ECLI:CZ:US:1999:4.US.170.97
sp. zn. IV. ÚS 170/97
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 11. února 1999 v senátě ve věci ústavní stížnosti PhMr. B. E., zastoupené JUDr. J. P., advokátem, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 17. 2.1997, čj. 20 Co 472/96-163, a rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 8 ze dne 3. 4.1996, čj. 7 C 322/92-145, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a Hygienické stanice hlavního města Prahy, Rytířská 12, Praha 1, zastoupené JUDr. T. M., advokátem, jako vedlejšího účastníka řízení, za souhlasu účastníků bez ústního jednání, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 17. 2. 1997, čj. 20
Co 472/96-163, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti proti výše uvedeným
rozhodnutím obecných soudů, kterými byla zamítnuta žaloba
o uzavření dohody o vydání věci podle ustanovení §5 odst. 4
zákona č. 87/1991 Sb. stěžovatelka uvádí, že obecné soudy
nesprávně posoudily účinky její výzvy k vydání nemovitostí, jakož
i lhůty, ve kterých se mohla obrátit na povinnou osobu, či
uplatnit svůj nárok u soudu. Podle jejího tvrzení obecné soudy
posoudily její úkony související s označením povinné osoby ryze
formálně a nepřihlédly k jejich skutečnému obsahu, stejně jako
nevzaly v úvahu skutečnost, že vyzvaná osoba jednala jako povinná
osoba a k restitučnímu nároku se kvalifikovaně vyjadřovala.
Stěžovatelka rovněž obecným soudům vytýká nepřipuštění rozšíření
žalobního návrhu, když za původní restituční titul označila
existenci tísně a nápadně nevýhodných podmínek při převodu
nemovitosti a poté poukázala i na neposkytnutí náhrady za
znárodněný podnik. Postupem obecných soudů a jejich rozhodnutími
se stěžovatelka cítí být dotčena ve svém ústavně chráněném právu
na spravedlivý proces a pro porušení čl. 36 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i pro porušení čl. 90
a čl. 95 Ústavy České republiky žádá, aby Ústavní soud napadená
rozhodnutí zrušil.
Městský soud v Praze ve svém vyjádření ze dne 9. 2.1999
poukázal na závěry uvedené v napadeném rozsudku, jenž již není
možno doplňovat ani blíže zdůvodňovat. Podle jeho názoru nedošlo
k porušení ústavních práv stěžovatelky ve smyslu čl. 36 Listiny
a čl. 90 Ústavy ČR, a navrhuje proto zamítnutí ústavní stížnosti.
Vedlejší účastník, Hygienická stanice hlavního města Prahy,
uvedl ve svém vyjádření ze dne 1. 2.1999, že, poukazujíc na odnětí
práva na spravedlivý proces obecnými soudy, zapomíná stěžovatelka
na tu skutečnost, že chyby se dopustila sama, totiž tím, že podala
žalobu proti jinému subjektu než povinné osobě. Tuto chybu
stěžovatelka odůvodňuje vším možným, jen ne důvodem skutečným, tj.
neznalostí právních předpisů, byť byla zastoupena advokátem. Podle
právní úpravy platné do 23.11.1990 byl Hygienik hlavního města
Prahy orgánem Národního výboru hlavního města Prahy, naproti tomu
Hygienická stanice hlavního města Prahy, sama bez právní
subjektivity, byla začleněna do zdravotnického zařízení - Ústavu
národního zdraví hlavního města Prahy, jenž právní subjektivitu
měl, a byl proto také zapsán v evidenci nemovitostí. I nadále jde
o dva samostatné právní subjekty s odlišným způsobem vzniku
a odlišnými úkoly, které nelze zaměňovat. Z Národního výboru
hlavního města Prahy se stal Magistrát hlavního města Prahy,
s nímž Hygienik hlavního města Prahy podle platné právní úpravy
nemá nic společného. Pokud je tedy jako žalovaný uveden Hygienik
hlavního města Prahy spolu s Magistrátem hlavního města Prahy, je
nepochybné, že žalovaným je Hygienik hlavního města Prahy jako
státní orgán, nikoli jako statutární zástupce zdravotnického
zařízení - Hygienické stanice hlavního města Prahy. Existence
těchto stanic není ani dnes vázána na zápis do obchodního
rejstříku či jakékoli jiné evidence. Právo na spravedlivý proces
ani jiné ústavní právo stěžovatelky v předmětném soudním řízení
porušeno nebylo, a proto vedlejší účastník navrhuje odmítnutí
ústavní stížnosti.
Ze spisu Obvodního soudu pro Prahu 8, sp. zn. 7 C 322/92,
Ústavní soud zjistil, že stěžovatelka, považujíc se za oprávněnou
osobu podle zákona č. 87/1991 Sb., vyzvala dopisem ze dne
2. 4.1991
1) Hygienicko-epidemiologickou stanici, Praha 8, Karlín,
2) Městského hygienika, Rytířská 12 v Praze 1,
3) Bytový podnik, městská část Praha 8,
k vydání nemovitostí ve výzvě blíže označených. Z korespondence
založené ve spise vyplývá, že na základě výzvy, převzaté podle
razítka Hygienickou stanicí hlavního města Prahy, Hygienikem
hlavního města Prahy, si Hygienik hlavního města Prahy vyžádal od
stěžovatelky relevantní doklady potřebné k posouzení konkrétních
okolností jejího tvrzeného restitučního nároku a poté jí sdělil,
že nárokované nemovitosti nelze vydat, neboť pozemky byly
zastavěny a dům po přestavbě ztratil svůj původní stavebně
technický charakter. Stěžovatelka ve lhůtě stanovené v §5 odst.
4 zákona č. 87/1991 Sb. uplatnila svůj nárok u soudu a jako
žalovaného označila Hlavní město Prahu - Magistrát hlavního města
Prahy - Hygienika hlavního města Prahy, se sídlem Rytířská 12,
Praha 1, neboť subjekt zapsaný v evidenci nemovitostí, Ústav
národního zdraví hlavního města Prahy, již neexistoval. Protože
označení žalovaného bylo nepřesné a žaloba navíc neobsahovala
odůvodnění tvrzeného nároku a potřebné listiny, vyzval Obvodní
soud pro Prahu 8 s odkazem na ustanovení §42 odst. 2 a §79 odst.
1 a 2 o. s. ř. stěžovatelku k doplnění podání. Uvedený soud
usnesením ze dne 30. 11. 1992, čj. 7 C 322/92-8, sice řízení
zastavil, neboť lhůta k odstranění vad marně uplynula, avšak na
základě odvolání stěžovatelky Městský soud v Praze rozhodnutím ze
dne 25. 2. 1993, čj. 20 Co 43/93-19, toto usnesení změnil tak, že
se řízení nezastavuje, neboť společně s odvoláním stěžovatelka
doplnila základní údaje žaloby tak, že bylo možno v řízení
pokračovat. Jako žalovaný byla označena Hygienická stanice
hlavního města Prahy - Hygienik hlavního města Prahy a přípisem
právního zástupce stěžovatelky ze dne 28. 7. 1993 byla jako
žalovaná upřesněna Hygienická stanice hlavního města Prahy, se
sídlem Rytířská 12, Praha 1. Obvodní soud pro Prahu 8 pak provedl
řadu důkazů a rozsudkem ze dne 3. 4. 1996, čj. 7 C 322/92-145,
rozhodl o zamítnutí žaloby, když svoje rozhodnutí opřel o čtyři
důvody. Prvním z nich bylo zjištění, že stěžovatelka nevyzvala
řádně ve stanovené lhůtě povinný subjekt, neboť za žalovanou byla
označena Hygienická stanice hlavního města Prahy, zatímco výzva
byla adresována Hygienikovi hlavního města Prahy, dále že
ke správnému označení žalované došlo teprve úkonem stěžovatelky ze
dne 22. 3. 1995, tj. po lhůtě stanovené zákonem č. 87/1991 Sb.,
přičemž žalovanou byla uplatněna námitka promlčení, třetím důvodem
byl pak názor soudu, že znárodnění bylo provedeno v souladu
s dekretem č. 100/1945 Sb. a zákonem č. 114/1948 Sb., takže není
dán restituční titul podle ustanovení §6 odst. 1 písm. k) zákona
o mimosoudních rehabilitacích. Podle názoru obvodního soudu by
sice bylo možno usoudit na převzetí některých nemovitostí
nezahrnutých do znárodňovacích výměrů jako na převzetí bez
právního důvodu (§6 odst. 2 zákona o mimosoudních
rehabilitacích), avšak přesto ani tyto nelze vydat vzhledem
k předchozím důvodům. Čtvrtým důvodem k zamítnutí žaloby bylo
zjištění soudu, že k části označených nemovitostí není
stěžovatelka oprávněnou osobou, neboť neprokázala, že by je její
právní předchůdkyně, V. V., dědila po původní vlastnici M. V.
Stěžovatelka v odvolání mimo jiné namítla, že její výzva byla
fyzicky doručena Hygienické stanici hlavního města Prahy a dostala
se do rukou Hygienikovi hlavního města Prahy, který je statutárním
orgánem hygienické stanice a který s ní také jednal, aniž by
vznesl námitku, že mu výzva není určena. Co se týče námitky
promlčení práva k uplatnění nároku u soudu, uvedla, že pokud soud
vzal upřesnění žalovaného na vědomí, lze mít za to, že řízení bylo
vedeno od počátku proti povinné osobě. Městský soud v Praze
v napadeném rozhodnutí sice konstatoval, že soud I. stupně si
poté, co stěžovatelka upřesnila označení žalované strany,
nevyjasnil, zda ze strany stěžovatelky šlo o návrh na záměnu
účastníků nebo o upřesnění označení žalovaného a ve věci jednal
nejprve s Hygienikem hlavního města Prahy a poté s Hygienickou
stanicí hlavního města Prahy, avšak k této vadě řízení nepřihlédl,
neboť podle jeho názoru neměla vliv na výsledek rozhodnutí, a to
zejména z důvodu vznesené námitky promlčení ze strany žalovaného.
Odvolací soud, stejně jako soud I. stupně, poukázal na to, že
vůbec prvním podáním stěžovatelky, ve kterém byl, byť nepřesně,
žalovaný označen, bylo odvolání proti rozhodnutí o zastavení
řízení došlé soudu až 30. 12. 1992, tedy po uplynutí zákonné lhůty
k podání žaloby. K ostatním skutkovým zjištěním a hodnocením se
odvolací soud nevyjádřil, neboť s ohledem na výše uvedené to
považoval za nadbytečné.
Pro úplnost věci nutno dodat, že stěžovatelka podala současně
s ústavní stížností i dovolání, které však bylo usnesením
Nejvyššího soudu ČR ze dne 7. 10. 1998, čj. 2 Cdon 906/97-184,
odmítnuto. Za situace, kdy dovolání bylo odmítnuto jako
nepřípustné, je konečným rozhodnutím v projednávané věci rozsudek
Městského soudu v Praze.
Ústavní soud, vědom si svého postavení a role při hodnocení
ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních práv a svobod,
přezkoumal napadená rozhodnutí obecných soudů z pohledu tvrzených
porušení Ústavy ČR a Listiny a dospěl k závěru, že ústavní
stížnost je důvodná. Obecné soudy při interpretaci pojmu "povinná
osoba" podle zákona o mimosoudních rehabilitacích opřely svá
zamítavá rozhodnutí o argument, že podle zákona č. 20/1966 Sb.,
o péči o zdraví lidu, jsou jak Hygienik hlavního města Prahy, tak
Hygienická stanice hlavního města Prahy, samostatnými právními
subjekty s vlastní právní subjektivitou. Obecné soudy však nevzaly
v úvahu závěry formulované již v nálezu Ústavního soudu ČSFR ze
dne 21. 12. 1992, sp. zn. I. ÚS 597/92, kde byl vysloven názor, že
neznalosti či pochybení tisíců občanů, kteří vstoupili do
restitučního procesu a pro časovou omezenost k uplatnění nároků
postupovali mnohdy zcela laicky, by nemělo být využíváno proti
cílům restitucí. S tímto názorem se Ústavní soud ČR plně
ztotožnil, což vyjádřil v řadě svých nálezů. Ani v projednávané
věci Ústavní soud nesdílí závěr obecných soudů, že stěžovatelčina
výzva směřovala vůči nesprávné osobě. Z obsahu korespondence,
kterou tehdejší hygienik MUDr. D. se stěžovatelkou ohledně jejího
restitučního nároku vedl, vyžadoval si relevantní podklady
a k restitučnímu nároku se vyjadřoval, je evidentní, že tak činil
jako povinná osoba ve smyslu zákona o mimosoudních rehabilitacích
a od samého počátku po podání výzvy neměl pochyb, k čemu projev
vůle stěžovatelky směřuje.
K této své dosavadní vlastní judikatuře Ústavní soud dodává,
že je-li povinná osoba ve výzvě, podané podle ustanovení §5
odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
označena natolik určitým a nezaměnitelným způsobem, že je zcela
evidentní, proti komu směřuje, i když slovně se toto označení se
správným označením plně nekryje (v projednávané věci
- Hygienicko-epidemiologická stanice Praha, městský hygienik Praha
namísto Hygienická stanice hlavního města Prahy), potom hmotně
právní účinky takové výzvy zůstávají až do upřesnění pojmenování
povinného zachovány, stejně jako hmotně právní účinky podaného
návrhu, který byl v takovém případě podán zprvu právě proti tomu,
kdo s oprávněnou osobou ohledně jejího restitučního nároku vedl
jednání, vyžadoval si relevantní podklady, k restitučnímu nároku
se vyjadřoval a evidentně po podání výzvy o projevu vůle oprávněné
osoby neměl pochyb, jestliže oprávněná osoba v průběhu řízení
povinnou osobu na základě výzvy k odstranění vad přesně označí,
byť již po uplynutí jednoroční lhůty uvedené v ustanovení §5
odst. 4 citovaného zákona. Úkon oprávněné osoby odstraňující vady
v označení povinné osoby nelze v takovém případě považovat za
návrh na záměnu účastníků, ale za odstranění vady návrhu.
Postupoval-li tedy obvodní soud podle ustanovení §43 odst. 1
o. s. ř. a stěžovatelku vyzval k odstranění vad návrhu, což
stěžovatelka učinila, třeba považovat závěr městského soudu
o promlčení uplatnění restitučního nároku za odepření
stěžovatelčiných ústavně zaručených práv ve smyslu ustanovení
čl. 36 odst. 1 Listiny, neboť tento závěr je vlastně popřením
smyslu a účelu ustanovení §43 odst. 1 o. s. ř. Soud prvého stupně
ostatně uvedený úkon stěžovatelky akceptoval a po dobu delší dvou
let pokračoval v řízení jako v řízení, v němž došlo k odstranění
již konstatované vady.
K dalším tvrzením ústavní stížnosti se Ústavní soud nemohl
vyjádřit, neboť právní závěry Městského soudu v Praze se týkaly
pouze uvedených dvou bodů.
Ústavní soud proto ze všech uvedených důvodů pro porušení čl.
90 Ústavy ČR a čl. 36 odst. 1 Listiny ústavní stížnosti podle
ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, vyhověl a napadený rozsudek Městského soudu
v Praze podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona
zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 11. února 1999