ECLI:CZ:US:1998:1.US.310.97
sp. zn. I. ÚS 310/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti ing. I. P., zastoupeného Mgr. Z. K., Dr., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 16. 5. 1997, č.j. 38 Ca 90/96-41, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 16. 5. 1997, č.j.
38 Ca 90/96-41, se zrušuje .
Odůvodnění:
Rozhodnutím Okresního úřadu v Nymburce - okresního
pozemkového úřadu ze dne 21. 2. 1996, č.j. PÚ/1345/95-Do, bylo
rozhodnuto, že stěžovatel (navrhovatel) není vlastníkem objektu
č.p. 6/44 se stavební parcelou č. kat. 203/1 o výměře 895 m2
v obci a katastrálním území Městec Králové (dále jen "předmětné
nemovitosti").
V podaném návrhu se stěžovatel podle ustanovení §6 odst.
1 písm. k) zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"),
domáhal navrácení předmětných nemovitostí, které dříve vlastnila
jeho babička M. Š. Pozemkový úřad dospěl k závěru, že se v době
uzavření předmětné kupní smlouvy (15. 10. 1970) právní
předchůdkyně stěžovatele v určitém stavu tísně nacházela - "a to
spíše psychické než materiální" - neboť prý sice nelze mluvit
o nezákonném nátlaku, působily však na ni předchozí nepříjemné
zkušenosti s těmito nemovitostmi (vyvlastnění, spory s různými
organizacemi apod.).
Pozemkový úřad však neshledal naplnění druhé zákonné
kumulativní podmínky - existenci nápadně nevýhodných podmínek při
uzavírání kupní smlouvy. Kupní cena byla totiž stanovena
v souladu s tehdy platnými právními předpisy (vyhláška o cenách
nemovitostí č. 43/1969 Sb.) a ve srovnání se znaleckým posudkem
znalce R. Š. ze dne 14. 1. 1995 byla dokonce o 1 000 Kč vyšší.
Nebyly zjištěny ani další okolnosti, které by nasvědčovaly
existenci nápadně nevýhodných podmínek. M. Š. nebyla poškozena
ani ztrátou bytu, neboť se nastěhovala do uvolněného bytu u své
dcery v M., jak si sama přála.
Proto pozemkový úřad stěžovatelovu návrhu nevyhověl.
Citované rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil v záhlaví
uvedeným rozsudkem Městský soud v Praze. V odůvodnění rozsudku
zejména uvedl, že podle příslušného znaleckého posudku byla cena
vyplacená za předmětné nemovitosti stanovena v souladu s tehdy
platnými cenovými předpisy. V tomto směru tedy předmětná kupní
smlouva za nápadně nevýhodných okolností uzavřena nebyla. Je sice
pravda, že v letech 1960 až 1969 M. Š. nemohla předmětné
nemovitosti spravovat, neboť rozhodnutím finančního odboru
Okresního národního výboru v Nymburce ze dne 28. 12. 1960, č.j.
fin. 2370/60/P, bylo rozhodnuto o přechodu jejího nemovitého
a movitého majetku do vlastnictví Jednoty v Nymburce. Toto
rozhodnutí však bylo zrušeno rozhodnutím Středočeského krajského
národního výboru v Praze ze dne 26. 3. 1969, č.j. fin.
1001/69-72/I-Dr. Ki. Námitku stěžovatele, že nabytí právní moci
tohoto rozhodnutí bylo odkládáno s ohledem na novou právní úpravu
oceňování nemovitostí a že tímto postupem byla M. Š. poškozena,
shledal soud nedůvodnou, neboť předmětná kupní smlouva byla
uzavřena dne 15. 10. 1970, tedy se značným časovým odstupem od
okamžiku, kdy citované rozhodnutí nabylo právní moci. Ani v této
okolnosti tedy soud nespatřoval existenci nápadně nevýhodných
podmínek při uzavírání předmětné kupní smlouvy.
K námitce stěžovatele, že k naplnění této zákonné podmínky
došlo i tím, že Zemědělská technická škola vyúčtovala M. Š.
náhradu za stěhování do M., Městský soud v Praze uvedl, že
k jejímu odstěhování došlo ještě před uzavřením kupní smlouvy
a že se přestěhovala do domu, kde měla "právo služebnosti užívat
byt". Její přestěhování tedy nebylo důsledkem uzavřené kupní
smlouvy.
Proto Městský soud v Praze napadené rozhodnutí pozemkového
úřadu potvrdil a konstatoval, že v daném případě kupní smlouva za
nápadně nevýhodných podmínek nebyla uzavřena. V závěru dodal, že
k naplnění ustanovení §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě je
zapotřebí současné naplnění obou podmínek, tedy tísně i nápadně
nevýhodných podmínek.
V záhlaví uvedený rozsudek Městského soudu v Praze napadl
stěžovatel ústavní stížností. V ní zejména uvedl, že Městský soud
v Praze v této věci nařídil jednání na den 16. 5. 1997
a stěžovatelův právní zástupce se včas (s předstihem více než 14
dní) a řádně omluvil. Proto se jej prý nezúčastnili ani
stěžovatel, ani jeho právní zástupce a stěžovatel tedy nemohl
uplatnit svá práva navrhovat důkazy, vyjádřit se k nim atd.
a bylo mu tak rovněž zabráněno, aby mohl shrnout své návrhy
a vyjádřit se k dokazování i k právní stránce věci. Soud však
tuto omluvu nerespektoval a jednání se uskutečnilo. Tím prý
Městský soud v Praze porušil základní právo stěžovatele na
spravedlivý proces, zakotvené v čl. 36 a v čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), právo na právní
pomoc podle čl. 37 odst. 2 Listiny a zásadu rovnosti účastníků
a zásadu ústnosti podle čl. 96 Ústavy.
Soud se prý zabýval otázkami právně velmi složitými. Proto
měl stěžovatel v úmyslu při jednání předložit další důkazy
a argumenty pro svá předchozí tvrzení. Soud tedy "neumožnil
naplnit" zásadu kontradiktornosti, když připustil neúčast jedné
strany sporu za situace, "kdy nebylo vůbec jasné, která strana má
pravdu".
Stěžovatel dále uvedl, že Městský soud v Praze "zcela
překroutil smysl důkazů, na které se odvolává v tak důležitých
bodech, jako jsou nepochybně okolnosti uzavření kupní smlouvy
a okolnosti odchodu majitelky M. Š. z Městce Králové", neboť
poukazuje na zápis z jednání ze dne 15. 7. 1970 a na usnesení
rady Městského národního výboru ze dne 21. 7. 1970, byť toto
usnesení neexistuje. Soud prý naopak pominul usnesení rady MěNV
ze dne 7. 7. 1970, v němž nejsou doloženy skutečnosti, na které
se odvolává v napadeném rozsudku a které ve svém rozhodnutí
cituje.
Proto stěžovatel navrhl, aby byl napadený rozsudek Městského
soudu v Praze zrušen.
Při ústním jednání před Ústavním soudem, konaném dne 25. 2.
1998, stěžovatelův (nově zmocněný) právní zástupce Ústavnímu
soudu předložil podání, označené jako "Vyjádření stěžovatele",
v němž jsou uvedeny věcné a právní námitky, které ve správním
řízení, v řízení před Městským soudem v Praze ani v původní
ústavní stížnosti v podstatě uplatněny nebyly. Zároveň stěžovatel
Ústavnímu soudu sdělil, že o termínu ústního jednání před
Městským soudem v Praze nebyl předem informován a že tedy
nevěděl, kdy a kde se ústní jednání uskutečnilo. To se prý
dozvěděl až poté, co ústní jednání bez jeho účasti proběhlo.
Stěžovatel v tomto "vyjádření" především tvrdí, že předmětné
nemovitosti platně na stát nepřešly, protože napadená kupní
smlouva byla absolutně neplatná pro nedostatek registrace státním
notářstvím. Touto skutečností se prý "obecný soud musí zabývat
z úřední povinnosti, neboť k absolutní neplatnosti právního úkonu
musí soud přihlédnout i bez návrhu stran". Důvodem praxe
"neregistrace smluv u státního notářství při převodu majetku na
stát" byla údajně vyhláška č. 104/1966 Sb., o správě národního
majetku, vydaná na základě hospodářského zákoníku. Tato vyhláška
prý však byla v rozporu s ustanovením §134 odst. 2 tehdy
platného občanského zákoníku, který se nevztahoval jen na fyzické
osoby, ale týkal se i právních vztahů mezi občany
a socialistickými organizacemi.
Podle ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, sice ministerstva a ostatní ústřední orgány státní
správy mohly vydávat na základě zákonů a v jejich mezích obecně
závazné právní předpisy (čl. 80). V ustanovení §134 občanského
zákoníku však v té době nebylo žádné zmocnění pro vydání vyhlášky
upravující převod nemovitostí na stát odchylně od zákonné úpravy.
Taková vyhláška prý proto byla z hlediska občanského zákoníku
protizákonná a též protiústavní. Vyhláška č. 104/1966 Sb. byla
vydána na základě §§75 a 391 hospodářského zákoníku. Podle
těchto ustanovení právní předpisy stanoví bližší podmínky správy
národního majetku a podmínky pro nabývání věci do státního
vlastnictví. "Předmět právní úpravy ve vyhláškách může být jen
v rámci předmětu právní úpravy daného vlastním zákonem, na
základě něhož je vyhláška vydána". Protože §1 hospodářského
zákoníku stanoví jako předmět úpravy řízení národního
hospodářství a hospodářskou činnost socialistických organizací,
je prý nutno dovodit, že vyhláška mohla upravit jen podmínky
převodu vlastnictví na straně socialistické organizace (státu)
a mezi nimi navzájem, avšak nemohla upravovat takový převod,
který se týkal právního subjektu nebo fyzické osoby nespadající
do působnosti hospodářského zákoníku. Předmětná vyhláška se prý
proto nemohla vztahovat na občany, jelikož z hlediska občanského
zákoníku šlo o podzákonný předpis contra legem a z hlediska
hospodářského zákoníku - s přihlédnutím k zákonné definici
předmětu jeho právní úpravy - o předpis v dotčených ustanoveních
nesloužící k provedení zákona v jeho mezích (praeter legem).
Z obou hledisek byla prý proto tato vyhláška protiústavní. O tom
údajně svědčí i skutečnost, že s účinností od 1. 4. 1983 byla
vydána novela ustanovení §134 občanského zákoníku (č. 131/1982
Sb.), podle níž "Převádí-li se nemovitá věc na základě smlouvy,
nabývá se vlastnictví účinností smlouvy; k její účinnosti je
třeba registrace státním notářstvím, nejde-li o převod do
socialistického vlastnictví." (odst. 2)
Uvedená praxe převodu nemovitostí do socialistického
vlastnictví bez registrace státním notářstvím prý vycházela
z nerovnoprávnosti vlastnictví a privilegovaného postavení
socialistického vlastnictví, což odporuje přirozenému
a základnímu lidskému právu vlastnit majetek podle čl. 11
Listiny.
Stěžovatel dále v citovaném "vyjádření" namítl, že "odpůrce
nastíněného výkladu" sice může poukázat na §507a odst. 1
občanského zákoníku ve znění zákona č. 131/1982 Sb., podle něhož
měla zmíněná novela charakter pravé retroaktivity a řídily se
podle ní i vztahy vzniklé před 1. 4. 1983. Toto ustanovení prý
však bylo interpretováno tak, že touto retroaktivitou jsou
postiženy jen vztahy existující k účinnosti této novely a nikoliv
právní vztahy vzniklé a zaniklé v období 1.4. 1964 - 31.3. 1983.
V uvedeném případě měl tedy městský soud aplikovat retroaktivně
rovněž §47 odst. 3 občanského zákoníku, podle něhož nedojde-li
do 3 let od uzavření smlouvy k podání návrhu na rozhodnutí nebo
registraci příslušným orgánem, pak nastupuje domněnka, že
účastníci od smlouvy odstoupili. V daném případě prý tato
domněnka "nastala" po uplynutí 3 let od data podepsání kupní
smlouvy, tj. 15. 10. 1973 s účinky ex tunc.
Stěžovatel konečně ve svém "vyjádření" spatřuje neplatnost
kupní smlouvy v tom, že na straně státu jednal nepříslušný
subjekt. Jako kupující je totiž uveden československý stát,
přestože podle ústavního zákona č. 143/1968 Sb. byly vedle ČSSR
konstituovány jako státy ČSR a SSR. Všechny tři státní subjekty
vystupovaly v právních vztazích podle §21 občanského zákoníku
jako samostatní účastníci právních vztahů. V souzené věci je však
jako kupující označen československý stát, za který jednalo
Zemědělské odborné učiliště v Městci Králové, tedy státní
instituce České socialistické republiky a nikoliv ČSSR. Tato
instituce proto mohla svým jednáním získat vlastnictví jen ve
prospěch ČSR, neboť to byla organizace spravovaná Ministerstvem
zemědělství a Ministerstvem školství ČSR a nikoliv ČSSR.
V předmětné kupní smlouvě tedy nebyl správně označen kupující,
neboť příslušné zemědělské učiliště mělo právo jednat za ČSR,
nikoliv ČSSR. I toto je prý důvod pro absolutní neplatnost kupní
smlouvy.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonné formální náležitosti a že proto nic
nebrání projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení - Městský
soud v Praze, dále Okresní úřad v Nymburce - okresní pozemkový
úřad a vedlejší účastníci řízení - Jednota, spotřební družstvo
v Nymburce, Střední odborné učiliště v Městci Králové, Pozemkový
fond ČR a město Městec Králové.
Městský soud v Praze ve svém vyjádření k ústavní stížnosti
uvedl, že předvolání k ústnímu jednání, nařízenému na den 16. 5.
1997, bylo právnímu zástupci stěžovatele doručeno dne 30. 4.
1997. Právní zástupce zaslal soudu omluvu s tím, že ve stejnou
dobu má nařízeno jiné soudní jednání. Dne 12. 5. mu však prý bylo
telefonicky sděleno, že jednání dne 16. 5. 1997 proběhne. Právní
zástupce k tomu uvedl, že klient je o nařízeném jednání
informován. Soud proto vycházel z ustanovení §250g odst. 2
občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") ve spojení s §250l
odst. 2 o.s.ř., podle něhož nedostaví-li se účastníci k jednání,
může být věc projednána v jejich nepřítomnosti. V daném případě
se jednalo o opravný prostředek proti nepravomocnému rozhodnutí
správního orgánu, kdy navrhovatel nemusí být zastoupen advokátem.
Důvod omluvy prý nebyl takového charakteru, že by se ve věci
nemohlo jednat a zvoleného právního zástupce mohl zastoupit jiný
advokát. Proto nebyla porušena stěžovateli namítaná základní
práva. Pokud stěžovatel poukazuje na to, že mu bylo zabráněno
v předložení dalších dokladů, vycházel soud z toho, že
navrhovatel je povinen k návrhu připojit listinné důkazy, jichž
se dovolává (§79 odst. 2 o.s.ř.) a stěžovatel měl prý možnost
svá tvrzení uplatnit jak v průběhu správního řízení, tak po
podání opravného prostředku. K námitkám ohledně provedeného
hodnocení důkazů Městský soud v Praze odkázal na odůvodnění
napadeného rozsudku, v němž se prý vypořádal s obsahem správního
spisu i s tvrzeními stěžovatele, uvedenými v opravném prostředku.
Proto Městský soud v Praze navrhl ústavní stížnost zamítnout
a sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání před
Ústavním soudem.
Okresní úřad v Nymburce - okresní pozemkový úřad odkázal na
odůvodnění svého rozhodnutí, navrhl zamítnutí ústavní stížnosti
a sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání před
Ústavním soudem.
Jednota, spotřební družstvo v Nymburce, se ztotožnilo
s napadeným rozsudkem Městského soudu v Praze a uvedlo, že část
pozemku, jejíž navrácení stěžovatel nárokuje a která je ve
vlastnictví s.d. Jednota, nemůže být vydána také proto, že je
zastavěna [§11 odst. 1 písm. c) zákona o půdě]. Vedlejší
účastník navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a uvedl, že na ústním
jednání před Ústavním soudem netrvá.
Střední odborné učiliště v Městci Králové k ústavní
stížnosti v prvé řadě namítlo, že Městský soud v Praze neměl
důvod k odročení jednání, protože nic takového stěžovatel ani
jeho právní zástupce nenavrhli. Stěžovatel prý nemá pravdu, pokud
tvrdí, že mu nebyla dána možnost se k věci vyjádřit, neboť tak
vícekrát učinil. Navíc nelze přehlédnout, že Městský soud v Praze
se touto věcí zabýval již podruhé, když původní rozhodnutí
pozemkového úřadu zrušil. Po tomto zrušení správní orgán provedl
všechny důkazy, jak mu bylo uloženo, a stěžovateli byla dána
možnost, aby se k těmto důkazům vyjádřil. K věci samé vedlejší
účastník uvedl, že stěžovatel v řízení - jako oprávněná osoba
- "nepředkládal žádné důkazy, nýbrž pouze svá tvrzení", která
byla provedenými důkazy vyvrácena, byť důkazní břemeno spočívalo
na něm. Podle obsahu spisu sjednaná kupní cena byla stanovena
v souladu s právními předpisy, podle nichž nemohla být zaplacena
kupní cena vyšší. Sama M. Š. chtěla dům prodat, avšak nikdo jiný
nebyl ochoten jej koupit. Proto vedlejší účastník navrhl, aby
byla ústavní stížnost zamítnuta a sdělil, že na ústním jednání
před Ústavním soudem netrvá.
Pozemkový fond ČR a město Městec Králové se postavení
vedlejšího účastníka v řízení před Ústavním soudem vzdali.
Ústavní stížnost je důvodná.
Stěžovatel uvádí, že Městský soud v Praze porušil jeho
základní právo na spravedlivý proces, zakotvené v čl. 36 a v čl.
38 odst. 2 Listiny, právo na právní pomoc podle čl. 37 odst. 2
Listiny a zásadu rovnosti účastníků a zásadu ústnosti podle čl.
96 Ústavy.
Podle čl. 36 odst. 1 Listiny se každý může domáhat
stanoveným způsobem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
a ve stanovených případech u jiného orgánu. Podle čl. 37 odst.
2 má každý právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými
státními orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení.
Podle čl. 38 odst. 2 každý má právo, aby jeho věc byla projednána
veřejně, bez zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se
mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům. Podle čl. 96 odst. 1
Ústavy mají všichni účastníci řízení před soudem rovná práva.
Podle odst. 2, 1. věty, stejného ustanovení, jednání před soudem
je ústní a veřejné; výjimky stanoví zákon.
Stěžovatel zejména namítá, že Městský soud v Praze porušil
jeho základní práva tím, že jednal v nepřítomnosti jeho a jeho
právního zástupce. K této námitce Městský soud v Praze uvedl, že
v souzené věci bylo jednáno v souladu s ustanovením §250g
o.s.ř., podle něhož "nedostaví-li se účastníci k jednání, může
být věc projednána v jejich nepřítomnosti". Právní zástupce
stěžovatele, který se z účasti na ústním jednání omluvil,
nenavrhl odročení tohoto jednání a nic takového neučinil ani sám
stěžovatel.
Ústavní soud však z předmětného soudního spisu zjistil, že
stěžovatel k ústnímu jednání před Městským soudem v Praze dne
16. 5. 1997 nebyl vůbec obeslán. Ve spisu je obsažen pouze záznam
o telefonickém hovoru se stěžovatelovým advokátem JUDr. S.,
kterému byl sdělen termín ústního jednání, přičemž JUDr. S.
uvedl, že jeho "klient je o nařízení jednání informován". Taková
informace však nemá sama o sobě právní relevanci. V tomto směru
poukazuje Ústavní soud zejména na ustanovení §250g odst. 1
o.s.ř., podle něhož "nedojde-li k vyřízení žaloby způsobem
uvedeným v §250f, předvolá předseda senátu k jednání účastníky".
V souzené věci však obecný soud tuto svou zákonnou povinnost
nesplnil, neboť stěžovatele nepředvolal a spokojil se pouze
obesláním jeho právního zástupce, resp. následným telefonickým
hovorem s tímto advokátem. V této souvislosti je třeba zdůraznit,
že jednání dne 16. 5. 1997 bylo prvním a jediným ústním soudním
jednáním, které bylo v předmětné věci nařízeno a stěžovateli bylo
postupem obecného soudu znemožněno, aby se jej zúčastnil. Taková
praxe není v souladu ani s domácím právem, ani se standardní
judikaturou Evropského soudu pro lidská práva.
Tím Městský soud v Praze porušil stěžovatelovo základní
právo na spravedlivý proces, neboť jeho věc nebyla projednána
v jeho přítomnosti nezávislým a nestranným soudem. Obecný soud
tak jednal v rozporu s čl. 38 odst. 2 Listiny a s čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Za tohoto stavu Ústavní soud považoval za nadbytečné zabývat
se dalšími námitkami stěžovatele, uvedenými v původní ústavní
stížnosti a v později předloženém písemném vyjádření a napadený
rozsudek Městského soudu v Praze zrušil [§82 odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/193 Sb., ve znění zákona č. 77/1998 Sb.].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 9. června 1998