ECLI:CZ:US:1998:2.US.81.98
sp. zn. II. ÚS 81/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti navrhovatele MUDr. V. B., zastoupeného JUDr. J. A., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Hradci Králové a vedlejších účastníků 1) Okresního úřadu v Ústí n. Orlicí - referátu životního prostředí, 2) Městského úřadu ve Vysokém Mýtě, proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové, sp. zn. 30 Ca 16/97 ze dne 12. prosince 1997, takto:
Rozhodnutí správních orgánů Městského úřadu Vysoké Mýto,
č.j. SÚ/998/96/201-1-Jet ze dne 23.8.1996, Okresního úřadu Ústí
nad Orlicí, č.j. ŽP 555/96/201-1/Ha, ze dne 3.12.1996 a rozsudek
Krajského soudu v Hradci Králové, sp.zn. 30 Ca 16/97,-26 ze dne
12.prosince 1997, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatel podal dne 3.2.1998 Ústavní stížnost, která byla
doručena Ústavnímu soudu dne 20.2.1998.
Ústavní stížnost směřuje proti rozsudku Krajského soudu
v Hradci Králové, sp. zn. 30 Ca- 16/97 -26 ze dne 12. prosince
1997, kterým bylo p potvrzeno napadené rozhodnutí Městského úřadu
Vysoké Mýto ve věci odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu ve výši Kč 746.937 Kč,-.
Podle názoru stěžovatele, který tvrdí, že rozsudkem
Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 12.12.1997, sp.zn. 30 Ca
16/97, bylo porušeno jeho ústavně zaručené právo na soudní
ochranu a ve spojení s předchozími správními rozhodnutími mu bylo
protiprávně uloženo platit odvody za odnětí zemědělské půdy
zemědělské výrobě, tedy v rozporu s čl.2 odst.4 Ústavy a čl.2
odst.3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") byl
nucen činit něco, co zákon neukládá.
Zároveň správní orgány ve správním řízení použily nesprávný
procesní předpis, který jim nedává práva vydávat taková
rozhodnutí, která učinily, čímž byl porušen ústavní princip,
uvedený v čl. 23, odst.3 Ústavy a čl.2 odst.2 Listiny, podle nichž
lze státní moc uplatňovat jen v případech, mezích a způsoby
stanovenými zákonem.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis,
sp.zn. 30 Ca 16/97-26, vedený u Krajského soudu v Hradci Králové.
Ze spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že stěžovatel
podal opravný prostředek proti rozhodnutí Městského úřadu Vysoké
Mýto, č.j. č.j. SÚ/998/96-201-1-Jet ze dne 23.8.1996. Tímto
rozhodnutím s působností podle §14, písm.f), zákona č. 334/1992
Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu a podle §11, odst.2
téhož zákona v návaznosti na pravomocné stavební povolení, č.j.
s.ú.262/96/332/3/Po ze dne 2.7.1996, vydaném MěÚ Vysoké Mýto
- stavebním úřadem podle zákona č. 50/1976 Sb., ve znění zákona č.
262/1992 Sb., bylo rozhodnuto o odvodech za trvalé odnětí půdy ze
zemědělského půdního fondu ve prospěch stavby areálu pro chov
a výcvik koní.
Plátcem odvodu byl žadatel o souhlas k odnětí půdy ze ZPF
zemědělského půdního fondu - stěžovatel MUDr. V. B.
Proti uvedenému rozhodnutí podal stěžovatel odvolání v němž
namítal, že stavby, v jejichž prospěch k vynětí dochází, jsou
stavbami zemědělské prvovýroby, takže podle ustanovení §11, odst.
3, písm. a), zákona č. 334/1992 Sb. , o ochraně zemědělského
půdního fondu se odvody nepředepisují.
Okresní úřad v Ústí nad Orlicí - referát životního prostředí
jako odvolací orgán rozhodnutím ze dne 3.12.1996, č.j. ŽP
555/96-201-1-Ha, prvostupňové správní rozhodnutí změnil tak, že
fakticky opravil zřejmou nesprávnost ve výměře pozemků, za něž se
odvody předepisují a odvolání stěžovatele zamítl. V odůvodnění
uvedl, že stavby kondičního trenažéru, jezdecké haly
a jezdeckého oválu jsou stavbami zemědělské výroby nikoliv
zemědělské prvovýroby, takže odvody za odnětí půdy zemědělské
výrobě v jejich prospěch musí být uhrazeny.
Proti pravomocnému rozhodnutí odvolacího orgánu podal
stěžovatel správní žalobu ke Krajskému soudu v Hradci Králové
v níž namítal, že správní orgány posoudily věc nesprávně po právní
stránce tím, že stavby nebyly považovány za stavby zemědělské
prvovýroby, ačkoliv jimi jsou. Krajský soud rozsudkem, sp.znč. j.
30 Ca 16/97-26, správní žalobu zamítl s tím, že je správní žaloba
nedůvodná, protože podle čl. §11, odst.2 zákona č. 334/1992 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, rozhoduje o výši odvodů za
odnětí půdy orgán ochrany zemědělského půdního fondu, v návaznosti
na pravomocné rozhodnutí podle zvláštních předpisů, čímž se myslí
pravomocné stavební povolení rozhodnutí podle stavebního zákona
zvláštních předpisů, čímž je myšleno pravomocné rozhodnutí podle
stavebního zákona, jehož nedílnou součástí je i souhlas k odnětí
půdy zemědělské výrobě, v němž je výše odvodů uvedena. Krajský
soud tak dovodil, že stěžovatel měl svůj nesouhlas s výší odvodů
uplatnit již ve stavebním řízení a pokud tak neučinil, stíhá ho
nepříznivý důsledek, a to bez ohledu na to, zda zmiňované stavby
jsou stavbami zemědělské prvovýroby či nikoliv. K této otázce
zmiňuje předložené stanovisko Ministerstva životního prostředí ze
dne 1. 9.1997, v němž tento orgán, do jehož resortu ochrana
půdního fondu patří, uvádí, že se za stavby zemědělské prvovýroby
nepovažují stavby vázané na chov zvířat, ale sloužící jiným
účelům. Osvobozeny od odvodů jsou podle něho pouze stavby pro chov
užitkových zvířat, to je těch, jejichž produkty jsou určeny pro
lidskou spotřebu nebo průmyslové zpracování.
Proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové podal
stěžovatel ústavní stížnost. Ve stížnosti uvedl, že orgány
zúčastněnými na řízení byla porušena nejen hmotně právní stránka
věci, ale i procesní stránka věci, neboť celý postup správních
orgánů ve věci rozhodnutí o uložení odvodů je nezákonný.
Rozhodnutí o uložení povinnosti uhradit odvody za trvalé odnětí
půdy zemědělské výrobě byla vydána ve správním řízení podle
správního řádu - zákona č. 71/1967 Sb. a podle názoru stěžovatele
však mělo toto řízení probíhat podle zákona č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Tím, že
správní orgány postupovaly podle nesprávného procesního předpisu,
uplatňovaly státní moc způsobem odporujícím zákonu a tím porušily
čl. 2, odst. 4 Ústavy a čl.2 odst.3 Listiny.
K žádosti Ústavního soudu podal Krajský soud v Hradci Králové
své vyjádření k návrhu na zahájení řízení o ústavní stížnosti. Ve
vyjádření krajský soud zopakoval právní názor uvedený v odůvodnění
napadeného rozsudku s tím, že obsah ústavní stížnosti proti
rozsudku je širší než byla žaloba, o níž bylo tímto rozsudkem
rozhodnuto. V této souvislosti nelze přehlédnout, že soud
přezkoumává rozhodnutí jen v těch směrech, které jsou vytýčeny
žalobními důvody.
Na základě prozkoumání spisového materiálu dospěl Ústavní
soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
V předmětné věci Městský úřad ve Vysokém Mýtě - stavební úřad
vydal rozhodnutí o odvodech za trvalé odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu ve prospěch stavby areálu pro chov a výcvik koní
s celkovým odvodem 746.9937 ,- Kč se zdůvodněním, že odvody za
odnětí půdy ze ZPF zemědělského půdního fondu byly předepsány
z důvodu, že výše uvedené stavby nelze považovat za stavby
zemědělské prvovýroby, neboť neslouží k přímému chovu koní, ale ke
sportovním a závodním účelům. Odvolací orgán, kterým byl Okresní
úřad v Ústí nad Orlicí, ve svém rozhodnutí vymezuje zemědělskou
prvovýrobu jako hospodaření na zemědělských pozemcích, jehož
výsledkem jsou rostlinné nebo živočišné produkty před jejich
dalším zpracováním.
Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu
v ustanovení §11, odstavci 3 uděluje výjimku z platby odvodů za
zábor zemědělské půdy pro stavby zemědělské prvovýroby. Proto MěÚ
Vysoké Mýto považoval za stavby zemědělské prvovýroby
maštalkonírnu, přístupovou komunikaci, včetně zpevněné plochy.
Další stavby byly charakterizovány jako stavby zemědělské výroby,
nikoli však zemědělské prvovýroby,, z čehož vyplývají odvody.
Odvolací orgán se proto ztotožňuje s názorem MěÚ Vysoké Mýto.
Podle názoru Ústavního soudu je třeba k objektivnímu
posouzení věci přesně stanovit pojem zemědělská prvovýroba, což
není v zákoně č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního
fondu definováno, a proto správní orgány rozhodující na základě
tohoto právního předpisu nemají oč opřít svá rozhodnutí, neboť
tento důležitý pojem není legislativně ošetřen zákonem definován.
Jak již bylo konstatováno příslušná legislativa zákony tento
problém neřeší, a proto rozhodnutí ve věci ochrany zemědělského
půdního fondu nemohou mít oporu v platných právních předpisech
jiného charakteru.
Správní orgány rozhodující dle tohoto zákona nemohou své
závěry opřít o definici zemědělské prvovýroby, která je upravena
v zákoně č. 328/1991 Sb., o konkurzu a vyrovnání v pozdějším
znění, ustanovení §67, odst. 2, který není právně závazný pro
rozhodování v souladu se zákonem č. 334/1992 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu.
Stejně tak i postup dle " Sdělení sekce legislativy a státní
správy a sekce ochrany přírody a krajiny Ministerstva životního
prostředí ze dne 1. září 1997 k aplikaci některých pojmů pro účely
stanovení odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, jak
bylo uvedeno výše podle §11, odst. 3 zákona č. 334/1992 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu" není správný.
Soud zkoumal zákonný rámec správního rozhodnutí a nedospěl
k rozhodnutí, že by tato problematika byla řešena. Tím nebyla
poskytnuta zákonná ochrana práv stěžovatele dle čl. 95 Ústavy
a čl. 36 Listiny.
Dle názoru Ústavního soudu bylo rozhodnutí o uložení
povinnosti, a to úhrady odvodů za trvalé odnětí půdy zemědělské
výrobě, správně vydáno dle zákona č. 71/1967 Sb., o správním
řízení, a to v souladu s ustanovením §21 zákona č. 334/1992 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, který taxativně negativně
vymezuje ustanovení tohoto zákona, na které se v tomto řízení
nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
Řízení vedené podle ustanovení §11, odstavce 2 zákona č.
334/1992 Sb. v taxativním výčtu jednotlivých ustanovení dle §21
citovaného zákona uvedeno není, proto rozhodování o výši odvodů za
odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu probíhalo správně
v režimu zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení.
Vzhledem k této skutečnosti správní orgány neporušily čl. 2,
odst.4 Ústavy a čl. 2, odst.3 Listiny.
Z napadeného rozhodnutí vyplývá, že soud v případě hmotně
právní stránky věci porušil obecně čl. 95 Ústavy a čl. 36 Listiny.
Z těchto důvodů Ústavní soud rozhodl jak shora uvedeno,
stěžovateli se vyhovuje v plném rozsahu a citovaná rozhodnutí se
zrušují podle ustanovení §82 odst.1 a odst. 3 písm. a) zák.č.
182/1993 Sb., v platném znění.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. června 1998