ECLI:CZ:US:1998:1.US.196.97
sp. zn. I. ÚS 196/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti M. S., V. S., M. H. a J. K., všech zastoupených JUDr. Z. D., proti rozsudkům Krajského soudu v Brně č.j. 29 Ca 409/96-23, č.j. 29 Ca 410/96-22, a č.j. 29 Ca 411/96-19, všech ze dne 7. 4. 1997, takto:
Rozsudky Krajského soudu v Brně ze dne 7. 4. 1997, č.j. 29
Ca 409/96-23, č.j. 29 Ca 410/96-22 a č.j. 29 Ca 411/96-19 se
zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatelé se ústavní stížností domáhají zrušení rozsudků
Krajského soudu v Brně č.j. 29 Ca 409/96-23, č.j. 29 Ca
410/96-22, a č.j. 29 Ca411/96-19, všech ze dne 7. 4. 1997.
Rozsudkem Krajského soudu v Brně, č.j. 29 Ca 409/96-23, ze dne
7. 4. 1997, bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu ve Znojmě
- pozemkového úřadu ze dne 19. 11. 1996, č.j. PÚ 1868/92/5-Pa,
který rozhodl, že stěžovatelé nejsou vlastníky nemovitostí
v katastrálním území Dyjákovice, ve výroku rozhodnutí uvedených,
jež byly ke dni účinnosti zákona č. 229/1991 Sb. v držení
Státního statku Znojmo, s. p. Podle odůvodnění tohoto rozsudku je
nesporné, že nemovitosti přešly na stát prohlášením přídělců
o vzdání se přídělu ze dne 5. 3. 1949. Krajský soud v prvé řadě
neakceptoval tvrzení stěžovatelů, že je v souzené věci dán
restituční důvod podle ust. §6 odst. 1 písm. h) cit. zákona,
tedy, že vzdání se přídělu lze interpretovat toliko jako darovací
smlouvu uzavřenou v tísni. Nesouhlasil rovněž s tvrzenou
existencí restitučního důvodu podle §6 odst. 1 písm. p) cit.
zákona, tedy, že šlo o převzetí nemovitosti bez právního důvodu,
neboť vzdání se přídělu bylo jednostranným právním úkonem
přídělce, který pod toto ustanovení podřadit nelze. Krajský soud
konečně dovodil, že není naplněn ani restituční důvod podle §6
odst. 1 písm. r) cit. zákona. tedy přechod nemovitosti na stát
v důsledku politické persekuce nebo postupu porušujícího obecně
uznávaná lidská práva a svobody, neboť jeho existenci se
stěžovatelům prokázat nepodařilo.
Rozsudkem Krajského soudu v Brně, č.j. 29 Ca 410/96-22, ze
dne 7. 4. 1997, bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu ve
Znojmě - pozemkového úřadu ze dne 19. 11. 1996, č.j. PÚ
1868/92/6-Pa, který rozhodl, že stěžovatelé nejsou vlastníky
nemovitostí v katastrálním území Dyjákovice a katastrálním území
Velký Karlov ve výroku specifikovaných, jež byly ke dni účinnosti
zákona č. 229/1991 Sb. v držení Lesů České republiky, Hradec
Králové, státní podnik. Rozsudek byl odůvodněn stejně jako
rozsudek předchozí.
Rozsudkem Krajského soudu v Brně č.j. 29 Ca 411/96-19, ze
dne 7. 4. 1997, bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu ve
Znojmě - pozemkového úřadu ze dne 19. 11. 1996, č.j. PÚ
1868/92/7-Pa, který rozhodl, že stěžovatelé nejsou vlastníky
požadovaných nemovitostí v katastrálním území Velký Karlov, jež
byly ke dni účinnosti zákona č. 229/1991 Sb. v držení Státního
statku Hrušovany na Jevišovkou, státní podnik. Rozsudek byl
odůvodněn stejně jako rozsudky předchozí.
Ze spisů Krajského soudu v Brně, sp. zn. 29 Ca 409/96, sp.
zn. 29 Ca 410/96 a sp. zn. 29 Ca 411/96, Ústavní soud zjistil, že
rozsudky sp. zn. 29 Ca 410/96 a 29 Ca 411/96 nabyly právní moci
dne 23. 4. 1997 a rozsudek sp. zn. 29 Ca 409/96 nabyl právní moci
dne 24. 4. 1997. Lhůta k podání ústavní stížnosti podle
ustanovení §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. byla dodržena,
neboť ústavní stížnost byla podána na poštu dne 4. 6. 1997. Ani
jiné formální nedostatky ústavní stížnosti nebyly zjištěny.
Stěžovatelé v ústavní stížnosti v prvé řadě namítají, že
procesním postupem Krajského soudu v Brně byly porušeny článek
36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"),
podle něhož se každý může domáhat stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech
u jiného orgánu, a článek 38 odst. 2 Listiny zaručující každému
právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez zbytečných
průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem
prováděným důkazům. Stěžovatelé se dále dovolávají svých práv,
vyplývajících z čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod (dále jen "Úmluva"), podle něhož má každý
právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně
a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným
soudem.Argumentují rovněž judikaturou Evropského soudu pro lidská
práva, který v roce 1994 ve věci Fredin, A-280, považoval za
porušení čl. 6 odst. 1 Římské úmluvy neveřejné jednání v případě,
že je správní soud jediným soudním tribunálem, který ve věci
rozhodoval.
Procesní pochybení krajského soudu, kterým byla shora
uvedená práva stěžovatelů porušena, spatřují stěžovatelé v tom,
že Krajský soud v Brně v souzených věcech nenařídil ústní
jednání, při nichž by mohli přednést svůj opravný prostředek
a vyjádřit se k věci samé po stránce právní i skutkové. Správné
posouzení skutkových zjištění, jež stěžovatelé popisovali již
v opravných prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů,
považují za nezbytné pro posouzení věci po stránce právní.
Oprávněnost tohoto požadavku opírají stěžovatelé i o ust. §250i
odst. 2 občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř."). Neveřejným
projednáním věci při neexistenci opravného prostředku byli prý
stěžovatelé jako účastníci řízení zbaveni možnosti dožadovat se
respektování zásad fair procesu, např. vyjadřovat se k osobám
soudců ve smyslu §15 odst. 2 o.s.ř. atd. Domnívají se dále, že
restituční nárok, o němž bylo v jejich případě rozhodováno, nemá
povahu jednoduchého případu ve smyslu ust. §250f o.s.ř.
umožňujícího soudu rozhodnout bez jednání rozsudkem o správní
žalobě. Poukazují současně na skutečnost, že toto ustanovení
o.s.ř. bylo dnem 1. 5. 1997 nálezem Ústavního soudu ze dne 24.
9. 1996, publikovaným pod č. 269/1996 Sb. zrušeno jako neústavní.
Po stránce věcné napadeným rozsudkům stěžovatelé vytýkají, že se
soud dostatečně nezabýval restitučním důvodem podle §6 odst. 1
písm. p) zákona č. 229/1991 Sb. přestože ve svém opravném
prostředku právě tento důvod kladli na první místo. V tom
spatřují stěžovatelé porušení čl. 90 Ústavy. Stěžovatelé
v opravném prostředku namítali, že prohlášení o vzdání se přídělu
nemovitostí ze dne 5. 3. 1949 nemohlo být právním důvodem
k nabytí vlastnického práva k nemovitostem státem, neboť právní
řád v roce 1949 takovou právní skutečnost jako důvod k nabytí
vlastnictví k nemovité věci neznal. Rozpor s čl. 90 Ústavy
spatřují i v tom, že soud neakceptoval názor, že vzdání se
přídělu nemovitostí, učiněné dne 5. 3. 1949 původními vlastníky
manžely S. před Národním pozemkovým fondem, lze v podstatě
považovat za darování, byla tato skutečnost ve správním řízení
jednoznačně svědecky prokázána. Co do interpretace pojmu tísně ve
smyslu §6 odst. 1 písm. h) odkazují na nález Ústavního soudu ze
dne 9. 10. 1995, sp. zn. IV. ÚS 85/95, z něhož dovozují, že
i v jejich případě je naplněn restituční důvod podle ust. §6
odst. 1 písm. h) zákona č. 229/1991 Sb. Současně je podle názoru
stěžovatelů dán i restituční důvod podle §6 odst. 1 písm. r)
cit. zákona, neboť v tlaku, který byl na tehdejší vlastníky
vyvíjen, spatřují politickou perzekuci.
Ze všech shora uvedených důvodů navrhují stěžovatelé, aby
napadená rozhodnutí krajského soudu byla zrušena. K ústavní
stížnosti se vyjádřili účastníci řízení a vedlejší účastníci
řízení.
Krajský soud v Brně jako účastník řízení uvedl, že podstatou
odůvodnění ústavní stížnosti je tvrzení, že krajský soud porušil
napadenými rozsudky základní práva stěžovatelů zaručená v čl. 36
odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny, tj. "právo domáhat se
stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
a právo na projednání věci veřejně, bez zbytečných průtahů
a v jejich přítomnosti, aby se mohli vyjádřit ke všem prováděným
důkazům". Krajský soud byl však v přezkumném řízení oprávněn
rozhodnout ve věci, aniž nařizoval ústní jednání, dospěl-li
k závěru, že jsou dány předpoklady v tehdy platném ustanovení
250f o.s.ř. V opravných prostředcích, které stěžovatelé podali
k soudu, nezpochybnili správnost či úplnost skutkových zjištění,
která učinil ve správním řízení 1. vedlejší účastník (tj. Okresní
úřad ve Znojmě, okresní pozemkový úřad) a z nichž pak vycházel
i soud v přezkumném řízení, domáhali se však jiného právního
posouzení nesporných skutečností. V této souvislosti prý řešil
soud, vázán ust. §249 odst. 2 o.s.ř. a ust. §250l odst. 2
o.s.ř., právní otázku, zda stěžovatelům lze přiznat postavení
oprávněných osob z hledisek uvedených v §4 zákona č. 229/1991
Sb., v platném znění. Posouzení této právní otázky z hlediska
výkladu pojmu věci jednoduché a tím i předpokladů vyplývajících
z tehdy platného ustanovení §250f o.s.ř., spadalo výlučně do
pravomoci soudu. S ohledem na ustálenou judikaturu řešící
postavení osob oprávněných v restitučním řízení, je posouzení
této otázky věcí jednoduchou, byť z pohledu stěžovatelů šlo
o otázku zásadního významu. Právo stěžovatelů domáhat se
stanoveným postupem přezkoumání správního rozhodnutí nebylo
dotčeno, neboť soud věci projednal a rozhodl v řízení dle §250l
odst. 1 o.s.ř. a násl. Ze skutečnosti, že stěžovatelům nelze
obnovit vlastnické právo k nemovitostem v restitučním řízení,
nelze usuzovat na to, že soud porušil jejich ústavně zaručená
práva. Proto krajský soud navrhl, aby byla ústavní stížnost
zamítnuta a vyslovil souhlas s upuštěním od ústního jednání.
Okresní úřad ve Znojmě, okresní pozemkový úřad, ve svém
vyjádření uvedl, že odkazuje na odůvodnění svých rozhodnutí
v dané věci, v nichž se vypořádal se všemi námitkami stěžovatelů.
S upuštěním od ústního jednání souhlasil. Státní statek Valtice,
s. p. (který se stal podle rozhodnutí ministra zemědělství ČR ze
dne 20. 3. 1996, č.j. 1315/1996-2010, podle rozhodnutí téhož
orgánu ze dne 18. 12. 1996, č.j. 5133/96-2010/II, a podle
usnesení Krajského obchodního soudu v Brně ze dne 6. 5. 1996, zn.
Firm 4482/96 Rg.A.XXIX 611/10, právním nástupcem zrušených
státních podniků Státní statek Hrušovany a Státní statek Znojmo)
ve svém vyjádření uvedl, že stěžovatelé uplatnili u právních
předchůdců Státního statku Valtice, s. p., výzvy k vydání
nemovitostí v k. ú. Dyjákovice a k. ú. Velký Karlov. Vzhledem
k pochybnostem o existenci právního důvodu vydání nemovitostí dle
ust. §6 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění jeho novel, nebyla
s oprávněnými osobami sepsána dohoda o vydání nemovitostí a ve
věci rozhodoval Okresní úřad ve Znojmě,okresní pozemkový úřad. Je
otázkou právního posouzení, zda existuje právní důvod k vydání
předmětných nemovitostí a teprve podle právního názoru soudu může
Státní statek Valtice, s. p., případnou restituci řešit. Vedlejší
účastník uvedl, že netrvá na projednání předmětné ústavní
stížnosti při ústním jednání Ústavního soudu.
Lesní společnost Jihomoravské lesy, a. s., Brno, sdělila, že
není vedlejším účastníkem, neboť na základě mandátní smlouvy
a plné moci pouze zajišťuje pro státní podnik Lesy České
republiky Hradec Králové administrativní část činností mimo jiné
podle zákona o půdě. Lesní společnost uvedla, že podle rozhodnutí
ministra zemědělství ČR ze dne 29. 9. 1992, č.j. 4404/92-100, je
povinnou osobou podle zákona o půdě státní podnik Lesy České
republiky Hradec Králové. Proto Ústavní soud požádal o vyjádření
k ústavní stížnosti Lesy ČR, s. p., Hradec Králové, které
sdělily, že se plně ztotožňují s rozsudkem Krajského soudu v Brně
ze dne 7. 4. 1998, č.j. 29 Ca 410/96-22. Pozemkový fond České
republiky, územní pracoviště Znojmo, uvedl, že okresní pozemkový
úřad vycházel v dané věci při vydání rozhodnutí z přesně a úplně
zjištěného skutkového stavu a v průběhu správního řízení nedošlo
k porušení zákona č. 71/1967, o správním řízení. Pozemkový fond
souhlasí s upuštěním od ústního jednání.
Stěžovatelé souhlas s upuštěním od ústního jednání nedali.
Po přezkoumání obsahu ústavní stížnosti a napadených rozhodnutí
(včetně řízení, které jim předcházelo) dospěl Ústavní soud
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Krajský soud v Brně ve všech napadených rozsudcích
rozhodoval bez nařízení jednání ve smyslu ustanovení §250f
o.s.ř., ve spojení s ustanovením §250l odst. 2 o.s.ř.,
a poukázal na to, že v dané věci jde jen o posouzení otázky
právní. Ústavní soud již v řadě svých dřívějších nálezů vyslovil,
že není soudem nadřízeným soudům obecným, není vrcholem jejich
soustavy, a již proti nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného
dohledu nad jejich činností, leč za předpokladu, že tyto soudy ve
své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny a že
svým rozhodnutím a jemu předcházejícím řízení nepřekračují meze
ústavnosti.
Krajský soud v Brně však v projednávané věci takto:
nepostupoval, neboť v rozporu s článkem 38 odst. 2 Listiny
- stanovícím, že každý má právo, aby jeho věc byla projednána
veřejně, bez zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se
mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům - jednal a rozhodl bez
jednání v přítomnosti účastníků. V době vydání napadených
rozhodnutí sice ještě platilo ustanovení §250f o.s.ř. - které
umožňovalo soudu rozhodovat o opravných prostředcích proti
rozhodnutí správních orgánů i bez jednání - nicméně pouze
v jednoduchých případech, zejména bylo-li nepochybné, že správní
orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu a šlo jen
o posouzení právní otázky. Ústavní soud v této souvislosti
poukazuje na nález pléna Ústavního soudu ze dne 24. 9. 1996, sp.
zn. Pl. ÚS 18/96, jímž bylo ust. §250f zákona č. 99/1963 Sb.,
občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů, zrušeno.
V tomto nálezu dospělo plénum Ústavního soudu k závěru, že ust.
§250f o.s.ř. je ve své podstatě neústavní a tuto neústavnost
nelze eliminovat pouze výkladem a důrazem na přísné a sporadické
využívání tohoto předpisu. Princip veřejnosti jednání musí být
respektován tak, aby účastník řízení měl možnost být slyšen. To
je dáno za situace, kdy správní senáty obecných soudů všech
stupňů jsou první, ale i poslední soudní instancí, u které může
účastník řízení realizovat právo na soudní ochranu podle článku
36 odst. 1 Listiny a článku 6 odst. 1 Úmluvy, neboť správní
soudnictví České republiky je koncipováno po procesní stránce
jako řízení jednoinstanční, které zamezuje účastníku řízení
přístup k jakémukoli, byť i mimořádnému opravnému prostředku.
Avšak i před zrušením ust. §250f o.s.ř. bylo možné aplikovat
toto ustanovení jen tehdy, jestliže byly zároveň splněny všechny
podmínky v něm stanovené. K jeho aplikaci nestačila sama
skutečnost, že skutkový stav byl spolehlivě zjištěn a že šlo již
jen o posouzení právní otázky. Základním předpokladem, který
musel být splněn, bylo to, aby šlo o případ jednoduchý. Takto
postupoval Ústavní soud v řadě předchozích rozhodnutí, např. ve
věci sp. zn. I. ÚS 215/95 (viz Sbírka nálezů a usnesení - svazek
5, vydání 1., Praha, C. H. Beck, 1996, nález č. 52), dále ve věci
sp. zn. IV. ÚS 116/96 (viz cit. Sbírka, svazek 6, vydání 1.,
1997, nález č. 101) a ve věci sp. zn. IV. ÚS 168/96 (viz cit.
Sbírka, svazek 7, vydání 1., 1997, nález č. 39). Je zřejmé, že
zejména po vydání nálezu pléna Ústavního soudu ze dne 24. 9.
1996 bylo třeba aplikovat ustanovení §250f os.ř. zvláště přísně
a restriktivně. To se však v daném případě nestalo. Z obsahu
spisů Krajského soudu v Brně, sp. zn. 29 Ca 409/96, 29 Ca 410/96
a 29 Ca 411/96, vyplývá, že stěžovatelé v opravném prostředku
proti rozhodnutím Okresního úřadu ve Znojmě, okresního
pozemkového úřadu, ze dne 19. 11. 1996, č.j. PÚ 1868/92/5-Pa,
č.j. PÚ 1868/92/6-Pa, č.j. PÚ 1868/92/7-Pa, mimo jiné namítali,
že všechny nemovitosti, které jsou předmětem restitučního řízení,
přešly na stát v důsledku převzetí nemovitostí bez právního
důvodu podle ust. §6 odst. 1 písm. p) zákona o půdě, jelikož
prohlášení o vzdání se přídělu nemovitostí právní řád v roce
1949 jako právní důvod nabytí vlastnického práva k nemovité věci
neznal; proto prý manželé S. jako původní vlastníci nemovitostí
nemohli takovým prohlášením ze dne 5. 3. 1949 učiněným před
Národním pozemkovým fondem pozbýt svého vlastnického práva a stát
nemohl na základě tohoto prohlášení vlastnictví k nemovitostem
nabýt. Krajský soud se sice touto námitkou zabýval, ale dospěl
k názoru, že jednostranný právní úkon přídělce, který se svým
prohlášením vzdává nemovitostí, jež mu byly přiděleny do
vlastnictví, není případem podřaditelným pod ustanovení §6 odst.
1 písm. p) zákona o půdě, které předpokládá převzetí nemovitosti
státem bez právního důvodu. V tomto případě se zánikem
vlastnického práva projevem vůle vlastníka prý počítalo ust. 444
o.z.o. z roku 1811, platného v době projevu vůle původních
přídělců. S tímto názorem se však stěžovatelé neztotožňovali
a dovolávali se ustanovení §424 o.z.o., který právní důvod
prostředečného nabytí spatřoval jen ve smlouvě, v pořízení pro
případ smrti, v soudcovském výroku nebo v nařízení zákona. Touto
otázkou se obecný soud nezabýval. Soud rovněž nevzal dostatečně
v úvahu námitku stěžovatelů, že prohlášení o vzdání se přídělu
nemovitosti - učiněné původními vlastníky - mělo povahu darování,
které bylo učiněno v tísni (§6 odst. 1 písm. h) zákona o půdě)
a toliko stručně konstatoval, že prohlášení o vzdání se přídělu
nebylo darovací smlouvou, nýbrž jednostranným právním úkonem.
Podle přesvědčení Ústavního soudu jde o otázku, která není
jednoduchá a vyžaduje si - i se zřetelem k okolnostem konkrétního
případu - bližší prošetření věci a důkladnější odůvodnění. Toliko
poté budou splněny podmínky spravedlivého procesu ve smyslu čl.
6 odst. 1 Úmluvy.
Krajský soud v Brně v napadených rozhodnutích vycházel ze
závěru, že v dané věci šlo jen o posouzení právní otázky, a proto
o opravném prostředku navrhovatelů rozhodl bez jednání
s odvoláním na ust. §250f o.s.ř. Aplikace tohoto zákonného
ustanovení však není podmíněna - jak již bylo uvedeno - toliko
skutečností, že jde jen o posouzení otázky právní, ale především
musí být splněna základní podmínka v uvedeném ustanovení uvedená
a to, že jde o případ jednoduchý. Za takový případ však
posuzovanou věc - již vzhledem k povaze námitek stěžovatelů
- považovat nelze. Otázkou, zda jde o jednoduchý případ, se
krajský soud v napadených rozsudcích nezabýval a ve všech
případech toliko konstatoval, že v dané věci jde jen o posouzení
otázky právní. Vzdor tomu o opravných prostředcích navrhovatelů
rozhodl, aniž nařizoval jednání a odvolal se na podmínky
vyplývající z ust. §250f o.s.ř. s použitím ust. §25Ol odst. 2
o.s.ř., jež ve skutečnosti splněny nebyly. Ústavní soud se
konečně zabýval i vyjádřením Krajského soudu v Brně k ústavní
stížnosti, podle něhož soud řešil v dané věci právní otázku, zda
lze stěžovatelům přiznat postavení oprávněných osob z hledisek
uvedených v ust. §4 zákona o půdě. Posouzení této právní otázky
z hlediska pojmu věci jednoduché a tím i předpokladů
vyplývajících z tehdy platného ustanovení §250f o.s.ř. spadalo
prý výlučně do pravomoci soudu. Postavení osob oprávněných
v restitučním řízení podle zákona o půdě a výklad znaků
"oprávněná osoba" považoval soud s ohledem na množství věcí
řešených podle zákona o půdě a s ohledem na ustálenou judikaturu
za věc jednoduchou, byť z pohledu stěžovatelů šlo o otázku
zásadního významu. V tomto směru se však krajský soud dopouští
omylu, neboť se v napadeném rozhodnutí nezabýval toliko touto
otázkou, nýbrž i jednotlivými restitučními důvody podle ust.
§6 odst. 1 písm. h), p), r) zákona o půdě.
Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že napadenými rozsudky
bylo porušeno právo stěžovatelů na spravedlivý proces ve smyslu
článku 38 odst. 2 Listiny a článku 6 odst. 1 Úmluvy. Za tohoto
stavu se již Ústavní soud nezabýval dalšími námitkami obsaženými
v ústavní stížnosti, neboť by to bylo nadbytečné a napadené
rozsudky Krajského soudu v Brně zrušil [§82 odst. 1, odst. 3
písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění zákona č. 77/1998 Sb.].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. června 1998