/1990 Sb. Ohledně vyloučení kontroly rozhodování nezávislým orgánem zcela nebo zčásti vrchní soud konstatoval, že je to věcí zákonodárce. Stejně tak nebyla shledána vrchním soudem protiústavnost v neexistenci přechodných ustanovení. Ústavní soud přezkoumal návrh stěžovatele spolu s připojeným spisem Vrchního soudu v Praze, sp. zn. 6 A 148/93, a na rozdíl od vrchního soudu dospěl k závěru, že vlastnictví nabývané dle §9 odst. 1; §11 odst. 1 zákona o malé privatizaci (zák. č. 427/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů), není vlastnictví nabývané na základě jiné skutečnosti, ale naopak má za to, že nabytí věci ve veřejné dražbě se uskutečňuje přijetím nabídky, tedy smlouvou, kde stát je jen stranou a kde příklep je akceptací nabídky, neboli formální a závaznou deklarací toho, že došlo ke konsensu. Nelze totiž odhlédnout od povahy věci, která je určena prvkem dobrovolnosti a rovnoprávným postavením obou subjektů dražby. Ostatně i znění §1, §2 aj. zákona o malé privatizaci hovoří výslovně o převodu. Do tohoto smluvního vztahu nelze dle názoru Ústavního soudu vstoupit s přihlédnutím k právním předpisům, které v době, kdy tento smluvní vztah vznikl, ještě neexistovaly, neboť by šlo o retroaktivitu. Jestliže tedy v dané věci smluvní vztah vznikl dle zákona č. 427/1990 Sb., tj. dne 19. 10. 1991, nelze aplikovat zák. č. 429/1991 Sb., který nabyl účinnosti 1. 11. 1991. Protože jedním z principů právního státu (čl. 1 Ústavy) je pravidlo, že právní předpis nepůsobí nazpět tzv. zákaz retroaktivity, z něhož plyne nutnost každý ústavně možný případ retroaktivity zakotvit expressis verbis v zákoně (srov. též nález Ústavního soudu ČSFR, sp. zn. Pl. ÚS 78/92), přičemž zák. č. 429/1991 Sb., který byl aplikován, nemá výslovného ustanovení, jež by retroaktivitu založilo, došlo aplikací §11 odst. 2 dle zák. č. 427/1990 Sb., ve znění zák. č. 429/1991 Sb., k porušení čl. 1 Ústavy. Navíc uložením povinnosti zaplatit zvláštní poplatek bez zákonného podkladu, protože zák. č. 427/1990 Sb. v době vzniku právního vztahu zvláštní poplatek neznal (srov. znění §11 odst. 2 uvedeného zákona, ve znění do 31. 10. 1991, a od účinnosti zák. č. 429/1991 Sb., tj. od 1. 11. 1991), došlo současně i k porušení čl. 11 odst. 5 Listiny, v němž se stanoví, že daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Z důvodů shora uvedených nezbylo než napadené rozhodnutí, kterým došlo k porušení čl. 1 Ústavy, čl. 11 odst. 5 Listiny dle §82 odst. 1, 2 písm. a) a 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., zrušit. Vzhledem k tomu, že si Ústavní soud pro účely rozhodnutí vystačil s porušením čl. 1 Ústavy, čl. 11 odst. 5 Listiny, nezabýval se již tvrzeným porušením čl. 36 Listiny. Návrhu na zrušení ustanovení §11 odst. 2 zák. č. 427/1990 Sb. nelze vyhovět, neboť jeho aplikace je v dané věci irelevantní, proto také nebylo postupováno dle §78 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 4. 2. 1997 USZPPFO Zrušení práv.předpisu-návrh fyzické či práv.osoby 3 ČR

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:2.US.303.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 303/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 14/7 SbNU 99
Populární název K dražbě jako smluvnímu nabytí vlastnictví v procesu tzv. "malé privatizace." K zásadě zákazu retroaktivity právní normy.
Datum rozhodnutí 4. 2. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 18. 12. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 11 odst.1, čl. 11 odst.5
Ostatní dotčené předpisy
  • 427/1990 Sb., §11 odst.1, §11 odst.2, §1, §2, §9, §11 odst.1, §11 odst.2, §1, §2, §9 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík privatizace
dražba
retroaktivita
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-303-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27508
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31