ECLI:CZ:US:1999:1.US.508.98
sp. zn. I. ÚS 508/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci navrhovatelů 1) J. M., 2) Ing. M. P., 3) J. N., 4) F. A., 5) I. B., 6) Ing. J. T., 7) F. D., 8) J. R., 9) I. L., 10) R. O., 11) L. Č., všech zastoupených JUDr. R. D, advokátem, o ústavní stížnosti proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 30.11.1998, čj. 14 Nc 2502/98 - 26, za vedlejší účasti MVDr. J. H., I. R., D. Z., a J. H., všech zastoupených JUDr. P. T., advokátem, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Navrhovatelé svou včas podanou ústavní stížností ze dne
7.12.1998, doručenou Ústavnímu soudu dne 8.12.1998, napadli
usnesení Městského soudu v Praze ze dne 30. 11. 1998, čj. 14 Nc
2502/98 - 26. Tímto usnesením bylo rozhodnuto o stížnosti proti
vydání osvědčení o zvolení členů Zastupitelstva hlavního města
Prahy a Místního zastupitelstva v Praze - Dubči, podané soudu výše
uvedenými vedlejšími účastníky, a to tak, že jejich stížnost je
oprávněná. Naproti tomu navrhovatelé ústavní stížnosti
s usnesením městského soudu nesouhlasili a požadovali, aby Ústavní
soud vyhověl jejich ústavní stížnosti a napadené usnesení soudu
zrušil; zároveň požádali, aby Ústavní soud se usnesl, že jejich
věc je naléhavá a že vykonatelnost napadeného usnesení se odkládá.
Porušení svých ústavních práv spatřují navrhovatelé ústavní
stížnosti v tom, že účastníky řízení u městského soudu měli být
kromě nich též všichni kandidáti, kterým bylo vydáno osvědčení
o zvolení do místního zastupitelstva, dále dotčené volební strany
a zejména místní volební komise. Odvolávají se na nález Ústavního
soudu, publikovaný ve Sbírce zákonů pod č. 31/1996 Sb., jímž bylo
od 1. 7.1996 zrušeno ustanovení odst. 2 §200l o. s. ř., kde byl
za účastníka řízení o stížnosti označen výslovně jen navrhovatel
a mají za to, že soud zkrátil ústavně zaručená práva výše
uvedených osob, jak jsou uvedena v čl. 37 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod, čl. 96 odst. 2 Ústavy ČR, čl. 14 odst.
1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (č.
120/1976 Sb.) a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a svobod (č. 209/1992), jakož i v čl. 1 Ústavy ČR, podle něhož je
Česká republika právním státem.
Po věcné stránce je třeba uvést, že ve dnech 13. a 14.
listopadu 1998 se uskutečnily volby do zastupitelstev obcí
a hlavního města Prahy, v tomto konkrétním případě v městské části
Praha 10 - Dubeč. Podle tvrzení navrhovatelů ústavní stížnosti
nebyla ze strany ani jediného voliče ani ze strany nadřízených
volebních komisí (tj. místní volební komise, městské volební
komise a obvodní volební komise - pro senátní volby), které
opakovaně prováděly kontrolu nad dodržováním zákonnosti v průběhu
voleb, vznesena jediná stížnost či námitka. Po prohlášení voleb za
skončené byly sečteny volební hlasy odevzdané voliči pro
jednotlivé strany jak pro volby do Místního zastupitelstva
v Praze - Dubči, tak do Zastupitelstva hlavního města Prahy
a konečně i pro volby do Senátu Parlamentu České republiky. Zhruba
80% hlasovacích lístků bylo navíc překontrolováno nadřízenou
místní volební komisí. Zápis o průběhu a výsledku hlasování
podepsali všichni členové volebních komisí, které byly tvořeny
zástupci několika různých politických stran a hnutí a občany bez
stranické příslušnosti, a to bez jediné námitky. Výsledky za
jednotlivé okrsky byly odevzdány místní volební komisi, která po
jejich součtu zjistila konečné výsledky hlasování do místního
zastupitelstva Dubeč a podepsala jednomyslně a bez námitek
příslušné protokoly, výsledky pak bez prodlení oznámila na úřední
desce Místního úřadu v Praze - Dubči. Dílčí výsledky pro volby do
Zastupitelstva hlavního města Prahy odvezli delegáti okrskových
volebních komisí na Magistrát hlavního města Prahy, kde je předali
zástupcům městské volební komise. Až dva dny po skončení voleb
podalo několik občanů trestní oznámení na Policii ČR - Místní
oddělení v Praze - Hostivaři, a to na doporučení Ústřední volební
komise, ke které se obrátili s oznámením na možnost zmanipulování
voleb.
Odlišně se vyjádřili výše zmínění vedlejší účastníci, kteří
podali stížnost Městskému soudu v Praze proti vydání osvědčení
o zvolení členů Zastupitelstva hlavního města Prahy a Místního
zastupitelstva v Praze - Dubči. Poukazovali na to, že v průběhu
voleb došlo k porušení volebních předpisů, např. §35 odst. 3
zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
(někteří voliči neobdrželi od volební komise prázdnou obálku, ale
obálka údajně obsahovala již vyplněné hlasovací lístky). Dále
namítali zmanipulování voleb, protože výsledný součet hlasů pro
jednotlivé kandidáty neodpovídal počtu hlasů, které těmto
kandidátům voliči skutečně dali a svou argumentaci blíže rozvedli.
Domáhali se toho, aby soud rozhodl tak, že jejich stížnost je
oprávněná. Této stížnosti, jak již bylo uvedeno, Městský soud
v Praze napadeným rozhodnutím vyhověl.
Ústavní soud si vyžádal k ústavní stížnosti vyjádření
účastníků, tj. Městského soudu v Praze, čtyř žalobců, kteří svou
stížnost předložili městskému soudu a v tomto řízení vystupují
jako vedlejší účastníci, a stanovisko Ústřední volební komise.
Městský soud v Praze ve svém vyjádření ze dne 28.12.1998
v zásadě zopakoval důvody svého rozhodnutí - usnesení ze dne
30.11.1998, avšak přitom současně zdůraznil některé rozhodující
momenty.
Konstatuje například, že nesporná potřeba rychlého rozhodnutí
a zákonem zakotvená lhůta sedmi dnů, ve které je třeba věc
rozhodnout, vylučuje, aby zde probíhalo v plném rozsahu obvyklé
občanskoprávní řízení s jednáním a prováděním důkazů při zachování
všech procesních ustanovení. Zákonodárce počítá se zjednodušeným
a urychleným řízením, při kterém se soud zaměří na to, zda vydání
osvědčení odpovídá výsledkům voleb, provedených v souladu se
zákonem.
Právo občanů podílet se na správě veřejných věcí svobodnou
volbou zástupců je základním ústavním právem (čl. 21 odst. 1
Listiny základních práv a svobod). Podmínky výkonu volebního práva
stanoví zákon (čl. 21 odst. 3 citované Listiny). Porušení tohoto
zákona považuje proto soud za vážný zásah do základního ústavního
práva.
V případě voleb v Praze - Dubči považuje Městský soud
v Praze za prokázané porušení zákona č. 152/1994 Sb. v ustanovení
§35 odst. 3, dále poukazuje na chybný výpočet výsledků u hlasů
odevzdaných kandidátům SNK 98 a především považuje za rozhodující
okolnost, že v důsledku zmizení všech volebních dokumentů nelze
prokázat, že volby proběhly v souladu se zákonem. Ztráta všech
volebních dokumentů musí jít nutně k tíži volební komise
a zvolených poslanců, a nikoliv k tíži voličů. Podle názoru
Městského soudu v Praze je totiž na volební komisi a zvolených
členech zastupitelstva, aby byli schopni doložit řádný průběh
voleb přinejmenším po dobu, kdy na základě stížnosti je soud
oprávněn přezkoumávat osvědčení o zvolení členem zastupitelstva.
Při ztrátě volebních dokumentů však řádný průběh voleb doložit
nelze.
Stížnost proti vydání osvědčení může být podána u soudu do
deseti dnů po uveřejnění výsledků voleb. Přitom námitka, že nebyly
v průběhu voleb předloženy volební komisi žádné stížnosti,
nevylučuje, aby volič stížnosti uplatnil až dodatečně u soudu do
deseti dnů po uveřejnění výsledků voleb (§59 citovaného zákona),
což se v tomto případě stalo. Pokud by zápisy volebních komisí
byly pro soud bez dalšího závazné, pak by přezkoumávání vlastně
žádným přezkoumáváním nebylo.
Velkou pozornost věnoval městský soud především námitkám,
které se týkají okruhu účastníků řízení a jednání s nimi,
v souvislosti s nálezem Ústavního soudu publikovaným pod č.
31/1996 Sb. Soudu je vytýkáno, že jednal pouze s jednou stranou
(navrhovateli), ale měl jednat také se všemi kandidáty, dotčenými
volebními stranami a místní volební komisí.
Je nutno vzít v úvahu, že soud rozhodoval podle zákona do
sedmi dnů ode dne doručení volební stížnosti, a bez jednání, jak
mu to ukládá §200l odst. 1 o. s. ř. Nebylo tedy reálné, aby se
seznámil s výpovědí členů volebních komisí před policejními
orgány, tím méně aby sám prováděl jejich výslechy.
Dále Městský soud v Praze poukazuje na to, že podle čl. 95
odst. 1 Ústavy ČR je soudce při rozhodování vázán zákonem. Je
oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem,
nikoli však soulad zákona s ústavním zákonem. Není také oprávněn
zákon tvořit. Okruh účastníků řízení je v občanském soudním řádu
(podle kterého se postupuje i v této věci - viz §2001 o. s. ř.)
stanoven třemi způsoby:
a) účastníky řízení jsou navrhovatel (žalobce) a odpůrce
(žalovaný) - §90 o.s.ř.,
b) účastníky jsou ti, které zákon za účastníky označuje - §90 o.
s. ř.,
c) účastníky jsou ti, o jejichž právech nebo povinnostech má být
v řízení jednáno - §94 odst. 1 o. s. ř.
Dle stanoviska městského soudu v řízení podle §2001
o. s. ř. nelze za účastníky považovat osoby uvedené v bodě a),
a to z toho důvodu, že tato definice účastníků platí jen pro
řízení sporné; řízení podle §2001 o. s. ř. je však zařazeno mezi
zvláštní druhy řízení nesporného (hlava pátá třetí části o. s. ř.
). Za účastníky nelze považovat ani osoby uvedené v bodě c), a to
proto, že tato definice účastníků platí jen pro řízení, které může
být zahájeno i bez návrhu; řízení podle §2001 o. s. ř. však bez
návrhu zahájit nelze, zahajuje se výhradně na návrh, kterým je
stížnost proti vydání osvědčení (§2001 odst. 1 o. s. ř.).
Účastníkem řízení podle §2001 o. s. ř. může být proto pouze ten,
koho zákon za účastníka označuje. Tak je tomu u všech ostatních
druhů řízení souvisejících s volbami (§200k odst. 2, §200m odst.
2, §200n odst. 2 o. s. ř.). Pouze pro řízení podle §200l
o. s. ř. v současné době chybí v zákoně ustanovení o tom, kdo je
jeho účastníkem. Původní ustanovení §200l odst. 2 o. s. ř. bylo
zrušeno citovaným nálezem Ústavního soudu. V závěru tohoto nálezu
je výslovně uvedeno: "Po zrušení neústavního ustanovení §200l
odst. 2 o. s. ř. ve znění zákona č. 152/1994 Sb. nebude možné
zjednat uplatnění ústavně zaručených základních práv zvolených
kandidátů jiným způsobem než novou úpravou o. s. ř." K této nové
úpravě však dosud nedošlo. Za takové situace neměl soud jinou
možnost než považovat za účastníka pouze toho, kdo se domáhal
rozhodnutí soudu, tj. navrhovatele. Pokud jde o "jednání"
s účastníky, ustanovení §200l odst. 1 o. s. ř. výslovně stanoví,
že soud rozhodne o stížnosti bez jednání. Ve smyslu čl. 96 odst.
2 Ústavy ČR je taková výjimka přípustná. Ve věci proto nebylo
žádné jednání nařizováno, což by ostatně nebylo ani reálné, když
ustanovení §200l odst. 1 o. s. ř. požaduje, aby soud rozhodl do
sedmi dnů a §115 odst. 2 o. s. ř. požaduje, aby předvolání
k jednání bylo účastníkům doručeno nejméně pět dnů přede dnem, kdy
se má jednání konat. Lhůta uvedená v §115 odst. 2 o. s. ř. by
nestačila ani na to, aby soud doručil stížnost podle §200l odst.
1 o. s. ř. dotčeným členům zastupitelstva, vyčkal jejich
stanovisko ke stížnosti a vzal v úvahu jejich návrhy. Zákonodárce
zde tedy počítá s velmi zjednodušeným a urychleným řízením, při
kterém se soud zaměří na to, zda vydání osvědčení odpovídá
výsledkům voleb provedených v souladu se zákonem. Důvody zájmu na
rychlém rozhodnutí jsou vzhledem ke smyslu voleb evidentní.
Řízení, při kterém by soud prováděl rozsáhlá dokazování podle §120 a násl. o. s. ř. (výslechy účastníků, svědků, znalecké posudky
atd.), a to při jednání (§122 odst. 1 o. s. ř.) s právem
účastníků vyjádřit se k návrhům na důkazy a ke všem provedeným
důkazům (§123 o. s. ř.) by nepochybně trvalo nejméně několik
měsíců.
Dále Městský soud v Praze konstatoval, že skutkový stav byl
zjištěn těmito důkazy: místopřísežná prohlášení jmenovaných tří
voličů, místopřísežné prohlášení 36 voličů o volbě, výsledky voleb
do místního zastupitelstva Praha - Dubeč (opatřeno od Městské
volební komise), sdělení Místního úřadu v Dubči, kopie údajné
žádosti Městského soudu v Praze o zaslání volebních dokumentů,
kopie záznamu o vydání volebních dokumentů, vyjádření soudkyně
"podepsané" na žádosti, šetření u Policie ČR, Ministerstva vnitra
ČR, Magistrátu hlavního města Prahy a justiční stráže Městského
soudu v Praze ohledně "por. J. K. a ppor. J. P., kterým podle
záznamu byly vydány volební dokumenty. Stěžovatelé vytýkají soudu,
že uvěřil výše zmíněným místopřísežným prohlášením. Soud však
nemůže bezdůvodně dojít k závěru, že tyto osoby záměrně uvádějí ve
svých prohlášeních nepravdu. Pro takový závěr by musel mít
konkrétní důkaz. To, že voliči, kteří prohlašují, že nalezli
v obálkách vyplněné hlasovací lístky, na to neupozornili volební
komisi, není důkazem o nepravdivosti jejich tvrzení. Prohlášení
36 voličů o volbě kandidátů SNK 98 by mohlo být vyvráceno, kdyby
bylo v rozporu s obsahem hlasovacích lístků; hlasovací lístky však
zmizely, rozpor tedy nemůže být prokázán. Městský soud v Praze ze
všech těchto důvodů navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta.
Vyjádření vedlejších účastníků k ústavní stížnosti ze dne
30.12.1998, podané jejich právním zástupcem JUDr. P. T., opakuje
a doplňuje v zásadě údaje o porušení volebních předpisů
a zmanipulování výsledků komunálních voleb, které byly předmětem
žaloby a kterými se již Městský soud v Praze v tomto případě
zabýval. Ústavní soud se s nimi seznámil, neshledal však nutným je
znovu v plném rozsahu uvádět. I když mají svůj význam pro
posouzení jednotlivostí projednávaného případu, ať již jde
o činnost volební komise, sčítání hlasů, vydávání úředních obálek
apod., nepřinesly zásadní údaje pro posouzení celkového případu
Ústavním soudem.
Ústřední volební komise ve svém vyjádření ze dne 29.12.1998
zrekapitulovala svou činnost a své průběžné závěry v tomto případě
a současně sdělila, že na základě §54 zákona č. 152/1994 Sb.
učinil vzhledem k usnesení Městského soudu v Praze ministr vnitra
dne 9. 12. 1998 opatření, kterým vyhlásil znovuprovedení voleb na
území městské části Praha - Dubeč do místního zastupitelstva a do
Zastupitelstva hlavního města Prahy. Den konání voleb stanovil na
sobotu dne 30. 1. 1999 s tím, že znovu provedeno bude pouze
hlasování. Všechny ostatní úkony zůstávají v platnosti.
Ústavní soud při posuzování předložené ústavní stížnosti
musel v prvé řadě poukázat na to, že není běžnou další instancí
v systému obecného soudnictví, a proto nad jejich činnost vykonává
přezkumný dohled pouze tehdy, došlo-li k porušení Ústavy ČR,
ústavních zákonů, Listiny základních práv a svobod či mezinárodní
smlouvy podle čl. 10 Ústavy ČR. Proto se nejprve zabýval napadeným
rozsudkem Městského soudu v Praze a argumentací navrhovatelů
ústavní stížnosti, kteří se dovolávali jednak porušení svých
ústavně chráněných práv, jak je uvedeno výše, jednak nálezu
Ústavního soudu publikovaného pod č. 31/1996 Sb. (viz sp. zn. Pl.
ÚS 30/95 in: Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení, svazek 5, vydání I., Praha 1997, str. 17 - 23).
Městský soud obdržel stížnost, v níž bylo poukazováno na to,
že v průběhu voleb došlo k porušení volebních předpisů a ke
zmanipulování výsledků komunálních voleb a projednával ji podle
§200l občanského soudního řádu (zákon č. 99/1963 Sb., ve znění
zákona č. 152/1994 Sb. a dalších předpisů). V jeho odstavci 1 se
stanoví, že o stížnosti proti vydání osvědčení o zvolení členů
zastupitelstva v obci rozhodne soud bez jednání usnesením, a to do
sedmi dnů. Odstavec 2 v původním znění, že účastníkem řízení je
navrhovatel, byl zrušen výše uvedeným nálezem Ústavního soudu č.
31/1996 Sb. Odstavec 3 stanoví jen, že proti rozhodnutí soudu
nejsou přípustné opravné prostředky.
Ústavní soud, poté co se seznámil s uvedenými podklady,
dospěl k závěru, že městský soud neporušil ústavně chráněná práva,
tak jak byla uvedena v ústavní stížnosti a že není důvodu, aby
Ústavní soud napadené usnesení městského soudu zrušil.
Při svém hodnocení Ústavní soud bral v úvahu, že městský soud
pro vydání svého rozhodnutí byl omezen lhůtou sedmi dnů a tomu
odpovídal rozsah i hloubka údajů, které v této době shromáždil
a vyhodnotil. Podle názoru Ústavního soudu mu nelze vytýkat
zanedbání jeho povinnosti zjistit to, co bylo dostupné. Ne všechna
jeho zjištění lze pokládat za úplná a definitivně prokázaná;
v závěru ostatně soud sám upozorňuje na to, že v několika údajích
může jít o domněnky. Nicméně jeho snaha mu osvětlila v dostatečné
míře podstatu věci a vedla ho k přesvědčení, že žaloba je
oprávněná; podle toho pak i rozhodl.
Ústavní soud neponechal bez povšimnutí ani další konstatování
soudu ve spojitosti s průběhem voleb, pokud jde např. o vydávání
obálek voličům. Jde údajně o rozpor s §35 zákona č. 152/1994 Sb.,
který předepisuje určitý postup, který nebyl dodržen a městský
soud jej při posuzování věci ve svém rozhodnutí vzal v úvahu.
Ústavní soud nemohl přejít mlčením, že v zásadě šlo o plnění
povinností ze strany nejen volební komise, ale i všech občanů,
kteří údajně vadnou obálku obdrželi a ihned nereklamovali ve
volební místnosti. Nebylo by možné přijmout ani omluvu neznalostí
předpisu, když již ze samého aktu voleb musí být každému člověku
nápadné, že údaje, které má on sám vyplnit, jsou již někým jiným
předepsány či vyznačeny. Taková situace musí voliče vyprovokovat
alespoň k dotazu. Tento případ, ať se prokáže či neprokáže, kdo
jej způsobil, nesvědčí o řádném průběhu voleb.
Podkladem žaloby bylo narušení voleb a jejich řádného průběhu
a městský soud ke svému závěru dospěl na základě zhodnocení
důkazů, které řádně získal. Ústavní soud neměl důvodu, aby se jimi
blíže zabýval. Ústavnímu soudu postačovalo vyjít ze soudem
zjištěné skutečnosti, a neměl přitom pochybnosti, že k řádnému
provedení voleb nedošlo. Městský soud totiž svým usnesením ze dne
25. 11. 1998, čj. 14 Nc 2502/98 - 11, uložil Místnímu úřadu
v Praze - Dubči, kde podle §44 odst. 2 zákona č. 152/1994 Sb.
měly být uloženy volební materiály, aby tyto materiály obratem
soudu předložil. Na tuto výzvu sdělil Místní úřad v Praze - Dubči
faxem ze dne 25. 11. 1998, že volební dokumenty byly vydány dne
23.11.1998. Příloha faxu obsahuje záznam ze dne 23.11.1998, podle
kterého volební dokumenty převzali por. J. K. - čís. 063457
a ppor. J. P. - čís. 721854, a to na základě žádosti Městského
soudu v Praze. Žádost byla rovněž připojena v příloze. Tato údajná
žádost Městského soudu v Praze je datována dnem 23.11.1998,
označena spisovou značkou, která vůbec neodpovídá označování věcí
rozhodovaných Městským soudem v Praze (sp. zn. 116411/98 - 6)
a jménem a "podpisem" soudkyně, která však o zaslání volebních
dokumentů nežádala, žádné dokumenty nepřevzala a podpis na žádosti
není jejím podpisem. Dotazem u Policie ČR bylo zjištěno, že osoby,
které jsou uvedeny v záznamu o vydání volebních materiálů ze dne
23.11.1998, nejsou příslušníky Policie ČR. Nejde ani
o příslušníky Městské policie hl. města Prahy (zjištěno
u Magistrátu hl. města Prahy), ani justiční stráže (zjištěno
u velitele justiční stráže Městského soudu v Praze). Veškeré
volební materiály, které měly být podle §44 odst. 2 zákona č.
152/1994 Sb. uloženy u Místního úřadu v Dubči, tak zmizely neznámo
kam, když byly vydány již dne 23.11.1998 dosud neznámým
neoprávněným osobám na základě padělané žádosti. Potud zjištění
Městského soudu v Praze.
Pro Ústavní soud z toho vyplynulo, že navrhovatelé stížnosti
měli podle §59 zákona č. 152/1994 Sb. možnost jako občané zapsaní
do seznamu voličů ve volebním okrsku, kde byli členové
zastupitelstva voleni, obrátit se na soud se stížností proti
vydání osvědčení o zvolení členem zastupitelstva v obci podle §200l o. s. ř., pokud dospěli k názoru, že volby nebyly provedeny
řádně, ať již šlo o jednoho či více členů zastupitelstva. Nelze
pustit ze zřetele, že zmíněné ustanovení §59 zákona č. 152/1994
Sb. oprávněně chrání zájem voličů na správném provádění voleb
a zvolení těch, kteří splňují předpoklady stanovené ústavními
a zákonnými předpisy.
Ústavní soud se musel zabývat ještě námitkou navrhovatelů
ústavní stížnosti, že nebyla dodržena právní zásada "audiatur et
altera pars" a že soud nejednal se všemi kandidáty, kterým bylo
vydáno osvědčení o zvolení, ať již do místního zastupitelstva nebo
zastupitelstva hlavního města Prahy, jakož i se zástupci volebních
stran a místní volební komise, čímž prý porušil zejména čl. 37
odst. 2 Listiny základních práv a svobod a další ústavně právní
normy, které již byly výše zmíněny. Ústavní soud musel přihlédnout
k tomu, že původní ustanovení §200l o. s. ř., že účastníkem
řízení byl jen navrhovatel, bylo zrušeno. Soudce tedy neměl
výslovně stanoveno, s kým má jednat jako s účastníkem řízení
a musel se rozhodnout sám, jaké prostředky zvolí jako důkazy
a podklady pro své rozhodnutí, i s přihlédnutím k časovému limitu,
který pro něj zákon stanoví. Ústavní soud v této souvislosti
v již citovaném rozhodnutí uveřejněném ve Sbírce zákonů pod č.
31/1996 dospěl k závěru, že omezení účastníka řízení jen na
navrhovatele je v rozporu s ústavněprávními předpisy tam výslovně
uvedenými, když odst. 2 §200l o. s. ř. svým nálezem zrušil.
Současně však doporučil, aby zákonodárce při bližší úpravě této
problematiky zajistil, aby každý, o jehož právech a povinnostech
se před orgánem soudního typu jedná, měl možnost uplatnit svá
ústavně zaručená práva, protože ve volbách do obecních
zastupitelstev nejde jen o subjektivní lidská práva voličů
a volebních stran, nýbrž i o práva kandidátů na členy
zastupitelstva a o práva zvolených kandidátů, která vyplývají
z práva ucházet se za rovných podmínek o volené funkce
a v případě zvolení tyto funkce bez překážek vykonávat. Z tohoto
hlediska jde především o objektivní ústavní právo, týkající se
platnosti voleb. Proto není ve stížnosti citovaný nález Ústavního
soudu (Pl. ÚS 30/95 publikovaný pod č. 31/1996 Sb.) na souzenou
věc bez dalšího aplikovatelný. Jen při takovém výkladu může
ustanovení §59 zákona č. 152/1994 Sb. skutečně chránit zájem
voličů na správném provádění voleb a zvolení těch, kteří splňují
předpoklady stanovené ústavními i zákonnými předpisy, jakož
i střežit, aby i formální předpisy o volbách byly důsledně
dodržovány a řádný průběh voleb byl beze zbytku zajištěn.
S tím, co bylo uvedeno v předchozím odstavci, souvisí
i námitka navrhovatelů ústavní stížnosti, že soud ve věci
nejednal. Ani zde nelze shledat zásadní pochybení soudu, protože
formálně je zbaven této povinnosti výslovným ustanovením uvedeným
v §200l odst. 1 o. s. ř., že soud rozhoduje bez jednání
usnesením. Ústavní soud se touto otázkou rovněž zabýval
v souvislosti s již zmíněným nálezem, publikovaným ve Sbírce
zákonů pod č. 31/1996 Sb., avšak ke zrušení slov "bez jednání"
nedošlo. Soudce městského soudu byl tedy nucen rozhodovat sám
o vedení tohoto sporu a mohl rozhodovat bez účasti stran. Mohl
sice překročit i meze stanovené zákonem a rozhodnout podle čl. 6
odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a svobod (č. 209/1992 Sb.),
který je podle čl. 10 Ústavy ČR bezprostředně závazný a má
přednost před zákonem. Citovaný čl. 6 odst. 1 stanoví, že každý má
právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně
a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem.
Ústavní soud nicméně neshledal nutnost pro tuto jedinou
eventualitu rušit usnesení městského soudu, když usoudil, že
ústavní podmínku veřejného projednání věci za přítomnosti
účastníků a vedlejších účastníků lze splnit za určitých okolností
i formou ústního jednání před Ústavním soudem. Učinil tak nejen
s přihlédnutím k velmi krátké době, stanovené pro rozhodnutí
obecného soudu, jež by mohlo nesprávně ovlivňovat výsledek
projednání případu nastalého ve volbách, avšak zejména proto, že
v konkrétním případě nelze na prvním místě akcentovat subjektivní,
osobní práva jednotlivců, ale objektivní podmínky, které mají
chránit řádný průběh voleb.
Jde o základní otázku objektivního ústavního práva, totiž
o to, zda byly volby řádně provedeny, zda tím splnily poslání
stanové v čl. 5 a čl. 6 Ústavy ČR, totiž vyjádřit politickou vůli
na základě svobodného hlasování při volné soutěži respektující
základní demokratické principy, a zda jsou proto z hlediska
demokratického zřízení věrohodné. Porušení subjektivních práv
jednotlivců se může sice stát podnětem k přezkoumání regulérnosti
voleb, podstatným obsahem tohoto přezkoumání však musí být
zjištění, zda chyby, k nimž došlo, jsou takového dosahu, že
zpochybňují samu věrohodnost volebních výsledků, a tím i platnost
voleb.
Souhrn zjištěných skutečností a událostí svědčí o mimořádných
událostech při proběhlých volbách a stížnost předložená Městskému
soudu v Praze proti vydání osvědčení o zvolení členů
zastupitelstva je třeba pokládat za důvodnou. K opačnému názoru
nedospěl Ústavní soud ani na podkladě ústavní stížnosti.
Dalšími návrhy ústavní stížnosti se již Ústavní soud
nezabýval, neboť by to bylo nadbytečné. To se týká jak požadavku,
aby Ústavní soud konstatoval, že věc je naléhavá, tak i návrhu, že
vykonatelnost předmětného usnesení Městského soudu v Praze ze dne
30.11.1998 se odkládá.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 26. ledna 1999