infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-159-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.06.1997, sp. zn. II. ÚS 86/96 [ nález / PROCHÁZKA / výz-4 ], paralelní citace: N 79/8 SbNU 251 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:2.US.86.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K postupu soudu ve správním soudnictví, je-li žalován správní orgán I. stupně namísto správního orgánu posledního stupně

Právní věta Pro obecný soud vyplývá ze zákona povinnost zkoumat nejen zda je napadené správní rozhodnutí přezkoumatelné soudem, ale současně je jeho povinností zkoumat, kdo je v takovém postavení, že jej zákon označuje za účastníka řízení. V případě, že kasační soud zjistil, že žalovaným nemůže být správní orgán uvedený v návrhu, neboť tento není orgánem, který rozhodoval v posledním stupni ve smyslu ustanovení §250 odst. 4 o.s.ř., měl soud postupovat per analogiam v souladu s ustanovením §94 odst.2 o.s.ř., t.j. vydat usnesení, kterým by přibral příslušný správní orgán do řízení jako jeho účastníka. Je věcí soudu, aby k těmto náležitostem přihlížel kdykoli v průběhu řízení.

ECLI:CZ:US:1997:2.US.86.96
sp. zn. II. ÚS 86/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti P. S. proti usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 1.2.1996, sp.zn. 22 Ca 645/95, takto: Usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 1.2.1996, sp.zn. 22 Ca 645/95 se z r u š u j e. Odůvodnění: Včas, byť nekvalifikovaně, podanou ústavní stížností, se stěžovatel domáhá zrušení usnesení Krajského soudu v Ostravě, sp.zn. 22 Ca 645/95, ze dne 1.2.1996. Stížnost doplnil dne 22.4.1996 plnou mocí advokáta JUDr. P. S., kdy o ustanovení advokáta pro nemajetnost požádal Českou advokátní komoru v Praze. Předmětem ústavní stížnosti je skutečnost, že Krajský soud v Ostravě svým usnesením ze dne 1.2.1996, sp.zn. 22 Ca 645/95, řízení zastavil a neposkytnutím soudní ochrany porušil práva stěžovatele uvedená v ustanovení čl.36 odst. l Listiny základních práv a svobod. Bez zkoumání hmotněprávní podstaty sporu dosavadní procesní průběh řízení lze shrnout takto: Rozhodnutím Úřadu práce Ostrava ze dne 10.3.1995, zn. UPO 01/ZP01/95/001385/03/st/V, byl stěžovatel vyřazen z evidence uchazečů o zaměstnání a bylo mu odejmuto poskytování hmotného zabezpečení z důvodu úmyslného maření součinnosti s Úřadem práce v Ostravě při zprostředkování zaměstnání. Proti prvoinstančnímu rozhodnutí tohoto správního orgánu se stěžovatel řádně a včas odvolal k Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR, které svým rozhodnutím ze dne 9.5.1995, sp.zn. 44/601/13028/7.4.95, odvolání zamítlo a rozhodnutí Úřadu práce v Ostravě potvrdilo. Dne 12.6.1995 se stěžovatel obrátil na Okresní soud v Ostravě s návrhem na přezkum správního rozhodnutí. Usnesením Okresního soudu v Ostravě ze dne 10.8.1995, sp.zn. 31 C 184/95, byl stěžovatel (tehdy žalobce) vyzván k opravení a doplnění neúplného podání. Stěžovatel své podání doplnil návrhem ze dne 25.8.1995 a okresní soud usnesením ze dne 30.8.1995, sp.zn. 31 C 184/95, rozhodl, že po právní moci usnesení bude věc postoupena Krajskému soudu v Ostravě jako soudu věcně příslušnému. Krajský soud v Ostravě usnesením čj. 22 Ca 645/95-10, ze dne 8.11.1995, vyzval stěžovatele, aby ve lhůtě 20 dnů ode dne doručení tohoto usnesení odstranil vady žaloby ze dne 12.6.1995, doplněné dne 25.8.1995, a to tak, že v souladu s ustanovením §250a o.s.ř. uvede, kdo jej bude v tomto řízení zastupovat. Dopisem ze dne 24.11.1995 k cit. výzvě Krajského soudu v Ostravě zaslal stěžovatelem pověřený advokát soudu plnou moc a současně požádal o poskytnutí lhůty, ve které by po prostudování příslušného spisu provedl případné doplnění návrhu na zahájení řízení. I v tomto dopise při specifikaci právní věci byl jako odpůrce uveden Úřad práce Ostrava. V dalším podání ze dne 5.12.1995 navrhl stěžovatelův advokát Krajskému soudu v Ostravě k provedení důkazu vyžádání příslušného správního spisu, aby poté, co by do něho nahlédl, mohl provést případné doplnění návrhu na zahájení řízení. Ze spisové dokumentace soudu - úředního záznamu ze dne 14.2.1996 vyplývá, že stěžovatelem pověřený advokát nahlédl do spisu sp.zn. 22 Ca 645/95. Podáním z téhož dne, adresovaným Krajskému soudu v Ostravě, znovu navrhl vyžádání příslušného správního spisu, neboť bez jeho prostudování nemůže provést případné doplnění návrhu. Krajský soud v Ostravě usnesením ze dne 1.2.1996, sp.zn. 22 Ca 645/95, které nabylo právní moci dne 21.2.1996, řízení zastavil. Své rozhodnutí odůvodnil tím, že již Okresním soudem v Ostravě byl stěžovatel podle §43 o.s.ř. vyzván k odstranění vad návrhu, který neměl náležitosti podle ustanovení §249 odst. 2 o.s.ř. Stěžovatel výzvě soudce vyhověl, ovšem jako žalovaného opět uvedl Úřad práce v Ostravě s tím, že se domáhá přezkoumání jeho rozhodnutí. Poté okresní soud podle §250d odst.2 o.s.ř. postoupil věc usnesením Krajskému soudu v Ostravě jako soudu věcně příslušnému. Krajský soud rovněž vyzval stěžovatele k tomu, aby odstranil vady žaloby, a to tak, že v souladu s §250a o.s.ř. uvede, kdo jej bude v tomto řízení zastupovat. Stěžovatel si sice zvolil advokáta, ale žalobní návrh stále směřoval proti rozhodnutí správního orgánu I.stupně, tedy proti rozhodnutí, které nemůže být přezkoumáváno soudem. Stěžovatel Krajskému soudu v Ostravě ve své ústavní stížnosti zvláště vytýká, že sice byl ve smyslu ustanovení §43 o.s.ř. vyzván k odstranění vad návrhu, za vadu však byla výlučně soudem označena povinnost být v řízení zastoupen kvalifikovanou osobou podle §250a o.s.ř. Takto specifikovanou vadu neprodleně odstranil, zaslal soudu plnou moc jím zmocněného advokáta a výslovně prohlásil, že návrh bude upravovat. Úpravu měl v úmyslu provést poté, co by bylo možno prostudovat spisový materiál, včetně příslušného správního spisu, jehož vyžádání vícekráte navrhoval. Soud tomuto jeho návrhu nevyhověl. Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu v Ostravě, sp.zn. 22 Ca 645/95, který potvrdil všechny již uvedené údaje. K návrhu se vyjádřila rovněž předsedkyně senátu Krajského soudu v Ostravě, která kromě zjištění, uvedených v odůvodnění stížností napadeného rozsudku, uvedla, že po provedeném upřesnění žalovaného stěžovatelem, byť vadného, t.j. Úřadu práce v Ostravě, nebylo již pochybnosti o tom, kdo je žalobcem žalován jako účastník řízení. Proto za vadu podané žaloby bylo nutno považovat skutečnost, že žalobce nebyl zastoupen advokátem, když sám nemá právnické vzdělání. Pokud by mínil právní zástupce stěžovatele podat návrh na záměnu žalovaného, nepotřeboval nahlížet do správního spisu, protože stěžovatel měl k dispozici správní rozhodnutí a rozhodnutí soudů obou stupňů. Podává-li totiž žalobce žalobu, činí tak bez toho, že by si pro ni soud nejprve vyžádal správní spisy. Samo označení žalovaného v rozporu s ustanovením §250 odst.4 o.s.ř., jak tomu bylo v případě stěžovatele, není nesprávným nebo neúplným podáním. V závěru svého vyjádření se předsedkyně senátu odvolala na ustálenou judikaturu Vrchního soudu v Praze, který v usnesení ze dne 25.5.1993, sp.zn. 3 Cdo 70/93, vyslovil právní názor, že poučení žalobce o tom, kdo by měl být podle hmotného práva žalován, přesahuje poučovací povinnost soudu podle ust. §5 o.s.ř. a je v rozporu se zásadou rovnosti účastníků. Ústavní soud po shrnutí všech těchto skutečností zjišťuje, že předmětem ústavní stížnosti je nesouhlas stěžovatele s procesním postupem Krajského soudu v Ostravě, který mu znemožnil, podle jeho názoru, v souladu s procesní normou, domáhat se přezkumného rozhodnutí správního orgánu. Ve správním soudnictví podle §244 odst.1 o.s.ř. přezkoumávají soudy zákonnost rozhodnutí orgánů státní správy. Pod pojem zákonnost je subsumována jak otázka hmotněprávní, tak i otázka procesní. Z hlediska příslušnosti soudu byla dána příslušnost krajského soudu, neboť byť by se jednalo o odvolání proti rozhodnutí ústředního orgánu podle §246 odst.2 o.s.ř., jsou z příslušnosti přezkoumávání těchto rozhodnutí m.j. vyňaty věci hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání podle předpisů o zaměstnanosti. Novelizované ustanovení §250a o.s.ř. o povinném zastoupení žalobce advokátem nebo komerčním právníkem, pokud sám nemá právnické vzdělání, bylo vyvoláno nutností, aby žaloby na přezkoumání rozhodnutí správních orgánů byly prováděny kvalifikovaně a zamezilo se tím možné laické lavině podání proti správním aktům, protože se také již jedná o věci za vyčerpání všech přípustných opravných prostředků ve správním řízení, týkající se vesměs právně komplikovaných případů, kdy právní vzdělání je již nezbytné. Ponechá-li Ústavní soud otázku, zda napadené rozhodnutí správního orgánu bylo možno napadnout soudním přezkumem, pak je nutné se zaměřit na problematiku vymezení okruhu účastníků řízení v oblasti správního soudnictví. Účastníky řízení podle části páté o.s.ř.vymezuje přímo zákon v ustanovení §250 odst.4 o.s.ř. Jde tedy o tzv. druhou definici účastníků, podle které jsou účastníky řízení ti, které zákon za účastníky označuje. Pro obecný soud tedy vyplývá přímo ze zákona povinnost zkoumat nejen zda je napadené správní rozhodnutí přezkoumatelné soudem, ale současně je jeho povinností zkoumat, kdo je v takovém postavení, že jej zákon označuje za účastníka řízení. V případě, že kasační soud zjistil, že žalovaným nemůže být správní orgán uvedený v návrhu, neboť tento není orgánem, který rozhodoval v posledním stupni ve smyslu ustanovení §250 odst.4 o.s.ř., měl soud postupovat per analogiam v souladu s ustanovením §94 odst.2 o.s.ř., t.j. vydat usnesení, kterým by přibral příslušný správní orgán do řízení jako jeho účastníka. Je věcí soudu, aby k těmto náležitostem přihlížel kdykoli v průběhu řízení. Protože Krajský soud v Ostravě nepostupoval v dané věci podle §94 odst.2 o.s.ř., došlo k porušení článku 36 odst.1 Listiny základních práv a svobod, když usnesením řízení zastavil ve smyslu ustanovení §250d odst.3 o.s.ř., z důvodů váznoucích na straně žalovaného. Závěrem Ústavní soud uvádí, že tam, kde je okruh účastníků řízení vymezen přímo zákonem, nepřichází v úvahu ani přístup dalších účastníků řízení podle §92 odst.1 o.s.ř., ani záměna účastníků rozhodnutím soudu podle §92 odst.2 o.s.ř. S ohledem na shora uvedené Ústavní soud podle §82 odst.1 a 2 zák.č.182/1993 Sb., ústavní stížnosti zcela vyhověl a napadené usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 1.2.1996, sp.zn. 22 Ca 645/95, zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 18.6.1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:2.US.86.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 86/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 79/8 SbNU 251
Populární název K postupu soudu ve správním soudnictví, je-li žalován správní orgán I. stupně namísto správního orgánu posledního stupně
Datum rozhodnutí 18. 6. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 20. 3. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 99/1963 Sb., §250 odst.4, §244, §250a, §250d odst.3, §94 odst.2, §244 odst.1, §246 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík správní řízení
účastník řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka Překonáno stanoviskem Pl. ÚS-st 10/99, nálezem III. ÚS 274/99.
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-86-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28624
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31