infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.05.1999, sp. zn. IV. ÚS 165/99 [ usnesení / ČERMÁK / výz-4 ], paralelní citace: U 37/14 SbNU 343 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:4.US.165.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Podmínky přijetí návrhu na zahájení přezkumného řízení dle zákona o soudních rehabilitacích

Právní věta Trestný čin podle §269 odst. 1 trestního zákona je v §4 písm. e) zákona č. 119/1990 Sb. , o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů, uveden mezi trestnými činy, za jejichž odsouzení bylo možno domáhat se zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení, a to nejen na návrh prokurátora, který zde má fakultativní povahu ("návrh může podat též prokurátor"), ale i odsouzeného, jakož i dalších osob ( §5 tohoto zákona ). Zákon o soudní rehabilitaci v této souvislosti stanovil lhůty, v nichž bylo možno takový návrh podat, a upravoval i možnost prominutí zmeškání takové lhůty ( §6 odst. 1, 2 tohoto zákona ). Je evidentní, že pokud by odsouzený nemusel být sám ve věci činný, aby se pokusil dosáhnout zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení, úprava zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení by se stala zcela nadbytečnou. Ustanovení §30 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb. , ve znění pozdějších předpisů, stanovící ministru spravedlnosti povinnost podat stížnost pro porušení zákona, jestliže přezkoumáním zjistí, že k porušení zákona došlo z důvodů uvedených v §1 , nelze totiž podle názoru Ústavního soudu chápat a vykládat jinak než tak, že jde o případy porušení zákona, k nimž sice docházelo v rozporu s §1 , jež nicméně nenaplňují žádnou ze skutkových podstat uvedených v oddíle druhém, resp. třetím zákona č. 119/1990 Sb. Jinak by totiž přezkumné řízení podle oddílu třetího vyznačující se i již konstatovaným časovým omezením postrádalo jakýkoli smysl a funkci, neboť ministr spravedlnosti by zde byl povinen podat stížnost pro porušení zákona bez ohledu na zákonem předpokládanou aktivitu oprávněných osob.

ECLI:CZ:US:1999:4.US.165.99
sp. zn. IV. ÚS 165/99 Usnesení Ústavní soud rozhodl dne 18. května 1999 v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Evy Zarembové a soudců JUDr. Vladimíra Čermáka a JUDr. Pavla Varvařovského ve věci ústavní stížnosti J. P., zastoupeného JUDr. L. M., advokátem, proti nečinnosti ministra spravedlnosti České republiky, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Ve své stížnosti proti nečinnosti ministra spravedlnosti České republiky, jenž odepřel zasáhnout v jeho prospěch podáním stížnosti pro porušení zákona podle §30 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb., ve znění nynějších předpisů, stěžovatel uvádí, že byl odsouzen rozsudkem Vojenského obvodového soudu České Budějovice ze dne 14. 9. 1982, sp. zn. 3 T 228/82, pro odepření vykonat vojenskou službu z důvodu svědomí a náboženského vyznání. Stěžovatel poukazuje na to, že jeho jednání bylo pokojné a již ve své době směřovalo pouze k naplnění čl. 18 Všeobecné deklarace lidských práv. Přesto byl stěžovatel vystaven naprosto nepřiměřené represi, a splňuje proto předpoklady pro podání stížnosti, blíže specifikované v §1 zákona č. 119/1990 Sb., při jejichž existenci ministr spravedlnosti, na rozdíl od ustanovení §266 odst. 1 trestního řádu, je stížnost pro porušení zákona povinen podat. Postup ministra spravedlnosti je tedy v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jakož i čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, a proto stěžovatel žádá, aby ministru spravedlnosti byla nálezem Ústavního soudu tato povinnost uložena. Z obsahu spisu 3 T 228/82 bývalého Vojenského obvodového soudu v Českých Budějovicích Ústavní soud zjistil, že rozsudkem tohoto soudu ze dne 14. 9. 1982, čj. 3 T 228/82-51, jenž nabyl právní moci dne 25. 9. 1982, byl stěžovatel uznán vinným trestným činem nenastoupení služby v ozbrojených silách podle §269 odst. 1 trestního zákona č. 140/1961 Sb., v platném znění, tj. po novelizaci zákonem č. 43/1980 Sb., a odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody v trvání dvaceti měsíců. Ze spisu 2 Tp 78/98 Ministerstva spravedlnosti ČR plyne, že dopisem ze dne 4. 3. 1999 nebylo stěžovatelem opakovanému podnětu ministru spravedlnosti k podání stížnosti pro porušení zákona vyhověno s tím, že k podání této stížnosti nebyl shledán důvod. Trestný čin, pro který stěžovatel byl pravomocně odsouzen, je v ustanovení §4 písm. e) zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů, uveden mezi trestnými činy, za jejichž odsouzení bylo možno domáhat se zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení, a to nejen na návrh prokurátora, který zde má fakultativní povahu ("návrh může podat též prokurátor"), ale i odsouzeného, v daném případě stěžovatele, jakož i dalších osob (§5 citovaného zákona). Zákon o soudní rehabilitaci v této souvislosti stanovil lhůty, v nichž bylo možno takový návrh podat a upravoval i možnost prominutí zmeškání takové lhůty (§6 odst. 1, 2 citovaného zákona). Tuto základní skutečnost, že totiž mohl být sám ve věci činný a dosáhnout zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení, stěžovatel ponechává zcela stranou, ačkoli je evidentní, že úprava zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení by se při jím zastávaném stanovisku stala zcela nadbytečnou. Ustanovení §30 odst. 2 zákona o soudní rehabilitaci, stanovící ministru spravedlnosti povinnost podat stížnost pro porušení zákona, jestliže přezkoumáním zjistí, že k porušení zákona došlo z důvodů uvedených v §1, nelze totiž podle názoru Ústavního soudu chápat a vykládat jinak než tak, že jde o případy porušení zákona, k nimž sice docházelo v rozporu s citovaným ustanovením §1, jež nicméně nenaplňují žádnou ze skutkových podstat uvedených v oddíle druhém, v projednávané věci pak v oddíle třetím, zákona o soudní rehabilitaci. Jinak by totiž přezkumné řízení podle třetího oddílu, vyznačující se i již konstatovaným časovým omezením, postrádalo jakýkoli smysl a funkci, neboť ministr spravedlnosti by zde byl povinen podat stížnost pro porušení zákona bez ohledu na zákonem předpokládanou aktivitu oprávněných osob. Všechny uvedené skutečnosti a závěry se jeví Ústavnímu soudu natolik evidentní, že mu nezbylo, než ústavní stížnost podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 77/1998 Sb., odmítnout. Proti usnesení Ústavního soudu odvolání není přípustné. V Brně dne 18. května 1999 JUDr. Eva Zarembová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:4.US.165.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 165/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) U 37/14 SbNU 343
Populární název Podmínky přijetí návrhu na zahájení přezkumného řízení dle zákona o soudních rehabilitacích
Datum rozhodnutí 18. 5. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 30. 3. 1999
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt  
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 119/1990 Sb., §5, §30 odst.2, §4 písm.e, §6 odst.1, §6 odst.2
  • 182/1993 Sb., §43 odst.2 písm.a
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík  
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-165-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 34574
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-27