ECLI:CZ:US:1998:1.US.287.96
sp. zn. I. ÚS 287/96
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci stěžovatele MUDr. O. D., zastoupeného JUDr. V. K., účastníků řízení - Obvodního soudu pro Prahu 1 a Městského soudu v Praze, vedlejšího účastníka - Ministerstva financí České republiky, proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 11. 1. 1996, sp. zn. 24 C 27/94, a rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 2. 8. 1996, sp. zn. 13 Co 261/96, takto:
I. Rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 11. 1. 1996,
č.j. 24 C 27/94-28, se zrušuje v celém rozsahu.
II. Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 2. 8. 1996, č.j.
13 Co 261/96-37, se ve výroku o zamítnutí žaloby ohledně částky
234 384 Kč s úroky z prodlení zrušuje .
III.Ústavní stížnost se odmítá, pokud směřuje proti té části
výroku rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 2. 8. 1996, č.j.
13 Co 261/96-37, jíž byl rozsudek soudu prvého stupně ve výroku
o zamítnutí žaloby ohledně částky 19 000 Kč zrušen, a věc byla
v tomto rozsahu vrácena soudu prvého stupně k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Stěžovatel podal ústavní stížnost proti rozsudku Obvodního
soudu pro Prahu 1 ze dne 11. 1. 1996, č.j. 24 C 27/94-28, a proti
rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 2. 8. 1996, č.j. 13 Co
261/96-37.
Podle napadeného rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 se
stěžovatel žalobou podanou proti Ministerstvu financí ČR domáhal
zaplacení finanční náhrady podle ust. §13 odst. 1 zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, za dům čp. 716 se
stavební parcelou č. 12 v katastrálním území Přerov s odůvodněním,
že tyto nemovitosti stát převzal bez právního důvodu a vztahuje se
na ně restituční důvod podle §6 odst. 2 citovaného zákona. Dům
však byl zbourán a pozemek zastavěn, proto je nelze vydat. Žalobce
- stěžovatel požadoval za dům spolu s vedlejšími stavbami
a venkovními úpravami částku 234 384,60 Kč a za pozemek částku 19
000 Kč. Obvodní soud pro Prahu 1 zjistil ze spisu stavebního úřadu
v Přerově, že na nemovitosti čp. 716 v Přerově, označené jako
"židovský dům", jsou vedeny dva podíly, a to podíl I - přední dům
a magacin ve dvoře, a podíl II - zadní část domu, který náležel A.
B. a N. D. Dům stojí na stavební parcele č. 12, která je společným
vlastnictvím vlastníků obou podílů. Špatný stavební stav domu byl
zjištěn již v roce 1925. Výměrem Městského stavebního úřadu
v Přerově č. 7690 ze dne 18. 7. 1929 bylo nařízeno zbourání
dvorního křídla domu čp. 716 v Přerově, tj. zadní části domu
(podíl II). Co se týká předního domu (podíl I), jeho zbourání
nařízeno nebylo. Podle odevzdací listiny z 18. 10. 1938 je
vlastnicí podílu I G. L., uváděná rovněž jako M. L. Usnesením
Okresního soudu v Přerově ze dne 9. ledna 1947 byla M. L.
prohlášena za mrtvou s tím, že den 15. březen 1943 jest považovati
za den úmrtí. Státní notářství v Přerově vydalo dne 23. února
1952 odevzdací listinu, sp. zn. D 63/52, D/Not 153/52, podle níž
odevzdalo pozůstalost po M. L. ing. M. D. jako jedinému zákonnému
dědici podle dědické přihlášky, podané k pozůstalosti ze zákona.
V odevzdací listině je uvedeno, že podle výsledku projednání
dědictví lze vložit v pozemkové knize pro kat. území Přerov:
a) ve vložce číslo 2555 při st.pl.č. 12 - podílu I domu čp. 716,
b) ve vložce číslo 2557 při parcele číslo 11 - dům č. VII 717 se
zahradou č.k. 2120 vlastnické právo, jehož nabyl ing. M. D.
Z tohoto dokladu je patrno, že ing. M. D., otec stěžovatele,
byl vlastníkem podílu I - tj. předního domu a magacinu ve dvoře
- domu čp. 716 v Přerově. Ing. D. požádal dopisem ze dne 13. 11.
1952 město Přerov, aby bourání jeho podílu na domě čp. 716
v Přerově provedlo město na svůj náklad, za což je mu ochoten
přenechat zdarma stavební parcelu č. 12 jako protihodnotu. Na
tento dopis odpověděl MNV v Přerově dne 19. 12. 1952 tak, že o dům
"na čp. 716 nemá zájem". K dalšímu jednání o domě čp. 716
v Přerově došlo dne 22. 10. 1955 v kanceláři MNV v Přerově, kde
zástupci MNV konstatovali, že vlastníci předmětného domu nemají
prostředky na jeho odstranění a že dům je určen demoličním výměrem
ke zbourání stejně jako sousední dům čp. 717. Proto bylo
dohodnuto, že dům bude zbourán nákladem MNV v Přerově. Na základě
těchto zjištění dospěl Obvodní soud pro Prahu 1 k závěru, že
žaloba není důvodná. Podle ust. §13 odst. 1 zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích, se finanční náhrada poskytuje
oprávněné osobě jen za nemovitost, kterou nelze vydat, nebo
požádá-li tato osoba o finanční náhradu podle §7 odst. 3, 4 a 5
cit. zákona. Aby mohla být finanční náhrada poskytnuta, musí být
mimo jiné prokázáno, že věc přešla na stát v rozhodném období
některým ze způsobů uvedených v §6 odst. 1 a 2 cit. zákona.
V tomto směru však prý stěžovatel důkazní břemeno nenesl, neboť je
zřejmé, že dům byl ve špatném technickém stavu a již stěžovatelův
otec jej nabízel zdarma městu za to, že ho zbourá. MNV v Přerově
rozhodl, že dům bude zbourán na jeho náklady, neboť vlastník nemá
na zbourání prostředky. I když stěžovatel (jehož otec zemřel již
v roce 1954) nebyl tomuto jednání přítomen, nemá tato skutečnost
na rozhodnutí ve věci žádný vliv. Protože tedy nebylo prokázáno,
že nemovitost v rozhodném období stanoveném zákonem č. 87/1991 Sb.
přešla na stát některým ze způsobů v tomto zákoně uvedeným,
Obvodní soud pro Prahu 1 žalobu zamítl.
Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 2. 8. 1996, č.j. 13 Co
261/96-37, rozsudek soudu prvního stupně ve výroku o zamítnutí
žaloby ohledně částky 234 384 Kč s úroky z prodlení potvrdil.
Městský soud v Praze se opřel o správné zjištění soudu prvého
stupně, že dům čp. 716 spolu s parcelou č. 12 v kat. úz. Přerov
byl ve vlastnictví ing. M. D. a po jeho smrti ve spoluvlastnictví
žalobce a jeho matky. Sám žalobce uvedl, že dům byl demolován
v roce 1955 bez ohledu na vlastnické vztahy, aniž by byli
spoluvlastníci o chystané demolici uvědoměni. Z toho Městský soud
v Praze vyvodil závěr, že stát ani dům, ani vedlejší stavby do
svého vlastnictví nepřevzal a pouze na svůj náklad provedl podle
demoličního výměru jejich zbourání, takže se nemůže jednat o žádný
z důvodů přechodu věci na stát uvedených v ust. §6 odst. 1 ani
odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. Jiná situace je u pozemku, u něhož
byl po demolici domu následně zapsán jako vlastník stát - město
Přerov. Zde se stát zjevně ujal vlastnictví pozemku bez právního
důvodu tak, jak to má na mysli ust. §6 odst. 2 zákona č. 87/1991
Sb. Restituční titul je proto v tomto případě dán, avšak vzhledem
k tomu, že pozemek je zastavěn stavbou, která byla zřízena až po
převzetí pozemku státem, nelze jej podle §8 odst. 3 zákona č.
87/1991 Sb. vydat a oprávněné osobě náleží finanční náhrada podle
ust. §13 odst. 1 cit. zákona. Ke zjištění výše finanční náhrady
je třeba ustanovit znalce k vypracování nového znaleckého posudku.
Proto Městský soud v Praze rozsudek soudu prvého stupně, pokud jím
byla žaloba zamítnuta co do částky 19 000 Kč (odpovídající
požadované finanční náhradě), zrušil a podle ust. §221 odst. 2
občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") věc v tomto rozsahu
vrátil soudu prvého stupně k dalšímu řízení.
Stěžovatel v ústavní stížnosti v podstatě namítl, že
k demolici domu čp. 716 v Přerově došlo bez vědomí vlastníků,
jimiž byli v kritické době po smrti jeho otce ing. M. D.
stěžovatel a jeho nyní již zemřelá matka. Ve smyslu ust. §6 odst.
2 zákona č. 87/1991 Sb. prý došlo k převodu na stát bez právního
důvodu, neboť nebyl respektován "vlastnický vztah". Skutečnost, že
stěžovatelův otec ještě za svého života nabídl nemovitost zdarma
za provedení demolice, nemohla zavazovat nové vlastníky, kteří
vstoupili do vlastnického vztahu úmrtím dřívějšího vlastníka. Tuto
argumentaci neshledal odvolací soud důvodnou, pokud jde
o odškodnění za stavbu s příslušenstvím, a nesprávně potvrdil
zamítavé stanovisko soudu prvého stupně, jelikož se prý "nemůže
jednat o žádný z důvodů přechodu věci na stát uvedený v ust. §6
odst. 1 a 2 zákona č. 87/1991 Sb., protože prý stát ani dům, ani
vedlejší stavby do svého vlastnictví nepřevzal, neboť pouze na
svůj náklad provedl podle demoličního výměru jejich zbourání".
Tento právní názor stěžovatel napadl, neboť i v případě
demolovaných staveb prý šlo o stejný způsob jednání ze strany
státu, jako tomu bylo v případě pozemku - kde Městský soud v Praze
restituční titul uznal - takže i zde se stát bez právního důvodu
ujal vlastnictví k těmto stavbám. Podstatné je, že ani stěžovatel,
ani jeho matka žádné demoliční výměry neobdrželi. Rozsudky obou
soudů proto došlo k porušení vlastnického práva, které je zaručeno
v článku 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Stěžovatel dále v této souvislosti poukázal na rozsudek Vrchního
soudu v Praze, sp. zn. 4 Cdo 294/94, uveřejněný pod č. 37 Sbírky
soudních rozhodnutí a stanovisek NS č. 7/96, který uvádí, že
finanční náhrada dle §13 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. se
poskytuje nejen za nemovitosti, které nelze vydat, ale i "za
stavbu zaniklou, včetně stavby, která byla demolována".
Stěžovatel proto navrhl, aby byly oba napadené rozsudky
zrušeny a soudům přikázáno, aby o návrhu znovu jednaly. Dále
prohlásil, že souhlasí s tím, aby bylo od ústního jednání
upuštěno. Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost po
stránce formální (§72 odst. 2, §43 odst. 1 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu). Z hlediska dodržení zákonné lhůty k podání
ústavní stížnosti zjistil, že napadený rozsudek Městského soudu
v Praze ze dne 2. 8. 1996, sp. zn. 13 Co 261/96, nabyl právní moci
dne 8. 10. 1996. Ústavní stížnost došla Ústavnímu soudu dne 22.
10. 1996 a byla podána k poštovní přepravě dne 21. 10. 1996, takže
lhůta k podání ústavní stížnosti je zachována. Ani jiné formální
nedostatky ústavní stížnosti nebyly zjištěny. Ústavní soud dále
konstatuje, že současně s podáním ústavní stížnosti podal
stěžovatel dovolání, které Nejvyšší soud České republiky usnesením
ze dne 10. 6. 1997, č.j. 2 Cdon 470/97-54, odmítl. K ústavní
stížnosti se vyjádřili účastníci řízení a vedlejší účastník
řízení.
Městský soud v Praze (účastník řízení) uvedl, že podle obsahu
ústavní stížnosti stěžovatel považuje Ústavní soud za další
instanci vůči obecným soudům. Proto Městský soud v Praze pokládá
ústavní stížnost podle §43 odst. 1 písm. f) zákona č. 182/1993 Sb
za nepřípustnou. Důvody rozhodnutí týkající se zamítnutí žaloby
v části napadené ústavní stížností jsou podrobně uvedeny
v odůvodnění rozsudků obou stupňů, na něž Městský soud v Praze
odkazuje. Poukazuje i na to, že se stát "nezmocnil" stavby - která
byla demolována pro špatný technický stav - na základě demoličního
výměru z roku 1929 a že právní předchůdce stěžovatele dokonce
souhlasil s tím, aby stavbu odstranil stát na své náklady, k čemuž
také došlo, byť až po jeho smrti. Stát tedy převzal nemovitost jen
ke zbourání, které měl provést vlastník stavby, takže nebyly dány
ani podmínky pro poskytnutí finanční náhrady podle §13 odst. 1
zákona č. 87/1991 Sb. Zamítavou částí žaloby tedy nebyla porušena
práva stěžovatele zaručená Ústavou a Listinou, zejména jejím
článkem 11 odstavce 1. Proto Městský soud v Praze navrhl zamítnutí
ústavní stížnosti a souhlasil s upuštěním od ústního jednání .
Obvodní soud pro Prahu 1 (účastník řízení) sdělil, že jeho
stanovisko k ústavní stížnosti stěžovatele vyjadřuje rozsudek ze
dne 11. 1. 1996, č.j. 24 C 27/94, a že nemá, co by k němu dodal.
Netrval na tom, aby ve věci proběhlo ústní jednání. Ministerstvo
financí ČR (vedlejší účastník) ve svém vyjádření zaujalo
stanovisko, že ústavní stížnost je neodůvodněná jak po stránce
skutkové, tak po stránce právní. Soudy obou stupňů shodně dospěly
k závěru, že stát ani dům, ani vedlejší stavby vlastnicky od
původních majitelů nepřevzal, takže nebyla splněna jedna ze
stanovených podmínek přechodu věci na stát podle zákona č.
87/1991 Sb. Žádost stěžovatele o finanční náhradu za uvedené
stavby proto musela být zamítnuta. Vedlejší účastník navrhl
zamítnutí ústavní stížnosti a prohlásil, že netrvá na tom, aby
proběhlo ústní jednání o ústavní stížnosti.
Po přezkoumání obsahu ústavní stížnosti a napadených
rozhodnutí (včetně řízení, které jim předcházelo) dospěl Ústavní
soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Podstata ústavní stížnosti spočívá v polemice se stanoviskem
obecných soudů, pokud jde o dům č. 716 v Přerově, že se "nemůže
jednat o žádný z důvodů přechodu věci na stát uvedený v ust. §6
odst. 1 ani odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., neboť stát ani dům, ani
vedlejší stavby do svého vlastnictví nepřevzal, a pouze na svůj
náklad provedl podle demoličního výměru jejich zbourání". O jinou
situaci však podle názoru Městského soudu v Praze šlo u pozemku
p.p.č. 12, kat. úz. Přerov, u něhož byl po demolici domu následně
zapsán jako vlastník stát - město Přerov. Zde se stát zjevně ujal
bez právního důvodu vlastnictví pozemku tak, jak má na mysli ust.
§6 odst. 2 cit. zákona.
Ústavní soud ze spisu, sp. zn. 24 C 27/94, Obvodního soudu
pro Prahu 1 zjistil, že v připojeném spisu stavebního úřadu
v Přerově není založeno rozhodnutí, kterým by se nařizovala
demolice přední části domu čp. 716 v Přerově. Ve spise se nachází
pouze výměr ze dne 18. července 1929, s.j. 7.690, kterým se ukládá
F. J., A. B. a N. D. v Přerově bezokladně vyklidit "nádvorní"
křídlo domu čp. 716 na Žerotínově nám. v Přerově a provést jeho
zbourání nejdéle do 30. července 1929. Hlavní zeď do dvora
předního jednopatrového domu musí být po odbourání "dvorního"
křídla zabezpečena, ježto jest poněkud popraskána. A. B. pak
provedla demolici I. patra nádvorního křídla domu a požádala, aby
zbytek přízemního dvorního křídla jí bylo povoleno užívat jako
skladiště. Stavební úřad dále ve zprávě Městské radě v Přerově
dopisem ze dne 10. 3. 1932 výslovně uvedl, že "ježto zůstalo
přípustným způsobem stabilizováno přízemí dvorního křídla jako
dostačující opora dvorního zdiva hlavní budovy, není třeba dvorní
zeď hlavní budovy opírati a zabezpečovati, neboť při kolaudaci
nebyly na zdivu nebo okenních klenbách dosud zjištěny závadné
trhliny a podobné příznaky". Stavební stav domu čp. 716 byl
zjišťován Městským stavebním úřadem v Přerově na komisionálních
jednáních ve dnech 19. 9. 1950 a 7. 10. 1952, aniž by na základě
těchto jednání bylo jakkoli rozhodnuto. Bez ohledu na tyto
skutečnosti MNV v Přerově v roce 1955 bez jednání se
spoluvlastníky domu provedl demolici domu na svůj náklad. Z toho
oba soudy dovodily, že stát dům ani vedlejší stavby do svého
vlastnictví nepřevzal, takže se nemůže jednat o žádný z důvodů
přechodu věci na stát uvedených v ust. §6 odst. 1 ani odst. 2
zákona č. 87/1991 Sb. Ústavní soud respektuje zásadu volného
hodnocení důkazů obecnými soudy. Podle ust. §81 zákona č.
182/1993 Sb. však není vázán skutkovým zjištěním učiněným
v předchozích řízeních. V souzené věci Obvodní soud pro Prahu
1 v napadeném rozsudku nejdříve konstatoval, že ohledně "předního
domu" zbourání nařízeno nebylo, leč dále akcentuje, že podle
úředního záznamu "město v roce 1955 rozhodlo, že dům bude zbourán
na jeho náklady, neboť vlastník na to nemá prostředky". Městský
soud v Praze oproti tomu v napadeném rozsudku uvádí, že stát dům
ani vedlejší stavby do svého vlastnictví nepřevzal a pouze na svůj
náklad provedl dle demoličního výměru jejich zbourání. Je tedy
zřejmé, že oba soudy při posuzování věci abstrahovaly od
skutečnosti, že demoliční výměr na přední část domu - patřící
stěžovateli - podle obsahu spisu vydán nebyl, takže lze dovozovat
očividný rozpor mezi obsahem provedených důkazů a závěry, jež
z nich obecné soudy vyvodily. Jde zajisté o situaci výjimečnou,
kdy podle přesvědčení Ústavního soudu byly uvedenými závěry
porušeny principy spravedlivého procesu ve smyslu čl. 90 Ústavy
a hlavy páté Listiny. Na to Ústavní soud poukazuje i v další části
tohoto nálezu.
I kdyby však ohledně domu čp. 716, pokud jde o podíl
náležející stěžovateli, demoliční výměr existoval - což se
neprokázalo - stěží by bylo možné jednoznačně přisvědčit právním
závěrům soudů, že provedení demolice domu státem nelze v souzené
věci považovat za převzetí věci bez právního důvodu ve smyslu ust.
§6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. To proto, že s vlastníky domu
vůbec jednáno nebylo, což by právní kvalitu demoličního výměru
- pokud by byl ovšem vůbec vydán - z hlediska zásad spravedlivého
procesu prakticky znehodnotilo. V této souvislosti je nutno
uvážit, že v době demolice domu, tj. po 22. 10. 1955, kdy bylo
jednání na MNV v Přerově, platilo ustanovení §7 odst. 2 vládního
nařízení č. 20/1955 Sb., podle něhož účastníkům musí být dána
příležitost, aby mohli v řízení uplatnit svá stanoviska a účinně
obhájit svoje práva a oprávněné zájmy. Dále lze poukázat na
ustanovení §3 odstavce 1 nařízení ministra stavebního průmyslu č.
171/1950 Sb., o zboření staveb, podle něhož před vydáním příkazu
ke zboření stavby provede stavební úřad jednání na místě, k němuž
přizve vlastníka stavby, která se má zbořit, vlastníky sousedních
nemovitostí a ostatní účastníky. Tento postup v předmětné věci
zachován nebyl, neboť stěžovatel ani jeho tehdy žijící matka
nebyli podle obsahu spisu o nařízení a provedení demolice
vyrozuměni.
[Pro úplnost se dodává, že převzetí věci bez právního důvodu
samo o sobě pojmově vylučuje vznik vlastnického práva na straně
subjektu, který se takto věci bez právního důvodu ujal. Pokud by
bylo i pro tyto případy požadováno, s odkazem na ustanovení §3
odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., splnění podmínky přechodu věci do
vlastnictví státu, bylo by nepochybně ustanovení §6 odst. 2 cit.
zákona ustanovením s prázdným obsahem. V případě, kdy stojí proti
sobě v rámci jednoho a téhož zákona dvě pravidla chování, z nichž
jedno výslovně váže restituci na podmínku nabytí vlastnictví
státem a druhé naopak výslovně počítá s restitucí v případech, kdy
stát převzal věc bez právního důvodu, je nutno přijmout závěr, že
podmínka nabytí vlastnictví státem je nezbytná pro úspěšnost
uplatněného restitučního nároku v případech jmenovitě uvedených
v ust. §6 odst. 1 cit. zákona, nemusí však být naplněna
v případech uvedených v odst. 2 tohoto ustanovení. Ostatně tento
názor již zaujal Ústavní soud ve věci vedené pod sp. zn. IV. ÚS
279/95 (viz Ústavní soud České republiky : Sbírka nálezů
a usnesení, svazek 6., vydání 1., č. 121).]
Ústavní soud přihlédl i k stanovisku stěžovatele, který
poukázal na rozsudek Vrchního soudu v Praze uveřejněný pod č. 37
Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek NS č. 7/96, podle něhož
finanční náhrada dle ust. §13 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. se
poskytuje nejen za nemovitosti, které nelze vydat, ale i "za
stavbu zaniklou, včetně stavby, která bylo zdemolována". S tímto
názorem se ztotožňuje i Ústavní soud. V souzené věci, kdy demolici
stavby bez souhlasu a vědomí spoluvlastníků provedl na své náklady
stát, ipso facto stavbu bez právního důvodu - byť třeba na krátkou
dobu - převzal, čímž došlo k naplnění ust. §6 odst. 2 zákona č.
87/1991 Sb., o které stěžovatel svůj nárok opírá. Ústavní soud
proto neakceptuje důvody obsažené v napadených rozsudcích,
vyjádřené - stručně řečeno - slovy, že stát nemovitosti do svého
vlastnictví nepřevzal a pouze je zboural.
Stěžovatel v ústavní stížnosti namítal, že bylo porušeno jeho
vlastnické právo ve smyslu čl. 11 odst. 1 Listiny. Ústavní soud
však již v řadě předchozích rozhodnutí konstatoval, že článek 11
Listiny chrání toliko vlastnické právo skutečné, již existující,
nikoli takové, jehož povaha je sporná. Tak je tomu i v tomto
případě (srov. Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení, svazek 6., vydání 1., usn. č. 33). K porušení čl. 11
Listiny tedy v souzené věci nedošlo. Ústavní soud však při
rozhodování o ústavní stížnosti není vázán rozsahem ústavně právní
argumentace obsažené v odůvodnění ústavní stížnosti. To plyne
zejména z ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993
(srov. Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení,
svazek 6., vydání 1., nález č. 142, str. 545). Vzhledem k povaze
sporu i zásadám restitučních zákonů, jejichž cílem má být zmírnění
některých majetkových a jiných křivd, k nimž došlo v období let
1948 až 1989, je Ústavní soud přesvědčen, že v souzené věci soudy
obou stupňů neposkytly v řízení právům navrhovatele náležitou
ochranu. Tím došlo k porušení článku 90 Ústavy, podle něhož soudy
jsou povolány k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly
ochranu právům, a principů spravedlivého procesu ve smyslu hlavy
páté Listiny.
Proto Ústavní soud rozhodl rozsudek soudu prvého stupně
zrušit v celém rozsahu a rozsudek soudu druhého stupně zrušit ve
výroku o zamítnutí žaloby ohledně částky 234 384,60 Kč s úroky
z prodlení.
Pokud jde o výrok soudu prvého stupně ve věci zamítnutí
žaloby ohledně částky 19 000 Kč s příslušenstvím, byl tento výrok
rozhodnutím soudu druhého stupně zrušen a věc vrácena soudu
prvního stupně k dalšímu řízení. Toto řízení dosud neproběhlo.
Proto Ústavní soud dospěl k názoru, že v části řízení ohledně
částky 19 000 Kč s příslušenstvím nevyčerpal stěžovatel všechny
procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva
poskytuje. Z toho důvodu rozhodl, že se ústavní stížnost jako
nepřípustná podle ust. §75 odst. 1 ve spojení s §43 odst. 1
písm. f) zákona č. 182/1993 Sb. odmítá, pokud směřuje proti části
výroku rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 2. 8. 1996, sp. zn.
13 Co 261/96, jíž byl rozsudek soudu prvého stupně ve výroku
o zamítnutí žaloby ohledně částky 19 000 Kč s příslušenstvím
zrušen a věc mu byla v tomto rozsahu vrácena k dalšímu řízení.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 15. dubna 1998