infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-316-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.03.1999, sp. zn. IV. ÚS 361/98 [ nález / ČERMÁK / výz-3 ], paralelní citace: N 41/13 SbNU 295 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:4.US.361.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K příslušnosti Ústavního soudu rozhodovat kompetenční spory mezi územními samosprávnými celky o místní příslušnost

Právní věta Podle čl. 87 odst. 1 písm. k) Ústavy ČR Ústavní soud rozhoduje spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu. Toto oprávnění je blíže rozvedeno v ustanovení §120 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého v řízení ve sporech o rozsah těchto kompetencí Ústavní soud rozhoduje spory mezi státními orgány a orgány územních samosprávných celků o příslušnost vydat rozhodnutí nebo činit opatření nebo jiné zásahy (dále jen "rozhodnutí") ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení (dále jen "kompetenční spory"). Podle odst. 2 písm. b) citovaného ustanovení návrh na zahájení řízení v kompetenčním sporu je oprávněno podat zastupitelstvo územního samosprávného celku i v kompetenčním sporu mezi územními samosprávnými celky navzájem. Podle ustanovení §122 odst. 1 citovaného zákona návrh je nepřípustný, přísluší-li rozhodovat o kompetenčním sporu jinému orgánu podle zvláštního zákona, podle odst. 2 je dále nepřípustný, přísluší-li rozhodovat o kompetenčním sporu orgánu společně nadřízenému orgánům, mezi nimiž kompetenční spor vznikl. O takovou nepřípustnost návrhu, kdy by o kompetenčním sporu měl podle zvláštního zákona rozhodovat jiný orgán, v projednávané věci nejde, neboť zmíněný kompetenční spor není upraven zvláštním zákonem zakládajícím jinou příslušnost k rozhodování o něm. Stejně tak, jak je tomu v případě kompetenčního sporu o věcnou a funkční příslušnost, přísluší tedy Ústavnímu soudu rozhodovat i v případě kompetenčního sporu mezi územními samosprávnými celky o místní příslušnost, tedy v případě, jde-li o spor vydat rozhodnutí nebo činit opatření nebo jiné zásahy v určitém územním obvodu obce nebo jeho části.

ECLI:CZ:US:1999:4.US.361.98
sp. zn. IV. ÚS 361/98 Nález Ústavní soud rozhodl dne 11. března 1999 v senátě ve věci návrhu Zastupitelstva obce Malá Morávka, zastoupeného JUDr. Vladimírem Ježkem, advokátem AK, Dvořákova 26, 701 84 Ostrava, na zahájení řízení o rozsah kompetencí obcí Malá Morávka a Karlova Studánka a ústavních stížností týkajících se určení povinnosti Ministerstvu vnitra České republiky projednat návrh obce Malá Morávka na rozhodnutí o příslušnosti obce ve věcech místních záležitostí veřejného pořádku na části území jejího katastru a rozhodnout o něm, jakož i určení povinnosti Okresnímu úřadu v Bruntále zdržet se nezákonných zásahů do práv Obecního zastupitelstva obce Malá Morávka, jako orgánu územní samosprávy, spočívajících v nečinnosti vůči opatřením orgánu obce Karlova Studánka, týkajícím se severní části katastru obce Malá Morávka, za účasti 1) obce Karlova Studánka, zastoupené Mgr. Jaroslavem Ličmanem, advokátem AK, Sladovnická 13, 792 01 Bruntál, 2) Ministerstva vnitra ČR, 3) Okresního úřadu v Bruntále, zastoupeného Mgr. Jiřím Škrabalem, pověřeným řízením úřadu, takto: I. Zastupitelstvo obce Malá Morávka je příslušné k místním záležitostem veřejného pořádku ve smyslu ustanovení §14 odst. 1 písm. o) zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní řízení), ve znění pozdějších předpisů, na území zobrazeném v katastrálních mapách katastru ČR, včetně jeho části zahrnující, ke dni 1. 2. 1999 označené, parcely č. 349 (část), 1595, 1620, 1619, 469 (část), 496 (část), 1621, 1622, 1618, 1396/14, 1510/1, 1603, 1604, 1515/3, 1520, 1378, 1512, 1605, 1515/5, 1609, 1610, 1611, 1612, 1613, 1606, 1519, 1360/1, 1360/10, 448 (část), 281 (část), 1360/11, 1360/3, 441, 330, 1360/5, 1360/6, 1360/4, 1360/7, 1360/8, 1360/9, 1364/1, 396, 1364/7, 286 (část), 452 (část), 1394/40, 456, 1364/5, 455, 1364/3, 1364/4, 1364/8, 454, 453 (část), vše k. ú. Malá Morávka. II. Okresní úřad v Bruntále je povinen zdržet se zásahů do práv obecního zastupitelstva obce Malá Morávka jako orgánu územní samosprávy, spočívajících v nečinnosti vůči opatřením orgánů obce Karlova Studánka, týkajícím se ve výroku I. nálezu specifikované části obce Malá Morávka. III. Ústavní stížnost směřující proti nečinnosti Ministerstva vnitra ČR se zamítá. Odůvodnění: V návrhu na zahájení řízení podaném s odkazem na článek 87 odst. 1 písm. k) Ústavy ČR navrhovatel uvádí, že obec Karlova Studánka vznikla jako samostatná obec s vlastním katastrem k 1. 1. 1953 vyčleněním části území z katastru obcí Suchá Rudná, Ludvíkov a Malá Morávka. Rozloha tohoto katastru byla poměrně velmi malá (přibližně 54 ha) a zahrnovala pouze bezprostřední okolí lázeňského osídlení. Po svém vzniku začala obec Karlova Studánka usilovat o územní rozšíření a v tomto směru získala podporu jak ONV v Bruntále, tak orgánů či organizací provozujících rekreační zařízení v této zájmové oblasti (chaty Ovčárna a Barborka, případě Kurzovní chata). V mezidobí byla obec Malá Morávka přičleněna do okresu Rýmařov, takže změnami mezi hranicemi obcí ležících v různých okresech se musel zabývat KNV v Olomouci. Změna hranic byla posléze schválena plenárním zasedáním KNV v Olomouci dne 5. 2. 1955 s účinností od 1. 1. 1955, po předchozím souhlasu dotčených obcí, a dotkla se i hranic obce Malá Morávka, od které byla odpojena severní část o rozloze kolem 400 ha, tj. okolí Pradědu s rekreačními chatami Barborka a Ovčárna. Ke skutečné realizaci nově stanovených hranic, jak v terénu, tak i v katastrální mapě, však nikdy nedošlo, přestože změna hranic byla publikována v tehdejším Úředním listu ve smyslu vládního nařízení č. 16/1954 Sb. Podle textu usnesení KNV v Olomouci mělo být od katastru obce Malá Morávka odloučeno území o rozloze přibližně 400 ha, zatímco sporné území má rozlohu 1 034 ha, což znamená, že slovní znění tohoto usnesení je v rozporu s deklarovaným elaborátem Oblastního ústavu geodézie a kartografie v Opavě. Nová hranice byla tedy spíše jen zobrazením požadavků a nároků obce Karlova Studánka, nikoli promítnutím skutečného či domnělého právního stavu. K podstatné změně stavu věci došlo v roce 1987 v situaci, kdy obě obce již spadaly do nově zřízeného okresu Bruntál. Plenární zasedání ONV v Bruntále dne 17. 6. 1987 pod čj. vnitř. 28/1987 schválilo změny hranic katastrálních území obcí Vrbno pod Pradědem, Karlova Studánka, Karlovice, Heřmanovice, Malá Morávka, Holčovice, Světlá Hora a Široká Niva. K této změně hranic došlo se souhlasem národních výborů dotčených obcí při jejich plenárních zasedáních, k němuž v případě Karlovy Studánky došlo dne 27. 10. 1986. Tak byly dodrženy podmínky stanovené zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s ustanovením §39 zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění pozdějších předpisů. Podle této poslední změny hranic spadá podstatná část sporného území do katastru obce Malá Morávka, když se liší pouze v detailech od hranice z roku 1953. To znamená, že území vrcholu Pradědu, chaty Barborky, Ovčárny, jakož i restaurace a parkoviště Hvězda se nachází v katastru obce Malá Morávka. Toto rozhodnutí o změně hranic bylo realizováno v katastrálních mapách i vyznačením v terénu, fakticky si však výkon správy ve sporném území atrahovala obec Karlova Studánka, a to zejména tím, že vyměřuje a vybírá místní poplatky. Tento stav obci Karlova Studánka přirozeně vyhovuje, a proto se po roce 1989 začala domáhat jeho legalizace, a to úspěšně, neboť přednosta Okresního úřadu v Bruntále zaslal dne 18. 3. 1991 zainteresovaným obecním úřadům, i na orgány geodézie, dopis, v němž tvrdí, že rozhodnutí ONV v Bruntále z roku 1987 je nicotné. Proti tomuto názoru se obec Malá Morávka ohradila podáním Ministerstvu vnitra ČR, které sice správně odmítlo "deklaraci nicotnosti", nicméně zejména nedostatečným rozlišením mezi nesprávným či nezákonným správním aktem a aktem nicotným nevneslo do věci jasný pohled. Následně se obec Karlova Studánka obrátila na Okresní soud v Bruntále s žalobou směřující proti obci Malá Morávka na určení katastrálních hranic mezi oběma obcemi, ve věci projednávané Okresním soudem v Bruntále pod sp. zn. 9 C 439/93 však došlo k zastavení řízení pro nedostatek pravomoci soudu. Právní stav je tedy takový, že v létech 1955 a 1987 byla vydána dvě odlišná rozhodnutí o vytýčení katastru obce Karlova Studánka, přičemž obě tato rozhodnutí vydal k tomu příslušný státní orgán v rámci své pravomoci při respektování tehdy platných právních předpisů. Nepochybně i zde platí analogicky zásada "lex posterior derogat priori", jejíž aplikace znamená, že sporné území patří nyní do katastru obce Malá Morávka. Protože na sporné území si činí nárok obě obce a dochází mimo jiné k takovým paradoxním situacím, kdy stavebním úřadem ve Vrbně pod Pradědem jsou ke stavebnímu řízení zvány jako dotčené instituce obě obce a protože obě obce trvají ve vztahu ke sporné části tohoto území i na své kompetenci týkající se místních záležitostí veřejného pořádku ve smyslu §14 odst. 1 písm. o) zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), a dále protože o tomto kompetenčním sporu nepřísluší rozhodovat jinému orgánu ve smyslu ustanovení §122 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, jde podle názoru navrhovatele nepochybně o spor mezi orgány územních samosprávných celků, obcí, vydat rozhodnutí nebo činit opatření nebo jiné zásahy ve smyslu ustanovení §120 citovaného zákona, o němž přísluší rozhodovat Ústavnímu soudu [čl. 87 odst. 1 písm. k) Ústavy ČR]. Pouze z opatrnosti navrhovatel podává ústavní stížnost podle ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a to proti nečinnosti Ministerstva vnitra ČR, které svým přípisem ze dne 1. 7. 1998 odmítlo v celé záležitosti rozhodovat a ztotožnilo se se stanoviskem ředitele odboru všeobecné správy vyjádřeným v dopise ze dne 11. 6. 1998, a dále proti nečinnosti Okresního úřadu v Bruntále. Je totiž nepochybné, že i v oblasti samostatné působnosti obce má okresní úřad své pravomoci vyplývající zejména z ustanovení §62 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Zásahem ve smyslu ustanovení §72 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je totiž třeba rozumět i nečinnost příslušného orgánu tam, kde určitou činnost má zákonem přikázánu, jak je tomu v projednávané věci vzhledem k ustanovení §62 zákona o obcích. Z korespondence vedené s Okresním úřadem v Bruntále naopak plyne, že tento úřad se ztotožňuje s právním názorem obce Karlova Studánka, že katastrální hranice jsou dodnes určeny usnesením KNV v Olomouci ze dne 21. 12. 1954, a že proto odmítá učinit jakákoli opatření proti nesprávným či nezákonným aktům této obce. Ze všech uvedených důvodů domáhá se proto navrhovatel vydání nálezu uvedeného pod bodem I., jakož i rozhodnutí o ústavních stížnostech uvedených pod body II. a III. nálezu. V podání ze dne 8. 3. 1999, předloženém při jednání Ústavního soudu, zpřesnil navrhovatel návrh v tom směru, že uvedl současná čísla předmětných parcel a navrhl, aby Okresnímu úřadu v Bruntále bylo uloženo zdržet se nezákonných zásahů do práv obecního zastupitelstva obce Malá Morávka jako orgánu územní samosprávy, spočívajících v nečinnosti vůči opatřením orgánů obce Karlova Studánka, týkajícím se sporné části území. Obec Karlova Studánka uvedla ve svém vyjádření ze dne 8. 3. 1999, že z celé řady důvodů se doposud nepodařilo realizovat rozhodnutí KNV v Olomouci ze dne 5. 2. 1955, kterým došlo ke změně hranic obcí Karlova Studánka a Malá Morávka, a to provedením omezníkování obecních hranic uvedených obcí. Obě obce tomuto problému nevěnovaly náležitou pozornost a tím obě porušily ustanovení §8 odst. 1 zákona č. 22/1964 Sb. Právní stav je tedy takový, že existuje pouze jedno rozhodnutí, a to rozhodnutí bývalého KNV v Olomouci, jež bylo vydáno v souladu se zákonem v té době platným a nebylo žádným dalším rozhodnutím zrušeno či změněno. Podle názoru obce Karlova Studánka jde v tomto konkrétním případě skutečně o spor ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. k) ústavy ČR v návaznosti na ustanovení §120 odst. 2 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Současný platný zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, tuto problematiku totiž neřeší. Z ustanovení §5 písm. d) zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, však vyplývá, že katastrální orgány schvalují změny hranic katastrálního území. V §6 citovaného zákona je uvedeno, že na takové řízení se vztahují předpisy o správním řízení, tedy o řízení podle zákona č. 71/1967 Sb., jež však v této věci neproběhlo. Obec Karlova Studánka navrhuje proto odmítnutí návrhu pro jeho nepřípustnost, popř. vydání nálezu, v němž se určuje že obec Karlova Studánka je příslušná činit opatření a jiné zásahy ve věcech místních záležitostí a veřejného pořádku na celém území katastru obce, včetně jeho sporné části. Ministerstvo vnitra ČR, odbor všeobecné správy, uvedlo ve svém vyjádření ze dne 11. 1. 1999, že jeho působnost je vymezena ustanovením §12 zákona č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že může rozhodovat pouze ve věcech, které jsou mu svěřeny zákonem, což znamená, že není příslušné rozhodovat o hranicích katastru obcí, ani o tom, že obec je příslušná k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku na části území jejího katastru, neboť jde o samostatnou působnost obce, která je dána zákonem. Podle §17 zákona č. 36/1960 Sb., ve znění pozdějších předpisů, Ministerstvo vnitra podle tohoto ustanovení každoročně vyhlašuje v Ústředním věstníku ČR územní změny, těmito změnami se však nerozumí změny katastrálních území obcí. Přednosta Okresního úřadu v Bruntále uvedl ve svém vyjádření ze dne 5. 1. 1999 mimo jiné to, že na napadená usnesení KNV v Olomouci a ONV v Bruntále nelze aplikovat ustanovení §62 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, protože toto ustanovení se vztahuje na právní akty vydané teprve po účinnosti zákona o obcích. Okresní úřad v Bruntále tedy nijak nezasahuje do práv obecního zastupitelstva obce Malá Morávka, neboť zmíněná usnesení, která jsou dosud platná a účinná, pouze respektuje. Pokud se dotčené obce nemohou dohodnout, ponechává Okresní úřad v Bruntále věc na rozhodnutí Ústavního soudu. Z obsahu usnesení bývalého ONV v Bruntále ze dne 17. 6. 1987, čj. vnitř. 28/1987-604.1, Ústavní soud zjistil, že na svém plenárním zasedání schválil uvedeného dne bývalý ONV v Bruntále podle zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů (§16) a podle ustanovení §39 odst. 2 písm. i) (správně písm. g) zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve znění pozdějších předpisů, změnu správních hranic obcí, rovněž obcí Karlova Studánka a Malá Morávka, a to v rozsahu a způsobem uvedeným v mapách a situačních plánech. Toto rozhodnutí bylo vydáno po projednání jednotlivými národními výbory a s jejich souhlasem, ke kterémužto projednání, jak patrno z přípisu MNV v Karlově Studánce ze dne 28. 10. 1986, čj. 262/86, a MNV v Malé Morávce ze dne 11. 8. 1986, došlo v obci Karlova Studánka dne 27. 10. 1986, v obci Malá Morávka dne 5. 12. 1985. Jak vyplývá ze sdělení Katastrálního úřadu v Bruntále ze dne 16. 12. 1998, v roce 1982 bylo započato s obnovou operátů evidence nemovitostí novým mapováním v obci Vrbno pod Pradědem a v obci Karlova Studánka. Správní hranice obce Karlova Studánka byly vyšetřeny tak, jak jsou dnes zobrazeny v katastrálních mapách katastru ČR, tj. bez sporného území. Podle závěrečného protokolu, totiž protokolu ze dne 15. 12. 1982, všichni zúčastnění s hranicemi souhlasili, platnost obnovených operátů a evidence nemovitostí byla vyhlášena Krajskou geodetickou a kartografickou správou pro Severomoravský kraj s účinností od 1. 7. 1985. Podle ustanovení §29 zákona ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí ČR (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, se operát evidence nemovitostí považuje za katastrální operát s účinností od 1. 1. 1993. Z přípisu Katastrálního úřadu v Bruntále ze dne 1. 2. 1999 je konečně patrno, že ke dni 1. 2. 1999 jsou všechny, ve výroku tohoto nálezu uvedené pozemky, vedeny v katastrálním území Malá Morávka. Z uvedených zjištění tedy vyplývá, že v souladu s citovanými právními předpisy došlo ke změně území obcí Karlova Studánka a Malá Morávka, a to tak, že sporná část zahrnující pozemky uvedené ve výroku tohoto nálezu představuje nyní část územního obvodu obce Malá Morávka. Za tohoto stavu věci pozbývá tak podle názoru Ústavního soudu smysl a účel, a stává se tak irelevantním, zabývat se v návrhu zpochybňovanými územními změnami, provedenými se souhlasem bývalého KNV v Olomouci ze dne 5. 2. 1955, neboť současná změna území obou obcí je výsledkem procesu završeného již citovaným rozhodnutím bývalého ONV v Bruntále ze dne 17. 6. 1987. Protože toto rozhodnutí bylo vydáno orgánem podle ustanovení §16 odst. 1 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, k tomu kompetentním a presumpce jeho správnosti jako správního aktu nebyla ničím vyvrácena, znamená to, že jako platný správní akt bylo způsobilé vyvolat i právní účinky, totiž již konstatovanou změnu hranic obou obcí, aniž by přitom muselo výslovně zrušit předchozí vydaná rozhodnutí o územních změnách, jak by tomu bylo v případě uvedeném v ustanovení §15 odst. 1 citovaného zákona, kdy kupř. k podstatné změně území kraje mohlo dojít jen na základě zákona. Podle čl. 87 odst. 1 písm. k) Ústavy ČR Ústavní soud rozhoduje spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu. Toto oprávnění je blíže rozvedeno v ustanovení §120 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého v řízení ve sporech o rozsah těchto kompetencí Ústavní soud rozhoduje spory mezi státními orgány a orgány územních samosprávných celků o příslušnost vydat rozhodnutí nebo činit opatření nebo jiné zásahy (dále jen "rozhodnutí") ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení (dále jen "kompetenční spory"). Podle odst. 2 písm. b) citovaného ustanovení návrh na zahájení řízení v kompetenčním sporu je oprávněno podat zastupitelstvo územního samosprávného celku i v kompetenčním sporu mezi územními samosprávnými celky navzájem. Podle ustanovení §122 odst. 1 citovaného zákona návrh je nepřípustný, přísluší-li rozhodovat o kompetenčním sporu jinému orgánu podle zvláštního zákona, podle odst. 2 je dále nepřípustný, přísluší-li rozhodovat o kompetenčním sporu orgánu společně nadřízenému orgánům, mezi nimiž kompetenční spor vznikl. O takovou nepřípustnost návrhu, kdy by o kompetenčním sporu měl podle zvláštního zákona rozhodovat jiný orgán, v projednávané věci nejde, neboť zmíněný kompetenční spor není upraven zvláštním zákonem zakládajícím jinou příslušnost k rozhodování o něm. Stejně tak, jak je tomu v případě kompetenčního sporu o věcnou a funkční příslušnost, přísluší tedy Ústavnímu soudu rozhodovat i v případě kompetenčního sporu mezi územními samosprávnými celky o místní příslušnost, tedy v případě, jde-li o spor vydat rozhodnutí nebo činit opatření nebo jiné zásahy v určitém územním obvodu obce nebo jeho části. Vzhledem k výše uvedeným zjištěním dospěl Ústavní soud k závěru, že orgánem příslušným ve sporné části území je obec Malá Morávka, a to i k, v návrhu uvedeným, opatřením týkajícím se místních záležitostí veřejného pořádku [§14 odst. 1 písm. o) zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů]. Je-li tomu tak, jinými slovy, není-li v tomto kompetenčním sporu o příslušnosti obce Malá Morávka ve shora uvedeném smyslu pochyb, obstojí i navrhovatelova ústavní stížnost směřující proti nečinnosti Okresního úřadu v Bruntále povolaného k nápravě nesprávných opatření orgánů obce nejen v otázkách přenesené, ale i samostatné působnosti podle §62 odst. 1 a 2 citovaného zákona, když k opatřením ze strany orgánů obce Karlova Studánka, týkajícím se sporného území, docházelo a dochází i po vydání zákona o obcích. Postoj Okresního úřadu v Bruntále se ukazuje zcela evidentním i ve světle jeho dopisu ze dne 20. 10. 1998, v němž tento úřad v závěru konstatuje, že obci Karlova Studánka přísluší vykonávat samosprávu a přenesenou působnost podle příslušných ustanovení zákona ČNR č. 367/1990 Sb., v platném znění, nad celým územím obce, tj. i nad územím okolí Pradědu, neboť usnesení KNV v Olomouci nebylo žádným kompetentním orgánem zrušeno. Tuto nečinnost Okresního úřadu v Bruntále nelze podle názoru Ústavního soudu považovat za nic jiného, než za odepření práva na právní ochranu ve smyslu ustanovení čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Navrhovatelova ústavní stížnost neobstojí pouze ve vztahu k Ministerstvu vnitra ČR, jež podle ustanovení §12 odst. 1 písm. i) zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, je sice ústředním orgánem státní správy pro územní členění státu a podle ustanovení §17 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, sestavuje a vyhlašuje seznam krajů, okresů a obcí tvořících jednotlivé okresy, stejně jako změny v tomto seznamu vyplývající ze změn prováděných podle tohoto zákona, tato jeho působnost se však vztahuje jen na změny vzniklé rozdělením či sloučením obcí, nikoli na změny katastrálních území obcí. Ústavní soud proto ze všech uvedených důvodů návrhu Zastupitelstva obce Malá Morávka v jeho kompetenčním sporu o příslušnost vydat rozhodnutí nebo činit opatření nebo jiné zásahy ve sporné územní části uvedené ve výroku tohoto nálezu vyhověl (čl. 87 odst. 1 písm. k) Ústavy ČR, §120 odst. 2 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů), stejně jako vyhověl navrhovatelově ústavní stížnosti směřující proti nečinnosti Okresního úřadu v Bruntále pro porušení čl. 36 odst. 1 Listiny (§82 odst. 2 písm. a), odst. 3 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů), zatímco jinak jeho ústavní stížnost směřující proti nečinnosti Ministerstva vnitra ČR podle ustanovení §82 odst. 1 zákona o Ústavním soudu zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 11. března 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:4.US.361.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 361/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 41/13 SbNU 295
Populární název K příslušnosti Ústavního soudu rozhodovat kompetenční spory mezi územními samosprávnými celky o místní příslušnost
Datum rozhodnutí 11. 3. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 14. 8. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení Ve sporech o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Malá Morávka
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 87 odst.1 písm.k
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 182/1993 Sb., §120 odst.1
  • 36/1960 Sb., §12, §16, §17
  • 367/1990 Sb., §14 odst.1 písm.o, §62 odst.1, §62 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení kompetenční spor
Věcný rejstřík pravomoc
kompetenční spor
pravomoc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-361-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32532
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28