ECLI:CZ:US:2000:1.US.397.98
sp. zn. I. ÚS 397/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě stěžovatelky S. A. B., o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v P.a Nejvyššího soudu ČR, jak jsou níže uvedeny, takto:
Rozsudky Nejvyššího soudu ČR ze dne 6. 10. 1998, čj. 23 Cdo
1787/98 - 65, a Krajského soudu v P. ze dne 12. 5. 1998, čj. 11 Co
490/97 - 51, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatelka ve včas podané ústavní stížnosti ze dne 14. 9.
1998, doplněné podáním ze dne 17. 12. 1998, napadá v záhlaví
uvedené rozsudky Krajského soudu v P. a Nejvyššího soudu ČR.
Navrhuje jejich zrušení s tím, že těmito rozhodnutími, jakož
i rozsudkem soudu prvního stupně, byla porušena její zaručená
práva na soudní ochranu a na ochranu vlastnického práva, uvedená
v čl. 36 odst. 1 a čl. 11 Listiny základních práv a svobod. Má za
to, že soudy při svém rozhodování nesprávně považovaly výměr ONV
v M.ze dne 27. 9. 1946, čj. 17.597/46, za závazný pro své
rozhodování a nepřihlédly, případně nesprávně si vyložily
ustanovení §135 odst. 2 o. s. ř., podle něhož soud není vázán
rozhodnutím správního orgánu. Soudy přehlédly, že žalobu na
uzavření dohody o vydání věci podle zákona č. 87/1991 Sb. byla
nucena podat, aby tak získala legitimaci k žádosti o poskytnutí
finanční náhrady.
Krajský soud v P. rozsudkem ze dne 12. 5. 1998, čj. 11 Co
490/97 - 51, potvrdil rozsudek Okresního soudu v Ch. ze dne 16.
4. 1997, čj. 8 C 223/95 - 33, kterým byla zamítnuta žaloba
stěžovatelky požadující, aby žalovaným I. S. a ing. I. V. byla
podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve
znění pozdějších předpisů, stanovena povinnost uzavřít s ní dohodu
o vydání domu čp. 383 se stavební parcelou č. 480, o výměře 226
m2, podzemní garáže s parcelou č. 540 o výměře 24 m2 a zahrady č.
770/28 o výměře 507 m2, zapsaných na LV č. 16 pro katastrální
území Ú. u Katastrálního úřadu Ch. a připustil proti svému
rozsudku dovolání se zřetelem k tomu, že otázku výkladu ustanovení
§4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., totiž zda je lze vztáhnout i na
případ přechodu vlastnictví a nikoli jen převodu mezi živými,
považoval odvolací soud za otázku zásadního významu, když
v posuzovaném případě byl uplatněn nárok proti žalovaným jako
osobám blízkým osobě, která věc od státu nabyla a obě žalované
nabyly nemovitost od původního nabyvatele cestou dědictví po jeho
úmrtí. Odvolací soud ve svém rozhodnutí, stejně jako soud prvního
stupně, dospěl k názoru, že výměr ONV v M.ze dne 27. 9. 1946, jímž
byly sporné nemovitosti rodičům žalobkyně odňaty, byl aktem
politické perzekuce porušujícím uznávaná lidská práva ve smyslu
ustanovení §2 odst. 1 písm. c) restitučního zákona č. 87/1991
Sb.; poněvadž však k tomuto aktu došlo před počátkem rozhodné doby
stanovené restitučním zákonem (před 25. 2. 1948), nemůže na něj,
dle odvolacího soudu, ustanovení zákona č. 87/1991 Sb. dopadnout.
Nejvyšší soud ČR zamítl rozsudkem ze dne 6. 10. 1998, čj. 23
Cdo 1787/98 - 65, dovolání stěžovatelky proti rozsudku Krajského
soudu v P. dle §243b odst. 1 o. s. ř., aniž by se zabýval
odvolacím soudem vymezenou právní otázkou. Vyslovil názor, že
neshledal-li odvolací soud celé své rozhodnutí za rozhodnutí
zásadního významu po právní stránce, lze dovolání podat, vedle vad
uvedených v §237 odst. 1 o. s. ř. a vad ve smyslu §241 odst. 3
písm. b) o. s. ř. jen z důvodu té právní otázky, pro jejíž řešení
bylo připuštěno. Jestliže odvolací soud za otázku zásadního
právního významu, pro jejíž řešení připustil dovolání, považoval
pouze otázku výkladu ustanovení §4 odst. 2 restitučního zákona,
nelze proto, aby v daném případě zkoumal Nejvyšší soud ČR
opodstatněnost dovolacích námitek stěžovatelky zpochybňujících
závěr odvolacího soudu, podle něhož se na věc nevztahuje
restituční zákon. Nemůže-li v posuzovaném případě dovolací soud
přezkoumat právní závěr, týkající se aplikovatelnosti restitučního
zákona a naopak ho musí respektovat, nemůže dospět k závěru
o nesprávnosti dovoláním napadeného rozsudku, byť by řešení otázky
vyhrazené dovolacímu přezkumu nebylo správné.
Ústavní soud si vyžádal k ústavní stížnosti stanoviska
zúčastněných soudů.
Krajský soud v P. ve svém přípise ze dne 21. 3. 2000 zastává
názor, že ke konfiskaci podle dekretu č. 108/1945 Sb. vůbec
nedošlo ve smyslu ustanovení §2 odst. 3 citovaného dekretu a že
rozhodnutí Okresního národního výboru v M.ze dne 27. 9. 1946 bylo
aktem porušujícím lidská práva ve smyslu ustanovení §2 odst. 1
písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. Domnívá se však, že k tomuto aktu
došlo před 26. 2. 1948, a proto se na něj nemůže vztahovat
ustanovení zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudní rehabilitaci. Avšak
bez ohledu na to, i v případě, že by byla splněna podmínka, že věc
přešla v rozhodném období na stát z některého z důvodů uvedených
v §6 zákona, nelze návrhu vyhovět, neboť žalovaný nemůže být
v této věci pasivně legitimován. Jde totiž o blízkou osobu
původního nabyvatele nemovitosti od státu, která ji však nabyla
dědictvím po tomto nabyvateli a nikoli převodem z něho, jak
požaduje ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb.
Okresní soud v Ch. odkázal ve svém vyjádření na závěry
rozsudků všech tří soudů. Nejvyšší soud ČR odkázal na odůvodnění
svého rozsudku ze dne 6. 10. 1998.
Ústavní soud přezkoumal námitky uvedené stěžovatelkou
v ústavní stížnosti, rozhodnutí obecných soudů, jakož i údaje
a doklady obsažené ve spisech a dospěl k závěru, že ústavní
stížnost je důvodná. Týká se aplikace restitučních předpisů, kde
původ křivdy ve formě perzekuce zasahuje do období před rokem
1948, ale kde křivda byla způsobena v rozhodném období let 1948
- 1989. Restitučními zákony se demokratická společnost snaží
alespoň částečně zmírnit následky minulých majetkových a jiných
křivd a stát a jeho orgány jsou povinny postupovat podle
restitučního zákona v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž
újma má být alespoň částečně kompenzována. To znamená, že nesmějí
opomenout ani řešení otázek souvislých a všímat si situací,
v nichž se akt křivdy zrodil a vyvinul. Je nezbytné vycházet
z individuálních rozměrů každého jednotlivého případu, které jsou
založeny na zjištěných skutkových okolnostech. Proto také jsou
restituční předpisy označovány jako leges speciales. S některými
rozhodujícími okolnostmi restitucí se některé soudy nevyrovnaly
a nebyly dostatečně zohledněny v jejich rozhodnutích.
V předmětné věci má svůj význam posouzení otázky, zda
majetek, údajně konfiskovaný podle dekretu prezidenta republiky č.
108/1945 Sb., může být předmětem restitučního nároku podle zákona
č. 87/1991 Sb. vzhledem k rozhodnému období upravenému v této
restituční normě, tj. období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, když
dekret č. 108/1945 Sb. působil ex lege od roku 1945.
Z listinných dokladů ve spise vyplývá, že podle rozhodnutí
ONV v M.ze dne 20. 9. 1945, čj. 765/45, se předmětné nemovitosti,
jichž se ústavní stížnost týká, vyjímají z národní správy podle
§24 dekretu č. 5/1945 Sb., neboť patří právním předchůdcům
stěžovatelky, jimž byly v roce 1942, v důsledku rasové perzekuce,
vyvlastněny. Tehdy bylo potvrzeno, že není námitek, aby se původní
vlastníci ujali svých povinností a museli tedy splňovat podmínky
podle ustanovení §24 odst. 2 dekretu č. 5/1945 Sb.
Stěžovatelka spolu se svými rodiči se vrátila domů po
osvobození koncentračního tábora v Terezíně dne 8. srpna 1945
a s nimi předmětnou nemovitost nerušeně užívala až do jejich
odchodu do emigrace v roce 1948.
Dalším rozhodnutím téhož ONV v M.ze dne 27. 9. 1946, čj.
17577/46, vydaným podle §1 odst. 4 dekretu č. 108/1945 Sb., byly
bez bližšího zdůvodnění předmětné nemovitosti konfiskovány, údajně
proto, že právní předchůdci stěžovatelky jsou osobami
podléhajícími konfiskaci podle ustanovení §1 odst. 1, 2 a 3
a touto cestou měly nemovitosti přejít na stát.
Obecné soudy zřejmě přehlédly, že na rodiče stěžovatelky
(a nepřímo na jejich tehdy třináctiletou dceru - nyní
stěžovatelku) se ustanovení o konfiskaci nemohlo vztahovat,
protože z konfiskace byli podle §1 odst. 1 dekretu č. 108/1945
Sb. vyňati občané německé národnosti, kteří zůstali věrni
Československé republice, nikdy se neprovinili proti národu
českému a slovenskému a trpěli pod nacistickým terorem. Tak
závažnou otázku měly obecné soudy v procesu restituce podrobit své
zvláštní pozornosti, zejména když šlo o posouzení otázky lidských
práv a svobod a přístupu k soudu pro osoby, které utrpěly křivdu.
Ustanovení §135 o. s. ř. jim k tomu dávalo dostatečný podklad
i možnost, jak vyvodit z toho důsledky pro další rozhodování,
stejně jako nález Ústavního soudu, týkající se dekretu č.
108/1945 Sb. (č. 14 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu,
svazek 3 str. 87).
Odvolací soud se správně postavil na stanovisko, že
nemovitosti byly v roce 1942 vyvlastněny v důsledku rasové
perzekuce, takže nemělo dojít ke konfiskaci podle dekretu č.
108/1945 Sb., a výměr ONV ze dne 27. 9. 1946 správně pokládá za
akt politické perzekuce, který porušuje uznávaná lidská práva ve
smyslu §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., ale svou
myšlenku nedokončil vzhledem k tomu, že nenašel pro sebe správný
výklad §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., tj. posouzení, zda toto
ustanovení lze vztáhnout i na přechod vlastnictví a nikoliv jen
převod mezi živými. Připustil proto dovolání k Nejvyššímu soudu
ČR, které bylo podáno a bylo zamítnuto, aniž by dovolací soud
přezkoumával z jím uvedených procesních důvodů aplikovatelnost
restitučního zákona.
Závěrem považuje Ústavní soud za nutné zrekapitulovat, že
v zásadě souhlasí se stanoviskem Krajského soudu v P., pokud jde
o domnělou konfiskaci, provedenou ze strany ONV v M.a
s hodnocením vzniklé situace jako porušení lidských práv ve smyslu
ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. Nesouhlasí
však s odvolacím soudem v tom, že k uvedenému protiprávnímu aktu
došlo před 26. 2. 1948 a nelze použít ustanovení zákona č.
87/1991 Sb.
Jak již Ústavní soud výše zdůraznil, původ křivdy ve formě
perzekuce, případně rasové a národní diskriminace, sahá nepochybně
až do doby před druhou světovou válkou. Rodiče stěžovatelky, doc.
dr. P. K. a A. K., byli spoluvlastníky domu čp. 383 v Mariánských
Lázních, který postavili na pozemkové parcele č. 480 v roce 1935.
Toto jejich vlastnictví, včetně zahrady a podzemní garáže, bylo
zapsáno v pozemkové knize vl. č. 1032 pro katastrální území U.
V roce 1938, po zabrání části pohraničních území ČSR, byla
tato nemovitost zabrána ve prospěch Německé říše jako tzv.
židovský majetek.
Na podzim roku 1945, po návratu z koncentračního tábora, byla
tato vila spolu s pozemky vrácena podle §24 odst. 2 dekretu č.
5/1945 Sb. prezidenta republiky jako majetek osob, které trpěly
pod nacistickou perzekucí z rasových důvodů. Zápis v pozemkové
knize byl v roce 1946 obnoven v původním znění, tj. jako
vlastnictví rodičů stěžovatelky a byl vložen výmaz práva
vlastnického pro Německou říši.
Rodina K. v domě žila až do roku 1948, kdy se
z Československa vystěhovala. Jedinou dcerou a dědičkou ze závěti
po otci je dcera, stěžovatelka S. A. B.. Její otec zemřel dne 10.
12. 1971, matka ještě před ním. Z toho důvodu se pokládá za
jedinou oprávněnou osobu ve smyslu §3 odst. 2 písm. a) zákona č.
87/1991 Sb.
Přestože vlastnictví předmětných nemovitostí bylo, jak výše
uvedeno, znovu zapsáno v pozemkové knize a učiněno tak pro manžele
K. nesporným, vydal ONV v M.výměr ze dne 27. 9. 1946, o konfiskaci
právě tohoto majetku. Výměr údajně nabyl právní moci dne 7. 2.
1947. Jeho celé odůvodnění zní: "Není jisto, zda se nejedná
o nepřátelský majetek." Byl jim tedy majetek konfiskován jako
německý majetek podle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945
Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku, ač již v souvislosti
s vrácením pozemku v roce 1945 bylo nesporné, že u majitelů šlo
o osoby, které trpěly pod nacistickým terorem. Jde proto
o rozhodnutí, které nelze považovat za právní akt, nýbrž za paakt,
k jehož obsahu nelze přihlížet a tuto prejudiciální otázku si
procesní soud mohl posoudit sám.
O odvolání dr. P. K. proti posledně uvedenému výměru
rozhodoval Městský národní výbor v M.a Krajský národní výbor v P.;
jeho konečné rozhodnutí bylo učiněno dne 3. 1. 1962, tedy v době,
na niž se vztahuje i zákon o mimosoudních rehabilitacích č.
87/1991 Sb., a zejména jeho ustanovení, týkající se perzekucí.
V této době také zřejmě přešly nemovitosti na stát, buď na základě
pravomocného, ale protiprávního rozhodnutí KNV v P. nebo na
základě rozhodnutí Městského národního výboru, jímž byla předmětná
nemovitost předána do správy Podniku bytového hospodářství města
M., nebo případně i bez právního důvodu.
Ústavní soud dospěl k závěru, že stěžovatelka je oprávněnou
osobou ve smyslu §3 odst. 2 písm. a) zákona č. 87/1991 Sb.,
a doložila osvědčení o státním občanství ČR. Má tedy možnost se
domáhat svých nároků podle tohoto zákona, zejména podle §2 odst.
1, když vyšlo najevo, že majetek, který zdědila po svých rodičích,
skutečně přešel na stát, který se tak stal povinnou osobou.
V konkrétním případě však povinnost fyzické osoby vydat věc se
týká, ve smyslu §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., nejen osoby,
která získala věc od státu, který sám nabyl oprávnění s ní
disponovat některým ze způsobů uvedených v §6 zákona č. 87/1991
Sb., ale také těch osob blízkých (§116 obč. zákoníku), na které
tato věc byla původním nabyvatelem převedena. Nástupnictví
v povinnosti věc vydat se však podle názoru obecných soudů netýká
těch osob, které věc po původním nabyvateli zdědily, což je případ
této stížnosti.
Ústavní soud vyhodnotil výše uvedená zjištění i stanoviska
obecných soudů a zjistil, že napadenými rozhodnutími byl porušen
čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud jde o právo
na soudní ochranu stěžovatelky a čl. 90 Ústavy ČR, podle něhož
jsou soudy povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným
způsobem poskytovaly ochranu právům, a svým nálezem zrušil ústavní
stížností napadené rozsudky, jak jsou uvedeny ve výroku tohoto
nálezu (§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.).
Neshledal porušení čl. 11 Listiny základních práv a svobod,
protože nešlo o vlastnické právo již konstituované, ale o právo,
které bylo a ještě je předmětem sporu.
Soud druhého stupně musí nyní znovu věc posoudit z uvedených
hledisek, zdůvodnit, proč nejsou dány podmínky pro faktické vydání
věci stěžovatelce jako oprávněné osobě a uvést, že v případě, že
nemovitost nelze vydat, může uplatnit oprávněná osoba požadavek na
finanční náhradu podle §13 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., poté,
co nabude právní moci rozsudek, kterým by byl zamítnut návrh na
vydání věci.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 30. května 2000