infUsTakto, infUsVec2, infUsLengthVec64, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-242-000,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 03.06.1998, sp. zn. Pl. ÚS 24/97 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 62/11 SbNU 111 [ 153/1998 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.24.97.0

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Zrušení lhůty v zákoně o mimosoudních rehabilitacích pro uplatnění nároku osob s pobytem mimo ČR

Právní věta Ústavní soud shledal, že návrh na zrušení slov "ode dne účinnosti tohoto zákona" v ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. je důvodný, neboť stávající znění citovaného ustanovení - vzhledem k uplynutí zákonné jednoroční lhůty - vylučuje osoby, mající trvalý pobyt mimo území České republiky, z uplatnění nároku na finanční náhradu. Citované ustanovení zůstalo nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. nedotčeno, takže k využití zákonné lhůty nemohly uvedené oprávněné osoby přistoupit ani po 1. 11. 1994, kdy se stal tento nález vykonatelným. Tyto osoby proto byly fakticky vyloučeny z okruhu oprávněných osob, které se mohly domáhat finanční náhrady, a byly tedy - ve srovnání s jinými oprávněnými osobami - protiústavně znevýhodněny a ocitly se vůči nim v nerovném právním postavení. V případech, kdy nelze uvažovat o vydání věci, není možné na uvedených oprávněných osobách spravedlivě požadovat, aby zmeškání prvé z uvedených lhůt podle ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., k čemuž došlo jejich protiústavním vyloučením z okruhu oprávněných osob, nahrazovaly vyvoláním fiktivního sporu o vydání věci jen proto, že jim zamítavý rozsudek umožní požadavek finanční náhrady založit na běhu druhé ze lhůt uvedených v citovaném ustanovení.

ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.24.97.0
sp. zn. Pl. ÚS 24/97 Nález Nález pléna Ústavního soudu ze dne 3. června 1998 sp. zn. Pl. ÚS 24/97 ve věci návrhu Nejvyššího soudu na zrušení části §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, vyjádřené slovy "ode dne účinnosti tohoto zákona" (nález byl vyhlášen pod č. 153/1998 Sb.). Výrok Dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů se zrušuje část ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona". Odůvodnění: I. 1. Nejvyšší soud při projednávání dovolání žalobce JUDr. O. K., který se domáhal žalobou u Obvodního soudu pro Prahu 1 proti České republice - Ministerstvu financí zaplacení částky 180 000 Kč jako náhrady za uložený trest propadnutí majetku podle ustanovení §13 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, dospěl k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s Ústavou České republiky (dále jen "Ústava"). Proto usnesením ze dne 29. května 1997 č. j. 2 Cdon 1343/96 - 38 řízení podle §109 odst. 1 písm. b) občanského soudního řádu přerušil a ve shodě s čl. 95 odst. 2 Ústavy a s §64 odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, podal návrh na zrušení části ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona". Nejvyšší soud nejdříve poukázal na to, že žalobce, trvale bydlící ve Švýcarsku, již v žalobě polemizoval s názorem žalovaného, že jeho žádosti o finanční náhradu byly podány pozdě (15. listopadu 1994), neboť nálezem Ústavního soudu publikovaným pod č. 164/1994 Sb. nebylo dotčeno ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. Namítal, že restriktivní výklad tohoto nálezu by opět vedl k diskriminaci osob žijících v zahraničí. Nejvyšší soud dále uvedl, že rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 29. března 1996 č. j. 18 Co 33/96 - 23 byl potvrzen rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 6. října 1995 č. j. 15 C 42/95 - 11, jímž byla žaloba o zaplacení částky 180 000 Kč v plném rozsahu zamítnuta. Obecné soudy dospěly k závěru, že žalobce je osobou oprávněnou podle ustanovení §19 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. a splňuje i podmínky pro poskytnutí paušální náhrady za uložený trest propadnutí majetku, jehož součástí nebyla nemovitost, podle §13 odst. 3 cit. zákona. Žádosti žalobce o finanční náhradu z 10. října a z 15. listopadu 1994 prý však byly opožděné. Lhůta určená v §13 odst. 3 cit. zákona totiž v době podání žádostí již uplynula a žalovaný se této skutečnosti výslovně dovolal. "Pro otázku lhůt" k uplatnění nároků podle §13 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., zejména ve vztahu k nálezu Ústavního soudu č. 164/194 Sb., připustil odvolací soud dovolání, o němž rozhoduje Nejvyšší soud. Nejvyšší soud ve svém návrhu poukázal na stávající znění §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., podle něhož "písemnou žádost o finanční náhradu je třeba podat u příslušného ústředního orgánu státní správy republiky nejpozději ve lhůtě jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona nebo ve lhůtě jednoho roku ode dne, kdy právní moci nabyl rozsudek, kterým byl zamítnut návrh na vydání věci". Uplatnění první z uvedených lhůt prý předpokládá situaci, v níž mezi spornými stranami není pochyb o nemožnosti vydání věci a kdy není důvodu domáhat se nejprve žalobou jejich vydání. Druhá lhůta svědčí těm oprávněným, kteří dali přednost požadavku na vydání věci a jejichž návrh byl zamítnut nikoli z důvodu tkvících ve zmeškání propadné lhůty či nesplnění kritérií vymezujících je jako oprávněné osoby. Nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. byla zrušena podmínka trvalého pobytu na území České republiky zakotvená v §3 zákona č. 87/1991 Sb. určující i pojem oprávněné osoby podle §19 odst. 1 cit. zákona. Protože však k vypuštění protiústavní podmínky trvalého pobytu na území České republiky došlo citovaným nálezem až k 1. listopadu 1994, bylo osobám, jež tuto podmínku před uvedeným datem nesplňovaly, znemožněno uplatnit své nároky ve lhůtě, jejíž počátek se v §13 odst. 3 cit. zákona odvíjí od "účinnosti zákona". Toto ustanovení zůstalo předmětným nálezem nedotčeno, takže k využití jednoroční lhůty nemohly oprávněné osoby bydlící mimo území České republiky přistoupit ani po 1. listopadu 1994. Nejvyšší soud proto zastává názor, že tam, kde nelze uvažovat o vydání věci, není možno po oprávněných osobách "popsaného druhu" spravedlivě požadovat, aby zmeškání prvé z uvedených lhůt v ustanovení §13 odst. 3 cit. zákona - k čemuž došlo jejich protiústavním vyloučením z okruhu oprávněných osob - nahrazovaly po 1. listopadu 1994 vyvoláním fiktivního sporu o vydání věci jen proto, že zamítavý rozsudek jim umožní požadavek finanční náhrady založit na běhu druhé ze lhůt, s nimiž citované ustanovení počítá. Nejvyšší soud z uvedených důvodů navrhl část ustanovení §13 odst. 3 cit. zákona ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona" zrušit, neboť se domnívá, že je v rozporu s čl. 1 Ústavy a s čl. 1, čl. 3 odst. 1 a čl. 4 odst. 2 a 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Nejvyšší soud odkázal na nález pléna Ústavního soudu ze dne 13. prosince 1995 sp. zn. Pl. ÚS 8/95, v němž se konstatuje, že "pokud je existence práva spojena se lhůtou, v případě zjištění, že právo bylo omezeno neústavním způsobem, je nutno odstranit i překážku, která by bránila v jeho ústavním uplatnění". V daném případě prý lze rovněž převzít argumentaci Ústavního soudu použitou v nálezu č. 164/1994 Sb., protože běh lhůty určené v §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. se od charakteru lhůt uvedených v §5 odst. 2 a 4 tohoto zákona liší jen tím, že zde není vyjádřena její prekluzivní povaha, leč žalovaný může za popsané situace úspěšně namítnout promlčení nároku. Usnesením Ústavního soudu ze dne 6. října 1997 sp. zn. Pl. ÚS 26/97 byl jako nepřípustný odmítnut návrh Obvodního soudu pro Prahu 2 na zrušení části ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona", neboť Ústavní soud již v téže věci pod sp. zn. Pl. ÚS 24/97 jednal [§35 odst. 2, §43 odst. 1 písm. f) zákona č. 182/1993 Sb.]. K uvedenému návrhu Nejvyššího soudu se vyjádřili účastník řízení - Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky a vedlejší účastník - Obvodní soud pro Prahu 2, jehož procesní postavení se opírá o ustanovení §35 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. Podle ustanovení §48 odst. 2 a §49 odst. 1 zákona č. 183/1993 Sb. požádal Ústavní soud o vyjádření i Ministerstvo financí. Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření uvedla, že návrh Nejvyššího soudu je opodstatněný. Dne 1. července 1994 sice nabyl účinnosti zákon č. 116/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/1991 Sb., avšak tento zákon žádným způsobem neřešil lhůtu stanovenou v §13 odst. 3, takže oprávněné osoby podle §3 odst. 1 a 4 zákona č. 87/1991 Sb. neměly možnost podat žádost podle §13 odst. 2 tohoto zákona. Poslanecká sněmovna dodala, že zákon č. 87/1991 Sb. byl schválen potřebnou většinou poslanců Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky, byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen. Zákonodárný sbor v době přijímání tohoto zákona jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je ústavně konformní a odpovídá rovněž mezinárodním zvyklostem. Je tedy na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost tohoto zákona a vydal příslušné rozhodnutí. Obvodní soud pro Prahu 2 jako vedlejší účastník se s návrhem na zrušení části ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. ztotožnil. Ministr financí ve svém vyjádření uvedl, že nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. nebylo dotčeno ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. "v důsledku zřejmého nedopatření - opomenutí v poslaneckém návrhu". Předmětný nález proto při dosud platném znění uvedeného §13 odst. 3 neumožňuje nově oprávněným osobám včasné a tedy i úspěšné uplatnění nároku na finanční náhradu, neboť stanovená lhůta uplynula v době, kdy občanům bez trvalého pobytu v České republice tento restituční zákon postavení oprávněných osob nepřiznával. Druhá z obou lhůt (tj. "do jednoho roku" ode dne, kdy právní moci nabyl rozsudek, kterým byl zamítnut návrh na vydání věci) se prý týká pouze náhrad za nemovitosti, neboť u náhrad za propadlé movité věci v paušální částce 60 000 Kč není rozhodné, zda věci byly částečně nebo i zcela vydány či nikoliv. Ministerstvo financí tedy při respektování dosud platného znění ustanovení §13 odst. 3 nemohlo žádostem podaným mimo zákonem stanovenou lhůtu vyhovět a z téhož důvodu byly zamítány i následující soudní žaloby. Ministr financí považuje návrh Nejvyššího soudu - se zřetelem na citovaný nález Ústavního soudu, který se týkal vypuštění částí ustanovení §5 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. - za důvodný. Doporučuje však v odůvodnění nálezu vyslovit, že po zrušení příslušného ustanovení zákona č. 87/1991 Sb. počíná v něm uvedená jednoroční lhůta běžet dnem vykonatelnosti nálezu a že tento nález nelze aplikovat zpětně. II. Ústavní soud se nejdříve zabýval otázkou, zda jsou splněny formální předpoklady platnosti napadeného ustanovení zákona č. 87/1991 Sb. V tomto směru bylo ze zprávy o 13. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů (VI. volební období, 3. část, str. 905 a 906) a ze zprávy o 6. schůzi Sněmovny národů (VI. volební období, 21. února 1991, str. 28) zjištěno, že dne 21. února 1991 byl zákon o mimosoudních rehabilitacích schválen potřebnou většinou poslanců Federálního shromáždění, a to 86 poslanci ve Sněmovně lidu (přičemž proti bylo 25 poslanců a 13 poslanců se zdrželo hlasování) a 96 poslanci ve Sněmovně národů (přičemž proti bylo 24 poslanců a 9 poslanců se zdrželo hlasování). Poté byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů. Uvedený zákon byl tedy přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§68 zákona č. 182/1993 Sb.). To konstatoval již nález Ústavního soudu vyhlášený ve Sbírce zákonů pod č. 164/1994 Sb. (Pl. ÚS 3/94). III. Po věcné stránce zaujal Ústavní soud následující stanovisko: Již v odůvodnění nálezu č. 164/1994 Sb. Ústavní soud uvedl, že podmínka trvalého pobytu, původně zakotvená v ustanovení §3 odst. 1 a 4 zákona č. 87/1991 Sb., vytvářela nerovnost mezi oprávněnými osobami a z tohoto důvodu byla zrušena. Protože však fyzické osoby, které jsou občany České republiky a nemají na jejím území trvalý pobyt, by nemohly své nároky s úspěchem uplatnit, neboť ty uplynutím zákonné lhůty zanikly, zrušil Ústavní soud citovaným nálezem rovněž část ustanovení §5 odst. 2 a 4 zákona č. 87/1991 Sb., a to slova "ode dne účinnosti tohoto zákona", neboť pouze tímto způsobem bylo umožněno občanům, jejichž nárok založil teprve nález Ústavního soudu, aby jej uplatnili včas. Zároveň Ústavní soud uvedl, že lhůta podle ustanovení §5 odst. 2 a 4 zákona č. 87/1991 Sb. začíná běžet dnem vykonatelnosti nálezu Ústavního soudu, tedy dnem 1. listopadu 1994. Tato nově otevřená lhůta se však týkala jen osob, které se nálezem staly osobami oprávněnými, tj. které dosud nesplňovaly podmínku trvalého pobytu na území České a Slovenské Federativní Republiky (České republiky), již tento nález zrušil. Běh nové lhůty ode dne vykonatelnosti nálezu se však netýkal osob, které již před účinností nálezu byly osobami oprávněnými, neboť ty tehdy platnou podmínku trvalého pobytu na území České a Slovenské Federativní Republiky (České republiky) splňovaly a pouze svůj nárok neuplatnily včas. Rovněž v posuzované věci - která s citovaným nálezem Ústavního soudu v podstatě koresponduje - Ústavní soud shledal, že návrh na zrušení slov "ode dne účinnosti tohoto zákona" v ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. je důvodný, neboť nynější znění citovaného ustanovení - vzhledem k uplynutí zákonné jednoroční lhůty - vylučuje osoby, které mají trvalý pobyt mimo území České republiky, z uplatnění nároku na finanční náhradu. Nejvyšší soud správně dovodil, že citované ustanovení zůstalo nálezem Ústavního soudu č. 164/1994 Sb. nedotčeno, takže k využití zákonné lhůty nemohly uvedené oprávněné osoby přistoupit ani po 1. listopadu 1994, kdy se stal tento nález vykonatelným. Tyto osoby proto byly fakticky vyloučeny z okruhu oprávněných osob, které se mohly domáhat finanční náhrady, a byly tedy - ve srovnání s jinými oprávněnými osobami - protiústavně znevýhodněny a ocitly se vůči nim v nerovném právním postavení. Ústavní soud se rovněž ztotožňuje s názorem Nejvyššího soudu, že v případech, kdy nelze uvažovat o vydání věci, není možné na uvedených oprávněných osobách spravedlivě požadovat, aby zmeškání prvé z uvedených lhůt podle ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., k čemuž došlo jejich protiústavním vyloučením z okruhu oprávněných osob, nahrazovaly vyvoláním fiktivního sporu o vydání věci jen proto, že jim zamítavý rozsudek umožní požadavek finanční náhrady založit na běhu druhé ze lhůt uvedených v citovaném ustanovení. Proto Ústavní soud - ve shodě s návrhem Nejvyššího soudu - dospěl k závěru, že ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. je ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona" v rozporu s čl. 1, čl. 3 odst. 1, čl. 4 odst. 2 a 3 Listiny. Z toho důvodu Ústavní soud návrhu Nejvyššího soudu na zrušení slov "ode dne účinnosti tohoto zákona" v ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. vyhověla citovanou část tohoto ustanovení dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů zrušil. Ústavní soud nedospěl k závěru, že by bylo třeba jeho vykonatelnost odložit na dobu pozdější, neboť jde o postup výjimečný, pro jehož použití není v posuzované věci důvodu. Ústavní soud dodává - stejně jako v nálezu ze dne 12. července 1994 sp. zn. Pl. ÚS 3/94 (č. 164/1994 Sb.) - že lhůta uvedená v §13 odst. 3 cit. zákona počíná běžet dnem vykonatelnosti tohoto nálezu, tedy dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů, neboť jinak by v dané věci ochrana ústavních principů, které vedly ke zrušení napadené části ustanovení §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., nebyla garantována. Pro úplnost Ústavní soud rovněž poukazuje na ustanovení §71 odst. 2 zákona č. 183/1993 Sb., podle něhož "ostatní pravomocná rozhodnutí vydaná na základě předpisu, který byl zrušen, zůstávají nedotčena; práva a povinnosti podle takových rozhodnutí však nelze vykonávat". Jde o rozhodnutí, která byla vydána mimo oblast trestního řízení. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 3. června 1998

Odlišné stanovisko soudce JUDr. Pavla Varvařovského Předmětem nálezu je problematika, která je obdobná, ne-li totožná s tou, která byla předmětem nálezů Ústavního soudu ve věcech Pl. ÚS 8/95 a 24/96. Vzhledem k tomu, že jsem k těmto nálezům zaujal odlišná stanoviska a poněvadž v mezidobí nenastaly žádné okolnosti, které by mne vedly ke změně názoru, nezbývá mi nežli opakovat: Posláním Ústavního soudu je kontrola ústavnosti, což znamená, že tento soud má pouze rušit neústavní právní předpisy, případně jejich části, není však jeho úkolem reparovat následky, ke kterým došlo tím, že byla dodatečně zrušena neústavní podmínka pro vznik určitého nároku (v tomto případě podmínka trvalého pobytu na území České republiky). V opačném případě se Ústavní soud staví do role, která mu nepřísluší a tím prakticky nerespektuje status moci zákonodárné. Jakkoli lze v moderním státě připustit určité přesahování jednotlivých složek moci, v žádném případě by nemělo dojít k narušení rovnováhy mezi nimi a zejména Ústavní soud by měl o tuto rovnováhu, stejně jako o rovnováhu mezi ním a soudy obecnými, co nejúzkostlivěji dbát. Rušení lhůt narušuje zásady právního státu a navíc v tomto případě vytváří situaci, kdy se otevírá prostor pro zcela libovolný výklad stavu, který nastane prostým vypuštěním slov "ode dne účinnosti tohoto zákona". Je věcí zákonodárce, aby respekt ke stanovisku Ústavního soudu, který deklaroval podmínku trvalého pobytu jako podmínku neústavní, promítl do pozitivní právní úpravy tak, aby byla odstraněna nerovnost subjektů v restitučním řízení (stejně jako je věcí obecných soudů, aby rozhodovaly na základě jimi provedených a zhodnocených důkazů o vině a výši trestu a není úkolem Ústavního soudu, aby toto hodnocení přehodnocoval a vytvářel vlastní závěry o vině a výši trestu). Z výše uvedených důvodů zastávám proto i nadále názor, že návrh Nejvyššího soudu na zrušení části §13 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, vyjádřené slovy "ode dne účinnosti tohoto zákona" měl být zamítnut.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.24.97.0
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 24/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 153/1998 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 62/11 SbNU 111
Populární název Zrušení lhůty v zákoně o mimosoudních rehabilitacích pro uplatnění nároku osob s pobytem mimo ČR
Datum rozhodnutí 3. 6. 1998
Datum vyhlášení  
Datum podání 25. 7. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SOUD - NS
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt zákon; 87/1991; o mimosoudních rehabilitacích; §13/3 ve slovech "ode dne účinnosti tohoto zákona"
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 1, čl. 3 odst.1, čl. 4 odst.2, čl. 3
Ostatní dotčené předpisy
  • 87/1991 Sb., §13 odst.3
Odlišné stanovisko Varvařovský Pavel
Předmět řízení zrušení právního předpisu (soud)
Věcný rejstřík lhůta/hmotněprávní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-24-97_0
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 52544
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-14