infUsLengthVec28, infUsKratkeRadky-169-000,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 07.04.1997, sp. zn. IV. ÚS 147/96 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 38/7 SbNU 265 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:4.US.147.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Přechod věcí z vlastnictví státu do vlastnictví obcí jako překážka privatizace tohoto majetku

Právní věta Pokud na základě zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, došlo k přechodu určitého majetku do vlastnictví obcí ex lege, nelze následně provádět privatizaci takového majetku podle zákona č. 427/1990 Sb.

ECLI:CZ:US:1997:4.US.147.96
sp. zn. IV. ÚS 147/96 Nález Ústavní soud České republiky, rozhodl v senátě, za souhlasu účastníků bez ústního jednání, ve věci ústavní stížnosti města Karlovy Vary, proti rozsudku Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 10 Co 28/96, ze dne 13.2.1996, takto: Rozsudek Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 10 Co 28/96, ze dne 13.2.1996, se z r u š u j e . Odůvodnění: Stěžovatel se svou včas podanou stížností domáhá, s odvoláním na porušení čl. 11 odst. 1 a 4 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), zrušení rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 13. února 1996, sp. zn. 10 Co 28/96, a rozsudku Okresního soudu v Karlových Varech ze dne 15. 11. 1995, sp. zn. 16 C 194/95. Spolu s ústavní stížností stěžovatel podal také návrh na zrušení ustanovení §11 odst. 2 zákona ČNR č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů, a to s účinností ode dne vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů ČR. Rozsudkem Okresního soudu v Karlových Varech jako soudem I. stupně byla zamítnuta žaloba stěžovatele, jíž se domáhal určení, že provozní dům, konkrétně prodejna čp. 8 v v k.ú. K.V. na parcele č. 1216/13 a č. 1216/14, jsou jeho vlastnictvím, tedy vlastnictvím města Karlovy Vary. Svůj návrh odůvodnil tak, že dne 1.6.1991 Okresní komise pro privatizaci v Karlových Varech zařadila do dražby výše uvedenou nemovitost, a to protiprávně, neboť uvedená nemovitost přešla již předtím jako tzv. historický majetek ve smyslu §2 odst. 1 písm. c) zákona ČNR č. 172/1991 Sb. dnem 24. května 1991 do vlastnictví stěžovatele. Žalobu jako nedůvodnou zamítl Okresní soud v Karlových Varech poté, co dospěl k závěru, že žalobce neprokázal ve smyslu §80 písm. c) o.s.ř. naléhavý právní zájem na určení, zda tu právní vztah je či není. Proti rozsudku soudu I. stupně podal stěžovatel včas odvolání. Krajský soud v Plzni jako soud odvolací sice na rozdíl od soudu I. stupně dospěl k závěru, že na straně stěžovatele je dán naléhavý právní zájem na určení jeho vlastnického práva k předmětným nemovitostem ve smyslu ustanovení §80 písm. c) o.s.ř., přesto však rozsudek soudu I. stupně jako věcně správný potvrdil. Jak plyne z odůvodnění jeho rozhodnutí učinil tak proto, že za základní moment považoval to, že se A. V. - vedlejší účastník - stal vlastníkem sporných nemovitostí na základě dražby konané dne 1.6.1991 v Karlových Varech podle zákona č. 427/1990 Sb., který v §2 odst. 3 vyjmenovává věci (provozní jednotky), které nemohou být předmětem převodu vlastnictví podle zákona č. 427/1990 Sb., aniž mezi nimi vyjmenovává případ historického majetku. Navíc považoval pro své rozhodnutí odvolací soud za významné, že vlastnictví k nemovitým věcem, vydražených při prodeji ve veřejné dražbě podle zákona č. 427/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se nabývá nikoli smlouvou, ale na základě jiné skutečnosti uvedené zákonem, kterou je v daném případě udělení příklepu licitátora. Stěžovatel (město Karlovy Vary) je přesvědčen, že pravomocným rozsudkem Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 10 Co 28/96, ze dne 13. února 1996, bylo porušeno jeho základní právo, a to právo zakotvené v čl. 11 odst. 1 a odst. 4 a čl. 36 Listiny. V daném případě došlo k protiprávnímu zásahu do jeho již konstituovaného, tedy nikoliv pouze tvrzeného, vlastnického práva, k jehož vzniku došlo dnem 24. května 1991 na základě zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Stěžovatel zdůrazňuje, že zákon č. 427/1990 Sb. nepřipouští možnost, aby předmětem dražby mohly být jiné věci než věci patřící vlastnicky České republice, a proto soud za situace, kdy akceptoval jako správný postup, jímž bylo podle zákona č. 427/1990 Sb. odňato vlastnické právo jiné osobě než České republice, porušil čl. 11 Listiny. Tímto postupem současně podle názoru stěžovatele odvolací soud porušil čl. 36 odst. 1 Listiny, neboť toto ustanovení Listiny zaručuje každému soudní ochranu jeho práv, a to za naprostého dodržení čl. 95 Ústavy ČR, podle kterého je soudce při rozhodování vázán zákonem. Krajský soud v Plzni ve svém vyjádření k obsahu ústavní stížnosti v podstatě odkázal na své právní závěry, vyslovené v odůvodnění ústavní stížností napadeného rozhodnutí, a dále uvedl, že podle jeho názoru nelze souhlasit s koncepcí a obsahem ústavní stížnosti, když ve svém rozsudku pouze zdůvodnil, proč se danou problematikou nemohl zabývat ve smyslu zákonných ustanovení občanského práva hmotného. V žádném případě při svém rozhodování nemínil rozhodovat ve prospěch jednoho z účastníků, stranit žalovanému (v řízení o ústavní stížnosti vedlejšímu účastníkovi), jak se v odůvodnění ústavní stížnosti uvádí. Rozhodně také nemínil tomuto účastníkovi "poskytnout větší ochranu" a ani nemíní "schvalovat postup", když zároveň ve svém rozhodnutí poukázal na nedostatky právní úpravy, konkrétně zákona č. 427/1990 Sb. Vedlejší účastník A. V. se k obsahu ústavní stížnosti, zaslané mu Ústavním soudem, nevyjádřil. Ústavnímu soudu nesdělil, že se svého postavení vedlejšího účastníka vzdává. Ústavní soud si dále vyžádal od Okresního soudu v Karlových Varech spis, který byl v předmětném sporu veden, sp. zn. 16 C 194/95, a poté, co se seznámil s jeho obsahem, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Především je třeba uvést, že obecné soudy nezpochybnily, že by ve smyslu §2 odst. 1 zákona ČNR č. 172/1991 Sb. nedošlo ve vztahu k předmětným nemovitostem k jejich přechodu jako majetku "historickému" na město Karlovy Vary. K tomuto přechodu došlo ve smyslu platné právní úpravy ex lege ke dni 24.5.1991. Podle §8 zákona ČNR č. 172/1991 Sb. byly obce povinny do jednoho roku od nabytí vlastnictví k nemovitým věcem podle tohoto zákona učinit návrh na zápis těchto nemovitých věcí do evidence nemovitostí. Lhůta stanovená v tomto ustanovení je však pouze lhůtou pořádkovou a vlastní zápis vlastnického práva do evidence nemovitostí (dnes katastru nemovitostí), k jehož přechodu na obce došlo ex lege ke dni 24.5.1991, má účinky deklaratorní. Vlastníkem předmětných nemovitostí stát tedy přestal být dnem 24.5.1991. Především z této skutečnosti je třeba vyjít při řešení otázky, zda byla Česká republika, resp. orgány ji reprezentující v procesu realizace veřejných dražeb podle zákona č. 427/1990 Sb., oprávněna předmětný majetek zařadit do privatizace. Krajský soud jako soud odvolací aplikoval na řešení této otázky §2 odst. 3 zákona č. 427/1990 Sb., podle něhož předmětem převodu vlastnictví nemohou být provozní jednotky, na které se vztahuje zákon o zmírnění následků některých majetkových křivd, a to po dobu, po kterou trvá nárok oprávněných osob na jejich vydání, a dále provozní jednotky, které přešly z vlastnictví fyzických osob a obchodních společností, jejichž společníky byly výhradně fyzické osoby, do vlastnictví státu podle předpisů vydaných po 25. únoru 1948, popřípadě z jiných důvodů po tomto dni, dokud majetkové nároky těchto osob nebudou upraveny zvláštními předpisy. Ze skutečnosti, že v tomto ustanovení není jmenovitě uveden případ majetku později zákonem č. 172/1991 Sb. označeného jako majetek historický, krajský soud jako soud odvolací dovodil, že použití právního režimu zákona č. 427/1990 Sb. není ve vztahu k historickému majetku obcí vyloučeno. Podle názoru Ústavního soudu je možno tento právní názor krajského soudu akceptovat pouze pro období od účinnosti zákona č. 427/1990 Sb. do 24.5.1991, kdy došlo ex lege k přechodu historického majetku obcí z majetku České republiky na obce. V tomto okamžiku došlo k zániku vlastnického práva státu - České republiky, a tudíž stát již nemohl předmětný majetek převádět na jiné osoby. Zákon ČNR č. 172/1991 Sb. je třeba respektovat jako zákon zvláštní a pozdější ve směru k zákonu č. 427/1990 Sb., a tudíž pokud na základě něho došlo k přechodu určitého majetku do vlastnictví obcí ex lege, byla tím znemožněna jeho následná privatizace podle zákona č. 427/1990 Sb., protože - jak již bylo uvedeno výše - nebyl v okamžiku realizace veřejné dražby ve vlastnictví státu. Výše uvedenému závěru ostatně odpovídá i obsah zákona ČNR č. 172/1991 Sb., který v §4 vyjmenovává věci z vlastnictví České republiky, které do vlastnictví obcí nepřecházejí, aniž by v tomto výčtu - jako zákon pozdější, při jehož zpracování byl zákon č. 427/1990 Sb. již účinný - uváděl majetek podléhající privatizaci, a to jak "malé" podle zákona č. 427/1990 Sb., tak event. "velké" podle zákona č. 92/1991 Sb. K další části argumentace krajského soudu, týkající se povahy veřejné dražby a příklepu licitátora, pak je třeba uvést, že ke vzniku vlastnického práva vydražitele k vydražené věci sice dochází příklepem licitátora, jak uvádí krajský soud, to však pouze při splnění základní podmínky zákona č 427/1990 Sb., totiž že předmětem dražby byla věc, kterou stát skutečně vlastnil. Stát podle tohoto zákona nemůže převádět - jakkoliv by byl jeho postup formálně bezchybný - vlastnická práva k věcem, která sám nemá. V této souvislosti považuje Ústavní soud za vhodné zdůraznit, že na rozdíl od názoru krajského soudu plynoucího z odůvodnění jeho rozhodnutí zastává názor, k němuž se kloní část odborné literatury, totiž že veřejnou dražbou, uskutečňovanou podle zákona č. 427/1990 Sb., dochází ke smluvnímu převodu vlastnictví k vydražovaným věcem, a proto i v těchto případech je třeba respektovat zásadu, že nikdo nemůže převést na jiného více práv, než má sám. Pokud tedy Krajský soud v Plzni v dané věci vydal rozhodnutí, které vycházelo z opačných názorů, odepřel tak ochranu vlastnickému právu stěžovatele v rozporu s čl. 36 odst. l Listiny a ve svých důsledcích pak také zasáhl do práva stěžovatele na ochranu vlastnického práva chráněného čl. 11 Listiny. Proto byl z uvedených důvodů napadený rozsudek zrušen (§82 odst. l , odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. Na závěr je pak třeba dodat, že návrhem stěžovatele na zrušení ustanovení §11 odst. 2 zákona č. 427/1990 Sb. se Ústavní soud zabývat nemohl. Stěžovatel totiž k návrhu na zrušení uvedeného ustanovení není aktivně legitimován [§64 odst. 1 písm. d) a §74 zákona č. 182/1993 Sb.] s ohledem na to, že toto ustanovení nebylo obecnými soudy aplikováno. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu ČR se nelze odvolat. V Brně dne 7. dubna 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:4.US.147.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 147/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 38/7 SbNU 265
Populární název Přechod věcí z vlastnictví státu do vlastnictví obcí jako překážka privatizace tohoto majetku
Datum rozhodnutí 7. 4. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 30. 5. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Karlovy Vary
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 172/1991 Sb., §2 odst.1 písm.c, §8, §4
  • 427/1990 Sb., §2 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/vlastnictví státu, obcí nebo určených právnických osob
Věcný rejstřík vlastnické právo/přechod/převod
privatizace
dražba
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-147-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28958
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30