infUs2xVecEnd,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 05.04.1998, sp. zn. II. ÚS 178/97 [ usnesení / BROŽOVÁ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1998:2.US.178.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:1998:2.US.178.97
sp. zn. II. ÚS 178/97 Usnesení II. ÚS 178/97 ČESKÁ REPUBLIKA USNESENI Ústavního soudu České republiky Ústavní soud rozhodl v právní věci navrhovatelky V.K., zastoupené advokátem JUDr. F.H., o návrhu na zrušení rozhodnutí Finančního úřadu ve V., čj. 6247/4/1995, ze dne 9. 8. 1995; rozhodnutí Finančního ředitelství v Praze ze dne 6. 3. 1996, c]. 3101/13/95, a rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 17. 3. 1997, čj. 28 Ca 225/96, takto: Návrh se o d m í t á. Odůvodnění: Navrhovatelka se s odvoláním na porušení čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR a č1. 2 odst. 3 a čl . 11 odst . 5 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") domáhala zrušení v záhlaví uvedených rozhodnutí. V odůvodnění uvedla, že správce daně na základě daňové kontroly, provedené za rok 1993, dospěl k závěru, že nedoložila příslušnými daňovými doklady oprávněnost nároku na odpočet daně z přidané hodnoty (dále jen "DPH") a dle §46 odst. 7 zák. č. 337/1992 Sb. jí vyměřil DPH ve výši 119.116.239,- Kč, a to II. ÚS 178/97 dodatečným platebním výměrem č. 280 ze dne 2. 8. 1995. Proti tomuto rozhodnutí se stěžovatelka odvolala a v dodatku k odůvodnění předložila tzv. opravy daňových dokladů. Odvolací orgán odvolání zamítl s odůvodněním, že daňové doklady nesplňovaly náležitosti taxativně vymezené §12 odst. 2 zákona č. 588/1992 Sb. Rovněž městský soud se v řízení o přezkumu rozhodnutí finančních orgánů ztotožnil se závěry těchto orgánů a žalobu zamítl. Stěžovatelka je názoru, že zák. č. 588/1992 Sb. (dále jen "zákon o DPH"), ve znění platném do 31. 12. 1994, umožňoval provést opravy daňového dokladu v situaci, kdy daňový doklad, kterým byl doložen nárok na odpočet DPH, byl vadný, tj. neobsahoval všechny náležitosti stanovené zákonem o DPH v §12 odst. 2. I tento "vadný" doklad je daňovým dokladem a zákon o DPH nezakazoval provést opravu daňového dokladu, opačný závěr by znamenal, že plátce, který po hmotněprávní stránce splnil podmínky pro nárok na odpočet, by na tento odpočet neměl nárok z důvodu formálních vad. Tento názor potvrzuje i novela zákona o DPH, účinná od 1. 1. 1995, která zavedla možnost opravit jen určité vady daňových dokladů, přičemž opravy jiných vad byly taxativně zakázány a novelou zákona o DPH účinnou od 1. 1. 1996 umožnil opravovat vady daňových dokladů neomezeně. Napadená rozhodnutí jsou proto v rozporu s čl. 2 odst. 3 Listiny a čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR, dle kterých každý může činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit to, co zákon neukládá, a dále v rozporu s čl. 11 odst. 5 Listiny, dle kterého mohou být daně a poplatky ukládány jen na základě zákona. II. ÚS 178/97 Finanční ředitelství ve vyjádření k ústavní stížnosti uvedlo, že nárok na odpočet daně z přidané hodnoty byl v zák. č. 588/1992 Sb. vždy podmíněn, bez ohledu na novely tohoto zákona, doložením nároku na odpočet daňovým dokladem, jehož náležitosti jsou vymezeny v §12 cit. zák. Doplňování chybějících náležitostí po uplatnění nároku na odpočet daně zákon sice nezakazuje, avšak správce daně v rámci daňové kontroly, popř. vytýkacího řízení neuzná na základě dodatečně doplněných daňových dokladů nárok na odpočet, pokud zákon nestanoví jinak (tj. omezeně co do výčtu náležitostí, které bylo možno doplnit v roce 1995, a neomezeně ve výčtu náležitostí pro rok 1996 a násl.). Městský soud ve vyjádření plně odkázal na odůvodnění napadeného rozsudku Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 225/96. Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost stěžovatelky spolu s připojeným spisem Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 225/96, a Finančního úřadu V., c]. 6247/4/1995, i Finančního ředitelství v Praze, čj. 3101/13/95, a dospěl k závěru, že za situace, kdy se stěžovatelka dovolává porušení čl. 2 odst. 4 Ústavy a čl. 2 odst. 3 Listiny plus čl. 11 odst. 5 Listiny s tím, že dle jejího názoru zák. č. 588/1992 Sb., ve znění platném do 31. 12. 1994, umožňoval provést daňovou opravu daňového dokladu právě proto, že dle čl. 2 odst. 4 Ústavy a čl. 2 odst. 3 Listiny každý může činit, co není zákonem zakázáno, jde o ústavní stížnost zjevně neopodstatněnou. Jak ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy, tak ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny jsou totiž ustanovení, která nelze chápat absolutně, neboť jsou propojena na zbývající odstavce uvedených článků a dále na č1. 1 Ústavy v tom smyslu, že jde o obecná ustanovení zakotvující II. ÚS 178/97 ideu právního státu, resp. princip reprezentativní demokracie. Z tohoto pohledu je argumentace založená na porušení čl. 2 odst. 4 Ústavy a čl. 2 odst. 3 Listiny zcela nepřípadnou, a to rovněž proto, že v případě daňové kontroly šlo o situaci zákonem upravenou (srov. zák. č. 588/1992 S. a dále zák. č337/1992 Sb.). Stejně tak odkaz na porušení čl. 11 odst. 5 Listiny, dle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona, neobstojí vzhledem k důvodu ústavní stížnosti, který je založený naopak na nedostatku zákonného podkladu. Jinými slovy, ústavní soud má za to, že správce daně i soud postupovali ve věci daňové kontroly za rok 1993 v souladu s tehdy platnou zákonnou úpravou (tj. zák. č. 588/1992 Sb., ve znění zák. č. 196/1993 Sb., srov. §54 věta třetí a zák. č. 337/1992 Sb.) s tím, že domnělá intenzita zásahu v rovině základních práv je navíc zpochybněna i faktem, že sama stěžovatelka nevykázala potřebnou součinnost v řízení o daňové kontrole, když odmítla projednání výsledků daňové kontroly, jak vyplývá z dokladů založených ve správním spise. S ohledem na shora uvedené nezbylo Ústavnímu soudu než ústavní stížnost dle §43 odst. 1 písm. c) zák. č. 182/1993 Sb. odmítnout. Poučení: Proti touto usnesení není odvolání přípustné. JUDr. Iva Brožová V Brně dne 5. 4. 1998 soudkyně Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1998:2.US.178.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 178/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 5. 4. 1998
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 5. 1997
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §46 odst.7
  • 588/1992 Sb., §19
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
Věcný rejstřík správní soudnictví
daň/výpočet
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-178-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29728
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30