ECLI:CZ:US:1998:1.US.409.97
sp. zn. I. ÚS 409/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti ing. B. M., zastoupeného JUDr. J. Š., proti rozsudku Okresního soudu Plzeň - město ze dne 13. 11. 1995, sp. zn. 15 C 332/95, proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 25. 3. 1996, sp. zn. 12 Co 53/96, a proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 20. 8. 1997, sp. zn. 2 Cdon 858/97, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
V záhlaví uvedeným rozsudkem Okresního soudu Plzeň - město ze
dne 13. 11. 1995 byl zamítnut stěžovatelův (žalobcův) návrh na
určení, že je vlastníkem pozemkové parcely č. 92 s domem č. ev.
11 a pozemkových parcel č. 146/10 a 146/11 v katastrálním území
Letko (dále jen "předmětné nemovitosti"). Zároveň byl zamítnut
návrh na uložení povinnosti žalovaným (J. a M. P.) uzavřít se
stěžovatelem dohodu o vydání předmětných nemovitostí. Okresní soud
dospěl k závěru, že stěžovatel skutečně byl vlastníkem předmětných
nemovitostí, jeho vlastnictví k nim však zaniklo trestním
rozsudkem Okresního soudu Plzeň - město ze dne 21. 1. 1972, sp.
zn. 3 T 153/71, kterým byl (mimo jiné) odsouzen i k trestu
propadnutí majetku. Tento rozsudek byl však zákonem č. 119/1990
Sb., o soudní rehabilitaci, zrušen s tím, že ohledně uplatňování
nároků vyplývajících ze zrušení výroku o trestu propadnutí majetku
tento zákon odkázal na zákon zvláštní. Tímto zákonem je zákon č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. U určovací žaloby je
nutno prokázat existenci naléhavého právního zájmu na žádaném
určení, který stěžovatel spatřoval v tom, že určení vlastnictví
může být podkladem pro vydání nemovitosti. S tímto názorem se však
okresní soud neztotožnil, neboť získání věci zpět do vlastnictví
lze prý dosáhnout pouze postupem podle zákona č. 87/1991 Sb.
Základním předpokladem úspěšnosti nároku podle tohoto zákona je
jeho uplatnění platným způsobem, tj. písemnou výzvou ve stanovené
době. Stěžovatel však podal výzvu prostřednictvím zástupce, který
adresátům tohoto právního úkonu nepředložil plnou moc a tedy
neprokázal, že je k takovému úkonu zmocněn. Proto se prý jednalo
o neplatný právní úkon (§31 odst. 4 občanského zákoníku).
Okresní soud dále vycházel z toho, že stěžovatel nabyl státní
občanství ČR složením státoobčanského slibu dne 20. 5. 1993. Podle
ustanovení §3 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. (v původním znění)
byla oprávněnou osobou fyzická osoba, jejíž věc přešla do
vlastnictví státu v taxativně uvedených případech, pokud byla
státním občanem ČSFR a měla trvalý pobyt na jejím území. K vydání
věci měla oprávněná osoba osobu povinnou vyzvat do 6 měsíců ode
dne účinnosti zákona (pozn.: tedy do dne 1. 10. 1991), jinak její
nárok zaniká (§5 odst. 2 zákona). Nálezem Ústavního soudu ze dne
12. 7. 1994, č. 164/1994 Sb., byla ke dni 1. 11. 1994 sice zrušena
v ustanovení §3 zákona č. 87/1991 Sb. podmínka trvalého pobytu na
území republiky a v ustanovení §5 odst. 2 a odst. 4 stejného
zákona slova "ode dne účinnosti tohoto zákona", leč podmínka
státního občanství zůstala nedotčena. Oprávněnou osobou proto mohl
být pouze ten, kdo splňoval podmínku státního občanství ČR
nejpozději k poslednímu dni lhůty podle §5 odst. 2 cit. zákona,
tedy ke dni 1. 10. 1991. Stěžovatel však nabyl státní občanství ČR
až dnem 20. 5. 1993, takže není osobou oprávněnou ve smyslu zákona
č. 87/1991 Sb.
Okresní soud konečně dovodil, že stěžovatel ani neprokázal,
že by žalovaní nabyli předmětné nemovitosti buď v rozporu s tehdy
platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění osoby
nabyvatele a nic takového dokonce ani netvrdil. Žalovaní tedy
nejsou povinnými osobami podle §4 odst. 2 cit. zákona. Napadený
rozsudek Okresního soudu Plzeň - město potvrdil Krajský soud
v Plzni rozsudkem ze dne 25. 3. 1996, sp. zn. 12 Co 53/96.
V odůvodnění svého rozsudku krajský soud uvedl, že okresní soud
dospěl ke správným skutkovým i právním závěrům a že zrušením
trestního rozsudku o propadnutí majetku se bez dalšího neobnovuje
vlastnické právo, neboť oprávněná osoba může svá práva uplatnit
jen způsobem, předpokládaným zákonem č. 87/1991 Sb. Stěžovatel
však neprokázal, že by žalovaní nabyli předmětné nemovitosti
v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního
zvýhodnění a dokonce prý uvedl, že by takové okolnosti ani nebylo
možno spolehlivě prokázat. Proto žalované za osoby povinné
považovat nelze a v tom také spočívá hlavní důvod, proč byl
rozsudek nalézacího soudu potvrzen. Oproti tomu důvodem pro
zamítnutí stěžovatelových návrhů prý nemohl být nedostatek písemné
formy plné moci k výzvě k vydání věci, protože zákon nevyžaduje,
aby byla osobám, s nimiž zmocněnec jedná, předložena plná moc.
Postačí, že tato plná moc objektivně existuje, což prý stěžovatel
doložil.
Krajský soud napadeným rozsudkem připustil dovolání, neboť
shledal, že jde o rozhodnutí po právní stránce zásadního významu.
V soudní praxi prý dosud nebyla jednoznačně vyřešena otázka, zda
osoby rehabilitované nabývají již zrušením "původního trestního
rozsudku vlastnické právo k majetku, který původně propadl státu"
a není také sjednocena praxe v otázce, zda k uplatnění nároku
podle zákona č. 87/1991 Sb. postačuje splnění podmínky státního
občanství v době podání výzvy k vydání nemovitostí ve lhůtách,
stanovených nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb.
Nejvyšší soud ČR v záhlaví uvedeným rozsudkem ze dne 20. 8.
1997 podané dovolání zamítl. V odůvodnění rozsudku uvedl, že
právní závěr o nedostatku naléhavého právního zájmu ve smyslu §80 písm. c) občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") je
správný. Naléhavý právní zájem je prý dán jen tam, kde by bez
tohoto určení bylo právo žalobce ohroženo nebo jeho postavení by
se stalo nejistým, což se v daném případě nestalo, neboť účelu
určovací žaloby bylo možno dosáhnout i žalobou na uložení
povinnosti uzavřít dohodu o vydání věci (§5 odst. 4 zákona č.
87/1991 Sb.). Stejný účel by splnil i rozsudek o povinnosti vydat
nemovitosti.
Pokud jde o otázku obnovení vlastnického práva "bez dalšího"
zrušením výroku trestního rozsudku o propadnutí majetku, odkázal
Nejvyšší soud na judikaturu Ústavního soudu, podle níž podmínky
uplatňování nároků z těchto zrušených rozsudků jakož i způsob
náhrady a rozsah nároků jsou vázány na zvláštní zákon (č. 87/1991
Sb.) s tím, že tento postup je i ochranou původního vlastníka,
neboť jinak by mohl být vystaven např. účinkům vydržení.
Pokud jde o otázku státního občanství jako podmínky uplatnění
nároků podle zákona č. 87/1991 Sb., Nejvyšší soud rovněž odkázal
na nález Ústavního soudu (č. 164/1994 Sb., str. 1669) z něhož
vyplývá, že "nově otevřená lhůta se však týká jen osob, které se
nálezem stanou osobami oprávněnými. Jde tedy o osoby, které
nesplňovaly podmínku trvalého pobytu na území ČSFR (ČR), již nález
Ústavního soudu zrušil". Nejvyšší soud ČR se nezabýval splněním
podmínky ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. u žalovaných
(nabytí věci buď v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na
základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele), neboť v tomto
směru přípustnost dovolání vyslovena nebyla. V záhlaví uvedené
rozsudky napadl stěžovatel ústavní stížností. V ní zejména uvedl,
že tyto rozsudky porušily jeho základní právo, zakotvené v čl. 11
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), a že byly
porušeny rovněž čl. 3, 4, 10, 12 (odst. 2), 83, 87, 88, 89 a 95
Ústavy, čl. 1 a 42 odst. 3 Listiny, čl. 26 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech, čl. 5 odst. 4 Opčního
protokolu a nález Komise Spojených národů pro lidská práva z 19.
7. 1995. Zastává totiž názor, že je oprávněnou osobou ve smyslu
ustanovení §3 zákona č. 87/1991 Sb., protože podle nálezu
Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. "byl založen restituční nárok nově
uplatnitelný v šestiměsíční lhůtě počínající 1. 11. 1994, a to pro
české občany, kteří nemají trvalý pobyt na území ČR." K tomuto
termínu prý byl stěžovatel prokazatelně českým občanem
a československým státním občanem byl i v době konfiskace.
Stěžovatel tvrdí, že se nikdy českého státního občanství nevzdal
a požádal o ně v roce 1992 jen "pro potvrzení toho, co vždy cítil
a jak se vždy choval". USA prý považovaly Úmluvu o naturalizaci
mezi ČSSR a USA za neplatnou, což potvrdilo i sdělení Ministerstva
zahraničních věcí ČR (č. 229/1997 Sb.), v němž je uvedeno, že ke
dni 20. 8. 1997 byla ukončena platnost této Úmluvy.
Stěžovatel zastává názor, že v tomto případě je podmínka
státního občanství "naprosto irelevantní a bezpředmětná a nemůže
se použít," protože se jedná o věc soukromoprávní a nikoliv
veřejnoprávní. Stěžovatel byl původním vlastníkem předmětných
nemovitostí a nikdy nedal svolení k tomu, aby se někdo druhý
"uchopil majetku původního majitele".
Stěžovatel se dále odvolává na nález Ústavního soudu sp. zn.
I. ÚS 117/93, podle něhož v případě zrušení trestního rozsudku
podle zákona č. 119/1990 Sb. je zrušen i výrok o propadnutí
majetku, takže stěžovatel své vlastnictví k předmětným
nemovitostem nepozbyl, neboť "výroky zrušeného rozsudku byly
zrušeny" s účinky ex tunc. Stěžovatel je rovněž přesvědčen o svém
naléhavém právním zájmu v této věci, protože jiným způsobem než
určovací žalobou jeho právo není dostatečně chráněno, a současně
podaný návrh na uzavření dohody o vydání věci je údajně až
následným krokem po rozhodnutí o určení, kdo je vlastníkem
předmětné nemovitosti.
Proto stěžovatel navrhl zrušení uvedených rozsudků a sdělil,
že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonem stanovené formální náležitosti a že tedy
nic nebrání projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Okresní
soud Plzeň - město, Krajský soud v Plzni, Nejvyšší soud ČR,
a vedlejší účastníci řízení - J. a M. P.
Okresní soud Plzeň - město pouze odkázal na odůvodnění svého
rozsudku ze dne 13. 11. 1995, který v této věci vydal. Na ústním
jednání před Ústavním soudem netrval.
Krajský soud v Plzni rovněž odkázal na odůvodnění svého
rozsudku ze dne 22. 3. 1996 a uvedl, že stěžovatelova procesní
práva porušena nebyla. Proto navrhl, aby byla ústavní stížnost
jako nedůvodná zamítnuta a sdělil, že na ústním jednání před
Ústavním soudem netrvá.
Nejvyšší soud ČR k ústavní stížnosti uvedl, že v otázce
výkladu naléhavosti právního zájmu neshledal důvod odchýlit se od
ustálené judikatury, podle níž je určovací žaloba namístě tam, kde
nelze uplatnit nárok na splnění povinnosti a kde by bez
požadovaného určení bylo právo žalobce ohroženo nebo se stalo
nejistým. V otázce právních důsledků rozhodnutí soudu podle zákona
č. 119/1990 Sb. poukazuje Nejvyšší soud ČR na to, že oprávněná
osoba musí volit postup podle zákona č. 87/1991 Sb. Stěžovatelova
základní práva prý proto porušena nebyla.
Nejvyšší soud ČR netrval na ústním jednání před Ústavním
soudem.
Vedlejší účastníci J. a M. P. upozornili především na
skutečnost, že stěžovatel v řízení před obecnými soudy nikdy
netvrdil a nedokazoval, že by předmětné nemovitosti získali
v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního
zvýhodnění. Stěžovatel dokonce výslovně prohlásil, že by takovéto
skutečnosti ani nebylo možno spolehlivě prokázat. Vedlejší
účastníci předmětné nemovitosti údajně nabyli od MNV Letkov za
cenu, stanovenou úředním odhadem. Kromě zaplacené ceny museli
uvolnit svůj byt a přenechat jej k dalšímu využití národnímu
výboru. Stěžovatel prý ještě dlouho před svou emigrací chatu
neužíval a chtěl ji prodat manželům B., což vyplývá i ze
znaleckého posudku znalce E. F. ze dne 2. 12. 1970.
Vedlejší účastníci na ústním jednání před Ústavním soudem
netrvali.
Ústavní stížnost není důvodná.
Stěžovatel uvedl, že napadenými rozhodnutími byla porušena
ustanovení čl. 3, 4, 10, 12 (odst. 2), 83, 87, 88, 89 a 95 Ústavy,
čl. 1, čl. 11 a 42 odst. 3 Listiny, čl. 26 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech a čl. 5 odst. 4 Opčního
protokolu.
Pokud stěžovatel namítá porušení čl. 3, 4, 10, 12 odst. 2,
83, 87, 88, 89 a 95 Ústavy, jedná se nepochybně o návrh
neopodstatněný. Citovaná ustanovení totiž v principu vůbec
neupravují oblast základních práv a svobod a k jejich porušení
napadenými rozhodnutími soudů proto nemohlo dojít. Čl. 12 odst.
2 Ústavy, podle něhož "nikdo nemůže být proti své vůli zbaven
státního občanství" nebyl porušen i z toho důvodu, že předmětem
sporu není zbavení stěžovatele jeho státního občanství, nýbrž
pouze rozhodování obecných soudů o stěžovatelově žalobě podle
zákona o mimosoudních rehabilitacích.
V souzené věci rovněž nedošlo k porušení čl. 42 odst. 3
Listiny, podle něhož "pokud dosavadní předpisy používají pojmu
občan, rozumí se tím každý člověk, jde-li o základní práva
a svobody, které Listina přiznává bez ohledu na státní občanství".
Z tohoto článku totiž žádné základní právo nebo svoboda sama
nevyplývá, protože jeho smyslem je pouze výklad pojmu "občan"
v zákonných a podzákonných předpisech našeho právního řádu.
Neopodstatněný je rovněž stěžovatelův poukaz na čl. 5 odst. 4
Opčního protokolu k Mezinárodnímu paktu o občanských a politických
právech, podle něhož "výbor sdělí svůj názor příslušnému státu,
který je smluvní stranou Protokolu, a jednotlivci." V tomto
případě se jedná o zjevný omyl stěžovatele. Ústavní soud se proto
dále soustředil na otázku, zda napadenými rozhodnutími nebyly
porušeny čl. 11 Listiny, zakotvující základní právo vlastnit
majetek a čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech, upravující princip rovnosti před zákonem a zákaz
diskriminace ve spojení s čl. 1 Listiny, který stanoví, že "Lidé
jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva
a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné a nezrušitelné."
Z ustanovení §2 zákona č. 119/1990 Sb. vyplývá, že
pravomocná odsuzující soudní rozhodnutí vyhlášená v době od 25.
2. 1948 do 1. 1. 1990, týkající se skutků spáchaných po 5. 5.
1945, podle zákonů a jejich ustanovení v citovaném zákoně
vyjmenovaných, jakož i všechna další rozhodnutí v téže trestní
věci na ně obsahově navazující, se zrušují k datu, kdy byla
vydána. Podle ustanovení §23 odst. 2 téhož zákona však podmínky
uplatňování nároků vyplývajících ze zrušených výroků o trestu
propadnutí majetku nebo zabrání věcí, jakož i způsob náhrady
a rozsah těchto nároků upraví zvláštní zákon. Tímto zvláštním
zákonem je zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, na
který se ostatně stěžovatel při podání žaloby u obecného soudu
odvolával a jehož režim při rozhodování ve věci obecné soudy
správně aplikovaly.
Podle ustálené judikatury Ústavního soudu vázanost uplatnění
uvedených nároků na aplikaci zákona č. 87/1991 Sb. není odůvodněna
pouze zájmy fyzických osob, které při nabývání majetku od státu
nebyly protiprávně zvýhodněny, nýbrž především zájmem osob
oprávněných, jež by jinak mohly být vystaveny nežádoucím právním
důsledkům, např. účinkům vydržení (srov. nález sp. zn. IV. ÚS
194/95, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 5, C.H.
Beck, Praha, 1997, str. 74; ke vztahu zákona č. 119/1990 Sb.
k zákonu č. 87/1991 Sb. srov. dále nález sp. zn. I. ÚS 67/97).
Obecné soudy v souzené věci dospěly k závěru, že stěžovatel
nebyl oprávněnou osobou ve smyslu ustanovení §3 odst. 1 zákona č.
87/1991 Sb., neboť ke dni 1. 10. 1991 nesplňoval podmínku státního
občanství ČSFR (České republiky). Tento den - jako časový termín
rozhodný - lze dovodit z ust. §5 odst. 2, §35 cit. zákona.
Stěžovatel se v této souvislosti mylně odvolává na nález Ústavního
soudu č. 164/1994 Sb., z něhož vyplývá, že "běh nové lhůty ode dne
vykonatelnosti nálezu" (poznámka: kterým se zrušila slova "ode dne
účinnosti tohoto zákona" v §5 odst. 2 a odst. 4 zákona č.
87/1991 Sb.) "se však netýká osob, které již před účinností nálezu
byly osobami oprávněnými." "Tato nově otevřená lhůta se však týká
jen osob, které se nálezem stanou osobami oprávněnými. Jde tedy
o osoby, které nesplňovaly podmínku trvalého pobytu na území ČSFR
(ČR), již nález Ústavního soudu zrušil".
Lze usuzovat, že se tato judikatura Ústavního soudu na
stěžovatele nevztahuje. Stěžovatel totiž v období rozhodném pro
podání výzvy k vydání věci ve smyslu §5 odst. 2 zákona č.
87/1991 Sb., které začalo dnem účinnosti zákona č. 87/1991 Sb.
(1. 4. 1991) a skončilo o 6 měsíců později (1. 10. 1991), státním
občanem ČSFR, resp. ČR nebyl a nebyl tedy ani oprávněnou osobou ve
smyslu citovaného ustanovení §3 odst. 1. Na jeho postavení nic
nezměnil ani uvedený nález Ústavního soudu, neboť ten se vztahoval
pouze na podmínku trvalého pobytu na našem území a nikoliv na
podmínku státního občanství ČSFR (ČR). Obecné soudy proto dospěly
ke správnému závěru - který Ústavní soud nemá důvod zpochybňovat
- jestliže z tohoto důvodu stěžovatelův návrh zamítly, respektive
toto zamítnutí potvrdily. Stěžovatelova námitka, že podmínka
státního občanství je v tomto případě bezpředmětná, je
neopodstatněná, neboť s ní zákon č. 87/1991 Sb. výslovně počítá
a bez jejího naplnění obecné soudy návrhům stěžovatele podle
tohoto zákona vyhovět nemohly.
Pokud jde o posouzení naléhavého právního zájmu ve smyslu §80 písm. c) o.s.ř. a o otázku pasivní legitimace žalovaných ve
smyslu §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., Ústavní soud konstatuje,
že stěžovatel v ústavní stížnosti neuvedl žádné nové skutečnosti,
s nimiž by se již v napadených rozhodnutích dostatečně
nevypořádaly obecné soudy. Stěžovatelovy námitky v tomto směru
proto nesměřují proti porušení jeho ústavně zaručených práv
a svobod, nýbrž pouze proti hodnocení důkazů, provedeného obecnými
soudy. V této souvislosti nezbývá než uvést - jak již Ústavní soud
v řadě rozhodnutí judikoval - že není součástí soustavy obecných
soudů a že mu proto zpravidla ani nepřísluší přehodnocování
dokazování, před nimi prováděného. Úkolem Ústavního soudu je pouze
zkoumat, zda napadenými rozhodnutími orgánů veřejné moci nebyla
porušena základní práva nebo svobody stěžovatele, zakotvená
v ústavních zákonech nebo v mezinárodních smlouvách podle čl. 10
Ústavy. Ústavní stížnost je proto i v této části, fakticky brojící
proti způsobu hodnocení důkazů obecnými soudy, nedůvodná.
Ústavní soud tedy dospěl k závěru, že napadenými rozsudky
Okresního soudu Plzeň - město, Krajského soudu v Plzni
a Nejvyššího soudu ČR základní práva nebo svobody stěžovatele,
zakotvená v ústavních zákonech nebo v mezinárodních smlouvách
podle čl. 10 Ústavy, jichž se stěžovatel dovolává, porušeny
nebyly.
Proto Ústavní soud ústavní stížnost zcela zamítl (§82 odst.
1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 12. května 1998