infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-381-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.03.1999, sp. zn. I. ÚS 164/97 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 39/13 SbNU 277 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:1.US.164.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K dispozitivnosti žaloby ve správním soudnictví

Právní věta Žalobce sice může měnit rozsah, v jakém rozhodnutí správního orgánu napadá a uvádět příslušné důvody (tzv. žalobní body), avšak rozšiřovat je může pouze do konce lhůty stanovené zákonem pro podání žaloby, tj. - podle ustanovení §250b odst. 1 o.s.ř. - do dvou měsíců od doručení rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Zmeškání lhůty nelze prominout. Není proto možné po uplynutí této lhůty vznášet v průběhu řízení další výhrady proti správnímu rozhodnutí. To lze dovodit i z ustanovení §250h odst. 1 o.s.ř., část věty za středníkem, z něhož plyne, že žalobce může rozsah napadení správního rozhodnutí rozšířit jen ve lhůtě podle §250b odst. 1 o.s.ř. To znamená, že k žalobním bodům, které byly uplatněny později, soud nemůže přihlížet. Vzhledem k zásadě dispoziční obecný soud ani nemůže přezkoumávat správní rozhodnutí nad rámec vymezený žalobcem v žalobě a tedy z vlastní iniciativy jeho projev nahrazovat a sám na jeho místě vyhledávat právní vady napadeného aktu.

ECLI:CZ:US:1999:1.US.164.97
sp. zn. I. ÚS 164/97 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti M. P., proti rozhodnutí Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, a proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Z obsahu spisového materiálu bylo zjištěno, že proti rozhodnutí (správnímu aktu) OS VB Praha 4, kterým byl vydán dne 3. 4. 1991 stěžovatelce M. P. občanský průkaz č. 017046 série AD, podal náměstek Městského prokurátora v Praze - v souladu s ust. §15 zákona o prokuratuře - dne 9. 7. 1992, pod č.j. Kd 359/92-13, protest. V protestu namítl, že je pochybné, zda má stěžovatelka trvalý pobyt na území ČSFR a že tedy vydáním občanského průkazu bylo porušeno ust. §1 odst. 3 vyhl. č. 119/1984 Sb. ve znění vyhl. č. 178/1988 Sb. a vyhl. č. 125/1991 Sb. Sekce správní služby Správy hl. m. Prahy Policie ČR rozhodnutím ze dne 10. 2. 1993, č.j. PSP-299/Spr.-92, s odkazem na ust. §69 odst. 2 zák. č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), protestu prokurátora nevyhověla a napadené rozhodnutí potvrdila. Proti rozhodnutí sekce správní služby Správy hl. m. Prahy Policie ČR o protestu prokurátora podala odvolání J. R. Rozhodnutím odvolacího orgánu - Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, bylo výše uvedené rozhodnutí sekce správní služby Správy hl. m. Prahy Policie ČR změněno tak, že k protestu náměstka Městského prokurátora v Praze ze dne 9. 7. 1992 byl správní akt OS VB Praha 4, kterým byl dne 3. 4. 1991 M. P. vydán občanský průkaz, zrušen. Policejní prezidium Policie ČR při rozhodování o opravném prostředku vycházelo z právní úpravy charakteru občanského průkazu jako veřejné listiny (ust. §1 odst. 1 zák. č. 75/1957 Sb., o občanských průkazech), z toho, že trvalý pobyt občana na území ČSFR je podmínkou vydání občanského průkazu (ust. §1 odst. 3 vyhl. č. 119/1984 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a z legální definice trvalého pobytu (ust. §3 odst. 2 zák. č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů). Ze spisového materiálu bylo zjištěno, že se v případě stěžovatelky nejednalo o faktický trvalý pobyt, ale jen o formální přihlášení k trvalému pobytu. Pražáková prý území republiky navštěvuje vždy krátkodobě, zpravidla na několik dnů v roce, a to vesměs za účelem úředních jednání. Odvolací orgán proto došel k závěru, že nebyla splněna jedna ze základních podmínek pro vydání občanského průkazu, neboť místo, k němuž byla stěžovatelka přihlášena k trvalému pobytu, nemělo charakter trvalého pobytu. Rozhodnutím ministra vnitra ČR, ze dne 14. 2. 1994, č.j. OSS-2421/93, bylo zamítnuto odvolání stěžovatelky proti rozhodnutí Policejního prezidia ČR ze dne 10. 9. 1993, č.j. PPR-75/Spr.-93, jímž nebylo vyhověno návrhu stěžovatelky na obnovu řízení ukončeného výše uvedeným pravomocným rozhodnutím Policejního prezidia ČR. Dopisem ministra vnitra ČR, ze dne 14. 2. 1994, č.j. OSS-2421/93, byl též odložen jako nedůvodný podnět stěžovatelky k přezkoumání rozhodnutí Policejního prezidia ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR-75/Spr.-93, mimo odvolací řízení. Rozsudkem Městského soudu v Praze, ze dne 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 77/94, bylo rozhodnuto, že se zamítá žaloba na zrušení rozhodnutí žalovaného (Policejního prezidia ČR) ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR-75/Spr.-93, jímž bylo změněno rozhodnutí Policie ČR, Správy hl. m. Prahy ze dne 10. 2. 1993, č.j. PSP-299/Spr.-92, tak, že se zrušuje správní akt OS VB Praha 4 (jímž byl žalobkyni vydán občanský průkaz), a že se žádosti o odklad vykonatelnosti tohoto rozhodnutí nevyhovuje. V odůvodnění rozsudku soud v prvé řadě uvedl, že rozhodl o žalobě rozsudkem bez jednání (§250f o.s.ř.), neboť šlo především o posouzení právní otázky. Dále soud konstatoval, že žalobkyně (stěžovatelka) spatřovala nezákonnost napadeného rozhodnutí v tom, že ji v řízení o protestu prokurátora záměrně nikdo nepovažoval za účastnici řízení a že se neměla možnost seznámit se závěry šetření správního orgánu. Tuto námitku nepovažoval Městský soud v Praze za důvodnou. Protest prokurátora (podle ust. §15 odst. 1 tehdy platného zák. č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění pozdějších předpisů) byl kvalifikovanou formou návrhu, kterým byl správní orgán povinen se zabývat a vyřídit jej ve stanoveném termínu a způsobem, jak předpokládá ust. §69 správního řádu. Podáním protestu vzniká vztah pouze mezi prokurátorem a správním orgánem, který napadené rozhodnutí vydal, popř. mezi správním orgánem vyššího stupně, pokud prokurátor podal protest u správního orgánu nadřízeného orgánu, který rozhodnutí vydal. Při rozhodování o protestu prokurátora vychází správní orgán ze skutkového stavu, na jehož základě bylo napadené rozhodnutí vydáno a skutkové zjištění nemůže být doplňováno. Správní orgán posuzuje toliko, zda bylo protestem napadené rozhodnutí vydáno v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem. Správní orgán proto nepostupuje v řízení o protestu prokurátora podle ustanovení správního řádu o průběhu řízení, nedává účastníkům původního řízení podklady k vyjádření a nevyžaduje od nich stanovisko k obsahu protestu. Protože žalobkyně (stěžovatelka) neuvedla jiné důvody nezákonnosti napadeného rozhodnutí a soud není povinen ani oprávněn sám vyhledávat možné nezákonnosti správního aktu, nezbylo než žalobu podle ust. §250j odst. 1 o.s.ř. zamítnout. Proti rozsudku Městského soudu v Praze, ze dne 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 77/94, podala stěžovatelka ústavní stížnost, o níž Ústavní soud ČR rozhodl nálezem, ze dne 3. 1. 1996, sp. zn. I. ÚS 98/94, kterým návrh na odklad vykonatelnosti rozhodnutí Policejního prezidia ČR, ze dne 2. 6. 1993, č. j. PPR-75/Spr.-93, zamítl a napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil. Pokud jde o tvrzené porušení základních práv stěžovatelky postupem Policejního prezidia ČR, byl Ústavní soud toho názoru, že žádné z těchto práv porušeno nebylo. Z provedených důkazů ostatně vyplynulo, že "jediný důvod nezákonnosti napadeného správního rozhodnutí byl spatřován v tom, že navrhovatelka nebyla v řízení o protestu prokurátora považována za účastníka řízení, i když tomu tak býti mělo. S touto jedinou námitkou se soud neztotožnil, neboť - dle jeho stanoviska - na řízení o protestu prokurátora nebylo možno podle tehdy platné právní úpravy aplikovat ustanovení §14 správního řádu ani další ustanovení o průběhu řízení podle správního řádu a v tomto směru tedy neshledal postup správních orgánů nezákonným. Ústavní soud vychází dále z toho, že přezkum zákonnosti správního rozhodnutí náleží obecným soudům, které při přezkoumávání postupují podle části páté o.s.ř. o správním soudnictví." Ústavní soud rovněž nepřisvědčil stěžovatelce v otázce tvrzeného porušení jejího práva a svobody pohybu a pobytu a práva volebního. Pokud se však jednalo o porušení práva na spravedlivý proces postupem Městského soudu v Praze, dospěl Ústavní soud k závěru, že v té době k jeho porušení došlo. Z rozsudku Městského soudu v Praze vyplývá, že rozhodl o žalobě proti rozhodnutí Policejního prezidia ČR bez ústního jednání za použití ustanovení §250f o.s.ř. Toto ustanovení však připouští, aby soud rozhodl o žalobě bez jednání v jednoduchých případech, zejména je-li nepochybné, že správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu a jde-li jen o posouzení právní otázky. Z dikce zákona jednoznačně vyplývá, že musí být splněny obě podmínky zároveň. Městský soud v Praze však ve výše uvedeném rozsudku odůvodnil svůj postup podle §250f o.s.ř. pouze tím, že se jedná o posouzení otázky právní. Podle názoru Ústavního soudu však "v předmětné věci v žádném případě nešlo vzhledem k okolnostem a možným právním následkům o jednoduchý případ a nebylo též nepochybné, že správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu, neboť i zjištění policejních orgánů nebyla zcela určitá a jednoznačná." Tím nebyly splněny všechny podmínky pro postup Městského soudu v Praze podle ustanovení §250f o.s.ř., který tak porušil právo stěžovatelky na spravedlivý proces. Proto Ústavnímu soudu nezbylo než rozsudek Městského soudu v Praze, ze dne 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 77/94, zrušit. Městský soud v Praze dalším rozsudkem, ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, jednak zamítl žalobu žalobkyně (stěžovatelky) na zrušení rozhodnutí Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, jednak nevyhověl její žádosti o odklad vykonatelnosti tohoto rozhodnutí. V odůvodnění svého rozsudku uvedl, že vzhledem k ustanovení §249 odst. 2 o.s.ř. je řízení o žalobách proti rozhodnutím správních orgánů založeno na zásadě dispoziční. Soud proto rozhodnutí správního orgánu přezkoumává pouze v rozsahu jeho napadení, tj. přezkoumává pouze ty samostatné výroky, které mají být předmětem přezkoumání a jen v rozsahu důvodů - označovaných jako žalobní body (tj. konkrétní porušení práva) - v nichž žalobce spatřuje nezákonnost. "Rozšíření žaloby (§250h o.s.ř.), které je omezeno lhůtou dvou měsíců od doručení rozhodnutí, se týká nejen rozšíření žaloby na další obsah napadeného aktu dosud nenapadený (tedy na další výroky), ale týká se i vlastních žalobních důvodů." Žalobce proto musí své právní výtky proti rozhodnutí soustředit ve lhůtě dvou měsíců od doručení rozhodnutí, neboť po uplynutí této lhůty je definitivně určeno to, co je předmětem soudního přezkoumání. V uvedené lhůtě žalobkyně uvedla jako konkrétní porušení práva, které vytýkala napadenému rozhodnutí, pouze to, že v řízení o protestu prokurátora s ní nebylo jednáno jako s účastnicí řízení, ač tomu tak býti mělo. Městský soud v Praze se s tímto jediným žalobním důvodem neztotožnil a - s odkazem na §69 správního řádu - v zásadě zopakoval argumentaci uvedenou v odůvodnění svého rozsudku ze dne 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 77/94. Vedle toho zdůraznil, že "rozhodování o protestu prokurátora nelze zaměňovat s rozhodováním ve věci samé" a že "účastníci správního řízení se proto nemohli vyjadřovat k důvodnosti protestu, neboť by tím disponovali určitým oprávněním svěřeným zákonem o prokuratuře výhradně státním orgánům". Rozhodnutí o protestu prokurátora se doručovalo prokurátorovi a účastníkům řízení, kteří se proti tomuto rozhodnutí mohli odvolat. Městský soud v Praze poukázal na to, že pokud žalobkyně (a druhá žalobkyně Kroftové) při ústním jednání namítaly, že "dosud nikoho nezajímalo, že napadené rozhodnutí o zrušení vydání občanských průkazů bylo v řízení o protestu prokurátora vydáno k odvolání někoho, kdo nebyl účastníkem řízení, nezbývá než uvést, že tuto žalobní námitku žalobkyně ve lhůtě dvou měsíců od doručení správního rozhodnutí neuplatnily". Proto soud nemohl napadené rozhodnutí z tohoto hlediska přezkoumat, neboť by je zkoumal nad rámec stanovený žalobou. Rozhodnutí Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, a rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, napadla stěžovatelka ústavní stížností. V ní především uvedla, že Městský soud v Praze, vázán nálezem Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 98/94, sice ve věci ústní jednání nařídil, avšak správní žalobu zamítl ze stejných důvodů, ze kterých ji zamítl ve svém rozsudku ze dne 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 77/94. Stěžovatelka uvedla, že s rozsudkem Městského soudu v Praze, ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, nesouhlasí, neboť z ust. §69 a §1 odst. 1 správního řádu nelze učinit závěr, že se na řízení o protestu prokurátora - jako nedílné součásti správního řádu - nevztahují ostatní ustanovení správního řádu. Podle jejího názoru není v celém správním řádu ustanovení, ze kterého by vyplývalo, že se na řízení o protestu prokurátora nevztahují zejména ust. §§14, 33 až 35 o účastnících řízení a o jejich právech. Neučinil tak výslovně ani zákonodárce a proto stěžovatelce nezbývá "než trvat na tom, že ustanovení §69 spr. řádu je třeba vykládat v souvislosti s ostatními ustanoveními, zejména s §14 spr. řádu. Stěžovatelka v řízení o protestu prokurátora nebyla záměrně považována za účastnici řízení, nemohla se vyjadřovat k podkladu rozhodnutí a navrhovat důkazy podle §33 odst. 1, 2 správního řádu, ani se vyjadřovat k podkladům k rozhodnutí, které si opatřovalo Policejní prezidium v rozporu s §69 správního řádu. Policejní prezidium mělo v řízení o odvolání rozhodovat podle skutkového stavu v době vydání napadeného rozhodnutí." Vzhledem k tomu, že se tak nestalo a stěžovatelka, jež nebyla považována za účastnici řízení, se k šetření policejních orgánů, na kterých bylo založeno uvedené rozhodnutí Policejního prezidia ČR, nemohla vyjádřit a nemohla podávat návrhy na dokazování, bylo toto rozhodnutí - podle názoru stěžovatelky - vydáno v rozporu se zákonem, a to s §69 správního řádu. Správní řízení proto trpí procesní vadou, která měla negativní vliv na zákonnost rozhodnutí a Městský soud v Praze měl rozhodnutí Policejního prezidia ČR k námitce stěžovatelky zrušit. Jestliže tak neučinil, porušil její právo na spravedlivý proces chráněné čl. 36 odst. 1, 2 a 4 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny") a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod č. 209/1992 Sb. (dále je "Úmluva"). Podle názoru stěžovatelky Městský soud v Praze toto právo porušil i tím, že se zabýval pouze námitkou uvedenou stěžovatelkou v žalobě ze dne 22. 11. 1993 (to jest skutečností, že nebyla považována za účastnici řízení) a zcela opomněl, "že měl napadené správní rozhodnutí také v některých ohledech přezkoumat z úřední povinnosti". Obecný soud se prý měl zabývat otázkami 1) zda napadené rozhodnutí není jen nicotným právním aktem (paaktem) v této souvislosti zkoumat, zda bylo v kompetenci žalovaného vydat napadené rozhodnutí, 2) zda nebyla dána instanční nepříslušnost žalovaného správního orgánu, která může znamenat nulitu správního aktu, 3) zda nedošlo k takovým procesním vadám, které mohly mít vliv na nezákonnost rozhodnutí, ale žalobkyně o nich nemusela, nebo nemohla vědět (např. i to, že rozhodnutí správního orgánu prvního stupně bylo k odvolání třetí osoby R., která nebyla účastníkem řízení, změněno "na újmu žalobcových práv"). Vzhledem k tomu, že podle názoru stěžovatelky Policejní prezidium ČR vydalo napadené rozhodnutí k odvolání osoby, která nebyla účastníkem řízení (tj. J. R.) a odvolání, jež podala, nebylo skutečným odvoláním, rozhodoval tento správní orgán "v absolutním nedostatku kompetence". Proto měl Městský soud v Praze toto rozhodnutí zrušit z úřední povinnosti, což neučinil, byť stěžovatelka při ústním jednání tuto skutečnost namítla. Stěžovatelka za další důvod nulity uvedeného rozhodnutí Policejního prezidia ČR považuje procesní vady pod bodem 3) ústavní stížnosti, které namítala již v žalobě ze dne 22. 11. 1993. Stěžovatelka uznala, že námitka porušení procesních předpisů v řízení o správních žalobách podle §247 o.s.ř. je v dispozici žalobce a že soud se jí zabývá jedině tehdy, učinil-li ji žalobce obsahem některého ze žalobních bodů. To však prý nemůže platit v žalovaném případě, neboť ze správního spisu nevyplývá, že by správní orgán (Policejní prezidium ČR) informoval žalobkyni (stěžovatelku), že bylo podáno odvolání třetí osobou (Janou Ramešovou) a že by žalobkyni byla dána možnost se k takovému odvolání vyjádřit (§56 správního řádu). K takové procesní vadě proto soud - podle názoru stěžovatelky - musí přihlédnout z úřední povinnosti. Městský soud v Praze prý z úřední povinnosti nepřihlédl k nezákonnostem uvedeným výše pod body 1) - 3) a nezrušil napadené rozhodnutí podle §250j odst. 2 o.s.ř. (ač tyto nezákonnosti stěžovatelka namítala) a zasáhl tak svým rozsudkem do práva stěžovatelky na spravedlivý proces chráněného čl. 36 odst. 1,2 a 4 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy č. 209/1992 Sb. Stěžovatelka proto navrhla, aby Ustavní soud rozhodnutí Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, a rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, zrušil a aby oběma žalovaným uložil povinnost nahradit stěžovatelce náklady řízení před Ústavním soudem ve výši, v jaké bude soudem určena. Stěžovatelka netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem. Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje všechny náležitosti a že proto nic nebrání projednání a rozhodnutí věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Městský soud v Praze a Policejní prezidium ČR. Žádost o vyjádření k ústavní stížnosti vedlejší účastnice A. K. nebyla na původní - ve spise uvedenou - adresu doručitelná a její adresu se nepodařilo zjistit. Městský soud v Praze ve svém vyjádření především poukázal na to, že "odlišný právní názor soudu na aplikaci ustanovení správního řádu o průběhu řízení není ... porušením práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 Listiny". Pokud jde o rozhodnutí Policejního prezidia ČR - napadené žalobou stěžovatelky - nejde prý o rozhodnutí nicotné, neboť o protestu prokurátora, resp. o odvolání proti tomuto protestu rozhodl správní orgán věcně příslušný a nejde tedy o absolutní věcnou nepříslušnost. Podle §58 odst. 1 správního řádu je odvolacím orgánem ve správním řízení správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který napadené rozhodnutí vydal. Proto jsou závěry stěžovatelky o věcné a instanční nepříslušnosti Policejního prezidia ČR vydat žalobou napadené rozhodnutí zcela nesprávné. Podle §60 správního řádu odvolací orgán přezkoumává i opožděné nebo nepřípustné odvolání. Nesprávné posouzení přípustnosti odvolání proto může způsobit pouze nezákonnost rozhodnutí o odvolání a nikoliv jeho nicotnost. Stěžovatelka však tuto nezákonnost správního rozhodnutí ve lhůtě podání žaloby neuplatnila. Městský soud v Praze navrhl, aby byla ústavní stížnost jako nedůvodná zamítnuta a prohlásil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Policejní prezidium ČR ve svém vyjádření uvedlo, že podle jeho názoru "obecný soud přezkoumal zákonnost správního rozhodnutí, tak jak mu ve smyslu části páté o.s.ř. náleží". Právní názor vyslovený obecným soudem, s nímž se stěžovatelka neztotožňuje, není podle mínění Policejního prezidia ČR relevantním důvodem k podání ústavní stížnosti. Ve vztahu ke skutečnosti, že se Městský soud v Praze zabýval pouze námitkou uvedenou stěžovatelkou v žalobě a opomněl napadené správní rozhodnutí přezkoumat z úřední povinnosti - a to za účelem zjištění, zda nejsou důvody zakládající jeho nicotnost - Policejní prezidium poukázalo na to, že mu nepřísluší hodnotit, zda a jak se soud zabýval přezkoumáním zákonnosti rozhodnutí z úřední povinnosti. Pokládá však uvedení tohoto důvodu stížnosti za účelové a tvrzení stěžovatelky, které je doprovází, za neodpovídající skutečnostem obsaženým ve správním spisu. Policejní prezidium ČR se nedomnívá, že postupem Městského soudu v Praze byla porušena ústavní práva stěžovatelky. Proto navrhlo zamítnutí ústavní stížnosti a prohlásilo, že souhlasí s tím, aby bylo od ústního jednání upuštěno. Ústavní stížnost není důvodná. Stěžovatelka namítá, že rozhodnutím Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, a rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, oba orgány zasáhly svým do jejího práva na spravedlivý proces chráněného čl. 36 odst. 1, 2 a 4 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy č. 209/1992 Sb. a rozhodly nespravedlivě. Pokud jde o porušení práva na spravedlivý proces postupem Policejního prezidia ČR, odkazuje Ústavní soud na svůj nález ze dne 3. 1. 1996, sp. zn. I. ÚS 98/94, ve kterém - ve vztahu k tvrzenému postavení stěžovatelky jako účastnice řízení o protestu prokurátora - vycházel z toho, že přezkum zákonnosti správního rozhodnutí náleží obecným soudům, které při přezkoumávání postupují podle části páté o.s.ř. o správním soudnictví. Ústavní soud vedle toho uvedl, že postupem Policejního prezidia ČR nebylo porušeno žádné ze základních práv a svobod stěžovatelky; jediný důvod nezákonnosti napadeného správního rozhodnutí byl spatřován v tom, že stěžovatelka nebyla v řízení o protestu prokurátora považována za účastníka řízení, i když - podle jejího názoru - tomu tak býti mělo. S touto námitkou se však ani obecný soud (ani Ústavní soud) neztotožnily, neboť v řízení o protestu prokurátora nebylo možno podle tehdy platné právní úpravy aplikovat ustanovení §14 správního řádu a v tomto směru tedy postup správních orgánů nebyl shledán ani protizákonným ani protiústavním. Co se týče (stěžovatelkou napadeného) řízení o žalobě proti rozhodnutí Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93 před Městským soudem v Praze, - jehož výsledkem byl rozsudek ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96 - které je podle §249 odst. 2 o.s.ř. založeno na zásadě dispoziční, ztotožňuje se Ústavní soud rovněž s názorem obecného soudu. Žalobce sice může měnit rozsah, v jakém rozhodnutí správního orgánu napadá a uvádět příslušné důvody (tzv. žalobní body), avšak rozšiřovat je může pouze do konce lhůty stanovené zákonem pro podání žaloby, tj. - podle ustanovení §250b odst. 1 o.s.ř. - do dvou měsíců od doručení rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Zmeškání lhůty nelze prominout. Není proto možné po uplynutí této lhůty vznášet v průběhu řízení další výhrady proti správnímu rozhodnutí. To lze dovodit i z ustanovení §250h odst. 1 o.s.ř., část věty za středníkem, z něhož plyne, že žalobce může rozsah napadení správního rozhodnutí rozšířit jen ve lhůtě podle §250b odst. 1 o.s.ř. To znamená, že k žalobním bodům, které byly uplatněny později, soud nemůže přihlížet (srov. Bureš, J. - Drápal, L. - Mazanec, M.: Občanský soudní řád. Komentář. 3. vydání. Praha, C.H. Beck 1997, str. 795, bod 11). Vzhledem ke zmíněné zásadě dispoziční obecný soud ani nemůže přezkoumávat správní rozhodnutí nad rámec vymezený žalobcem v žalobě a tedy z vlastní iniciativy jeho projev nahrazovat a sám na jeho místě vyhledávat právní vady napadeného aktu. (srov. tamtéž, str. 794, bod 8). Vzhledem k tomu, že žalobkyně (stěžovatelka) žalobní námitku - týkající se toho, že rozhodnutí Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, bylo vydáno k odvolání někoho, kdo podle jejího názoru nebyl účastníkem řízení - neuplatnila ve lhůtě dvou měsíců od doručení uvedeného správního rozhodnutí, nemohl Městský soud v Praze napadené rozhodnutí z tohoto hlediska přezkoumat. Je tedy zřejmé, že ani napadeným rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 10. 3. 1997, sp. zn. 28 Ca 34/96, ani napadeným rozhodnutím Policejního prezidia Policie ČR ze dne 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr.-93, nedošlo k zásahu do základních práv a svobod stěžovatelky, které jsou zaručeny ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy. Proto Ústavní soud ústavní stížnost zamítl. Náhrada nákladů řízení před Ústavním soudem se vzhledem k výsledku řízení nepřiznává (§62 odst. 4 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. března 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:1.US.164.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 164/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 39/13 SbNU 277
Populární název K dispozitivnosti žaloby ve správním soudnictví
Datum rozhodnutí 10. 3. 1999
Datum vyhlášení 8. 4. 1999
Datum podání 14. 5. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 119/1984 Sb., §1 odst.3
  • 71/1967 Sb., §1 odst.1, §69
  • 99/1963 Sb., §249 odst.2, §250b, §250h
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík lhůta/procesněprávní
správní soudnictví
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-164-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29283
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30