infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-143-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 08.07.1997, sp. zn. Pl. ÚS 9/97 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 93/8 SbNU 357 [ 221/1997 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:Pl.US.9.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vyhláška města Kladna o zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě (podskupina obyvatel jako sociálně nepřizpůso...

Právní věta Znovu k otázce mezí, v nichž může obec (město) vydávat obecně závazné vyhlášky. Ze zásady, že obecně závazná vyhláška obce musí být v souladu se zákony a obecně závaznými předpisy vyplývá, že to, co je upraveno zákonem nebo jiným obecně závazným předpisem nemůže obec upravovat odchylně.

ECLI:CZ:US:1997:Pl.US.9.97
sp. zn. Pl. ÚS 9/97 Nález Ústavní soud ČR rozhodl o návrhu přednosty Okresního úřadu Kladno na zrušení obecně závazné vyhlášky města Kladna č. 17, o zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě, ze dne 17. 2. 1993, takto: Obecně závazná vyhláška města Kladna č. 17, o zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě, ze dne 17. 2. 1993 se z r u š u j e dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: Dne 16. 4. 1997 obdržel Ústavní soud podání přednosty Okresního úřadu Kladno, směřující ke zrušení obecně závazné vyhlášky, kterou Městské zastupitelstvo Kladna schválilo dne 17. 2. 1993 a která nese název "Zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě". S ohledem na nedostatky podání byl přednosta vyzván soudcem zpravodajem k doplnění svého návrhu, což učinil podáním, které bylo doručeno Ústavnímu soudu 18. 5. 1997. Z návrhu vyplývá, že proti přijaté obecně závazné vyhlášce použil Okresní úřad Kladno svá oprávnění již dne 22. 3. 1993, kdy její výkon pozastavil a ke zjednání nápravy stanovil lhůtu do 18. 4. 1993. Vzhledem k tomu, že zasedání městského zastupitelstva, které se konalo dne 19. 4. 1993, odmítlo vyhlášku zrušit, předložil přednosta věc podle ustanovení §62 odst. 1 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. k rozhodnutí Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Věc mu však bylo vrácena s poučením, že podle Ústavy ČR rozhoduje o takovém návrhu Ústavní soud ČR. Přednosta sice uvádí, že v té době tento soud nebyl ještě zřízen, nijak však nevysvětluje, proč další kroky byly podniknuty až v závěru roku 1996. Dopisem ze dne 2. 12. 1996 se totiž na okresní úřad obrátil starosta města Kladna se žádostí o prošetření této věci. Jak je zřejmé z dokumentace přiložené k návrhu, reagoval přednosta okresního úřadu na tento dopis tím, že sdělil novému zastupitelstvu, že na důvodech pozastavení trvá a že výkon vyhlášky pozastavuje znovu dnem 16. 12. 1996 a žádá o zjednání nápravy do 31. 1. 1997. Dopisem ze dne 21. 3. 1997 sdělil starosta města Kladna, že nevidí žádný důvod, aby orgány města činily nějaká opatření. Navrhovatel především vytýká vyhlášce jako celku, že porušuje Listinu základních práv a svobod (dále jen "Listina"), když vyčleňuje z obyvatelstva skupinu, kterou označuje jako "sociálně nepřizpůsobivé obyvatele", a této skupině omezuje svobodu pohybu a pobytu, stanovuje nad rámec občanského zákoníku podmínky k přijetí osob do bytu nájemcem a v rozporu se zákonem ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, vytváří nové skutkové podstaty přestupků a sankce, které nejsou s tímto zákonem v souladu. Dále pak návrh uvádí argumenty v členění podle jednotlivých článků napadené vyhlášky, přičemž je zřejmé, že se opírá o stanovisko, které dne 15. 3. 1993 zaujala k vyhlášce bývalá Generální prokuratura ČR, jakož i o stanovisko Ministerstva vnitra ČR ze 17. 3. 1993. Pokud jde o článek II., je kromě výše uvedené zásadní námitky uváděno, že v rozporu s občanským zákoníkem je stanoven další důvod pro výpověď z nájmu bytu a že je pomíjena skutečnost, že postih protiprávního obsazení domu nebo bytu je dostatečně pokryt existujícími právními předpisy. Vyhláška tedy obchází zejména příslušná ustanovení správního řádu a občanského soudního řádu. K čl. III. je namítáno, že město Kladno nezákonně zasahuje do vztahů mezi vlastníky nemovitostí a nájemci, když stanoví lhůtu k přestěhování neodpovídající zákonu a stanoví další povinnosti rozporné s občanským zákoníkem, resp. tento zákoník znovu a navíc nepřesně opisuje. V čl. IV. je uložena sankce, která odporuje ustanovení §50 zákona o obcích, neboť takovou pokutu nelze aplikovat na majitele domů či nájemce bytů. V čl. V. jsou ustanovení rozporná se zákonem ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, jakož i se zákonem č. 71/1967 Sb., když jsou zaváděny prostředky exekuce, které zákon nezná. V čl. VI. pak si obec osvojuje právo rozhodovat o krácení nebo zrušení sociálních dávek, což je v rozporu se zákonem. Také čl. VII. až IX. napadené vyhlášky je vytýkán rozpor s ustanoveními občanského zákoníku.Pokud jde o formální náležitosti vyhlášky, konstatuje návrh, že sice byla přijata a zveřejněna zákonným způsobem, že však v rozporu se skutečností, že platnosti nabyla prvním dnem vyvěšení na úřední desce, tj. 18. 2. 1993 a účinnosti tedy nabyla patnáctým dnem po dni vyvěšení, tedy dne 5. 3. 1993, uvádí ve svém textu, že nabývá platnosti dnem 4. 3. 1993, datum účinnosti však uvedeno není. Na základě výše uvedených skutečností je navrhovatel názoru, že vyhláška města Kladna v článcích II. odst. 1, 2, 3, III. odst. 1, 2, 3, IV. odst. 4, V., VI. odst. 1, 2 a v čl. VII., VIII. a IX. je v rozporu se zákony, a proto navrhuje její zrušení. Město Kladno jako účastník řízení ve vyjádření ze dne 5. 6. 1997 pouze zopakovalo skutečnost, že neschválilo návrh na zrušení napadené vyhlášky a v příloze připojilo zápis ze zasedání městského zastupitelstva ze dne 19. 4. 1993. Ve vyjádření se dále uvádí, že nápravu měl zajistit okresní úřad podáním k Ústavnímu soudu již před třemi lety, a proto město nepřijalo opakovaný požadavek na zrušení vyhlášky, jejíž posouzení ponechává zcela na úvaze Ústavního soudu. Účastníci řízení vyslovili souhlas s tím, aby Ústavní soud rozhodl v této věci bez ústního jednání (§44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Po posouzení obsahu předmětné vyhlášky dospěl Ústavní soud k závěru, že prakticky každý článek vyhlášky je v rozporu s nějakým ustanovením zákona či dokonce Ústavy ČR, resp. Listiny, přičemž lze v zásadě souhlasit s argumentací navrhovatele pokud jde o konkrétní články napadené vyhlášky. Podle čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR mohou zastupitelstva v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Podle §16 odst. 1 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, mohou být vyhlášky vydávány k plnění úkolů samosprávy. K vydání takové vyhlášky sice obec nepotřebuje výslovné zmocnění v zákoně, avšak podle §16 odst. 2 musí tato vyhláška být v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení. Z toho vyplývá, že to, co je upraveno zákonem nebo jiným obecně závazným předpisem, nemohou obce upravovat odchylně. Rovněž tak nemohou stanovit nové skutkové podstaty přestupků ani sankce za jejich spáchání. Vyhláška tím, že v čl. II. určuje účel vyhlášky a tím i předvídá její aplikaci jen na určitou skupinu osob, kterou zcela nekonkrétně označuje jako "sociálně nepřizpůsobivé obyvatele", je svou podstatou diskriminační a tedy rozporná s čl. 1 Ústavy, jakož i s čl. 1 a s čl. 3 odst. 1 Listiny.Dále je tento článek vyhlášky v rozporu s ustanovením čl. 14 odst. 1 a 3 Listiny a se zákonem č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů, jakož i s vyhl. č. 146/1982 Sb. Protiprávní obsazení domu, jeho části nebo bytu je zásahem do práv, kde dostatečnou ochranu dává ustanovení §5 obč.zák. Ustanovení čl. III. pak je v rozporu s §711 a 712 obč.zák. a ustanovení odst. 3 tohoto článku v rozporu s §5 obč.zák. K čl. IV. napadené vyhlášky nutno uvést, že nájem a podnájem je upraven zákonem č. 116/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Výpověď pak upravuje §9 odst. 2 tohoto zákona. Nebytové prostory ve smyslu tohoto zákona mohou být pronajaty jen k účelům, ke kterým jsou stavebně určeny, a ke změně způsobu jejich užívání nestačí souhlas majitele domu. Povinnosti nájemce při užívání společných prostor a zařízení domu stanoví §689 obč. zák. Postih za hrubé porušení povinností při nájmu bytu představuje možnost výpovědi podle §711 odst. 1 písm. c) a d) obč. zák. Sankce stanovená v odst. 4 cit. článku může být uložena pouze právnické osobě nebo podnikateli. Sankce za přestupek může být uložena a vymáhána jen způsoby, které stanoví zákon č. 71/1967 Sb. (správní řád). Článek V. vyhlášky však zavádí způsoby další, přičemž je-li míněno ust. písm. e) jako možnost přikázat veřejně prospěšné práce, pak je v rozporu též s čl. 9 Listiny. Také čl. VI. je v rozporu se zákonem ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, když ukládá sankce, které tento zákon nezná a je též v rozporu se zákonem ČNR č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Konečně pak pravidla chování uvedená v článcích VI. až IX. nemohou být rovněž obsahem obecně závazné vyhlášky obce, neboť obec může obecně závaznou vyhláškou stanovit jen kritéria pro určení pořadí žádostí o bytovou náhradu (§3 odst. 2 zákona ČNR č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb.). Ze všech výše uvedených důvodů rozhodl Ústavní soud tak, jak je ve výroku uvedeno. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 8. července 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:Pl.US.9.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 9/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 221/1997 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 93/8 SbNU 357
Populární název Vyhláška města Kladna o zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě (podskupina obyvatel jako sociálně nepřizpůsobiví)
Datum rozhodnutí 8. 7. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 4. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel PŘEDNOSTA OKRESNÍHO ÚŘADU - Kladno
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; 17/93; obecně závazná vyhláška města Kladno k zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1
  • 2/1993 Sb., čl. 1, čl. 3 odst.1, čl. 14 odst.1, čl. 14 odst.3
Ostatní dotčené předpisy
  • 135/1982 Sb.
  • 146/1982 Sb.
  • 200/1990 Sb.
  • 221/1997 Sb.
  • 367/1990 Sb., §16 odst.1
  • 40/1964 Sb., §712, §5, §711
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (okresní nebo krajský úřad)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
veřejný pořádek
působnost/samostatná
pravomoc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-9-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30877
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29