errUsOduvodneni, infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsVyrok, infUsKratkeRadky-262-001,
ECLI:CZ:US:1997:2.US.82.95
sp. zn. II. ÚS 82/95
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti E. D.,J. J. a V. J. proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 25. 1. 1995, sp.zn.10 Ca 3/1995, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
o d ů v o d n ě n í :
Ve včas podané ústavní stížnosti uvádí stěžovatelé, že
rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích, ze dne
25.1.1995, sp.zn. 10 Ca 3/95, bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního
úřadu, pozemkového úřadu v Jindřichově Hradci ze dne 11.10.1994,
čj. PÚ 1477/94 - Bar/48. Pozemkový úřad ve svém rozhodnutí uvedl,
že stěžovatelé nejsou vlastníky části pozemkové parcely 1000/1,
ostatní plocha o výměře 1778 m2 v obci a v katastrálním území T.
Navrhovatelé uvádí, že jsou oprávněnými osobami ve smyslu
zákona č.229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a jak
napadeným rozsudkem, tak i oběma řízeními mu předcházejícími, byla
porušena jejich základní práva deklarovaná v článku 11, odst.
1,2,4 Listiny základních práv a svobod ( dále jen Listina).
Porušení citovaného článku Listiny spatřují navrhovatelé
v nerespektování znění §6 odst.1 písm.m) a r) zákona č.229/1991
Sb. ve znění novel, která jim podle jejich názoru zakládají nárok
na vydání nemovitosti v případě, že tato přešla na stát nebo jinou
právnickou osobu v důsledku vyvlastnění za náhradu, a to v případě
pokud nemovitost existuje a trvale neslouží účelu, pro který byla
vyvlastněna (§6 odst.l písm.m) zák.č.229/1995 Sb.), anebo
v důsledku politické persekuce nebo postupu porušujícího obecně
uznávaná lidská práva a svobody (§6 odst.1 písm. r).
Požadovaná nemovitost, pozemek o výměře 1778 m2 k.ú. T. byl
vyvlastněn na základě rozhodnutí odboru výstavby MěNV v T., ze dne
12.12.1966, zn. Výst. 2848/66-B1, z důvodu schváleného směrného
a zastavovacího plánu města T. a měl sloužit společně s dalšími
vyvlastněnými nemovitostmi k rozšíření rekreačního střediska
a výstavby loděnice v T..
Právním důvodem provedeného vyvlastnění byl §18 zák.č.
87/1958 Sb., o stavebním řádu, a dále ustanovení §43
a následujících vyhlášky č.144/1959 Ú.l.
Stěžovatelé dále dovozují, že k vyvlastnění pozemku v roce
1966 došlo na základě jiných plánovacích aktů než těch, které byly
stanoveny státním plánem rozvoje národního hospodářství, tj.
v daném případě zastavovacím plánem města T., jehož podle tehdy
platných právních předpisů mohlo být použito jen v případě
a k účelu zřizování stavby a ne pro účely jiné.
V této souvislosti stěžovatelé připomínají, že předmětný
pozemek nikdy nebyl zastavěn a nemůže tedy sloužit k využívání
stavby, protože v dané lokalitě žádná stavba nestojí.
Pokud se týká stavby převlékacích boxů, pak tyto boxy nejsou
stavbami ve smyslu stavebních předpisů.
K samotnému vyvlastňovacímu řízení podotýkají, že tímto
postupem bylo porušeno právo uvedené v článku 11 odst. 4 Ústavy,
(správně zřejmě čl.11 odst.4 Listiny), neboť tento postup byl
v době jeho realizace protiústavní.
Stěžovatelé souhlasí se závěrem Krajského soudu v Českých
Budějovicích potud, pokud tento soud zjistil, že předmětný pozemek
je začleněn do areálu koupaliště a že tedy pro účel užívání staveb
umístěných v areálu loděnice jej využívat nelze. Pokud se týká
zjištění soudu, že pozemek nelze v právním smyslu považovat za
samostatnou věc, považují takovéto zjištění za protiústavní
a diskriminující, odporující znění článku 11 odst.1 Listiny.
Domnívají se, že jde o porušení zásady rovnosti subjektů,
pokud krajský soud vyvodil, že pozemky tvořící areál koupaliště
musí být nezbytně v majetku obce.
Navíc argumentují i skutečností, že vyvlastnitel nedodržel
2letou lhůtu k započetí užívání vyvlastněných nemovitostí k daným
účelům, a to od nabytí právní moci vyvlastňovacího rozhodnutí,
když právní předchůdci navrhovatelů pozemek užívali jako zahradu
po celou řadu let po jejím vyvlastnění. Ztotožňovat lokalitu
koupaliště se stavbou ve smyslu stavebního zákona není správné,
protože koupaliště tvoří jenom pozemky.
Stěžovatelé tvrdí, že v daném případě byla jim i jejich
právním předchůdcům odepřena ochrana vlastnictví, což je v rozporu
s článkem 11 odst.1 Listiny.
Navrhují proto, aby Ústavní soud ČR ze všech shora uvedených
důvodů zrušil napadený rozsudek Krajského soudu v Českých
Budějovicích.
Ústavní soud ČR si k podané ústavní stížnosti vyžádal spis
Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 10 Ca 3/95,
a připojený spis pozemkového úřadu v Jindřichově Hradci ze kterého
zjistil následující :
Pozemek p.č.261/13 role (nyní dle stavu v EN parcela
č.1000/1)o výměře 1778 m2 obec i katastrální území T. byla
vyvlastněna za finanční náhradu dle tehdy platných cenových
předpisů. Finanční náhrada byla řádně proplacena.
Pozemkový úřad se ve správním řízení nejprve zabýval otázkou,
zda předmětný pozemek se stal součástí věci nové a zda nemovitost
slouží účelu vyvlastnění. Při posuzování této otázky vycházel
jednak ze stanoviska Okresní hygienické stanice v Jindřichově
Hradci a dále ze znaleckého posudku soudního znalce ze dne
3.5.1994.
Účelem znaleckého posudku bylo porovnání rozhodnutí
o vyvlastnění se směrným územním plánem, a vyplývá z něj, že
porovnáním se skutečností na místě samém bylo zjištěno, že
vyvlastněné pozemky byly začleněny do areálu koupaliště a jsou
i byly užívány k účelům, pro které byly vyvlastňovány. Jejich
začleněním do nově vytvořených parcel se staly součástí věci nové.
Užívání předmětného pozemku v rozporu se směrným územním plánem
města T. nebylo zjištěno.
Okresní hygienická stanice ve svém stanovisku uvedla, že
plochy pozemků pro pláž u rybníka Svět v T. a stávající rozsah
hygienických zařízení vyhovuje uváděné kapacitě koupaliště 2 500
návštěvníků.
Z podaného opravného prostředku i protokolace ústního jednání
před Krajským soudem v Českých Budějovicích vyplývá, že
argumentace stěžovatelů obsažená v ústavní stížnosti byla již
předmětem jednání u obecného soudu.
V odůvodnění napadeného rozsudku krajský soud uvedl, že
přezkoumal opravným prostředkem napadené rozhodnutí Okresního
úřadu, pozemkového úřadu v Jindřichově Hradci ze dne 11.10.1994,
čj.PÚ 1477/94 - Bar/48, ve veřejném jednání a dospěl k závěru, že
opravný prostředek stěžovatelů (dříve navrhovatelů) není důvodný.
Návrh na vydání zemědělského majetku uplatnila již původní
vlastnice R. J. a její dcera E. D. dne 29. srpna 1991. Po smrti R.
J. v roce 1991 jsou podle rozhodnutí státního notářství
v Jindřichově Hradci, čj. D 441/74 - 20, právními nástupci
původních vlastníků jejich děti J. J., V. J. a E. D. Ve věci
restituce vyvlastněného majetku proběhlo již předchozí řízení,
které skončilo rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích ze
dne 12. 6. 1992, čj. 10 Ca 64/92-9. Tímto rozsudkem bylo
rozhodnutí pozemkového úřadu zrušeno a věc vrácena k dalšímu
řízení také z toho důvodu, že nebylo skutkově prokázáno, zda
předmětný pozemek byl či nebyl využíván k účelu provedeného
vyvlastnění a zda byl zastavěn.
Krajský soud převzal do svých skutkových zjištění závěry
znaleckého posudku znalce V. F., který uvedl, že v době právní
moci vyvlastňovacího rozhodnutí existoval směrný plán města T.
z roku 1959, kde dotčené území bylo řešeno jako rekreační
a sportovní plocha, v členění interhotel, koupaliště, loděnice
a vyhrazená zeleň. Podrobný územní plán zástavby z roku 1964
přebíral plošně údaje ze směrného plánu z roku 1959 a navrhoval
rozmístění objektů v daném území. Stejná situace byla i v případě
podrobného územního plánu asanace a rekonstrukce T. z roku 1967.
Závěrem pak znalec konstatoval, že shora uvedeným vyvlastňovacím
rozhodnutím z roku 1966 byly vyvlastňované pozemky začleněny buď
do oplocovaných areálů koupaliště, nebo loděnice a byly i jsou
nadále užívány k účelům, pro které byly vyvlastňovány.
Pozemky se staly součástí věci nové a jejich užívání v rozporu
se směrným územním plánem nebylo zjištěno. Nezastavěné plochy
slouží pro aktivní odpočinek návštěvníků. Z připojeného snímku
pozemkové mapy je zřejmé, že předmětný pozemek se nachází
uprostřed areálu koupaliště, na tomto pozemku byly vybudovány
rovněž převlékací boxy.
Stanovisko okresního hygienika k danému problému konstatuje,
že pro plánovanou kapacitu 2 500 návštěvníků musí být zajištěna
minimální plocha 25 000 m2.
Nejsou proto naplněny podmínky podle ustanovení §6 odst.1
písm.m) zákona č.229/1991 Sb. ve znění novel, neboť pozemek sice
existuje, ale byl začleněn do areálu koupaliště a na pozemku jsou
vybudovány převlékací boxy.
O tom, že se předmětný pozemek stal částí věci nové v právním
slova smyslu, svědčí i skutečnost, že podle zápisu v katastru
nemovitostí se stal součástí parcely č. 1000/1 obec i k. ú. T..
Areál koupaliště je pak nutno považovat za jednu stavbu ve smyslu
stavebního zákona.
Pokud se týká námitky stěžovatelů, že vyvlastnění bylo
provedeno v rozporu s tehdy platnými právními předpisy a je tedy
dán restituční důvod podle §6 odst.1 písm.r) zákona 229/1991 Sb.,
pak krajský soud konstatoval, že úkolem přezkumného řízení není
přezkoumávat již pravomocná správní rozhodnutí, nadto vydaná
v roce 1966. Přesto však dovodil, že vyvlastnění bylo provedeno
v souladu s vyvlastňovacími předpisy, zejména s ustanovením §18
odst.1 zák.č.87/1958 Sb., o stavebním řízení, které uvádí, že
nejde-li o vyvlastnění pro uskutečnění úkolů stanovených státním
plánem rozvoje národního hospodářství, lze nemovitost vyvlastnit,
jen převažuje-li zájem na uskutečnění nebo užívání stavby a nebo
na provedení asanace nad jiným oprávněným zájmem dosavadního
vlastníka nebo jiného oprávněného subjektu. Rozpor v procesu
vyvlastnění nebyl zjištěn ani při použití ustanovení §43 odst.3
vyhlášky č. 144/1959 Ú.l., kterou se provádí zákon o stavebním
řádu.
K účelům deklarovaným restitučním rozhodnutím je pozemek
i nadále využíván, takže nepřichází k úvahu ani použití §6
odst.1 písm.r) zák.229/1991 Sb. Navíc konstatuje krajský soud, že
vydání pozemku je nemožné vzhledem k ustanovení §11 zák.229/1991
Sb., když tento pozemek byl již celý vyňat ze zemědělského půdního
fondu a nelze jej nyní ani v budoucnu k zemědělským účelům
využívat.
Na základě výzvy Ústavního soudu ČR se k podané stížnosti
vyjádřil Krajský soud v Českých Budějovicích jako účastník řízení
a uvedl, že svým rozsudkem ze dne 25.1. 1995, čj. 10 Ca 3/95-19,
potvrdil rozhodnutí Okresního úřadu - pozemkového úřadu
v Jinřichově Hradci ze dne 11.10.1994, čj. PÚ 1477/94-Bar/48, jako
zákonu odpovídající podle ustanovení §250 q odst.2 o.s.ř., když
po jeho přezkoumání při nařízeném ústním jednání dospěl k závěru,
že v projednávání věci není dán žádný z restitučních důvodů,
uvedených v ustanovení §6 odst.1 zák. 229/1991 Sb. pro vydání
požadovaných nemovitostí stěžovatelům.
Dále poznamenal, že vyvlastnění pozemků pro zřízení pláže
postihlo řadu soukromých vlastníků, ale pozemky byly vyvlastněny
za účelem vybudování rekreačních zařízení u rybníka, nikoli za
účelem politické persekuce právních předchůdců stěžovatelů. Podle
názoru účastníka řízení, nevydáním pozemků stěžovatelům nemohlo
dojít k porušení základních práv a svobod zakotvených v článku ll
odst. 1, 2 a 4 Listiny.
V ostatním odkazuje na písemné odůvodnění napadeného rozsudku.
Z vedlejších účastníků se k podanému návrhu vyjádřil Okresní
úřad - pozemkový úřad v Jindřichově Hradci. Ten ve zkratce shrnul
dosavadní skutková zjištění, a to jak svá, tak i krajského soudu,
která, jak uvádí, považuje za věcně správná a korespondující
s platnou právní úpravou a skutečným stavem věci. Navrhuje
odmítnutí podané stížnosti.
Další z vedlejších účastníků- město T. - je přesvědčen, že
rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích, napadeným
stížností, nebyla porušena základní práva stěžovatelů uvedená
v článku 11 odst.1,2,4 Listiny a zcela se ztotožňuje jak
s výrokem, tak i s odůvodněním rozsudku Krajského soudu v Českých
Budějovicích.
Ústavní soud především konstatoval, že není nadřízeným soudem
soudům obecným, to však za předpokladu, že tyto při své činnosti
respektují ústavní principy Listiny základních práv a svobod.
Ústavní soud ČR se může věcí zabývat především s ohledem na
dodržení těch základních práv a svobod, jejichž porušení
stěžovatelé ve svém podání namítali.
Navrhovatelé tvrdí,že jak ve vyvlastňovacím řízení konaném na
základě rozhodnutí MěNV v T., odboru výstavby, ze dne 12.12.
1966, zn: Výst-2848/66-B1, tak v restitučním řízení, které
předcházelo podání ústavní stížnosti, došlo k porušení článku 11
odst.1 Listiny, které uvádí, že každý má právo vlastnit majetek.
Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah
a ochranu. Namítané porušení odstavce 2 téhož článku pak
konstatuje, že zákon stanoví, který majetek, nezbytný
k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního
hospodářství a veřejného zájmu, smí být ve vlastnictví státu, obce
nebo určených právnických osob; zákon může také stanovit, že
určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů nebo právnických
osob se sídlem v České republice.
Ustanovení článku 11 odst.4 Listiny hovoří o vyvlastnění nebo
o nuceném omezení vlastnického práva, které je možné ve veřejném
zájmu na základě zákona a za náhradu.
Pokud se týká článku 11 odst.1 Listiny, pak Ústavní soud ČR
již několikrát judikoval (viz nález ÚS ČR uveřejněný pod číslem
41 Sbírky nálezů a usnesení, svazek 3 ročník 1995- I), že toto
ustanovení Listiny chrání vlastnické právo již konstituované,
svědčící konkrétnímu vlastníku. Nelze proto hovořit o ochraně
vlastnického práva u subjektů, kterým vlastnické právo
k požadované nemovitosti nesvědčilo. Stěžovatelé v restitučním
řízení pouze uplatnili tvrzený nárok na předmětný pozemek, to však
nikoli z titulu existujícího vlastnického práva.
Institut vyvlastnění má několik podstatných znaků, mezi něž
patří veřejný zájem, odpovídající finanční náhrada a podmíněnost
jeho použití. Je kategorií veřejného práva, a musí respektovat
existenci zákona, v jehož mezích a na jehož základě bylo
vyvlastnění provedeno. K projednávané věci bylo krajským soudem
dostatečně srozumitelně konstatováno, že v době vyvlastnění zde
byl dán jak veřejný zájem, tak i příslušná finanční náhrada, a to
v mezích a za použití v té době platných zákonných norem. Je sice
pravdou, že význam a rozsah kategorie veřejného zájmu se v průběhu
politického a právního procesu mění, tak jak to konečně konstatuje
i odstavec 2 článku 11 Listiny, je však vždy nutné
sledovat, zda veřejný zájem je vymezen příslušnou platnou právní
normou.
Vzhledem k tomu, že Ústavní soud ČR nezjistil z obsahu spisu
Krajského soudu v Českých Budějovicích, tak ani v napadeném
rozsudku tvrzené porušení shora uvedeného článku 11 odst. 1,2
a 4 Listiny, podanou ústavní stížnost v celém rozsahu zamítl.
Pro úplnost nálezu Ústavní soud konstatuje, že je nepřípustné
dovozovat neexistenci pozemků v důsledku jejich sloučení
a přeparcelování resp. přečíslování, zváží-li se, že je to právě
kolektivizace a scelování parcel kulaků a jiných třídních
nepřátel, kterou má z.č. 229/1991 Sb. jako restituční předpis
upřednostňující naturální princip napravit. Jinými slovy, nelze
vyloučit vydání pozemků, které byly předmětem slučování
a přeparcelování, neboť právě toto byl hlavní smysl a účel z.č.
229/1991 Sb. Je totiž nemyslitelné přistoupit na to, aby slučování
v období totality jakožto výraz potlačování a likvidace soukromého
vlastnictví pozemků bylo nakonec důvodem pro jejich nevydání.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí není odvolání přípustné.
V Brně dne 19.3.1997