ECLI:CZ:US:1998:4.US.30.97
sp. zn. IV. ÚS 30/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném ústavní stížnosti E.H., zastoupeného JUDr. D. Š., advokátkou Advokátní kanceláře v N.J., proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 5.11.1996, sp. zn. 22 Ca 785/95, za účasti Krajského soudu v Ostravě, jako účastníka řízení, za souhlasu účastníků bez nařízení ústního jednání, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 5. 11. 1996, sp.
zn. 22 Ca 785/95, a jemu předcházející rozhodnutí Magistrátu
hlavního města Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 21. 3. 1995, čj.
PÚ 1924/94, se zrušují.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti, směřující proti rozsudku
Krajského soudu v Ostravě ze dne 5. 11. 1996, sp. zn. 22 Ca
785/95, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Magistrátu hlavního
města Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 21.3.1995, čj. PÚ
1924/94, jímž bylo rozhodnuto, že stěžovatel není vlastníkem
pozemku p.č. 3343, k.ú. Žižkov, a nepřísluší mu náhradní pozemek
dle §11 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb. ani náhrada podle §16
zákona č. 229/1991 Sb., stěžovatel tvrdí, že mu bylo citovaným
rozsudkem zasaženo do ústavně zaručeného práva zakotveného v čl.
38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"),
které každému mimo jiné zaručuje, aby jeho věc byla projednána
v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným
důkazům, a čl. 36 odst. l, 2 Listiny zaručujícím právo na
spravedlivý proces. Krajský soud v Ostravě totiž o opravném
prostředku, směřujícímu proti výše citovanému rozhodnutí
Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu, v dané věci
rozhodl bez toho, aby se stěžovatel projednání věci zúčastnil
a mohl se k provedeným důkazům vyjádřit a doplnit dokazování,
přitom stěžovatel tvrdí, že má za prokázáno, že doklady, které
jsou pro věc podstatné, uplatnil dne 28. 1. 1993 u Obvodního
úřadu Praha 10 a tento úřad spisový materiál postoupil Magistrátu
hlavního města Prahy, odboru obchodu a služeb a pozemkovému
úřadu, avšak tyto doklady již doručeny včas nebyly, jelikož se
ztratily.
Krajský soud v Ostravě jako účastník řízení uvádí ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti, že stěžovatel - což ani on sám
nezpochybňuje - svůj tvrzený restituční nárok podle zákona č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění pozdějších doplňků (dále jen
"zákon o půdě"), neuplatnil u pozemkového úřadu, tak jak stanoví
pro obnovu vlastnického práva výše citovaný zákon, ale
u Obvodního úřadu pro Prahu 10. Vzhledem k tomu, že k rozhodnutí
o věci byl shromážděn dostatečný skutkový podklad již ve správním
spise, a šlo především jen o posouzení právní otázky, zda
stěžovatel uplatnil svůj nárok u příslušného orgánu v zákonné
lhůtě, rozhodl Krajský soud v Ostravě ve smyslu §250f ve spojení
s §250l odst. 2 o.s.ř., ve znění platném v době rozhodování, bez
jednání. Z výše uvedených důvodů proto navrhuje, aby ústavní
stížnost byla zamítnuta.
Pozemkový fond České republiky a Magistrát hlavního města
Prahy, pozemkový úřad, jako vedlejší účastníci řízení o ústavní
stížnosti, se ve smyslu §28 odst. 2 zákona č.182/1993 Sb., svého
postavení vedlejšího účastníka vzdali.
K posouzení věci si Ústavní soud vyžádal spis Magistrátu
hlavního města Prahy, pozemkového úřadu, č.j. PÚ 1924/94, a spis
Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22 Ca 785/95. Z uvedeného
spisu Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu, Ústavní
soud zjistil, že spis je veden ode dne 29. 4. 1994, a to počínaje
dopisem odboru obchodu a služeb Magistrátu hl. města Prahy ze dne
27.4.1994, adresovaným Pozemkovému úřadu Magistrátu hlavního
města Prahy, v němž je pozemkovému úřadu sdělováno, že
v souvislosti s uplatněním restitučního nároku stěžovatele
k pozemku p.č. 3343 k.ú. Žižkov bylo zjištěno, že se na něm
nachází stavby dvou garáží a trafostanice, proto bude možno vydat
pouze nezastavěnou část pozemku a z toho důvodu byl zároveň
adresát vyzván k zajištění geometrického plánu pozemku. Na
základě této skutečnosti byl Pozemkovým úřadem Magistrátu
hl.města Prahy, dopisem ze dne 27. 7. 1994, čj. 981/94-PÚ/GŠ,
vyzván stěžovatel k vyjasnění okolností ohledně právní povahy
jeho záležitosti týkající se p.č. 3343 v k.ú. Žižkov. Na tento
dopis reagoval stěžovatel dne 5. 9. 1994 jak telefonicky, tak
dopisem, ke kterému připojil kopii korespondence, kterou s ním
vedl Obvodní úřad pro Prahu 10 v březnu 1993 poté, co dalším
šetřením k jeho výzvě k vydání předmětného pozemku podle zákona
č. 229/1991 Sb. uplatněné právě u Obvodního úřadu Praha 10, a to
dne 28. 1. 1993, bylo zjištěno, že byla uplatněna u nepříslušného
správního orgánu. V dopise ze dne 23. 3. 1993 Obvodní úřad pro
Prahu 10 stěžovateli sděluje, že mu zasílají kopii dopisu, kterým
spolu s potřebnými doklady postoupili jeho výzvu Magistrátu
hl.města Prahy jako osobě povinné. V citovaném dopise, který byl
adresován Magistrátu hl.města Prahy, je pověřenou pracovnicí
tohoto správního orgánu jednak sdělováno, že dne 28. 1. 1993
uplatnil stěžovatel u uvedeného úřadu nárok na vydání předmětného
pozemku podle zákona č. 229/1991 Sb., jednak jsou v něm blíže
popisovány okolnosti, z nichž se snažil stěžovatel zjistit
a zajistit informace o pozemkovém majetku svého otce, který byl
soudně rehabilitován ve smyslu zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci, v platném znění. V závěru dopisu je pak upozornění
na zvláštnosti případu, zejména na skutečnost, že stěžovatel byl
původně některými úřady mylně informován o neexistenci původního
vlastnictví jeho otce k pozemku v k.ú. Žižkov. Dopisem ze dne
26. 9. 1994 Magistrát hl. města Prahy, pozemkový úřad,
stěžovateli sdělil, že u něj nebyl nalezen žádný záznam o tom, že
by v období od 19. 3. 1993 do cca 20. 4. 1993 obdržel dopis
Obvodního úřadu pro Prahu 10 s přílohami, a proto stěžovatele
žádají o předložení dokladů v originále. Současně Magistrát
hlavního města Prahy tímto dopisem upozorňuje na nedodržení lhůty
k podání, která skončila 31. 1. 1993, když dopis o postoupení ze
strany Obvodního úřadu pro Prahu 10, čj. GEK/maj/13O7/93, je
datován 19. 3. 1993.
Ze spisu dále vyplývá, že na základě této korespondence se
stěžovatel dopisem ze dne 19. 10. 1994 obrátil na Obvodní úřad
Praha 10, který mu sdělil dopisem ze dne 27. 10. 1994, že dne
25. 3. 1993 byly přes podatelnu Okresního úřadu Praha 10 (zapsáno
v podací knize podatelny) odeslány dopisy ve věci restituce
pozemku p.č. 3343 v k.ú. Žižkov na adresy Magistrát hl.města
Prahy, pozemkový úřad, a Magistrát hl.města Prahy, odbor obchodu
a služeb, a to interní poštou s tím, že v roce 1993 nebylo praxí
Magistrátu hl. města Prahy přebírání pošty od obvodního úřadu
písemně potvrzovat.
Ze strany Magistrátu hl.města Prahy, pozemkového úřadu, bylo
pak dne 21.3.1995 vydáno rozhodnutí, č.j. PÚ 1924/94, kterým bylo
rozhodnuto, že stěžovatel není vlastníkem předmětného pozemku
v podstatě s odůvodněním, že ze skutkových zjištění vyplynulo, že
nárok na vydání pozemku podle zákona o půdě nebyl v tomto případě
uplatněn u příslušného pozemkového úřadu ve lhůtě k tomu zákonem
stanovené. V odůvodnění tohoto rozhodnutí se dále uvádí, že pokud
oprávněná osoba z neznalosti zákona uplatnila výzvu k vydání
zemědělského majetku u Obvodního úřadu Praha 10, byť ve lhůtě
uvedené v §13 zákona o půdě, pak je taková výzva neúčinná. Proti
tomuto rozhodnutí podal stěžovatel opravný prostředek, o němž
bylo rozhodnuto napadeným rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze
dne 5. 11. 1996, sp. zn. 22 Ca 785/95, jímž bylo rozhodnutí
Magistrátu hl. města Prahy, pozemkového úřadu, potvrzeno, aniž
bylo nařízeno ústní jednání, protože podle názoru soudu byly
splněny podmínky pro tento postup, neboť se jednalo pouze
o posouzení právní otázky.
Poté, co se Ústavní soud seznámil se spisovým materiálem,
dospěl při posuzování tvrzení stěžovatele o porušení jeho práva
na spravedlivý proces k závěru, že způsob vyřízení jeho věci před
orgány veřejné moci vykazuje skutečně znaky, které dávají jeho
tvrzení za pravdu. Odhlédnuto v této fázi od konstrukce platné
právní úpravy věcné a místní příslušnosti správních orgánů
a právních důsledcích podání účastníka řízení u věcně a místně
nepříslušného správního orgánu a postoupení takového podání věcně
a místně příslušnému orgánu, je třeba především zdůraznit, že jak
v řízení před Pozemkovým úřadem hl. města Prahy, tak v řízení
před Krajským soudem v Ostravě, nebylo ve vztahu ke stěžovateli
postupováno z hlediska procesního v souladu s platnou právní
úpravou, když nebylo ze strany správního orgánu dodrženo
ustanovení §33 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb., podle něhož je
správní orgán povinen dát účastníkům řízení možnost, aby se před
vydáním rozhodnutí mohli vyjádřit k jeho podkladu i ke způsobu
jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Pokud ani
krajský soud, který rozhodoval o opravném prostředku proti
rozhodnutí správního orgánu, nepřihlédl k těmto procesním
pochybením ze strany správního orgánu a s odkazem na skutečnost,
že se jedná o posouzení právní otázky, rozhodl bez nařízení
jednání, je podle názoru Ústavního soudu třeba přisvědčit tvrzení
stěžovatele, že právo na spravedlivý proces bylo porušeno i ze
strany tohoto soudu. V této souvislosti je třeba uvést (a to
v souladu s ustálenou judikaturou Ústavního soudu), že ustanovení
§250f o.s.ř., ve znění platném v době rozhodování Krajského
soudu v Ostravě, umožňovalo sice soudu rozhodovat bez jednání,
ovšem pouze za splnění v něm stanovených podmínek, tj.
v jednoduchých případech, zejména bylo-li nepochybné, že správní
orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu, a šlo-li
jen o posouzení právní otázky.
K problému zachování právních účinků podání, učiněného
stěžovatelem podle zákona o půdě u věcně a místně nepříslušného
správního orgánu, je třeba uvést, že ve smyslu §19 odst. 4
správního řádu se podání činí u věcně a místně příslušného
orgánu, v daném případě u pozemkového úřadu. Ustanovení
o soustavě pozemkových úřadů obsahuje ustanovení §11 zákona ČNR
č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech,
jehož úplné znění bylo vyhlášeno pod č. 218/1997 Sb., z něhož
vyplývá, že soustavu těchto pozemkových úřadů tvoří jednak
okresní pozemkové úřady, kterými jsou samostatné referáty
okresních úřadů, a na území hlavního města Prahy a měst Brna,
Plzně a Ostravy vykonávají působnost okresního pozemkového úřadu
pozemkové úřady, kterými jsou samostatné odbory Magistrátu
hlavního města Prahy a magistrátů měst Brna, Plzně a Ostravy,
jednak ústřední pozemkový úřad, kterým je ministerstvo.
Ustanovení §9 odst. 1 zákona o půdě stanoví, že nárok oprávněná
osoba uplatní u pozemkového úřadu, a zároveň vyzve povinnou osobu
k vydání nemovitosti. Ustanovení §13 odst. 1 zákona o půdě, ve
znění platném k 31. 1. 1993, nazvané "Lhůta k uplatnění nároku"
stanoví, že "právo na vydání nemovitosti" podle §6 může
oprávněná osoba uplatnit do 31. ledna 1993, aniž opakuje
subjekty, u nichž tak má oprávněná osoba učinit. Jazykově je
přitom v textu §13 odst. 1 zákona o půdě použito spojení "právo
na vydání", které je zákonem používáno ve vztahu k výzvě
adresované povinné osobě, nadpis ustanovení §13 naopak znějící
"lhůta k uplatnění nároku" spíše vede k tomu, že následovat budou
výlučně lhůty k uplatnění u pozemkového úřadu.
Po celou dobu aplikace zákona o půdě je aplikační praxí
poukazováno na jeho jazykové nedostatky, které činí nemalé potíže
při jeho interpretaci. Podle názoru Ústavního soudu za takový
případ lze považovat i výše naznačenou terminologickou nečistotu
ve vzájemném vztahu nadpisu §13 a obsahu jeho navazujícího
ustanovení v §13 odst. 1 zákona o půdě, které se právě ve vztahu
k postupu stěžovatele jeví právně významné. Za této situace
dospěl pak Ústavní soud k závěru, že na podání stěžovatele,
doručené dne 28. 1. 1993 Obvodnímu úřadu pro Prahu 10, je třeba
nahlížet právě při vědomí těchto nedostatků ve vlastním textu
zákona o půdě a účinky tohoto podání interpretovat způsobem
šetřícím práva žadatele o restituci.
Správní řád (na rozdíl od občanského soudního řádu, který
v ustanovení §104a odst. l týkajícího se věcné příslušnosti
soudu stanoví, že právní účinky spojené s podáním návrhu na
zahájení řízení zůstávají zachovány i v případě, že soud vysloví,
že není příslušný a současně rozhodne, kterému věcně příslušnému
soudu bude věc postoupena) neobsahuje výslovné ustanovení
o právních důsledcích v situaci, kdy je podání, jímž je
uplatňován nárok vázaný na uplatnění v hmotněprávní lhůtě
u správního orgánu, adresováno jinému než věcně a místně
příslušnému správnímu orgánu. V daném případě, kdy stěžovatel
podání adresoval Obvodnímu úřadu Praha 10 ( z korespondence
správních orgánů plyne, že tyto jej považovaly za uplatnění
restitučního nároku), bylo proto třeba posoudit, zda striktní
závěr ve věci dosud rozhodujících orgánů veřejné moci, že podání
stěžovatele, učiněné u Obvodního úřadu pro Prahu 10 namísto
u Magistrátu města Prahy nelze přičíst právní účinky řádně
uplatněného restitučního nároku podle zákona o půdě, je v daných
konkrétních souvislostech z hlediska ústavně zaručených práv
stěžovatele akceptovatelný či ne.
S ohledem na základní zásady správního řízení, jakož
i s přihlédnutím k okolnostem případu, který je předmětem ústavní
stížnosti (zejména skutečnost, že se jedná o restituci
pozemkového majetku, který byl původnímu vlastníkovi odňat v roce
1953 výrokem trestního soudu o propadnutí majetku, a původní
vlastník byl v roce 1990 soudně rehabilitován a v této
souvislosti došlo s účinky ex tunc rehabilitačním rozhodnutím
Vyššího vojenského soudu v Trenčíně ze dne 11. 9. 1990 pod č.j.
22 Lv 137/90 mimo jiné i ke zrušení trestu propadnutí majetku,
dále skutečnost, že informace Obvodního úřadu pro Prahu 10
o uplatnění nároku stěžovatelem u tohoto orgánu dne 28. 1. 1993
nebyla nikdy Pozemkovému úřadu hl. města Prahy doručena, dále
k tomu, že stěžovatel, jak je patrno z obsahu připojených spisů,
již v dubnu 1991 žádal příslušné orgány o poskytnutí informací
o předmětném pozemku, přitom některými úřady byl v tomto směru
mylně informován), dospěl Ústavní soud k závěru, že v daném
případě lze pohlížet na podání stěžovatele učiněné dne 28. 1.
1993 u Obvodního úřadu pro Prahu 10 jako na podání, na základě
něhož je možno kladně - za splnění všech dalších zákonných
podmínek - rozhodnout o jeho restitučním nároku. Fakt, že
k postoupení podání stěžovatele, podaného ještě před uplynutím
zákonem stanovené lhůty, došlo ze strany věcně a místně
nepříslušného správního orgánu až 19. 3. 1993, nelze podle názoru
Ústavního soudu přičítat k tíži stěžovatele, tedy tak, že došlo
"ke ztrátě" lhůty stanovené k uplatnění jeho hmotněprávního
restitučního nároku. Z konstrukce obsažené v rozhodnutích
napadených ústavní stížností lze ostatně dovodit, že tyto orgány
připouštějí, že pokud by postoupení věci Obvodním úřadem pro
Prahu 10 věcně a místně příslušnému orgánu (Magistrátu hl.města
Prahy jako věcně a místně příslušnému pozemkovému úřadu) bylo
učiněno do konce lhůty uvedené §13 odst. 1 zákona o půdě (tedy
do 31.1.1993), bylo by možno podání stěžovatele považovat za
řádné a včasné uplatnění restitučního nároku. Ústavní soud je
toho názoru, že by bylo v rozporu s principy právního státu
založeného na úctě k právům občanů (čl. l Ústavy) vykládat
pozdější aktivitu Obvodního úřadu pro Prahu 10, který je - stejně
tak jako Magistrát hlavního města Prahy - orgánem správním,
a jako takový je ze zákona také povinen chránit práva a zájmy
občanů [§3 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád)] a občanům poskytovat pomoc a poučení, aby pro
neznalost právních předpisů neutrpěli v řízení újmu (§3 odst.
2 citovaného zákona), v neprospěch stěžovatele. Ústavní soud
proto uzavírá, že v daném případě je třeba vycházet ze závěru, že
právní účinky uplatnění nároku na vydání pozemku dne 28. 1. 1993
u Obvodního úřadu pro Prahu 10, přes nutnost postoupení věci
Magistrátu hlavního města Prahy, zůstaly zachovány. Pokud tedy
orgány veřejné moci vycházely v daném případě z názoru opačného
a zamítly návrh stěžovatele pouze s odůvodněním, že nebyl
uplatněn ve lhůtě u příslušného orgánu, neposkytly zatím jeho
právům dostatečnou ochranu garantovanou v čl. 36 odst. l Listiny.
Na základě výše uvedených důvodů proto Ústavní soud zrušil
jak rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 5.11.1996, sp. zn.
22 Ca 785/95, tak z důvodů procesní ekonomie i rozhodnutí
Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu, ze dne 21.
3. 1995, čj. PÚ 1924/94 [§82 odst. 3 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb.].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 4. června 1998